Ultima Underworld (rok 1992). Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat

futurebeat.pl

Christoph Liedtke (gamestar.de)

Ultima Underworld (rok 1992)

Tytuł ten zainspirowany był grą Dungeon Master, swoim nieoficjalnym poprzednikiem. Ultima Underworld jest dopełnieniem cyklu gier fabularnych stworzonego przez Richarda Garriotta, który opowiada o przygodach Avatara. Ciekawostką jest fakt, iż Ultima była pierwszą grą komputerową, w której wyświetlano w pełni teksturowaną grafikę 3D.

Ponieważ w tamtych czasach praktycznie żaden komputer nie był w stanie przeliczać tak skomplikowanej grafiki, postanowiono zmniejszyć powierzchnię wyświetlania. Jedynie 25% rozdzielczości VGA, wynoszącej tylko 320x200 pikseli, została faktycznie wykorzystana do grafiki 3D. Pozostały obszar zajął interfejs użytkownika wraz z menu gry.

75% ekranu Ultimy Underworld to interfejs. - 2018-08-28
75% ekranu Ultimy Underworld to interfejs.

Doom (rok 1993)

Wraz z premierą gry Doom, gatunek First Person Shooterów stał się popularny praktycznie z dnia na dzień. W następnych latach klony gry wyrastały niczym grzyby po deszczu. Wizualnie Doom był prawdziwym kamieniem milowym grafiki 3D: w odróżnieniu od jego poprzednika – Wolfensteina 3D, nie wszystkie ściany były w nim ustawione idealnie pod kątem prostym i pojawiły się różne poziomy wysokości.

Ponadto Doom został w pełni oteksturowany, podczas gdy podłogi i sufit w Wolfensteinie 3D były w dalszym ciągu monochromatyczne. Dzięki wysokiej jakości (jak na swoje czasy) tekstur na płaskich powierzchniach ścian oraz podłóg, Doom wyznaczył nowe standardy gatunku.

Doom porażał jakością tekstur na ścianach i podłożu. - 2018-08-28
Doom porażał jakością tekstur na ścianach i podłożu.

Wing Commander 3 (rok 1994)

Trzecia część kosmicznej sagi Chrisa Robertsa robiła duże wrażenie już w momencie zakupu: ważące półtora kilograma pudełko Wing Commandera 3 wystarczyło, aby wyróżnić grę na tle innych tytułów. Również otwarcie opakowania sprawiało, że wiele osób zamierało z szeroko otwartymi ustami. Większość gier dostępnych w tamtych czasach wydawana była na klasycznych dyskietkach, natomiast Wing Commandera 3 umieszczono na 4 płytach CD (co zresztą miało bardzo pozytywny wpływ na rozpowszechnienie odtwarzaczy CD w komputerach).

Duży entuzjazm wśród graczy wywołały znakomite sekwencje wideo. Mark Hamill, który prawdopodobnie jest Wam lepiej znany jako Luke Skywalker, wcielił się w postać komandora Blaira. Nawet uruchomiony dziś, Wing Commander 3 nie traci wiele ze swojego ówczesnego blasku. Poziom szczegółowości statków kosmicznych w tamtych czasach nie miał sobie równych. Bez względu na to, czy był to zwinny myśliwiec czy gigantyczny lotniskowiec, modele w grze były całkowicie trójwymiarowe i w pełni oteksturowane.

Kosmos wypełnił się niesamowitymi statkami. - 2018-08-28
Kosmos wypełnił się niesamowitymi statkami.
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii

Rise of the Tomb Raider

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 10 listopada 2015

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.1

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-08-29
19:30

yadin Legend

yadin

Wybór gier dowolny. Tak naprawdę pierwszym tytułem, który złamał mnie grafiką 3D, był "Metal Gear Solid 3: Snake Eater". U Kojimy te trójwymiarowe obiekty wyglądały bardzo realistycznie. Jego studio robiło to w czasie, gdy robiono gry o różnej jakości graficznej. Potem był "Far Cry" w 2004 roku, który był dla wielu szokiem. Od tamtej pory bitwa toczyła się o rozdzielczość i liczbę FPS.

Komentarz: yadin
2018-08-29
19:38

zanonimizowany714315 Legend

Bzdurny artykuł, jak juz chcieliscie o rozwoju grafiki w grach pisac to trzeba bylo ogolnie, a nie o tych ktore rzekomo maja dobre tekstury (rozumiem, ze dla tego nie ma gier z konsol)

W 2005 roku FEAR byl poza konkurencja w kwestii tekstur, doslownie ostre jak zyleta byly, wynikalo to troche z faktu, ze gra miala ogolnie malo obiektow do pokazania itd.
Oczywiscie wzmianki brak, HL2 byl bardzo ladna gra, ale tekstur za dobrych nie mial.

Tak czy siak sama jakosc tekstur w grach obecnie w wiekszosci gier aaa jest na zblizonym poziomie, duzo wazniejsze sa inne aspekty.

Horizon ZD to zdecydowanie najladniejsza gra ubieglego roku ;)

Komentarz: zanonimizowany714315
2018-08-29
21:51

Kaczmarek35 Senator

Kaczmarek35

Grafika też grafice nierówna. Są różne style artystyczne.
Różne bajery graficzne. Tu mowa tylko o teksturach więc zawężone pole do popisu :)
Kingdom Come:Deliverance ma najładniej wyglądające lasy jakich w innych grach na razie nie ma, a tekstury domów nawet, gdy mamy zainstalowane do gry tekstury HD już szału w tej grze nie robią i są słabsze od wielu gier. Wiele gier ma nierówną oprawę graficzną. Coś zawsze jest do poprawienia.

Komentarz: Kaczmarek35
2018-08-29
22:17

zanonimizowany146624 Legend

A gdzie Dark Seal na mame32 (automaty) ? Do roku 1996 w żadnej grze nie było takiej jakości grafiki, a przypominam, że Dark Seal jest z roku 1990. To samo Network Q Rac Rally Championship. Do roku 1999 był graficznie nie do przebicia, póki nie powstał Rally 2000 i on trzymał standardy kolejne 3 lata. To samo Re-volt w 1999. Z wyścigów chyba aż do 2006 roku był nie do przebicia.

Komentarz: zanonimizowany146624
2018-08-30
14:44

man5on69 Centurion

man5on69
😂

Wtf co to ma byc? Jakies peany na crap w stylu Giants a autor wgl zapomnial o Quakeu, czyli najwazniejszej grze dla ewolcji 3d ?? kto pisze takie gnioty?

Komentarz: man5on69

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl