Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Underworld - seria gier

Seria pierwszoosobowych gier RPG, stanowiąca poboczną „odnogę” marki Ultima. Jej pierwsza i druga odsłona były dziełami studia Looking Glass Technologies (pierwotnie znanego jako BlueSky Productions), z kolei trzecia pozycja spod tego szyldu została opracowana przez zespół OtherSide Entertainment.

Historia serii Underworld

Cykl Underworld narodził się w marcu 1992 roku, za sprawą wydanej na komputery osobiste gry RPG pod tytułem Ultima Underworld: The Stygian Abyss. Jak sugerował tytuł, mieliśmy do czynienia ze spin-offem marki Ultima, która w tamtych czasach święciła triumfy, bijąc rekordy popularności. Dzieło to odniosło na tyle duży sukces, że nieco ponad rok później doczekało się kontynuacji w postaci gry Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds.

Po premierze drugiej z wymienionych pozycji słuch po tej krótkiej podserii cyklu Ultima zaginął na długie lata. Zadania jej wskrzeszenia w 2014 roku podjął się Paul Neurath i jego studio OtherSide Entertainment. Będąca jej duchowym następcą gra Underworld Ascendant odniosła sukces na Kickstarterze, jednak jej premiera na komputerach osobistych w 2018 roku nie należała do udanych. Tytuł borykał się z wieloma problemami i pomimo że część z nich udało się zażegnać, ostatecznie produkcja ta przeszła bez większego echa (choć zdążyła jeszcze ukazać się na PlayStation 4 oraz Xboksie One).

Gameplay w cyklu Underworld

Począwszy od pierwszej części serii, w grach spod szyldu Ultima Underworld akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Podczas rozgrywki przemierzamy tytułowe podziemia i realizujemy postawione przed nami zadania, a także mierzymy się z przeciwnikami. The Stygian Abyss wprowadziło system walki w czasie rzeczywistym, oparty na ruchach myszą i gestach, który został wykorzystany również w kolejnej części serii.

Ponadto choć już dwie pierwsze Ultimy Underworld były nieliniowymi produkcjami umożliwiającymi rozwiązywanie problemów na rozmaite sposoby, w Underworld Ascendant ów aspekt rozgrywki został znacząco rozbudowany. Dzieło OtherSide Entertainment pozwalało zarówno angażować się w otwarte starcia, jak i eliminować wrogów po cichu czy też przekradać się za ich plecami.

Fabuła serii Underworld

Pierwsza część serii Underworld przenosi nas do fantastycznego królestwa Britannii, a dokładnie – do tak zwanej Stygijskiej Otchłani, gdzie zapuszczamy się, by uratować porwaną córkę Lorda Britisha. W drugiej odsłonie cyklu odwiedzamy szereg innych podziemnych światów, do których przenosimy się przy pomocy portali, zaś w trzeciej produkcji wracamy do Stygijskiej Otchłani i trafiamy w sam środek wojny o wpływy pomiędzy frakcjami Krasnoludów, Mrocznych Elfów i Shamblerów.

Dziedzictwo cyklu Underworld

Ultima Underworld: The Stygian Abyss była pierwszą grą RPG z prawdziwie trójwymiarową grafiką oraz walką w czasie rzeczywistym. Nie tylko odcisnęła ona piętno na reprezentowanym przez siebie gatunku, lecz również przyczyniła się do powstania innego, czyli tak zwanych immersive simów. Poza tym w jej tworzeniu brali udział deweloperzy, którzy z czasem zapisali się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo.

Underworld Ascendant
Underworld Ascendant

RPG 15 listopada 2018

Określana jako duchowy następca słynnej Ultimy Underworld pierwszoosobowa gra RPG akcji (immersive sim) studia OtherSide Entertainment, na czele którego stanął Paul Neurath – współtwórca pierwowzoru. Akcja Underworld Ascendant toczy się w znanej fanom cyklu Stygijskiej Otchłani, czyli podziemnej krainie fantasy zamieszkanej przez trzy rasy, które toczą ze sobą nieustanną walkę o władzę. Wcielając się w bohatera jednej z trzech klas, gracz opowiada się po jednej ze stron konfliktu, przeżywając epicką przygodę w krainie pełnej podziemnych miast, labiryntów, świątyń, ogromnych systemów jaskiń oraz gęstych lasów. Akcja ukazana jest z oczu bohatera, a walka toczy się w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem broni tradycyjnych oraz magii. Oprócz indywidualnych zdolności postaci, kluczem do sukcesu jest także ich mobilność, szybkość reakcji oraz umiejętność wykorzystania rzeźby terenu. Elementem charakterystycznym tytułu jest ogromna swoboda działania, a także fakt, że akcja zmienia się tu w sposób dynamiczny, w zależności od poczynań gracza.

PCPS4XONESwitch

Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds
Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds

RPG 30 czerwca 1993

Kontynuacja przygód Avatara w podziemnym świecie Britanni, w której wędrujemy po różnych światach w poszukiwaniu magicznego kamienia kontrolującego czarną kopułę stworzoną przez Guardiana nad zamkiem Lorda Britisha.

PC

Ultima Underworld: The Stygian Abyss
Ultima Underworld: The Stygian Abyss

RPG 30 czerwca 1992

Pierwszy w historii cRPG z trójwymiarową grafiką i ze znakomitą fabułą, w którym wędrójąc po rozbudowanych podziemiach musimy uratować Arial, córkę lorda Britisha z łap ohydnego demona.

PC