Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Quake (1996) (PC)
OkładkaQuake (1996) (PC)

Quake (1996) PC

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej.

Akcji | FPP | fantasy | science fiction | FPS | strzelanki

Quake (1996) Premiera PC

22czerwca1996

pudełko PL

22czerwca1996

producent: id Software wydawca: GT Interactive wydawca PL: Licomp Empirical Multimedia Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do Quake (1996)

Doom (1993)

Postal 2

Half-Life

Quake to jedna z pierwszych gier z gatunku FPP (First Person Perspective), w której zastosowano silnik graficzny 3D. Gracze wcielają się w bezimiennego bohatera i jako ostatnia nadzieja ludzkości wkraczają w piekielne wymiary, siejąc spustoszenie wśród demonów i krwiożerczych potworów.

Za dewelopingiem gry Quake stoi studio id Software, a w szczególności tacy ludzie jak: John Romero, American McGee czy John Carmack. Na fali sukcesu serii Doom, twórcy zdecydowali się poeksperymentować z całkowicie nowym silnikiem graficznym – Quake Engine, generującym obraz 3D w czasie rzeczywistym. Powstała w ten sposób gra miała jedynie szczątkową warstwę fabularną, ale odznaczała się wieloma innowacyjnymi elementami i jak na swoje czasy wspaniałą oprawą wizualną.

Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów. Ludzkości zagrażają bestie z piekła rodem. Jedyną szansą jest operacja „Counterstrike”, czyli wysłanie śmiałka, który korzystając z portali między wymiarami wedrze się na teren wroga i zażegna niebezpieczeństwo.

Bezimienny główny bohater, w którego wcielają się gracze, teleportuje się przez kolejne tzw. „Slipgate” i sieje spustoszenie wśród hord napotykanych potworów, korzystając z ośmiu rodzajów broni – od toporów po wyrzutnie rakiet. Jego zadaniem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się Shub-Niggurath (bóstwo z mitologii H. P. Lovecrafta).

Twórcy gry zadbali o mroczne i zróżnicowane tematycznie lokacje. Niektóre plansze utrzymane są stylistyce gotyckich katedr i średniowiecznych zamków, innym bliżej do piekielnych czeluści. Ogółem tryb rozgrywki jednoosobowej oferuje 28 poziomów pogrupowanych w 4 rozdziały. Przewidziano także cztery stopnie trudności, z czego ostatni – „nightmare” celowo został ukryty.

Jednym z największych atutów Quake okazał się tryb multiplayer przewidziany do rozgrywek poprzez sieć LAN lub Internet dla maksymalnie 16 graczy i oferujący takie opcje jak: free-for-all, duel czy teamplay.

Gra doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń - Mission Pack 1: Scourge of Armagon i Mission Pack 2: Dissolution of Eternity, a także nieoficjalnego trzeciego Final Mission: Abyss of Pandemonium autorstwa Impel Development Team. Powstały także setki rozmaitych modyfikacji stworzonych przez społeczność fanów.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna   Liczba graczy: 1-16  

Nośnik: 1 CD

Ocena użytkowników: 8,3 / 10 na podstawie 1070 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Quake (1996): 18+

Quake (1996) Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Pentium 133 MHz
  • 32 MB RAM
  • karta grafiki VGA
  • 80MB HDD