Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm S這wnikAkcjiPCXBOX
Ok豉dka Doom 3 (PC)

Doom 3

Doom III

Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software, która w połowie lat 90. ubiegłego wieku wyznaczyła nowe standardy w rozwoju gatunku.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | multiplayer | kooperacja | strzelanki

Doom 3 to osadzona w konwencji science fiction strzelanina FPP, b璠鉍a trzeci pe軟oprawn ods這n legendarnej serii gier, kt鏎a w po這wie lat 90. ubieg貫go wieku wyznaczy豉 nowe standardy w rozwoju swojego gatunku. Za powstanie tr鎩ki odpowiedzialni s ponownie deweloperzy ze studia id Software, na czele z Johnem i Adrianem Carmackiem. W zespole zabrak這 jednak jednego ze wsp馧tw鏎c闚 marki Johna Romero, kt鏎y na skutek r騜nicy zda opuci koleg闚 nied逝go po wydaniu Quakea, zak豉daj鉍 r闚nie zas逝穎ne dla bran篡 studio Ion Storm. Trzecia ods這na Dooma trafi豉 w r璚e u篡tkownik闚 komputer闚 PC/Mac oraz konsol Xbox.

Fabu豉

Pod wzgl璠em fabularnym, Doom 3 opowiada podobn histori jak wydany w 1993 roku pierwowz鏎 serii, cho na potrzeby gry zosta豉 ona do wyranie rozbudowana. W jej przygotowaniu udzia wzi像 za Matthew Costello czyli cz這wiek, kt鏎y odpowiada wczeniej za fabu喚 takich tytu堯w, jak The 7th Guest i 11th Hour. Akcja gry toczy si w roku 2145 na Marsie, w rozleg造m orodku badawczym znanej z poprzednich ods這n cyklu korporacji UAC (tzn. Union Aerospace Corporation). Firma ta pierwotnie zajmowa豉 si wy章cznie eksploracj kosmosu i rozwojem biotechnologii, jednak po odkryciu szcz靖k闚 zaawansowanej, obcej cywilizacji, poszerzy豉 sw dzia豉lno o archeologi.

Podczas zabawy wcielamy si w posta by貫go 穎軟ierza piechoty morskiej, kt鏎y w豉nie rozpoczyna prac dla korporacji UAC w charakterze ochroniarza. Wkr鏒ce po przybyciu, nasz protagonista otrzymuje zadanie odszukania naukowca, kt鏎y zagin像 bez wieci w drodze do jednego z laboratori闚. Tu po jego odnalezieniu, w plac闚ce zaczynaj dzia si dziwne rzeczy, a kontakt z dow鏚ztwem zostaje ca趾owicie zerwany. Okazuje si, 瞠 podczas bada nad mo磧iwoci teleportacji naukowcy przez przypadek otworzyli przejcie do innego wymiaru, przez kt鏎e do bazy przedosta造 si hordy demon闚 nie z tego wiata. Zdany wy章cznie na siebie bohater wyrusza do walki z potworami, staraj鉍 si przetrwa do czasu dotarcia posi趾闚 i zamkn寞 przypadkowo otwarty portal do piek豉.

Mechanika

Mechanika rozgrywki trzeciego Dooma do wyranie r騜ni si od nastawionych wy章cznie na szybk akcj poprzedniczek. Cho mamy tu do czynienia z do klasyczn w swych za這瞠niach strzelanin FPS, ca這 wzbogacona zosta豉 niezwykle mrocznym klimatem i licznymi elementami rodem z film闚 grozy, a tak瞠 rozbudowan warstw fabularn, kt鏎a jest czym wi璚ej ni tylko seri przerywnik闚 pomi璠zy kolejnymi misjami. W ten w豉nie spos鏏 tw鏎cy gry starali si po章czy najlepsze cechy poprzednich ods這n serii z elementami takich produkcji, jak System Shock 2 czy Clive Barkers Undying. Po raz pierwszy w historii cyklu, w grze mamy te mo磧iwo prowadzenia dialog闚 z postaciami niezale積ymi, dzi瘯i czemu zdobywamy istotne informacje, a tak瞠 przydatne elementy ekwipunku.

Sednem zabawy pozosta豉 jednak walka z licznymi grupkami przeciwnik闚 o odmiennych stylach walki, dziel鉍ych si na dwie grupy: demony oraz op皻anych przez nie ludzi-zombie. Podczas walki z nimi nasz protagonista czyni u篡tek z arsena逝 dziesi璚iu mierciononych broni, wr鏚 kt鏎ych znalaz造 si zar闚no te bardziej konwencjonalne pokroju strzelb, karabin闚 maszynowych oraz granat闚 jak i nieco bardziej futurystyczne w postaci eksperymentalnego dzia趾a plazmowego czy (znanych z poprzednich ods這n serii) pi造 tarczowej i pot篹nego BFG 9000. Na wyposa瞠niu gracza znajduje si tak瞠 podr璚zny PDA, s逝蕨cy do czytania maili, odtwarzania materia堯w wideo oraz uzyskiwaniu dost瘼u do zamkni皻ych czci kompleksu. W niekt鏎ych etapach zmuszeni jestemy tak瞠 do korzystania z latarki, co wyklucza jednoczesne u篡cie broni, nara瘸j鉍 nas na spore niebezpiecze雟two.

Tryby gry

Mimo 瞠 Doom 3 to produkcja ukierunkowana przede wszystkim na rozgrywk jednoosobow, autorzy nie zapomnieli jednak o jednym z kluczowych element闚 serii, jakim jest mo磧iwo zabawy w trybie multiplayer. Do dyspozycji graczy oddano cztery klasyczne warianty rozgrywki, wr鏚 kt鏎ych znalaz si Deathmatch pojedynczy i dru篡nowy, tryb Last Man Standing oraz Tournament. W rywalizacji przez Internet lub w sieci lokalnej udzia mo瞠 wzi寞 jednoczenie do czterech graczy. Dodatkowo w wersji na konsol Xbox znalaz si tryb kooperacyjny, pozwalaj鉍y na przejcie kampanii fabularnej do sp馧ki z drugim graczem.

Kwestie techniczne

Wydany na platformie PC i XBX Doom 3 to pierwsza gra wykorzystuj鉍a kolejn generacj autorskiego silnika id Tech 4, kt鏎ego g堯wnym tw鏎c by sam John Carmack. Jedn z cech wyr騜niaj鉍ych wspomniany engine jest zastosowana po raz pierwszy w grze wideo mo磧iwo generowania cieni oraz efekt闚 wietlnych w czasie rzeczywistym. Pod wzgl璠em oprawy trzeci Doom postawi wi璚 poprzeczk niezwykle wysoko, wykorzystuj鉍 do maksimum mo磧iwoci 闚czesnego sprz皻u i oferuj鉍 bardzo szczeg馧ow opraw wizualn. Niemniej wa積ym elementem gry jest tak瞠 zrealizowana w systemie Dolby Digital 5.1 warstwa dwi瘯owa, kt鏎a pot璕uje panuj鉍y podczas rozgrywki klimat grozy.

Zobacz pe軟y opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sie lokalna    

Nonik: 1 DVD / 3 CD

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 4481 ocen czytelnik闚.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Klasyfikacja PEGI Doom 3

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzgl璠nia poziomu trudnoci ani umiej皻noci niezb璠nych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprz皻owe Doom 3

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2.4GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB RAM (GeForce 4 i lepsze), 2.2 GB HDD, Windows 2000/XP

Microsoft Xbox

Wykorzystuje: link-kabel, Xbox Live + dodatkowo (XBOX): link-kabel

Doom III - recenzja gry

Recenzja 15 czerwca 2005, 11:54

Nie od dzi wiadomo, ze konsole tej generacji to grz零ki grunt dla gier FPP i tw鏎cy musz si zdrowo napoci, by wszystko dzia豉這, tak jak powinno. Powod闚 takiego stanu rzeczy jest wiele i opr鏂z aspekt闚 czysto technologicznych, dochodzi jeszcze specyfika sterowania padem, kt鏎y w przypadku tego gatunku nie sprawdza si tak dobrze jak pecetowa kombinacja klawiatury i myszy. Na szczcie dzi瘯i talentowi ludzi z Vicarious Visions i bardzo wygodnemu zdefiniowaniu poszczeg鏊nych manewr闚, sterowanie jest niezwykle intuicyjne. Dochodzi do tego opcjonalna funkcja wspomaganego celowania polegaj鉍a na tym, 瞠 gdy oddajemy seri strza堯w celownik przykleja si na chwil do przeciwnika. W Doomie 3 nasza posta skacze niewiele, prawie nigdy si nie skrada, za to du穎 biega i musi strzela szybciej od wroga i w tym przypadku zastosowane mechanizmy sprawdzaj si znakomicie.

PC
XBOX