Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Tango Gameworks

Firma producent

WWW: http://tangogameworks.com/

Adres: Sumitomo Fudousan Mita Twin Bldg. East Wing 6F, 4-2-8 Shibaura, Minato-ku, Tokyo 108-0023

Japońskie studio deweloperskie z siedzibą w Tokio, założone przez Shinjiego Mikamiego – twórcę serii Resident Evil. Od 2010 roku zespół należy do koncernu ZeniMax Media, a jego specjalnością są survival horrory tworzone z myślą o komputerach osobistych i konsolach.

Historia

W 2010 roku sławny Shinji Mikami założył własne studio deweloperskie, które ochrzcił mianem Tango. Za siedzibę firmy obrano dzielnicę Odaiba w Tokio. Niedługo później, bo w maju 2010 roku, do Mikamiego dołączył Shigenori Nishikawa z PlatinumGames (któremu gracze zawdzięczają powstanie MadWorlda), a z czasem wśród pracowników Tango pojawili się również kompozytor Masafumi Takada z Grasshopper Manufacture oraz Naoki Katakai i Shinichiro Ishikawa z Capcomu. Na długo przed zaprezentowaniem światu swojego debiutanckiego dzieła zespół dążył popaść w poważne kłopoty finansowe. Dlatego też pod koniec 2010 roku Mikami zdecydował się sprzedać swoje studio koncernowi ZeniMax Media (firmie-matce Bethesda Softworks), tym samym dołączając do takich ekip jak id Software czy Arkane Studios i otrzymując dostęp do silnika graficznego id Tech 5. To właśnie wówczas firma Mikamiego została przemianowana na Tango Gameworks, a jej siedzibę przeniesiono do dzielnicy Shibaura, gdzie mieści się placówka azjatyckiego oddziału ZeniMax Media.

Co ciekawe, pomimo że już w listopadzie 2010 roku autorzy zaczęli publikować mroczne szkice koncepcyjne zwiastujące rychłą zapowiedź ich pierwszej produkcji, jeszcze przez jakiś czas Mikami był pochłonięty pracą nad Shadows of the DAMNED tworzonym we współpracy z wyżej wspomnianym Grasshopper Manufacture. Dopiero po jego premierze projektant mógł na dobre poświęcić się obowiązkom dyrektora kreatywnego w Tango Gameworks.

The Evil Within, czyli udany debiut

W kwietniu 2012 roku świat po raz pierwszy usłyszał o Zwei – klasycznym survival horrorze czerpiącym garściami z dorobku serii Resident Evil. Ów enigmatyczny tytuł był jednak tylko nazwą kodową – rok później okazało się, że projekt będzie nosił miano The Evil Within. Produkcja trafiła do sprzedaży w październiku 2014 roku na konsolach stacjonarnych i na komputerach osobistych – jej wydanie wzięła na swoje barki firma Bethesda Softworks. Pozycja przypadła do gustu graczom i recenzentom, co przełożyło się na zadowalającą sprzedaż i wysokie oceny przyznawane przez branżowe media. Kując żelazo póki gorące, autorzy przygotowali trzy rozszerzenia, czyli wydane w marcu 2015 roku The Assignment, opublikowane w kwietniu The Consequence, a także udostępnione w maju The Executioner.

Po wszystkim Japończycy nabrali wody w usta i przez niemal dwa lata nie ujawnili żadnych informacji na temat tego, nad czym aktualnie pracują. Marzec 2017 roku przyniósł nieoficjalne doniesienia, wedle których miałby to być sequel The Evil Within. Plotki znalazły potwierdzenie w trakcie targów E3 2017, gdzie oficjalnie zapowiedziano The Evil Within 2. Tytuł zadebiutował na sklepowych półkach w piątek trzynastego października 2017 roku – w odróżnieniu od poprzedniczki, produkcja ominęła konsole PlayStation 3 i Xbox 360, trafiając na pecety, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Podobnie jak pierwowzór, kontynuacja przygód Sebastiana Castellanosa spodobała się graczom i recenzentom, zdobywając noty oscylujące wokół 80%.