Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm S這wnikAkcjiPCPS4XONESwitch
Ok豉dka Doom (PC)

Doom

Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych strzelanin FPS w historii, zapoczątkowanej przez studio id Software w 1993 roku.

Akcji | FPP | fantasy | science fiction | FPS | strzelanki

W 1993 roku na rynku zadebiutowa豉 pierwszoosobowa strzelanina Doom, kt鏎a ju na zawsze zmieni豉 oblicze swojego gatunku. Ponad dwie dekady pniej na komputerach PC ukaza豉 si nazwana tak samo czwarta pe軟oprawna ods這na kultowej serii, stanowi鉍a w zamyle tw鏎c闚 powr鏒 do korzeni cyklu i jego swoisty reboot. Za gry powstanie odpowiadaj tw鏎cy pierwowzoru z teksa雟kiego studia id Software, za這穎nego przez prawdziwe legendy bran篡, m.in. Johna Carmacka i Johna Romero. I cho w kolejnych latach panowie ze studia id Software stworzyli (lub wsp馧tworzyli) tak udane produkcje jak Return to Castle Wolfenstein czy Rage, znakiem rozpoznawczym firmy pozosta造 dwie wiod鉍e marki: Doom i Quake.

Spor鏚 wszystkich platform sprz皻owych, na kt鏎ych ukaza si Doom, najlepiej prezentuje si tradycyjnie wersja na komputery osobiste (PC). Zosta豉 ona pozbawiona ca貫go szeregu typowo konsolowych ogranicze, oferuj鉍 szeroki wachlarz rozbudowanych ustawie graficznych oraz opcje i efekty niedost瘼ne dla posiadaczy PlayStation 4 i Xboksa One.

Fabu豉

Og鏊ny zarys fabu造 by od lat czynnikiem 章cz鉍ym kolejne czci serii Doom i nie zmieni si w znacz鉍y spos鏏 r闚nie w czwartej ods這nie. Tak wi璚 wcielamy si ponownie w samotnego komandosa (tzw. doom marine), kt鏎y zostaje wys豉ny do bazy wojskowo-badawczej korporacji UAC na Marsie. Okazuje si, 瞠 w wyniku prowadzonych eksperyment闚 naukowcy nieopatrznie uruchomili portal czasoprzestrzenny, przez kt鏎y do plac闚ki przedosta造 si hordy przera瘸j鉍ych potwor闚. Pod嘀aj鉍 ladem wrog闚, protagonista przemierza r騜ne obszary na Marsie, aby nast瘼nie przedosta si do piek豉 i stawi czo豉 najpot篹niejszym z demon闚.

Mechanika

W odr騜nieniu od nasyconej elementami horroru poprzedniej ods這ny cyklu, pod wzgl璠em mechaniki czwarty Doom w wersji na platform PC, PS4 itd. stawia przede wszystkim na szybk i krwaw akcj, zbli瘸j鉍 si tym samym do pierwszych dw鏂h czci serii. Zabawa koncentruje si wi璚 na efektownym eliminowaniu hord przeciwnik闚 za pomoc ca趾iem sporego arsena逝 broni, na kt鏎y sk豉daj si w du瞠j mierze znane fanom Dooma rodzaje or篹a, takie jak pi豉 豉鎍uchowa (Chainsaw), dwulufowa superstrzelba (Super Shotgun), karabin plazmowy (Plasma Rifle) czy pot篹ne BFG 9000.

Jednoczenie bohater zyska nowe umiej皻noci, takie jak podw鎩ny skok, mo磧iwo podci鉚ania si na kraw璠ziach czy przede wszystkim dobijanie os豉bionych przeciwnik闚 niezwykle efektownymi finiszerami (w stylu mia盥瞠nia czaszek czy odrywania ko鎍zyn). Deweloperzy z id Software zastosowali przy tym klasyczny system odnawiania zdrowia, regenerowanego za pomoc apteczek, oraz znane z pierwszych ods這n serii zbieranie punkt闚 pancerza. Po章czenie typowych dla cyklu element闚 z szeregiem nowych rozwi頊a sprawi這, 瞠 rozgrywka nieco zyska豉 na g喚bi i brutalnoci krew w Doomie przelewa si hektolitrami.

Tryby gry

Podobnie jak poprzednie ods這ny serii Doom, opr鏂z solowej kampanii czw鏎ka w wersji na platform PC, PS4 itd. oferuje tak瞠 dynamiczny tryb multiplayer, i to w bardziej rozbudowanej formie ni we wczeniejszych grach. Zmagania tocz si w szeciu dru篡nowych wariantach rozgrywki i 章cz typowe dla studia id Software rozwi頊ania (np. power-upy na mapach) z innowacjami, takimi jak wybierane przed ka盥ym meczem predefiniowane zestawy uzbrojenia czy rozbudowane opcje personalizacji awatara. Poza tym jednym z kluczowych element闚 zabawy wieloosobowej uczyniono runy demona specjalny power-up, kt鏎y umo磧iwia graczowi przemian w pot篹nego demona, zdolnego do szybkiego przechylenia szali zwyci瘰twa na stron swojej dru篡ny.

Opr鏂z tego deweloper, chc鉍 zapewni multiplayerowi w Doomie jak najwi瘯szy potencja, przygotowa edytor o nazwie Doom SnapMap (nieobecny w edycji na Nintendo Switch). Dzi瘯i niemu ka盥y gracz mo瞠 samodzielnie kreowa nowe areny (r闚nie ze specjalnymi skryptami), a tak瞠 tworzy ca趾iem nowe warianty rozgrywki od klasycznego trybu deathmatch po odpieranie fal demon闚 w trybie kooperacji.

Kwestie techniczne

Jako 瞠 gra powstawa豉 od pocz靖ku z myl o najnowszych pecetach oraz konsolach 鏀mej generacji, Doom w wersji na platform PC, PS4 itd. prezentuje si bardzo efektownie, robi鉍 u篡tek z przygotowanej specjalnie pod k靖em tego tytu逝 sz鏀tej generacji silnika id Tech (nazywanej te 瘸rtobliwie id Tech 666). Opr鏂z tego zmaganiom towarzysz mocne brzmienia cie磬i dwi瘯owej, podkrelaj鉍e klimat krwawej jatki w mrocznej otoczce.

Zobacz pe軟y opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 2400 ocen czytelnik闚.

Oczekiwania czytelnik闚 przed premier gry: 8,2 / 10 na podstawie 1862 g這s闚 czytelnik闚.

Cena gry w dniu premiery: 174,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Doom

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzgl璠nia poziomu trudnoci ani umiej皻noci niezb璠nych do korzystania z danej gry. W grze jest u篡wany wulgarny j瞛yk. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprz皻owe Doom

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-3770 3.5 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB Geforce GTX 970/Radeon R9 290 lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-2400 3.3 GHz/AMD FX-8320 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB Geforce GTX 670/Radeon HD 7870 lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit

Recenzja gry Doom - nowe szaty kr鏊a strzelanin

Recenzja 16 maja 2016, 14:05

Czas wreszcie przej do najwi瘯szego atutu Dooma, czyli walki. Nie pami皻am, kiedy ostatnio toczy貫m tak diabelnie szybkie, pompuj鉍e adrenalin i satysfakcjonuj鉍e starcia. Podobnie jak w pierwszych ods這nach serii, kluczowa okazuje si tu mobilno. Biegamy i skaczemy pomi璠zy demonami, rozdaj鉍 trafienia na wszystkie strony i staraj鉍 si samemu nie zosta trafionym, co nie jest prost sztuk. Potwory wyst瘼uj w du瞠j liczbie i te pozostaj w ci鉚造m ruchu, a do tego ich pociski s bardzo szybkie, wi璚 jednoczenie musimy rozgl鉅a si za klasycznymi apteczkami i fragmentami pancerza, nie m闚i鉍 o power-upach pokroju sza逝 czy poczw鏎nych obra瞠. Tak, tak, nowy Doom nie jest 豉tw gr nawet na rednim poziomie trudnoci (nazwanym Hurt Me Plenty, a jak瞠) chwila nieuwagi mo瞠 sko鎍zy si efektownym zgonem bohatera. W utrzymywaniu si przy 篡ciu pomaga szumnie zapowiadana nowo w rozgrywce, jak s finiszery (tzw. zab鎩stwa chwa造), czyli dobijanie przeciwnik闚, kt鏎zy otrzymali du穎 obra瞠 i zostali wytr鉍eni z r闚nowagi, celem zdobywania dodatkowych apteczek. Wbrew pozorom, wyka鎍zanie demon闚 w ten spos鏏 ani nie wydaje si wymuszone, ani szybko si nie nudzi. Animacje s kr鏒kie, zr騜nicowane i zachwycaj鉍o brutalne, a z powodu du瞠j liczebnoci i mobilnoci wrog闚 na arenach panuje taki cisk, 瞠 wpadanie na przeciwnik闚 nast瘼uje zupe軟ie naturalnie.

PC
XONE
PS4
Switch