Czwarta część Ultimy otwiera nowy etap w całej serii rozpoczynając Erę Oświecenia. Lord British pragnie zaprowadzić pokój i harmonię w świecie Britanni, lecz aby to uczyć konieczne jest pokonanie nie tylko fizycznej manifestacji zła, ale również zmiana przekonań ludzi zamieszkujących krainę. Dokonać tego może wyłącznie Avatar, będący przykładem odwagi i wszelkich cnot, dzięki którym jego postępowanie jest wzorem dla innych. Gdy ostatecznie w podziemiach Great Stygian Abyss znajdujemy tajemną księgę Codex of Ultimate Wisdom, z głębin wyłania się nowa wyspa, nazwana Isle of the Avatar. Po pokonaniu zła, Codex of Ultimate Wisdom na zawsze spoczął na ołtarzu zbudowanym na wyspie Avatara.
W grze zastosowano całkowicie nowy engine graficzny z kolorową grafiką i zwiększonymi możliwościami interakcji z postaciami NPC. Jednak w dalszym ciągu to co odróżnia ją od innych cRPG to niesamowita fabuła i skomplikowane zadania. Zamiast normalnego rozwijania postaci, w Ultimie IV musimy posiąść osiem cnót głównych aby stać się Avatarem i zarazem przykładem dla innych.
Gra śledzi uważnie wszystkie nasze poczynania, zwracając szczególną uwagę na złe uczynki, takie jak dobijanie uciekających przeciwników czy zabieranie przedmiotów należących do kogoś innego. W dalszym ciągu spotkamy jednak wiele tradycyjnych elementów cRPG, takich jak mroczne podziemia do obszukania, złe potwory czy rozstrzygające zadanie odnalezienia Codex of Ultimate Wisdom, dzięki któremu ostatecznie zostajemy Avatarem.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Origin Systems
Wydawca: Origin Systems
Ograniczenia wiekowe: 16+



14GRY
Cykl klasycznych gier RPG, przez wielu uznawany za jeden z fundamentów całego gatunku. Marka została wykreowana przez studio Origin Systems, a za jej „ojca” uważa się Richarda Garriotta. Od 1992 roku prawa do niej należą do Electronic Arts, które wówczas przejęło Origin Systems.
Firma Electronic Arts poprosiła kilka stron internetowych o usunięcie linków do pełnej wersji gry Ultima IV, która była dostępna za darmo od kilkunastu lat. Dziwne posunięcie koncernu zostało objaśnione przez fanowski serwis Ultima Aiera i być może wiąże się z pewnymi planami. Mówi się o możliwość stworzenia odświeżonej wersji tytułu przez studio BioWare Mytic.
gry
Szymon Liebert
30 marca 2011 13:51
Richard Garriott stworzył przed laty kultową, aczkolwiek nieco zapomnianą serię Ultima. W ostatnim czasie producent wyraźnie zwolnił tempo, ale nie zrezygnował z pracy w branży. Studio Portalarium założone przez Garriotta pracuje nad dwoma grami społecznościowymi. Ciekawe jest to, że w jednej z nich pojawi się słynne alterego twórcy, czyli Lord British.
gry
Szymon Liebert
15 marca 2011 10:31
Popularne pliki do pobrania do gry Ultima IV: Quest of the Avatar.
Wymagania sprzętowe gry Ultima IV: Quest of the Avatar:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
PC XT, 1MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 930 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Ekspert
2022.11.10
Ultima IV 1985 to arcydzieło gatunku, bo jest znaczącą grą i prawdziwym punktem zwrotnym dla RPG i ogółem świata gier. Gra powzięła śmiałą próbę zmiany sposobu w jaki się grało w gry RPG. Nie ma antagonisty. Celem jest osiągnięcie oświecenia i doskonalenie ośmiu cnót. Wybory moralne mają konsekwencje, a gra wymaga od nas wysokich standartów etycznych czyli pierwszy raz w grach 100% odgrywanie roli. Wprowadzenie 8 cnót z 3 zasadami prawdy, miłość i odwagi stworzyło wspaniałą ideę avatara czyli moralnego idealisty będącego równocześnie osobą świecką, cechującą się czystością i dobrocią bez wprowadzania boga do czystości równania. Wybory moralne jakie mamy w prawdziwym życiu jak nie kłam, nie zabijaj, nie okradaj, broń słabszych, wspomagaj potrzebujących, okazuj litość itd. Nikt nie spodziewał się, że Richard Garriott tak zmieni własny twór od 4 części serii Ultima. Widać, że czerpał perwersyjną przyjemność z pokazywania nam jak te same cnoty i ich przykład mogą ocalić świat, ale także sprowadzić na niego zagładę. Skupiamy się na każdej z 8 cnót po kolei i opanowujemy je. Ta gra pozwala mieć siedmiu towarzyszy po jednej z każdej klasy postaci. Ja preferowałem zawsze mniejszą drużynę, bo inaczej gra staje wolniejsza, bo kierujemy i tak każdą postacią z osobna i do tego każda zżera zapasy jedzenia. Każde z zaklęć wymaga kilku składników magicznych. Można je kupić. Problem taki, że trzeba wymieszać odpowiednie składniki, by uwarzyć miksturę. Trzeba to robić za każdym razem i zrobić sobie dokładną listę składników na dane zaklęcie, bo ciężko to wszystko spamiętać. Magiczne wrota zawsze są w tych samych miejscach, ale to gdzie nas przeniosą zależy od faz księżyca. Po przetrwaniu wyprawy przez otchłań, zdobyciu kodeksu i zostania avatarem i mistrzem cnót co zyskujemy ?Powracamy na ziemię wiedząc, że wprowadziliśmy nową filozofię pokoju, miłości i szacunku na teren Britanii i nikt nie będzie więcej nieszczęśliwy. No chyba, że ktoś wypaczy nasze nauki i użyje ich, by stworzyć skorumpowaną państwową religię moralnego absolutyzmu i dzięki niej przejmie polityczną kontrolę nad światem. Ale tak naprawdę jakie są na to szanse ? :) Wow. To stało się właśnie w Ultima V 1988 :)Grałem w wersje na C-64, Amidze, Pc.