Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Ultima Underworld: The Stygian Abyss (PC)

Ultima Underworld: The Stygian Abyss PC

Pierwszy w historii cRPG z trójwymiarową grafiką i ze znakomitą fabułą, w którym wędrójąc po rozbudowanych podziemiach musimy uratować Arial, córkę lorda Britisha z łap ohydnego demona.

RPG | klasyczne RPG

PC Windows
Okładka Ultima Underworld: The Stygian Abyss (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

30czerwca1992

Ultima Underworld: The Stygian Abyss jest grą cRPG, gdzie w fantastycznej krainie Britanii mamy za zadanie uratować porwaną córkę lorda Britisha. Jako pierwsza w historii zaprezentowała nowy trójwymiarowy engine. Świetna jak na owe czasy grafika, znakomita fabuła i nieliniowość akcji zapewniały wiele godzin dobrej zabawy. Bardzo dobrze rozwiązany system czarów i automapowanie, oraz oprawa muzyczna i dźwiękowa stawiają ją w gronie gier kultowych.

Jest to gra która daleko wyprzedziła swoje czasy. Biorąc pod uwagę że powstała w roku 1992 i jest starsza chociażby od trzeciej części EOB, Lands of Lore czy wielu innych znakomitych tytułów, do dzisiaj wprawia w podziw swoim nowatorstwem i rozwiązaniami technicznymi nie spotykanymi w tamtym okresie.

Największymi jej zaletami były nieliniowość, znakomita fabuła i kapitalna atmosfera którą umiejętnie podnosiła naprawdę niezła jak na tamte czasy muzyka i efekty dźwiękowe. Poruszać się korytarzami i zwiedzać kolejne poziomy mogliśmy w dowolnej kolejności (oczywiście pod warunkiem że poradziliśmy sobie z potworami występującymi w danym miejscu). Większość spotkanych postaci była nastawiona neutralnie i tylko od naszej decyzji zależało jak postąpić i jaką wybrać opcję dialogową, co mogło pomóc w uzyskaniu bardzo ważnych informacji, ewentualnie doprowadzić nawet do walki. Nie wystarczyło latać z mieczem i wycinać w pień wszystko co się rusza, ale nieraz trzeba było sporo pomyśleć nad przeróżnymi zagadkami.

Nie wszystkim jednak można się zachwycać, ona też miała pewne niedociągnięcia. Dosyć uciążliwe sterowanie i brak możliwości zdefiniowania własnego układu klawiszy mocno denerwowały. Ale największą jej wadą było to że za szybko się kończyła. Wciągała człowieka w wir akcji, uzależniała i nagle po tych kilkudziesięciu godzinach gry koniec. To było naprawdę przykre uczucie i nie pozostawało nic innego jak tylko zacząć ją jeszcze raz.

by Adamus

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 9 / 10 na podstawie 439 głosów czytelników.

Gry podobne do Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Wymagania wiekowe Ultima Underworld: The Stygian Abyss

12+

Wymagania sprzętowe Ultima Underworld: The Stygian Abyss

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: 386SX, 8MB RAM

Underworld Ascension – Paul Neurath wskrzesza kultową serię cRPG
Underworld Ascension – Paul Neurath wskrzesza kultową serię cRPG

wiadomość2 lipca 2014

Legendarny deweloper Paul Neurath powraca do branży z nowym studiem – OtherSide Entertainment – i zapowiada jego debiutancki projekt: Underworld Ascension. Będzie to gra cRPG, stanowiąca duchowego spadkobiercę kultowej serii Ultima Underworld i powstająca domyślnie z myślą o pecetach. Niestety, na tę chwilę nie mamy żadnych innych informacji na temat tego tytułu.

Po drugiej stronie lustra, część druga. Historia firmy Looking Glass Studios
Po drugiej stronie lustra, część druga. Historia firmy Looking Glass Studios

wiadomość4 listopada 2011

Upadek Looking Glass Studios nie oznaczał upadku ich myśli artystycznej. Studio wydało z siebie i współpracowało ze zbyt wielką ilością ogromnych talentów, żeby nie pozostawić po sobie godnej spuścizny. Udało się. Fragmenty ich gier, odpowiedzialni za nie ludzie, czy po prostu naśladowcy i spadkobiercy rozwiązań, które wprowadzili istnieją po dziś dzień. I chwała im za to.

Po drugiej stronie lustra, część pierwsza. Ultima Underworld, System Shock, Thief - historia firmy Looking Glass Studios.
Po drugiej stronie lustra, część pierwsza. Ultima Underworld, System Shock, Thief - historia firmy Looking Glass Studios.

wiadomość29 września 2011

Historia Looking Glass Studios to interesujące pasmo wzlotów, upadków oraz wizjonerstwa lekko wyprzedzającego swoją epokę. Underworld, Thief oraz Shock to serie i tytuły, bez których obecna branża nie byłaby taka sama. Bowiem rozwiązania, które stworzyli, pomimo że nie weszły na stałe do gier głównego nurtu to mocno zmieniły oblicze rynku, nawet wśród nieświadomych tego graczy nowego pokolenia.

Twórca serii Ultima pracuje nad nowymi grami

wiadomość15 marca 2011

Richard Garriott stworzył przed laty kultową, aczkolwiek nieco zapomnianą serię Ultima. W ostatnim czasie producent wyraźnie zwolnił tempo, ale nie zrezygnował z pracy w branży. Studio Portalarium założone przez Garriotta pracuje nad dwoma grami społecznościowymi. Ciekawe jest to, że w jednej z nich pojawi się słynne alterego twórcy, czyli Lord British.