Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat – historia rozwoju tekstur w grach

Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.

futurebeat.pl

Christoph Liedtke (gamestar.de)

Tekstury są jednym z pierwszych elementów, na których spoczywa wzrok gracza podczas rozpoczynania swojej przygody z nowym tytułem. Sprawia to, że są one podstawą prezentacji danego tytułu – a jak wszyscy wiemy, ma się tylko jedną szansę na wywarcie dobrego pierwszego wrażenia.

Praca nad teksturami zaczyna się od stworzenia modelu szkieletowego dla poszczególnych poziomów oraz postaci, co może przypominać rysunki architekta. W takim splątaniu linii można co prawda rozpoznać zarysy i pierwsze detale finalnego tworu, ale przy tak utrudnionej orientacji o jakimkolwiek realizmie możemy zapomnieć.

Następnie model szkieletowy jest pokrywany właściwymi teksturami. Z biegiem lat jakość graficzna tekstur podlegała ciągłemu rozwojowi, zwłaszcza pod względem wzrostu rozdzielczości, a co za tym idzie również i bogactwa detali. Nie można też zapomnieć o rosnącej ilości pamięci wideo dostępnej w kartach graficznych oraz zastosowaniu coraz bardziej skomplikowanych shaderów.

Również efekty graficzne takie jak np. mapowanie wypukłości (bump mapping), multiteksturowanie czy też oparta na rzeczywistych obrazach technika fotogrametrii, a także pakiety tekstur o wysokiej jakości tworzone przez fanów, sprawiają że pod względem graficznym gry stają się coraz bardziej imponujące. Na kolejnych stronach przedstawiamy tytuły, których piękne tekstury pozostawiły niezatarty ślad w historii gier wideo.

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii

Rise of the Tomb Raider

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 10 listopada 2015

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.1

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-08-29
19:30

yadin Legend

yadin

Wybór gier dowolny. Tak naprawdę pierwszym tytułem, który złamał mnie grafiką 3D, był "Metal Gear Solid 3: Snake Eater". U Kojimy te trójwymiarowe obiekty wyglądały bardzo realistycznie. Jego studio robiło to w czasie, gdy robiono gry o różnej jakości graficznej. Potem był "Far Cry" w 2004 roku, który był dla wielu szokiem. Od tamtej pory bitwa toczyła się o rozdzielczość i liczbę FPS.

Komentarz: yadin
2018-08-29
19:38

zanonimizowany714315 Legend

Bzdurny artykuł, jak juz chcieliscie o rozwoju grafiki w grach pisac to trzeba bylo ogolnie, a nie o tych ktore rzekomo maja dobre tekstury (rozumiem, ze dla tego nie ma gier z konsol)

W 2005 roku FEAR byl poza konkurencja w kwestii tekstur, doslownie ostre jak zyleta byly, wynikalo to troche z faktu, ze gra miala ogolnie malo obiektow do pokazania itd.
Oczywiscie wzmianki brak, HL2 byl bardzo ladna gra, ale tekstur za dobrych nie mial.

Tak czy siak sama jakosc tekstur w grach obecnie w wiekszosci gier aaa jest na zblizonym poziomie, duzo wazniejsze sa inne aspekty.

Horizon ZD to zdecydowanie najladniejsza gra ubieglego roku ;)

Komentarz: zanonimizowany714315
2018-08-29
21:51

Kaczmarek35 Senator

Kaczmarek35

Grafika też grafice nierówna. Są różne style artystyczne.
Różne bajery graficzne. Tu mowa tylko o teksturach więc zawężone pole do popisu :)
Kingdom Come:Deliverance ma najładniej wyglądające lasy jakich w innych grach na razie nie ma, a tekstury domów nawet, gdy mamy zainstalowane do gry tekstury HD już szału w tej grze nie robią i są słabsze od wielu gier. Wiele gier ma nierówną oprawę graficzną. Coś zawsze jest do poprawienia.

Komentarz: Kaczmarek35
2018-08-29
22:17

zanonimizowany146624 Legend

A gdzie Dark Seal na mame32 (automaty) ? Do roku 1996 w żadnej grze nie było takiej jakości grafiki, a przypominam, że Dark Seal jest z roku 1990. To samo Network Q Rac Rally Championship. Do roku 1999 był graficznie nie do przebicia, póki nie powstał Rally 2000 i on trzymał standardy kolejne 3 lata. To samo Re-volt w 1999. Z wyścigów chyba aż do 2006 roku był nie do przebicia.

Komentarz: zanonimizowany146624
2018-08-30
14:44

man5on69 Centurion

man5on69
😂

Wtf co to ma byc? Jakies peany na crap w stylu Giants a autor wgl zapomnial o Quakeu, czyli najwazniejszej grze dla ewolcji 3d ?? kto pisze takie gnioty?

Komentarz: man5on69

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl