Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Ultima - seria gier

Cykl klasycznych gier RPG, przez wielu uznawany za jeden z fundamentów całego gatunku. Marka została wykreowana przez studio Origin Systems, a za jej „ojca” uważa się Richarda Garriotta. Od 1992 roku prawa do niej należą do Electronic Arts, które wówczas przejęło Origin Systems.

Historia serii Ultima

Cykl Ultima został zapoczątkowany przez wydaną w 1981 roku grę Ultima I: The First Age of Darkness. Niemniej, często można natknąć się na stwierdzenia, zgodnie z którymi jego protoplastą miała być wypuszczona w 1979 roku gra Akalabeth: World of Doom (debiutanckie dzieło Richarda Garriotta).

Na przestrzeni lat ukazało się dziewięć głównych części serii, z których ostatnia, czyli Ultima IX: Ascension, pojawiła się w 1999 roku. W międzyczasie cykl doczekał się szeregu spin-offów, jak MMORPG pod tytułem Ultima Online, a także podseria Underworld.

Fabuła w cyklu Ultima

Gry spod szyldu Ultima przenosiły nas do fantastycznych krain. W pierwszych częściach serii trafialiśmy do Sosarii, jednak począwszy od czwartej odsłony cyklu byliśmy zabierani do zjednoczonego królestwa Britannii. Pieczę nad nimi sprawował dobry i sprawiedliwy Lord British.

Podczas rozgrywki wcielaliśmy się w pochodzące z Ziemi postacie przyzywane przez władcę, by w obliczu nękających te miejsca kryzysów stawiać czoła rozmaitym zagrożeniom. Czwarta odsłona cyklu była przy tym pierwszą, w której nasza postać została określona mianem Avatara – uosobienia cnót.

Gameplay w serii Ultima

Rozgrywka w produkcjach spod szyldu Ultima ewoluowała na przestrzeni lat. Pierwsza część serii ukazywała postać z lotu ptaka na powierzchni i z perspektywy pierwszej osoby (FPP) w podziemiach. Od trzeciej części coraz wyraźniej dominował widok z góry, który w pełni ujednolicono w „czwórce”. Następną zmianę w tej materii wprowadziła dopiero Ultima IX: Ascension, której twórcy zdecydowali się na kamerę trzecioosobową (TPP).

W trakcie rozgrywki przemierzaliśmy fantastyczne światy (choć dopiero od Ultimy VI: The False Prophet stały się one spójnymi, otwartymi lokacjami pozbawionymi podziału na mniejsze obszary) i prowadziliśmy rozmowy z ich mieszkańcami, realizowaliśmy dla nich zadania, a także walczyliśmy z przeciwnikami. Podczas gdy Ultima I-VI oferowały walkę turową, począwszy od Ultimy VII: The Black Gate zaczęto eksperymentować z większym naciskiem na akcję.

Ultima IV: Quest of the Avatar wprowadziła przy tym system cnót i wyborów moralnych, za sprawą których nasze decyzje kształtowały prowadzoną przez nas postać i jej relacje ze światem. Wspomniana Ultima VII: The Black Gate przyniosła natomiast symulację świata gry, który od tej pory miał sprawiać wrażenie żywego ekosystemu.

Co ciekawe, choć począwszy od Ultimy III: Exodus seria kładła nacisk na budowanie drużyny, w Ultimie VIII: Pagan zdecydowano się odejść od tego schematu, koncentrując się na działaniach w pojedynkę. Inną zmianą przyniesioną w tej produkcji było położenie większego nacisku na elementy zręcznościowe, budzące skojarzenia z platformówkami.

Sukces cyklu Ultima

Cykl Ultima odniósł globalny sukces artystyczny i komercyjny. Dotyczy to zarówno jego głównych odsłon, których sprzedaż w zależności od źródeł miała sięgać nawet 5 milionów egzemplarzy do połowy lat 90. XX wieku (co w tamtych czasach było spektakularnym wynikiem), jak i Ultimy Online, która w szczytowym okresie mogła pochwalić się 250 tysiącami aktywnych subskrybentów.

Ultima IX: Ascension
Ultima IX: Ascension

RPG 24 listopada 1999

Ultima IX: Ascension jest klasyczną grą cRPG, za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska studia Origin Systems. Fabuła kontynuuje wątki z Ultima VIII: Pagan. Gracz poznaje dalsze losy zmagań Avatara z Guardianem i jego poplecznikami. W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon serii, twórcy zdecydowali się zastosować nowoczesny engine graficzny 3D prezentując akcję z perspektywy trzeciej osoby (TPP).

PC

Ultima Online
Ultima Online

RPG 24 września 1997

Jedna z pierwszych internetowych gier MMORPG, której udało się odnieść duży sukces komercyjny. Produkcja opracowana przez firmę Origin Systems osadzona została w uniwersum zapoczątkowanej w 1980 roku serii Ultima. Jej akcja toczy się w przypominającej średniowieczną Europę fantastycznej krainie o nazwie Britannia, tuż po wydarzeniach znanych z pierwszej części cyklu. Kiedy straszliwy czarnoksiężnik Mondain został pokonany, jego Klejnot Nieśmiertelności uległ zniszczeniu, co doprowadziło do powstania wielu światów równoległych, funkcjonujących w systemie UO jako odrębne serwery sieciowe. Ultima Online pozwala na wykreowanie bohatera należącego do jednej z wybranych profesji (wojownik, kupiec lub mag) i uczestniczenie w życiu wielotysięcznego wirtualnego społeczeństwa poprzez realizację zróżnicowanych zadań, walkę z potworami i systematyczny rozwój naszej postaci. Nad całą zabawą pieczę sprawują zaś tzw. Mistrzowie Gry, dbający o to, aby gracze nigdy się nie nudzili.

PC

Ultima VIII: Pagan
Ultima VIII: Pagan

RPG 15 czerwca 1994

Ósma pełnoprawna odsłona kultowej serii gier cRPG Richarda Garriotta, która zadebiutowała jeszcze w 1980 roku jako jedna z pierwszych komercyjnych produkcji z tego gatunku. Kolejna część sagi o przygodach bezimiennego bohatera zwanego Awatarem stanowi kontynuację wydarzeń ukazanych w poprzedniej odsłonie cyklu, a głównym antagonistą jest ponownie demon zła Guardian, który uwięził nas z chęci zemsty za pokrzyżowanie planów podboju kontynentu Britanni. W Ultima VIII: Pagan trafiamy więc do zupełnie nowego, rządzącego się swoimi własnymi prawami świata Pagan, a zadaniem graczy jest oczywiście uwolnić się z pułapki i ostatecznie pokonać zło. W porównaniu do wydanej w latach 1992-93 części siódmej, gra odznacza się całkiem nowym silnikiem graficznym z wyraźnie większą liczbą szczegółów, choć całość ukazana została ponownie w dobrze znanym widoku izometrycznym. Podczas rozgrywki sterujemy zaś wyłącznie jednym bohaterem, systematycznie rozwijając jego współczynniki i umiejętności.

PC

Ultima VII part two: Serpent Isle
Ultima VII part two: Serpent Isle

RPG 15 czerwca 1993

Po odkryciu prawdziwego celu działalności organizacji The Fellowship, jej przywódca ucieka na nieznany dotychczas kontynent Britanni, mając zamiar ponownie sprowadzić Guardiana.

PC

Ultima VII: The Black Gate
Ultima VII: The Black Gate

RPG 15 czerwca 1992

Ultima VII: The Black Gate jest siódmą odsłoną serii klasycznych gier cRPG, rozwijanej przez firmę Origin Systems. Tytuł otwiera trzyczęściowy cykl, znany jako The Age of Armageddon. Fabuła przedstawia zmagania z demonem zła - Guardianem, który próbuje zawładnąć sercami i umysłami mieszkańców Britanni. Gracze mają jednak dużą swobodę w eksploracji rozległego, wirtualnego świata i wykonywaniu questów.

PC

Ultima VI: The False Prophet
Ultima VI: The False Prophet

RPG 15 czerwca 1990

Powracamy do świata Britanni, gdzie podziemny kataklizm sprowadził na powierzchnię Gargulce poszukujące swej świętej księgi Codex of Ultimate Wisdom.

PC

Ultima V: Warriors of Destiny
Ultima V: Warriors of Destiny

RPG 15 czerwca 1988

Odnalezieni księgi Codex of Ultimate Wisdom przywołało trzech władców ciemności, zaprzeczających trzem najważniejszym przymiotom Avatara – Prawdzie, Miłości i Odwadze.

PC

Ultima IV: Quest of the Avatar
Ultima IV: Quest of the Avatar

RPG 15 czerwca 1985

W czwarta część serii, rozpoczynającej Erę Oświecenia w Britanni, musimy posiąść osiem cnót aby stać się Avatarem i odnaleźć tajemną księgę Codex of Ultimate Wisdom.

PC

Ultima III: Exodus
Ultima III: Exodus

RPG 15 czerwca 1983

Ostatni rozdział Ery Ciemności Sosarii kończy walka z Exodusem, dzieckiem czarnoksiężnika Mondaina i Minax, które w głębinach Wielkiego Oceanu czeka na sprzyjający moment do rozpoczęcia ataku.

PC

Ultima II: Revenge of the Enchantress
Ultima II: Revenge of the Enchantress

RPG 15 czerwca 1982

Wróć do świata Sosarii aby dokończyć dzieła i zniszczyć Minax, asystentkę czarnoksiężnika Mondaina, wraz z jej krwiożerczymi potworami.

PC

Ultima I: The First Age of Darkness
Ultima I: The First Age of Darkness

RPG 15 czerwca 1980

Rządy czarnoksiężnika Mondaina rozpoczęły Pierwszy Wiek Ciemności. Pokrzyżować jego mroczne plany może jedynie avatar przywołany przez Lorda Britisha.

PC