
Data wydania: 15 maja 1998
Osadzona w realiach science fiction pierwszoosobowa strzelanina FPS, opracowana przez ekipę studia Epic Games pod wodzą Jamesa Schmalza i Cliffa Bleszinskiego. W grze wcielamy się w postać skazańca, którego statek więzienny rozbija się na nieznanej planecie Na Pali, zniewolonej przez wrogo nastawioną rasę Skaarj. Jej przedstawiciele przejęli kontrolę nad rdzennymi mieszkańcami planety, zmuszając ich do niewolniczej pracy.
GRYOnline
Gracze
Doskonała gra akcji FPP osadzona w dalekiej przyszłości, gdy ludzka rasa opanowała dalekie obszary kosmosu. Fabuła, żywcem wyjęta z gatunku science-fiction, rozpoczyna się gdy więzienny statek kosmiczny z powodu awarii rozbija się na nieznanej planecie. Jako jeden z nielicznie ocalałych rozpoczynamy wędrówkę po powierzchni niesamowitej planety, napotykając obce rasy i wiele niesamowitych potworów.
Powoli dowiadujemy się, że planeta Na Pali, na której nieoczekiwanie się znaleźliśmy, zamieszkała jest przez pokojowo nastawioną rasę Nali, zniewoloną przez najeźdźców przybyłych z Imperium Skaarj. Wędrując nieznanymi krajobrazami odkrywamy kolejne tajemnice planety oraz przyczyny, które spowodowały, że rdzenni mieszkańcy zostali zniewoleni przez agresorów.
Wersja GOLD zawiera dodatek Return to Na Pali, z siedemnastoma nowymi misjami, w których stajemy na na drodze groźnej rasy Skaarj, z przedstawicielami której możemy zmierzyć się używając całkiem nowych broni. Dodatkowo mamy 7 nowych map do rozgrywki wieloosobowej.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:



11GIER
Seria FPS-ów, z których większość stanowią multiplayerowe produkcje. Cykl został wykreowany przez studio Epic Games, znane również z silnika Unreal Engine (zawdzięcza on swoją nazwę właśnie opisywanej serii) oraz m.in. takich marek, jak Gears of War czy Fortnite. Ponadto na kartach jego historii zapisała się m.in. ekipa Digital Extremes, później znana głównie za sprawą gry Warframe.
Aktualizacja: 18 kwietnia 2012
Poradnik do legendarnej gry akcji Unreal. Materiał podzielony został na sekcje: Ogólne wskazówki, Opis broni, Encyklopedia przeciwników i Opis przejścia gry.
15 lipca 2019
Doom, Quake, Unreal Tournament. Te gry zdefiniowały gatunek, pokolenie graczy i wymusiły skok technologiczny. Świat poszedł do przodu, pojawili się nowi zawodnicy, a dawni rewolucjoniści nie do końca odnajdują się w nowej rzeczywistości i wymierają.
28 sierpnia 2018
Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.
30 kwietnia 2001
Gra dostarczyła mi niezapomnianych przeżyć i wprowadziła mnie do niezwykłego świata. Żałuję trochę, że nie było w niej elementów gier cRPG…, ale może to i dobrze. Każdego kto jeszcze nie zna tego tytułu zachęcam do zagrania.
24 kwietnia 2001
Tekst ten w całości poświecony będzie historii gatunku gier komputerowych, jakim stały się wszelkiego rodzaju strzelaniny. Będzie to raczej podróż sentymentalna z domieszką wspomnień autora z czasów, kiedy powstawały pierwsze strzelaniny FPP na PC.
Epic Games pozwoliło fanom z grupy OldUnreal na udostępnienie za darmo Unreal i Unreal Tournament. Firma uruchomiła specjalną stronę, na której podziękowała społeczności za wspieranie dziedzictwa firmy.
gry
Jakub Błażewicz
11 grudnia 2024 12:25
W przyszłym roku gry z serii Unreal stracą dostęp do funkcji sieciowych, podobnie jak garść innych produkcji, a już teraz znikają ze sprzedaży.
gry
Jakub Błażewicz
14 grudnia 2022 18:29
Zespół Nightdive złożył studiu Epic Games ofertę opracowania remastera pierwszej części strzelankowej serii Unreal.
gry
Adrian Werner
5 czerwca 2022 09:30
Z okazji dwudziestej rocznicy premiery gry Unreal studio Epic Games przygotowało niespodziankę dla jej fanów. Przez najbliższe dwa dni wszyscy zainteresowani mogą zdobyć za darmo Unreal w wersji Gold w serwisach Steam oraz GOG.com.
promocje
Michał Kułakowski
22 maja 2018 19:58
Studio Epic Games pracuje nad nieujawnioną grą, która pojawi się tylko na pecetach. Taką informację podali Mike Capps oraz Cliff Bleszinski na imprezie PAX East. Jeden z producentów wyjaśnił też, co stało się z projektem Gears of War: Exile.
gry
Szymon Liebert
8 kwietnia 2012 18:42
Firma Epic Games już wkrótce ma ujawnić coś naprawdę dużego. Tak przynajmniej twierdzi PC Gamer, który podał taką informację w ostatnim numerze, niestety nie ujawniając jeszcze planów dewelopera. Według innych doniesień firma Microsoft poszukuje sporej grupy pracowników. Mają oni zająć się tworzeniem Natala, ale także wspomóc właśnie twórców Gears of War.
gry
Szymon Liebert
20 listopada 2009 11:14
Steam nadal poszerza swoją ofertę. Od wczoraj w tej popularnej usłudze sieciowej dystrybucji programów można nabyć pierwsze gry wyprodukowane przez Epic Games.
gry
Przemysław Zamęcki
18 marca 2008 08:37
Już tylko dni dzielą nas od światowej premiery gry Unreal Tournament III. Przeznaczona do sieciowych potyczek pozycja ukaże się na Starym Kontynencie 23 listopada, a w niecały tydzień później przywędruje do Polski. Wspominamy o tym, ponieważ ostatnio okazało się, że pokrewna UT marka Unreal w najbliższym czasie nie doczeka się żadnej kontynuacji.
gry
Marek Grochowski
14 listopada 2007 17:25
Osiem lat minęło już od premiery pierwszej części bestsellerowego cyklu Unreal – najnowsza jego odsłona, czyli Unreal Tournament 2007, ma ukazać się w czwartym kwartale bieżącego roku. Rolę wydawcy wypełni korporacja Midway, która zaplanowała również wprowadzenie na rynek specjalnego zestawu o nazwie Unreal Anthology.
gry
Radosław Grabowski
16 czerwca 2006 09:09
O nowym dziecku Epic Games, silniku Unreal 3, jest coraz głośniej. Niedawno pisaliśmy o tym, że owy engine do optymalnego funkcjonowania potrzebować będzie, bagatela, 1024 MB RAM... na karcie graficznej. Informowaliśmy Was też o kilku najciekawszych detalach tego cuda – głównie o nowym modelu cieniowania i sprawach związanych z oświetleniem. Dziś z kolei wiemy, że pierwsza gra, korzystająca z dobrodziejstw tej maszyny, pojawi się najprawdopodobniej w 2006 roku.
gry
Włodarczak Adam
2 lipca 2004 13:04
Popularne pliki do pobrania do gry Unreal.
mod Unreal - DirectX11 Renderer v.1.6.1 - 2 listopada 2020
mod Unreal - Unreal227 HD Texture Pack v.2.5.1 - 20 września 2020
mod Unreal - Salvage Storm Demo for Unreal Gold - 20 września 2020
mod Unreal - Normal and height maps for Unreal Gold for Unreal DirectX 11 Renderer v.1.0 - 2 listopada 2020
mod Unreal - High-Resolution Unreal Skins v.3.1 - 20 października 2021
mod Unreal - Unreal HD Textures for the Direct X 11 v.3.5.1 - 9 października 2022
mod Unreal - Unreal PSX Rework - Rise Of Jrath v.1.1 - 20 września 2020
mod Unreal - Project Flora Ep.3 - 7 lipca 2020
mod Unreal - Project Flora Ep.1 - 5 lipca 2020
mod Unreal - Chamber of Choice - 3 lipca 2020
Wymagania sprzętowe gry Unreal:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266, 32 MB RAM, akcelerator 3D.
Lista dodatków do gry Unreal:

Dodatek
15 lipca 1999
Akcji
Oficjalny dodatek do wydanej w 1998 roku przebojowej strzelaniny FPS Unreal firmy Epic Games. Rozszerzenie zatytułowane Return to Na Pali zawiera siedemnaście nowych misji, w których powracamy na tytułową planetę, aby odnaleźć załogę innego statku kosmicznego, jaki rozbił się gdzieś na jej powierzchni. Jeżeli nasz protagonista – były więzień nr 849 – poradzi sobie z wypełnieniem zadania, zostanie uwolniony i oczyszczony z wszelkich zarzutów. Na jego drodze stają jednak ponownie potwory z obcej rasy Skaarj, wykorzystujące schwytanych ludzi do niewolniczej pracy. Konfrontacja z nimi przebiega w kilku zupełnie nowych lokacjach, a do dyspozycji bohatera oddano niedostępne wcześniej bronie oraz elementy ekwipunku. Opisywany dodatek wprowadza również siedem kolejnych map do rozgrywki wieloosobowej.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1995 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
ShadyYo
Ekspert
2023.04.27
W końcu nadrobiłem. W grę wchodziło mi się o dziwo dość topornie. Głównie dlatego, że miałem duży problem z przesadzoną ciemnością. Z tego co widziałem w różnych walkthrough na YouTubie, normalnie ta gra powinna być znacznie jaśniejsza niż to, co ja miałem w swojej wersji. Nie znalazłem ostatecznie rozwiązania na ten problem. A jednak przyzwyczaiłem się do ciemności. To mnie nauczyło jeszcze bardziej oszczędzać latarkę i flary.Niemniej, im dalej w las, tym gra coraz bardziej wciąga. Trzeba przyznać, że jest to naprawdę długi FPS zapewniający rozgrywkę nawet na kilkadziesiąt godzin. Tym bardziej, że gra oferuje wyjątkowo wielki, otwarty świat z mnóstwem różnych zakamarków i sekretnych lokacji. Dużo satysfakcji sprawia odkrywanie tych mniej oczywistych, tajemnych przejść. Patrząc pod tym tylko kątem, Unreal bardzo mnie zaskoczył. Właśnie tym, jak rozbudowany jest ten świat jak na grę z 1998 roku.Samą fabułę poznajemy dość nietypowo, bo niemal wyłącznie za pośrednictwem zbieranych elektronicznych dzienników lub książek. Nie ma tu praktycznie w ogóle „cut scenek”. Mimo prostej fabuły, sprawdza się ona idealnie w tej, jakby nie patrzeć, prostej rozgrywce. Pokonywanie wrogów sprawia dużą przyjemność, a niemałą zasługę ma w tym unikalny zestaw broni, gdzie każda ma swoje plusy i minusy. Trzeba też przyznać, że gra nie należy do najprostszych. Bez odpowiedniego refleksu czy też szeroko pojętych umiejętności survivalowych, daleko nie zajdziemy. Mimo upływu lat, ta gra dalej jest w stanie niekiedy przestraszyć. Same charczące odgłosy potworów, które przebywają gdzieś w pobliżu, robią swoje. Kapitalny, mroczny klimat podkręcany jest również bogatą ścieżką dźwiękową.Unreal to jeden z tych „starych, dobrych FPS’ów”, który nie bez powodu zapisał się w gronie klasyki gier komputerowych. Dla mnie to jedna z najlepszych gier w tym gatunku, w jakie grałem.
Seba01
Ekspert
2022.11.15
Jeden z bardzo dobrych boomer shooterów, jaki kiedykolwiek istniał. Fenomenalny soundtrack, bogaty arsenał broni wraz z ich alternatywnymi strzałami, piękne, ogromne lokacje, niełatwi do pokonania przeciwnicy, gra nie prowadzi cię za rączkę, sam musisz znaleźć główną drogę, odpowiednie przyciski otwierające konkretne drzwi (małym ułatwieniem jest korzystanie z tłumacza i czytanie wszystkiego), ale też w ten sposób możesz przegapić znajdźkę i potem się gubisz w labiryncie, co masz dalej robić, co trochę frustruje. Ale i tak gra godna polecenia, nawet dzisiaj gra się miodnie. Polecam!
papież Flo IV
Ekspert
2019.01.22
Mimo, iż lubię pograć w stare tytuły, to Unreala nie dokończyłem i odinstalowałem. Kusi mnie powrót i dokończenie ale nie chce mi się grać od początku.Unreal może był trochę monotonny i trudny (choć w tych czasach jest to zaleta), ale klimat wylewa się z ekranu i po 20 latach nadal robi piorunujące wrażenie.A moment w którym gdzieś na początku gasną światła i atakuje cię potwór uważam za jedną z najbardziej strasznych momentów w giernej historii
Codename 23
Gracz
2025.09.04
W latach dziewięćdziesiątych niezaprzeczalnym królem FPS-ów było studio id Software. Wielu stawało z nimi w szranki, ale nie ukrywajmy, serii Doom i Quake mało kto zagrażał, był oczywiście pewien księciunio, który przewyższył agenta B. J. Blazkowicza, a nawet dorównał Doom Guy’owi, ale Ranger sieknął go toporkiem, a później Bitterman poprawił z blastera, pokazując mu gdzie jego miejsce. Aż w 1998 roku, przybył Epic Games i pokazał, że to „nierealne”, aby rządził tylko jeden król…Unreal to osadzona w dalekiej przyszłości pierwszoosobowa strzelanina w klimatach Sci-Fi. O dziwo, awatar gracza, to nie żaden komandos walczący o uratowanie świata, a więzień, który stara się przeżyć i uciec z obcej planety, na której awaryjnie wylądował jego statek więzienny. Jako jedyny ocalały z katastrofy, bohater stara się odnaleźć drogę ucieczki z planety. Po drodze, poza groźną (i nie groźną) fauną i florą oraz rasą obcych i agresywnych najeźdźców Skaarj i ich sługusów, napotkamy pokojowo nastawioną rdzenną rasę planety – Na Pali. Ci widzą w nas bohatera z proroctw, który ma ich wyzwolić spod kontroli ciemiężycieli i chętnie nam pomogą podczas podróży udostępniając przydatny ekwipunek.Epic Games stanęło w szranki z id Software uderzając celnie i mocno. Stworzony przez nich silnik, Unreal Engine, okazał się niezwykle plastyczny w pracy, pod niektórymi względami przewyższając silnik idTech (umożliwiając np. tworzenie bardziej „otwartych” terenów). Sama gra w przeciwieństwie do swego rywala, charakteryzuje się zmienną stylistyką graficzną. Momentami jest mrocznie, a momentami sielankowo. Są otwarte przestrzenie i ciasne korytarze świątyń. Faktycznie ma się wrażenie, że podróżuje się jednym ciągiem po planecie. Efekty graficzne również robią swoje.Pod względem dźwiękowym jest bardzo dobrze. Muzyka jest świetnie skomponowana, choć nie daje takiego pobudzającego kopa. Inne dźwięki również są zrobione na wysokim poziomie. Może poza odgłosem translatora, który jest lekko drażniący.Do dyspozycji mamy szeroki wachlarz broni, który (co było jeszcze rzadkością spotykaną w latach powstania gry) posiada alternatywne tryby strzałów. Moim ulubieńcem jest futurystyczny flak cannon, który jest wariacją strzelby (strzela rozżarzonymi odłamkami metalu, które niszczą przeciwnika z bliskiej odległości, ale jest mało skuteczny na średnim i dalszym dystansie) i granatnika (alternatywą jest wystrzał granatu). Ciekawie rozwiązano mechanikę podstawowej broni – Dispersion Pistol. Jest to najsłabsza broń w grze, ale można ją poddawać modernizacji, zwiększając przez to jej siłę, za pomocą specjalnych części. Jeśli chcemy ją zmodyfikować do najwyższego poziomu, jesteśmy zmuszeni do przeszukiwania lokacji, bo nie zawsze omawiane części znajdziemy „po drodze”. W grze również dostępne jest wiele przedmiotów pomocniczych, takich jak flary, pancerze i oczywiście apteczki.Dodatkowym wyposażeniem (wielce istotnym dla tych, którzy chcą się wczuć w świat gry) jest translator, który tłumaczy nam teksty z gry (notatki, książki, itd.), gdyż fabuła Unreal przede wszystkim prowadzona jest poprzez narrację otoczeniem.Wydaje mi się również, że pod względem długości rozgrywki Unreal ma sporą przewagę nad konkurencją z tamtych lat.Unreal nie tylko podjął rękawicę pod względem kampanii dla pojedynczego gracza, ale stał się również głównym rywalem dla Quake’a jeśli chodzi o tryb wieloosobowy (choć mnie potyczki sieciowe kompletnie nie interesują).Co mi nie przypadło do gustu, to Menu główne gry, wzorowane na Windows’owym oknie. Menu takie wygląda dość skomplikowanie i jednocześnie bardzo oszczędnie.Podsumowując, Unreal to wyśmienity FPS, który dobrze zestarzał się graficznie i z klimatyczną muzyką. Zrobienie z gracza więźnia wyłamuje standardy innych gier, gdzie steruje się „tym dobrym”. Oczywiście ratujemy po drodze mieszkańców planety, ale jest to w większości tylko opcjonalne. Narracja otoczenia dodaje immersyjności grze, pozwalając na większe wczucie się w świat przedstawiony. Jest to jeden z FPS-ów, w które po prostu trzeba zagrać.PLUSY:+ Strona audiowizualna bardzo dobrze się zestarzała.+ Przyjemnie się strzela. Świetnie zaprojektowana broń, możliwość modernizacji najsłabszej broni.+ Wyłamanie się standardom fabularnym.+ Świetnie wykonana narracja otoczenia, immersyjność.+ Świetnie zaprojektowane lokacje i przeciwnicy.MINUSY:- W sumie nie ma. Może ewentualnie drażniące pikanie translatora.
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06