Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Arkane Studios

Firma producent

Arkane Studios to francuskie studio deweloperskie, założone w 1999 roku. Główna siedziba firmy znajduje się we Lyonie, jednak od lipca 2006 roku studio posiada także biuro w Austin w stanie Teksas w USA. Dyrektorem generalnym i kreatywnym firmy jest Raphaël Colantonio. Od roku 2010 właścicielem Arkane Studios jest amerykański koncern Zenimax Media Inc., znany m.in. z The Elder Scrolls Online i sprawujący pieczę również nad takimi gigantami rynku gier, jak Bethesda Game Studios czy id Software.

Jeśli nie liczyć projektów nieukończonych oraz gier, przy których Arkane jedynie współpracowało z innymi deweloperami, w swej twórczości studio skupiło się przede wszystkim na produkcjach łączących elementy RPG oraz akcji. Na przestrzeni lat stopniowemu przesunięciu ulegał jednak środek ciężkości. Począwszy od klasycznego cRPG Arx Fatalis, poprzez gry, w których elementy RPG zostały kosztem akcji zepchnięte na plan dalszy (Dark Messiah of Might and Magic, seria Dishonored), aż po będący już niemal rasową strzelaniną Prey.

Historia

Arkane Studios powstało w październiku 1999 roku z inicjatywy deweloperów, mających za sobą pracę w takich firmach jak Electronic Arts oraz Atari/Infogrames. Rok później w poszukiwaniu wydawcy studio wypuściło w świat demonstracyjną wersję gry cRPG Arx Fatalis. Zgłosiła się firma JoWood Entertainment i to jej nakładem w 2002 roku ukazała się wspomniana pierwsza produkcja zespołu. W roku 2004 Arkane Studios podpisało umowę z firmą Ubisoft, której przedmiotem było stworzenie nowej gry akcji, osadzonej w uniwersum marki Might & Magic. Efektem prac okazał się wydany dwa lata później pecetowy Dark Messiah of Might and Magic, który po kolejnych dwóch latach pojawił się w nieco ulepszonej wersji również na konsoli Xbox 360. Mimo ciepłego przyjęcia gry, nie doszło do przedłużenia współpracy z Ubisoftem.

W następnych latach studio Arkane nie miało zbyt wiele szczęścia do udanych projektów. Ogłoszona w grudniu 2006 roku gra The Crossing została anulowana, podobnie jak powstający we współpracy z firmą Valve Return to Ravenholm, mający stanowić spin-offową odsłonę serii Half-Life. Ten sam los spotkał również projekt o roboczej nazwie LMNO, tworzony we współpracy z Electronic Arts przy udziale samego Stevena Spielberga. W latach 2008-2010 twórcy z Arkane Studios skupili się na wspomaganiu innych deweloperów, współtworząc m.in. tryb wieloosobowy w Call of Duty: World at War oraz animacje i projekty poziomów do gry Bioshock 2.

Przełomem w historii studia Arkane okazał się sierpień roku 2010, kiedy zostało ono wykupione przez koncern Zenimax Media. Zaraz potem deweloperzy rozpoczęli pracę nad steampunkową grą akcji z elementami skradanki zatytułowaną Dishonored. Gra pojawiła się na rynku w roku 2012 nakładem firmy Bethesda Softworks i okazała się ogromnym sukcesem, zdobywając łącznie ponad 50 nagród na najważniejszych imprezach branżowych, takich jak targi E3 oraz gamescom, a także ponad setkę wyróżnień za najlepszą grę roku, przyznawanych przez media z całego świata. Podczas targów E3 2015 ogłoszono, że trwają prace nad grą Dishonored 2, zaś rok później na tej samej imprezie Arkane Studios zapowiedziało Prey, czyli kontynuację słynnej strzelaniny FPP studia Human Head z 2006 roku.