Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360PS1
Okładka Quake II (PC)

Quake II

Kontynuacja przełomowej strzelaniny FPS studia id Software, która - jak wydana rok wcześniej poprzedniczka - ustanawia nowe standardy graficzne za sprawą podrasowanego silnika idTech 2.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | multiplayer | strzelanki

Okładka Quake II (PC)

data premiery gry:

7gru1997

PC

5paź1999

PS1

18lis2005

X360

Pierwsza część serii Quake, wydana w 1996 roku, stanowiła zlepek luźnych pomysłów i praktycznie pozbawiona była fabuły. Mimo to odniosła spory sukces kasowy, a studio id Software niemal natychmiast rozpoczęło prace nad nowym projektem. Quake II na platformę PC, PS1 i X360 nie stanowi jednak klasycznej kontynuacji. Twórcy gry „zapożyczyli” nazwę z uwagi na trudności z rejestracją innego tytułu. Fanom Quake to zupełnie nie przeszkadzało, bo w efekcie otrzymali jeszcze lepszą i bardziej dopracowaną grę.

Akcja Q2 rozgrywa się w bliżej nieokreślonej, dalekiej przyszłości. Ludzkość nawiązała kontakt z technologicznie zaawansowną, biomechaniczną cywilizacją obcych zwanych Stroggami. Początkowo obie rasy żyły w pokojowej koegzystencji. Sytuacja uległa zmianie, gdy wyszło na jaw, że Stroggowie planują podbój Ziemi. Uprzedzając ruch przeciwnika ludzie przygotowali desperacki atak. Elitarna jednostka kosmicznych marines wysłana na ojczystą planetę Stroggów została jednak rozbita. Większość żołnierzy zginęła, a nieliczni trafili do niewoli. Tylko jeden członek oddziału zdołał wymknąć się wrogom. Od jego poczynań zależy powodzenie operacji „Overlord” i uratowanie Ziemi.

Jak łatwo się domyślić, w rolę komandosa o nazwisku Bitterman, ostatniej nadziei ludzi, wciela się gracz. Musi on przebić się przez zastępy Stroggów i zgładzić ich przywódcę – Makrona.

Rozgrywka w Quake II cechuje się przede wszystkim dużą dynamiką. W przeciwieństwie do pierwszej odsłony serii twórcy gry zdecydowali się wprowadzić szereg misji, które stanowią podstawę zabawy w trybie solowym.

O ile system sterowania w obu grach jest bardzo podobny, o tyle arsenał w Q2 przeszedł spore zmiany. Z oryginalnego Quake ostały się tylko: shotgun, super shotgun, granatnik i wyrzutnia rakiet. Niektóre rodzaje uzbrojenia (jak np. topór czy pistolet na gwoździe) zastąpione zostały bardziej futurystycznym orężem w postaci blastera, hyperblastera, railguna, karabinu maszynowego, miniguna i zapożyczonego z serii Doom BFG 10K.

Poszczególne poziomy w Quake II są znacznie bardziej rozbudowane i utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Zamiast mrocznych lochów i jaskiń z piekielnych, równoległych wymiarów, gracze przemierzają futurystyczne militarne bazy, magazyny i fabryki, a na ich drodze stają hordy różnego rodzaju cyborgów.

Tryb multiplayer w wersji na komputery PC bazuje na rozwiązaniach znanych z Quake. Wśród dostępnych opcji rozgrywki wieloosobowej znaleźć można m.in. free-for-all deathmatch, jeden na jednego oraz capture the flag. W misje z trybu solowego można też zagrać z drugim graczem na zasadzie kooperacji.

W chwili premiery Quake II uznawano za majstersztyk pod względem oprawy wizualnej. Zastosowany silnik graficzny pozwalał w pełni wykorzystać możliwości ówczesnych kart graficznych, co miało przełożenie zarówno na jakość tekstur jak i płynność animacji. Dość powiedzieć, że w oparciu o ten sam engine powstało kilkanaście innych gier zrealizowanych przez różnych deweloperów. Ścieżka dźwiękowa Q2 to dzieło Sonic Mayhem i Billa Browna.

W edycji PC, poza trzema oficjalnymi dodatkami The Reckoning, Ground Zero i Netpack I: Extremities gra doczekała się także dwóch nieoficjalnych – Juggernaut (Canopy Games, 1998) i Zaero (Team Evolve, 1998) oraz trzech dużych modów stworzonych przez fanów: Action Quake 2, Rocket Arena i Weapons Factory.

Gra w wersji na konsolę Xbox 360 dołączana była jako bonusowy dysk do niektórych wydań Quake'a 4, przeznaczonych na to urządzenie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 16  

Nośnik: 1 CD

Ocena czytelników: 8,2 / 10 na podstawie 1485 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 189,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Quake II

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Quake II

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 133MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D

Quake 2 RTX - poznaliśmy minimalne wymagania sprzętowe
Quake 2 RTX - poznaliśmy minimalne wymagania sprzętowe

wiadomość4 czerwca 2019

Firma Nvidia opublikowała wymagania sprzętowe Quake II RTX, czyli odświeżonej wersji kultowej strzelanki FPP od studia id Software, wzbogaconej o obsługę technologii ray tracingu. Tytuł zostanie udostępniony 6 czerwca.

Data premiery Quake 2 RTX – remake będzie częściowo darmowy
Data premiery Quake 2 RTX – remake będzie częściowo darmowy

wiadomość27 maja 2019

Firma Nvidia zaprezentowała grę Quake II RTX – nową wersję produkcji id Software z 1997 roku, wzbogaconą o obsługę ray tracingu. Gra zadebiutuje w czerwcu i wymaga do działania GPU ze sprzętowym wsparciem śledzenia promieni. Trzy poziomy dla pojedynczego gracza zostaną udostępnione za darmo.

Śmierć The Culling, Quake 2 z ulepszonym ray tracingiem i inne wieści
Śmierć The Culling, Quake 2 z ulepszonym ray tracingiem i inne wieści

wiadomość19 marca 2019

Dziś piszemy o nowym studiu byłych pracowników Valve i Riot Games, dacie wyłączenia serwerów darmowego The Culling, odpowiedzialności Phila Spencera za wydanie Halo: The Master Chief Collection na Steamie i screenach z Quake II RTX. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Usprawniamy legendarne FPP (Half-Life 2, Quake 4, Prey i inne)
Usprawniamy legendarne FPP (Half-Life 2, Quake 4, Prey i inne)

wiadomość30 marca 2012

Cztery legendarne strzelaniny FPP nadal żyją w sieciowym undergroundzie. Wszystko dzięki darmowym modyfikacjom i wspaniałej pracy grafików, którzy postanowili doprowadzić wygląd gier do standardów obowiązujących w 2012 roku. Wystarczy poświęcić kilka minut na instalację dodatków aby uzyskać zdumiewające efekty.

id Software: Quake 5 może wrócić do mrocznych klimatów z pierwowzoru

wiadomość18 czerwca 2011

John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.

PC
PS1
X360