Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCXONEPS4XBOXSwitch
Okładka Doom 3 (PC)

Doom 3

Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software. W połowie lat 90. ubiegłego wieku Doom 3 wyznaczył nowe standardy w rozwoju gatunku. Akcja gry rozgrywa się w tajnym ośrodku badawczym korporacji UAC na Marsie. Wcielamy się w byłego żołnierza piechoty morskiej.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | multiplayer | kooperacja | strzelanki

Okładka Doom 3 (PC)

data premiery gry:

3sie2004

PC

3kwi2005

XBOX

26lip2019

Switch PS4 XONE

Doom 3 to osadzona w konwencji science fiction strzelanina FPP, będąca trzecią pełnoprawną odsłoną legendarnej serii gier, która w połowie lat 90. ubiegłego wieku wyznaczyła nowe standardy w rozwoju swojego gatunku. Za powstanie „trójki” odpowiedzialni są ponownie deweloperzy ze studia id Software, na czele z Johnem i Adrianem Carmackiem. W zespole zabrakło jednak jednego ze współtwórców marki – Johna Romero, który na skutek różnicy zdań opuścił kolegów niedługo po wydaniu Quake’a, zakładając równie zasłużone dla branży studio Ion Storm.

Fabuła

Pod względem fabularnym, Doom 3 opowiada podobną historię jak wydany w 1993 roku pierwowzór serii, choć na potrzeby gry została ona dość wyraźnie rozbudowana. W jej przygotowaniu udział wziął zaś Matthew Costello – czyli człowiek, który odpowiadał wcześniej za fabułę takich tytułów, jak The 7th Guest i 11th Hour. Akcja gry toczy się w roku 2145 na Marsie, w rozległym ośrodku badawczym znanej z poprzednich odsłon cyklu korporacji UAC (tzn. Union Aerospace Corporation). Firma ta pierwotnie zajmowała się wyłącznie eksploracją kosmosu i rozwojem biotechnologii, jednak po odkryciu szczątków zaawansowanej, obcej cywilizacji, poszerzyła swą działalność o archeologię.

Podczas zabawy wcielamy się w postać byłego żołnierza piechoty morskiej, który właśnie rozpoczyna pracę dla korporacji UAC w charakterze ochroniarza. Wkrótce po przybyciu, nasz protagonista otrzymuje zadanie odszukania naukowca, który zaginął bez wieści w drodze do jednego z laboratoriów. Tuż po jego odnalezieniu, w placówce zaczynają dziać się dziwne rzeczy, a kontakt z dowództwem zostaje całkowicie zerwany. Okazuje się, że podczas badań nad możliwością teleportacji naukowcy przez przypadek otworzyli przejście do innego wymiaru, przez które do bazy przedostały się hordy demonów nie z tego świata. Zdany wyłącznie na siebie bohater wyrusza do walki z potworami, starając się przetrwać do czasu dotarcia posiłków i zamknąć przypadkowo otwarty portal do piekła.

Mechanika

Mechanika rozgrywki trzeciego Dooma dość wyraźnie różni się od nastawionych wyłącznie na szybką akcję poprzedniczek. Choć mamy tu do czynienia z dość klasyczną w swych założeniach strzelaniną FPS, całość wzbogacona została niezwykle mrocznym klimatem i licznymi elementami rodem z filmów grozy, a także rozbudowaną warstwą fabularną, która jest czymś więcej niż tylko serią przerywników pomiędzy kolejnymi misjami. W ten właśnie sposób twórcy gry starali się połączyć najlepsze cechy poprzednich odsłon serii z elementami takich produkcji, jak System Shock 2 czy Clive Barker’s Undying. Po raz pierwszy w historii cyklu, w grze mamy też możliwość prowadzenia dialogów z postaciami niezależnymi, dzięki czemu zdobywamy istotne informacje, a także przydatne elementy ekwipunku.

Sednem zabawy pozostała jednak walka z licznymi grupkami przeciwników o odmiennych stylach walki, dzielących się na dwie grupy: demony oraz opętanych przez nie ludzi-zombie. Podczas walki z nimi nasz protagonista czyni użytek z arsenału dziesięciu śmiercionośnych broni, wśród których znalazły się zarówno te bardziej konwencjonalne – pokroju strzelb, karabinów maszynowych oraz granatów – jak i nieco bardziej futurystyczne w postaci eksperymentalnego działka plazmowego czy (znanych z poprzednich odsłon serii) piły tarczowej i potężnego BFG 9000. Na wyposażeniu gracza znajduje się także podręczny PDA, służący do czytania maili, odtwarzania materiałów wideo oraz uzyskiwaniu dostępu do zamkniętych części kompleksu. W niektórych etapach zmuszeni jesteśmy także do korzystania z latarki, co wyklucza jednoczesne użycie broni, narażając nas na spore niebezpieczeństwo.

Tryby gry

Mimo że Doom 3 to produkcja ukierunkowana przede wszystkim na rozgrywkę jednoosobową, autorzy nie zapomnieli jednak o jednym z kluczowych elementów serii, jakim jest możliwość zabawy w trybie multiplayer. Do dyspozycji graczy oddano cztery klasyczne warianty rozgrywki, wśród których znalazł się Deathmatch pojedynczy i drużynowy, tryb „Last Man Standing” oraz Tournament. W rywalizacji przez Internet lub w sieci lokalnej udział może wziąć jednocześnie do czterech graczy. Dodatkowo w wersji na konsolę Xbox znalazł się tryb kooperacyjny, pozwalający na przejście kampanii fabularnej do spółki z drugim graczem.

Kwestie techniczne

Doom 3 to pierwsza gra wykorzystująca kolejną generację autorskiego silnika id Tech 4, którego głównym twórcą był sam John Carmack. Jedną z cech wyróżniających wspomniany engine jest zastosowana po raz pierwszy w grze wideo możliwość generowania cieni oraz efektów świetlnych w czasie rzeczywistym. Pod względem oprawy trzeci Doom postawił więc poprzeczkę niezwykle wysoko, wykorzystując do maksimum możliwości ówczesnego sprzętu i oferując bardzo szczegółową oprawę wizualną. Niemniej ważnym elementem gry jest także zrealizowana w systemie Dolby Digital 5.1 warstwa dźwiękowa, która potęguje panujący podczas rozgrywki klimat grozy.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 DVD / 3 CD

Ocena czytelników: 8,2 / 10 na podstawie 4551 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Klasyfikacja PEGI Doom 3

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Doom 3

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2.4GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB RAM (GeForce 4 i lepsze), 2.2 GB HDD, Windows 2000/XP

Microsoft Xbox

Microsoft Xbox

Wykorzystuje: link-kabel, Xbox Live + dodatkowo (XBOX): link-kabel

Doom III - recenzja gry
Doom III - recenzja gry

Recenzja 15 czerwca 2005, 11:54

Nie od dziś wiadomo, ze konsole tej generacji to grząski grunt dla gier FPP i twórcy muszą się zdrowo napocić, by wszystko działało, tak jak powinno. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele i oprócz aspektów czysto technologicznych, dochodzi jeszcze specyfika sterowania padem, który w przypadku tego gatunku nie sprawdza się tak dobrze jak pecetowa kombinacja klawiatury i myszy. Na szczęście dzięki talentowi ludzi z Vicarious Visions i bardzo wygodnemu zdefiniowaniu poszczególnych manewrów, sterowanie jest niezwykle intuicyjne. Dochodzi do tego opcjonalna funkcja wspomaganego celowania – polegająca na tym, że gdy oddajemy serię strzałów celownik przykleja się na chwilę do przeciwnika. W Doomie 3 nasza postać skacze niewiele, prawie nigdy się nie skrada, za to dużo biega i musi strzelać szybciej od wroga – i w tym przypadku zastosowane mechanizmy sprawdzają się znakomicie.

PC
XBOX
Switch
PS4
XONE