Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Quake (PC)

Quake PC

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej.

Akcji | FPP | fantasy | science fiction | FPS | multiplayer | strzelanki

PC Windows
Okładka Quake (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

22czerwca1996

22czerwca1996

pudełko PL

Quake to jedna z pierwszych gier z gatunku FPP (First Person Perspective), w której zastosowano silnik graficzny 3D. Gracze wcielają się w bezimiennego bohatera i jako ostatnia nadzieja ludzkości wkraczają w piekielne wymiary, siejąc spustoszenie wśród demonów i krwiożerczych potworów.

Za dewelopingiem gry Quake stoi studio id Software, a w szczególności tacy ludzie jak: John Romero, American McGee czy John Carmack. Na fali sukcesu serii Doom, twórcy zdecydowali się poeksperymentować z całkowicie nowym silnikiem graficznym – Quake Engine, generującym obraz 3D w czasie rzeczywistym. Powstała w ten sposób gra miała jedynie szczątkową warstwę fabularną, ale odznaczała się wieloma innowacyjnymi elementami i jak na swoje czasy wspaniałą oprawą wizualną.

Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów. Ludzkości zagrażają bestie z piekła rodem. Jedyną szansą jest operacja „Counterstrike”, czyli wysłanie śmiałka, który korzystając z portali między wymiarami wedrze się na teren wroga i zażegna niebezpieczeństwo.

Bezimienny główny bohater, w którego wcielają się gracze, teleportuje się przez kolejne tzw. „Slipgate” i sieje spustoszenie wśród hord napotykanych potworów, korzystając z ośmiu rodzajów broni – od toporów po wyrzutnie rakiet. Jego zadaniem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się Shub-Niggurath (bóstwo z mitologii H. P. Lovecrafta).

Twórcy gry zadbali o mroczne i zróżnicowane tematycznie lokacje. Niektóre plansze utrzymane są stylistyce gotyckich katedr i średniowiecznych zamków, innym bliżej do piekielnych czeluści. Ogółem tryb rozgrywki jednoosobowej oferuje 28 poziomów pogrupowanych w 4 rozdziały. Przewidziano także cztery stopnie trudności, z czego ostatni – „nightmare” celowo został ukryty.

Jednym z największych atutów Quake okazał się tryb multiplayer przewidziany do rozgrywek poprzez sieć LAN lub Internet dla maksymalnie 16 graczy i oferujący takie opcje jak: free-for-all, duel czy teamplay.

Gra doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń - Mission Pack 1: Scourge of Armagon i Mission Pack 2: Dissolution of Eternity, a także nieoficjalnego trzeciego Final Mission: Abyss of Pandemonium autorstwa Impel Development Team. Powstały także setki rozmaitych modyfikacji stworzonych przez społeczność fanów.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-16  

Nośnik: 1 CD

Ocena czytelników: 8,3 / 10 na podstawie 994 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Quake

18+

Wymagania sprzętowe Quake

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Pentium 133 MHz
  • 32 MB RAM
  • karta grafiki VGA
  • 80MB HDD
Trwa promocja na gry Bethesdy. Quake i Quake 2 za darmo [Aktualizacja]
Trwa promocja na gry Bethesdy. Quake i Quake 2 za darmo [Aktualizacja]

wiadomość8 sierpnia 2020

W poprzedni weekend odbywał się konwent QuakeCon at Home. Podczas jego trwania otrzymaliśmy za darmo klasycznego FPS-a Quake. Bethesda podała kolejne terminy, w których możemy odebrać kolejne dwie części cyklu.

Quake i Quake 2 - Bethesda udostępni gry za darmo w przyszłym tygodniu
Quake i Quake 2 - Bethesda udostępni gry za darmo w przyszłym tygodniu

wiadomość2 sierpnia 2020

W przyszłym tygodniu odbędzie się wirtualny konwent QuakeCon at Home. Podczas niego będziemy mieli okazję do otrzymania za darmo pełnych wersji klasycznych FPS-ów Quake i Quake 2.

20. urodziny Quake’a – gry, która wstrząsnęła światem FPS-ów
20. urodziny Quake’a – gry, która wstrząsnęła światem FPS-ów

wiadomość22 czerwca 2016

Quake, legendarna strzelanka studia id Software, obchodzi dzisiaj 20. urodziny. O ojcu współczesnych FPS-ów trudno napisać coś nieoczywistego, nie mówiąc o odkrywczym, niemniej w niniejszym tekście przypominam o co ciekawszych momentach historii Trzęsienia oraz, dość standardowo, zwracam uwagę na kilka ciekawostek.

id Software: Quake 5 może wrócić do mrocznych klimatów z pierwowzoru

wiadomość18 czerwca 2011

John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.

id Software - początki twórców Quake'a i Dooma w filmowej pigułce

wiadomość14 marca 2011

Wielbiciele wszelakiej maści retrospekcji nie mogą ostatnio narzekać na brak materiałów. W ubiegłym tygodniu firma Blizzard wypuściła film dokumentujący jej historię. Natomiast dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia materiału podsumowującego działalność id Software – kolejnego zasłużonego producenta gier komputerowych.