futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 28 sierpnia 2018, 11:20

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat – historia rozwoju tekstur w grach

Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.

Spis treści

Metro 2033 (rok 2010)

Oparte na powieści Dmitrija Głuchowskiego Metro 2033 zostało opracowane przez byłych pracowników GSC Game World i ma w sobie kilka podobieństw do słynnego S.T.A.L.K.E.R.-a. Silnik 4A, który został zastosowany w tym tytule, jest autorskim dziełem studia i zachwycał wspaniałymi efektami świetlnymi oraz bardzo szczegółowymi teksturami.

Chociaż deweloperzy z 4A Games nie zastosowali żadnych nowych technik w teksturowaniu poziomów i postaci, to pracowali z wielką dbałością o detale, dzięki czemu nawet dzisiaj grafika w Metro 2033 nadal robi wrażenie. Przyczyniła się do tego również zremasterowana edycja Redux, która została opublikowana w maju 2014 roku, podnosząc technologicznie Metro 2033 do poziomu swojego ślicznego następcy – Last Light.

Klimat opowieści Dmitrija Głuchowskiego zapewniały m.in. bardzo szczegółowe tekstury. - 2018-08-28
Klimat opowieści Dmitrija Głuchowskiego zapewniały m.in. bardzo szczegółowe tekstury.

Rage (rok 2011)

Rage, pierwsza gra oparta na silniku id Tech 5, ukazał się jesienią 2011 roku. Tytuł wprawdzie nie wprowadził nic nowego do gatunku, ale wciąż pozostaje w pamięci wielu, choćby za sprawą gigantycznych tekstur. Zamiast użyć pojedynczych, skromnych tekstur, id Software wytapetowało cały świat kilkoma takimi plikami, za to ogromnych rozmiarów.

Ten sposób pozwalał na ograniczenie liczby powtórzeń w obrębie tego samego środowiska oraz na zwiększenie rozdzielczości, a tym samym jakości tekstur. Rezultatem są imponujące wizualnie obszary, które z całą pewnością można uznać za kamienie milowe grafiki. Jednak gra zmagała się z poważnymi problemami ze strumieniowaniem tekstur, do tego stopnia, że wykonując szybkie obroty wokół własnej osi, gracze musieli czekać na wczytanie tekstury o wyższej rozdzielczości, a w międzyczasie mieli okazję podziwiać paskudną pikselozę.

Rage nie był pełnym sukcesem, ale zastosowana w nim technologia stanowi prawdziwą ciekawostkę. - 2018-08-28
Rage nie był pełnym sukcesem, ale zastosowana w nim technologia stanowi prawdziwą ciekawostkę.

Total War: Rome II (rok 2013)

Za sprawą Total War: Rome II mamy w naszym zestawieniu również grę strategiczną. Jej sercem jest wciąż dość kontrowersyjny w środowisku fanowskim silnik Warscape, który używany jest nieprzerwanie już od czasów Empire: Total War z 2009 roku.

Jednak przed 2013 rokiem twórcy z Creative Assembly dokonali w swojej technologii kilku zmian, aby jakość grafiki w Rome II wyraźnie się wyróżniała na tle poprzedników. Przekonujące są między innymi bardzo ostre oraz realistyczne tekstury starożytnego rynsztunku, które sprawiają, że seria Total War nadal pozostaje graficznym punktem odniesienia wśród gier strategicznych.

W końcu jakaś strategia w artykule. - 2018-08-28
W końcu jakaś strategia w artykule.