Twórcy Dooma i Quake'a kupieni przez właściciela Bethesdy
ZeniMax Media, firma utworzona w 1999 roku przez Chrisa Weavera oraz Robera A. Altmana (założycieli Bethesdy), poinformowała o przejęciu znanego studia id Software, odpowiedzialnego za sporo ponadczasowych hitów. Twórcy Wolfensteina 3D, Dooma i Quake’a dołączyli więc do silnej drużyny, składającej się przede wszystkim z odnoszącego bardzo duże sukcesy wydawcy Bethesda Softworks.
Szymon Liebert
ZeniMax Media, firma utworzona w 1999 roku przez Chrisa Weavera oraz Robera A. Altmana (założycieli Bethesdy), poinformowała o przejęciu znanego studia id Software, odpowiedzialnego za sporo ponadczasowych hitów. Twórcy Wolfensteina 3D, Dooma i Quake’a dołączyli więc do silnej drużyny, składającej się przede wszystkim z odnoszącego bardzo duże sukcesy wydawcy Bethesda Softworks.
Co wynika z tego połączenia? Według zapewnień, id Software będzie kontynuowało swoją pracę deweloperską w kierunku wskazanym przez założyciela studia, czyli Johna Carmacka. W sposobie funkcjonowania studia nie zostaną wprowadzone żadne zmiany. Praca nad obecnymi projektami będzie kontynuowana. Wszyscy ważni pracownicy studia podpisali także podobno długoterminowe kontrakty.
Zmieni się natomiast wydawca tytułów id Software – będzie nim w przyszłości właśnie Bethesda. Sprawa nie dotyczy jednak projektów, na które już wcześniej podpisano kontrakty. Zapowiadaną postnuklearną strzelankę FPP wyda więc najprawdopodobniej Electronic Arts (w ubiegłym roku deweloper podpisał umowę z serią wydawniczą EA Partners). Kwestia innych tytułów nie została wyjaśniona.
Todd Hollenshead z id Software powiedział, że była to wyjątkowa okazja, żeby połączyć się z mądrym i stawiającym na jakość wydawcą. Sytuacja pozwoli na wzmocnienie studia i dalszy rozwój oraz zapewni odpowiednie warunki dla przyszłych, jeszcze lepszych gier. John Carmack, obecnie w roli dyrektora technicznego, również uważa, że jest to świetna okazja, żeby rozwinąć własne marki i urosnąć w siłę.
Robert Altman z ZeniMax powiedział, że przedsiębiorstwo wesprze id Software w roli wydawcy oraz dostarczy deweloperowi większego wsparcia finansowego, dzięki któremu będzie on mógł się jeszcze bardziej rozwinąć. Warto przypomnieć poprzednie „zakupy” dokonane przez ZeniMax. Firma zdobyła np. prawa do marki Fallout od Interplaya i wyszła na tym doskonale – świadczy o tym sprzedaż Fallouta 3.
Studio id Software działa od 1991 roku i od samego początku swojego istnienia wyznacza standardy w przemyśle rozrywki elektronicznej. Deweloper stworzył przykładowo imponującego Wolfensteina 3D, a później kolejne bardzo popularne i udane tytuły (Doom, Quake). Obecnie ekipa pracuje nad grą Rage oraz kolejnymi odsłonami innych marek. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie dewelopera.
Dwie bardzo silne ekipy – id Software i Bethesda – będą od teraz działać w ramach tego samego przedsiębiorstwa. Oba studia w przeszłości obierały różne drogi – id faworyzowało szybką akcję, a Bethesda produkcje RPG – ale na pewno mają ze sobą coś wspólnego. Każde z nich w przeszłości podnosiło poprzeczkę przynajmniej w kwestiach technologicznych, tworząc świetne silniki graficzne.
John Carmack udzielił komentarza dla serwisu Kotaku. Powiedział on, że ekipa ze studia miała dość konkurowania z wydawcami w kwestii sposobu publikowania tytułów. Deweloper jest w posiadaniu zbyt wielu marek i nie jest w stanie ich odpowiednio wykorzystać, a praca z zewnętrznymi firmami nie wychodziła tak dobrze, jakby mogła. id Software uzupełni ofertę Bethesdy w kwestii świetnych FPS-ów.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
zanonimizowany637460 Generał
czy wy jesteście wszyscy tacy poje**** ja powiedziałem że Crysis to jest moja ulubiona gra i uważam ją za lepszą od tych gier id ,a co wy na ten temat sadzicie to mnie gówno obchodzi jak dla mnie możecie grać nawet w antycznego Duke-a i się nim jarać ja nielubie starych gier(quake 1,2 ale kiedyś one by mnie pewnie zachwyciły) ,a doom 3 i quake 4 też jakoś mi się nie spodobały i z tego co widzę to nadal wszyscy myślicie że Crysis To moja ulubiona gra bo ma piękną grafikę fakt ma ale jest jeszcze coś takiego jak grywalność (spójrzcie tylko ile ta gra ma fanów na jej stronie gr-online),a gra jest dla mnie bardzo wciągająca pozatym można ją przejść na kilka sposobów i mówcie sobie że Doom 3 (który w dniu premiery został zjechany za grywalność przez recenzetów) jest grywalniejszy mam w dupie wasze zdanie i widzę że myślicie że tylko dzieci rają się grafiką ,a to gówno prawda (poczytajcie trochę recenzji Crysisa) nie każdy lubi grać w antyki tak jak wy quake już jest stary i największego hitu z niego nie zrobicie (w multi teraz żądzi Call of Duty 4) na koniec dodam że to wy jesteście jakimiś cepami bo człowieka zrozumieć nie potraficie tylko pieprzycie jaki to quake jest super ,a CRYSIS nudny dla mnie jest świetny i odpierodolcie się wielcy fani antycznych gier nazwać was idiotami nie sposób.
zanonimizowany646591 Pretorianin
@SplinterFisher16
Skończyłeś? Bo zanudzasz...
WitoNs Chorąży
Do wszystkich idijotow typu SplinterFisher16. Nie chce mi sie czytac tego chlamu. POwiem tylko tyle ze dzieki ID Softtware masz k...wa crisisa i inne fpp czy 3d games to od nich sie zaczelo wiec stul jape synu. (a tak porównując, crisis idealny fenomenalny piekny ciul wie co to bo nie taktyczny fps (Tłumnik jak pistolet na kulki) nie chorror to nie unreal napewno nie przelom na taką skale i tez nie wiem po co to napisałem). ludzie widac kto grał w dobre stare tytuły jeszcze przed far cray'em a kto w cos co tylko wygląda.
Aen Legend

Raziel - A pierdolisz tam - Jestem fanem Fallouta od pierwszej części i uważam dziecko Bethesdy za świetną, trzymającą poziom grę. Co więcej (o zgrozo!) zdawałem sobie często w trakcie zabawy sprawę, że gdyby zrobić moda z fabułą, dialogami i zadaniami z F3 wyglądającego i skonstruowanego jak dwa pierwsze Fallouty, to starzy fani-narzekacze puściliby iskry zwieraczami i nawet by nie zauważyli że to ta ich znienawidzona gra w starym, dobrym sosie.
Face it - Klimat jest naprawdę. Wystarczy chcieć go odszukać i wyjść trochę poza dialogi w formie pisanych formułek (nad którymi aż tak się nie koncentrujesz jak podczas obserwowania mimiki i słyszenia słów postaci, więc wychwytujesz mniej bzdetów i "naiwności", którą zauważasz w F3) i ludzików z pikseli.
Powaga, dopóki nie "przedstawiłem sobie w głowie" jak ta gra wyglądałaby w starej formie, też miałem problemy z odkryciem Fallouta w Falloucie. Ale potem wyobraziłem sobie jak Roy Phillips stoi jako pikselowe zombie przed pikselowym płotem i pikselowym domofonem i wygraża ludziom...I wyszło. Ta gra ma to samo co poprzedniczki, tylko w nowej, nieakceptowalnej przez tetryków oprawie.
zanonimizowany627152 Junior
Ludzie skończcie już tą kłótnię bo i tak to nie ma sensu
zgadzam się z RedCrow że dla jednych Crysis to fajna gra a dla drugich mniej, ale czy to znaczy że trzeba go od razu zjechać?? (Thebartezik, SplinterFisher16, o was tu mówię)
to że jeden słucha hip hopu, a drugi metalu, to znaczy że mam go zmieszać z błotem? czytając wasze komentarze tak z tego wynika.
Thebartezik: to mają być zalety Crysisa? Śmiać mi sie chce jak coś takiego czytam
oprócz "super hiper mega fajośno odlotowego kombinezonu" i jeszcze lepszej grafiki dla większości graczy ten tytuł by nie istniał. Jeśli gra nie ma klimatu to nie ma szans stać się hitem.
Dla porównania:
Crysis posiada niesamowitą grafikę, kombinezon dający nadludzkie zdolności czy możliwość niszczenia środowiska.
Call of Duty4 nie ma ani kombinezonu, ani rewolucyjnej grafiki, czy interakcyjnego środowiska ale jest uważany jak do tej pory za najlepszy FPS. ma także wyższe oceny od Crysisa i sprzedał się w większej ilości egzemplarzy. Więc nie ma sensu wychwalać Crysisa w niebiosa.
Trzeba być trochę otwartym na inne poglądy a nie krytykować innych za inne opinie
Myślę że czas zakończyć ten offtop