Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Quake (PC)

Quake PC

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej.

Akcji | FPP | fantasy | science fiction | FPS | multiplayer | strzelanki

PC Windows
Okładka Quake (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

22czerwca1996

22czerwca1996

pudełko PL

Quake to jedna z pierwszych gier z gatunku FPP (First Person Perspective), w której zastosowano silnik graficzny 3D. Gracze wcielają się w bezimiennego bohatera i jako ostatnia nadzieja ludzkości wkraczają w piekielne wymiary, siejąc spustoszenie wśród demonów i krwiożerczych potworów.

Za dewelopingiem gry Quake stoi studio id Software, a w szczególności tacy ludzie jak: John Romero, American McGee czy John Carmack. Na fali sukcesu serii Doom, twórcy zdecydowali się poeksperymentować z całkowicie nowym silnikiem graficznym – Quake Engine, generującym obraz 3D w czasie rzeczywistym. Powstała w ten sposób gra miała jedynie szczątkową warstwę fabularną, ale odznaczała się wieloma innowacyjnymi elementami i jak na swoje czasy wspaniałą oprawą wizualną.

Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów. Ludzkości zagrażają bestie z piekła rodem. Jedyną szansą jest operacja „Counterstrike”, czyli wysłanie śmiałka, który korzystając z portali między wymiarami wedrze się na teren wroga i zażegna niebezpieczeństwo.

Bezimienny główny bohater, w którego wcielają się gracze, teleportuje się przez kolejne tzw. „Slipgate” i sieje spustoszenie wśród hord napotykanych potworów, korzystając z ośmiu rodzajów broni – od toporów po wyrzutnie rakiet. Jego zadaniem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się Shub-Niggurath (bóstwo z mitologii H. P. Lovecrafta).

Twórcy gry zadbali o mroczne i zróżnicowane tematycznie lokacje. Niektóre plansze utrzymane są stylistyce gotyckich katedr i średniowiecznych zamków, innym bliżej do piekielnych czeluści. Ogółem tryb rozgrywki jednoosobowej oferuje 28 poziomów pogrupowanych w 4 rozdziały. Przewidziano także cztery stopnie trudności, z czego ostatni – „nightmare” celowo został ukryty.

Jednym z największych atutów Quake okazał się tryb multiplayer przewidziany do rozgrywek poprzez sieć LAN lub Internet dla maksymalnie 16 graczy i oferujący takie opcje jak: free-for-all, duel czy teamplay.

Gra doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń - Mission Pack 1: Scourge of Armagon i Mission Pack 2: Dissolution of Eternity, a także nieoficjalnego trzeciego Final Mission: Abyss of Pandemonium autorstwa Impel Development Team. Powstały także setki rozmaitych modyfikacji stworzonych przez społeczność fanów.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-16  

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 8.7 / 10 na podstawie 893 ocen czytelników.

Gry podobne do Quake

Wymagania wiekowe Quake

18+

Wymagania sprzętowe Quake

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 133 MHz, 32 MB RAM, karta grafiki VGA, 80MB HDD

20. urodziny Quake’a – gry, która wstrząsnęła światem FPS-ów
20. urodziny Quake’a – gry, która wstrząsnęła światem FPS-ów

wiadomość22 czerwca 2016

Quake, legendarna strzelanka studia id Software, obchodzi dzisiaj 20. urodziny. O ojcu współczesnych FPS-ów trudno napisać coś nieoczywistego, nie mówiąc o odkrywczym, niemniej w niniejszym tekście przypominam o co ciekawszych momentach historii Trzęsienia oraz, dość standardowo, zwracam uwagę na kilka ciekawostek.

id Software: Quake 5 może wrócić do mrocznych klimatów z pierwowzoru

wiadomość18 czerwca 2011

John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.

id Software - początki twórców Quake'a i Dooma w filmowej pigułce

wiadomość14 marca 2011

Wielbiciele wszelakiej maści retrospekcji nie mogą ostatnio narzekać na brak materiałów. W ubiegłym tygodniu firma Blizzard wypuściła film dokumentujący jej historię. Natomiast dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia materiału podsumowującego działalność id Software – kolejnego zasłużonego producenta gier komputerowych.

John Carmack otrzyma nagrodę za życiowe osiągnięcia na GDC 2010
John Carmack otrzyma nagrodę za życiowe osiągnięcia na GDC 2010

wiadomość23 lutego 2010

Znamy laureata tegorocznej edycji nagrody Game Developers Choice Awards za życiowe osiągnięcia w dziedzinie tworzenia gier. Statuetka przypadnie Johnowi Carmackowi, współzałożycielowi studia id Software i współtwórcy takich produkcji jak Wolfenstein 3D, Doom, czy Quake, czyli tytułów kultowych w gatunku strzelanek pierwszoosobowych.

Kłopoty finansowe i zwolnienia w Threewave Software
Kłopoty finansowe i zwolnienia w Threewave Software

wiadomość6 grudnia 2009

W nieciekawej sytuacji znalazło się Threewave Software – ekipa, która uczyniła z Capture The Flag standard w sieciowych grach FPS. Firma znalazła się na skraju upadłości i jej przyszłość maluje się w czarnych barwach.