Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCSwitchXONEPS4
Okładka Doom (PC)

Doom

Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych strzelanin FPS w historii, zapoczątkowanej przez studio id Software w 1993 roku.

Akcji | FPP | fantasy | science fiction | FPS | strzelanki

Okładka Doom (PC)

data premiery gry:

13maj2016

PC XONE PS4

10lis2017

Switch

W 1993 roku na rynku zadebiutowała pierwszoosobowa strzelanina Doom, która już na zawsze zmieniła oblicze swojego gatunku. Ponad dwie dekady później na komputerach PC ukazała się nazwana tak samo czwarta pełnoprawna odsłona kultowej serii, stanowiąca w zamyśle twórców powrót do korzeni cyklu i jego swoisty reboot. Za gry powstanie odpowiadają twórcy pierwowzoru z teksańskiego studia id Software, założonego przez prawdziwe legendy branży, m.in. Johna Carmacka i Johna Romero. I choć w kolejnych latach panowie ze studia id Software stworzyli (lub współtworzyli) tak udane produkcje jak Return to Castle Wolfenstein czy Rage, znakiem rozpoznawczym firmy pozostały dwie wiodące marki: Doom i Quake.

Spośród wszystkich platform sprzętowych, na których ukazał się Doom, najlepiej prezentuje się tradycyjnie wersja na komputery osobiste (PC). Została ona pozbawiona całego szeregu typowo konsolowych ograniczeń, oferując szeroki wachlarz rozbudowanych ustawień graficznych oraz opcje i efekty niedostępne dla posiadaczy PlayStation 4 i Xboksa One.

Fabuła

Ogólny zarys fabuły był od lat czynnikiem łączącym kolejne części serii Doom i nie zmienił się w znaczący sposób również w czwartej odsłonie. Tak więc wcielamy się ponownie w samotnego komandosa (tzw. doom marine), który zostaje wysłany do bazy wojskowo-badawczej korporacji UAC na Marsie. Okazuje się, że w wyniku prowadzonych eksperymentów naukowcy nieopatrznie uruchomili portal czasoprzestrzenny, przez który do placówki przedostały się hordy przerażających potworów. Podążając śladem wrogów, protagonista przemierza różne obszary na Marsie, aby następnie przedostać się do piekła i stawić czoła najpotężniejszym z demonów.

Mechanika

W odróżnieniu od nasyconej elementami horroru poprzedniej odsłony cyklu, pod względem mechaniki czwarty Doom w wersji na platformę PC, PS4 itd. stawia przede wszystkim na szybką i krwawą akcję, zbliżając się tym samym do pierwszych dwóch części serii. Zabawa koncentruje się więc na efektownym eliminowaniu hord przeciwników za pomocą całkiem sporego arsenału broni, na który składają się w dużej mierze znane fanom Dooma rodzaje oręża, takie jak piła łańcuchowa (Chainsaw), dwulufowa superstrzelba (Super Shotgun), karabin plazmowy (Plasma Rifle) czy potężne BFG 9000.

Jednocześnie bohater zyskał nowe umiejętności, takie jak podwójny skok, możliwość podciągania się na krawędziach czy – przede wszystkim – dobijanie osłabionych przeciwników niezwykle efektownymi „finiszerami” (w stylu miażdżenia czaszek czy odrywania kończyn). Deweloperzy z id Software zastosowali przy tym klasyczny system odnawiania zdrowia, regenerowanego za pomocą apteczek, oraz znane z pierwszych odsłon serii zbieranie punktów pancerza. Połączenie typowych dla cyklu elementów z szeregiem nowych rozwiązań sprawiło, że rozgrywka nieco zyskała na głębi i brutalności – krew w Doomie przelewa się hektolitrami.

Tryby gry

Podobnie jak poprzednie odsłony serii Doom, oprócz solowej kampanii „czwórka” w wersji na platformę PC, PS4 itd. oferuje także dynamiczny tryb multiplayer, i to w bardziej rozbudowanej formie niż we wcześniejszych grach. Zmagania toczą się w sześciu drużynowych wariantach rozgrywki i łączą typowe dla studia id Software rozwiązania (np. power-upy na mapach) z innowacjami, takimi jak wybierane przed każdym meczem predefiniowane zestawy uzbrojenia czy rozbudowane opcje personalizacji awatara. Poza tym jednym z kluczowych elementów zabawy wieloosobowej uczyniono runy demona – specjalny power-up, który umożliwia graczowi przemianę w potężnego demona, zdolnego do szybkiego przechylenia szali zwycięstwa na stronę swojej drużyny.

Oprócz tego deweloper, chcąc zapewnić multiplayerowi w Doomie jak największy potencjał, przygotował edytor o nazwie Doom SnapMap (nieobecny w edycji na Nintendo Switch). Dzięki niemu każdy gracz może samodzielnie kreować nowe areny (również ze specjalnymi skryptami), a także tworzyć całkiem nowe warianty rozgrywki – od klasycznego trybu deathmatch po odpieranie fal demonów w trybie kooperacji.

Kwestie techniczne

Jako że gra powstawała od początku z myślą o najnowszych pecetach oraz konsolach ósmej generacji, Doom w wersji na platformę PC, PS4 itd. prezentuje się bardzo efektownie, robiąc użytek z przygotowanej specjalnie pod kątem tego tytułu szóstej generacji silnika id Tech (nazywanej też żartobliwie id Tech 666). Oprócz tego zmaganiom towarzyszą mocne brzmienia ścieżki dźwiękowej, podkreślające klimat krwawej jatki w mrocznej otoczce.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 2710 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,6 / 10 na podstawie 1854 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 174,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Doom

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Doom

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-3770 3.5 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB Geforce GTX 970/Radeon R9 290 lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-2400 3.3 GHz/AMD FX-8320 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB Geforce GTX 670/Radeon HD 7870 lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit

Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin
Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin

Recenzja 16 maja 2016, 14:05

Czas wreszcie przejść do największego atutu Dooma, czyli walki. Nie pamiętam, kiedy ostatnio toczyłem tak diabelnie szybkie, pompujące adrenalinę i satysfakcjonujące starcia. Podobnie jak w pierwszych odsłonach serii, kluczowa okazuje się tu mobilność. Biegamy i skaczemy pomiędzy demonami, rozdając trafienia na wszystkie strony i starając się samemu nie zostać trafionym, co nie jest prostą sztuką. Potwory występują w dużej liczbie i też pozostają w ciągłym ruchu, a do tego ich pociski są bardzo szybkie, więc jednocześnie musimy rozglądać się za klasycznymi apteczkami i fragmentami pancerza, nie mówiąc o power-upach pokroju szału czy poczwórnych obrażeń. Tak, tak, nowy Doom nie jest łatwą grą – nawet na średnim poziomie trudności (nazwanym Hurt Me Plenty, a jakże) chwila nieuwagi może skończyć się efektownym zgonem bohatera. W utrzymywaniu się przy życiu pomaga szumnie zapowiadana nowość w rozgrywce, jaką są „finiszery” (tzw. zabójstwa chwały), czyli dobijanie przeciwników, którzy otrzymali dużo obrażeń i zostali wytrąceni z równowagi, celem zdobywania dodatkowych apteczek. Wbrew pozorom, wykańczanie demonów w ten sposób ani nie wydaje się wymuszone, ani szybko się nie nudzi. Animacje są krótkie, zróżnicowane i zachwycająco brutalne, a z powodu dużej liczebności i mobilności wrogów na arenach panuje taki ścisk, że wpadanie na przeciwników następuje zupełnie naturalnie.

PC
XONE
PS4
Switch