Seria Underworld - seria gier
Seria pierwszoosobowych gier RPG, stanowiąca poboczną „odnogę” marki Ultima. Jej pierwsza i druga odsłona były dziełami studia Looking Glass Technologies (pierwotnie znanego jako BlueSky Productions), z kolei trzecia pozycja spod tego szyldu została opracowana przez zespół OtherSide Entertainment.
Historia serii Underworld
Cykl Underworld narodził się w marcu 1992 roku, za sprawą wydanej na komputery osobiste gry RPG pod tytułem Ultima Underworld: The Stygian Abyss. Jak sugerował tytuł, mieliśmy do czynienia ze spin-offem marki Ultima, która w tamtych czasach święciła triumfy, bijąc rekordy popularności. Dzieło to odniosło na tyle duży sukces, że nieco ponad rok później doczekało się kontynuacji w postaci gry Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds.
Po premierze drugiej z wymienionych pozycji słuch po tej krótkiej podserii cyklu Ultima zaginął na długie lata. Zadania jej wskrzeszenia w 2014 roku podjął się Paul Neurath i jego studio OtherSide Entertainment. Będąca jej duchowym następcą gra Underworld Ascendant odniosła sukces na Kickstarterze, jednak jej premiera na komputerach osobistych w 2018 roku nie należała do udanych. Tytuł borykał się z wieloma problemami i pomimo że część z nich udało się zażegnać, ostatecznie produkcja ta przeszła bez większego echa (choć zdążyła jeszcze ukazać się na PlayStation 4 oraz Xboksie One).
Gameplay w cyklu Underworld
Począwszy od pierwszej części serii, w grach spod szyldu Ultima Underworld akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Podczas rozgrywki przemierzamy tytułowe podziemia i realizujemy postawione przed nami zadania, a także mierzymy się z przeciwnikami. The Stygian Abyss wprowadziło system walki w czasie rzeczywistym, oparty na ruchach myszą i gestach, który został wykorzystany również w kolejnej części serii.
Ponadto choć już dwie pierwsze Ultimy Underworld były nieliniowymi produkcjami umożliwiającymi rozwiązywanie problemów na rozmaite sposoby, w Underworld Ascendant ów aspekt rozgrywki został znacząco rozbudowany. Dzieło OtherSide Entertainment pozwalało zarówno angażować się w otwarte starcia, jak i eliminować wrogów po cichu czy też przekradać się za ich plecami.
Fabuła serii Underworld
Pierwsza część serii Underworld przenosi nas do fantastycznego królestwa Britannii, a dokładnie – do tak zwanej Stygijskiej Otchłani, gdzie zapuszczamy się, by uratować porwaną córkę Lorda Britisha. W drugiej odsłonie cyklu odwiedzamy szereg innych podziemnych światów, do których przenosimy się przy pomocy portali, zaś w trzeciej produkcji wracamy do Stygijskiej Otchłani i trafiamy w sam środek wojny o wpływy pomiędzy frakcjami Krasnoludów, Mrocznych Elfów i Shamblerów.
Dziedzictwo cyklu Underworld
Ultima Underworld: The Stygian Abyss była pierwszą grą RPG z prawdziwie trójwymiarową grafiką oraz walką w czasie rzeczywistym. Nie tylko odcisnęła ona piętno na reprezentowanym przez siebie gatunku, lecz również przyczyniła się do powstania innego, czyli tak zwanych immersive simów. Poza tym w jej tworzeniu brali udział deweloperzy, którzy z czasem zapisali się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo.