Firmy

Krafton

Krafton to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Krafton, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Krafton

Thunder Tier One

Thunder Tier One

7 grudnia 2021

Akcji

Thunder Tier One
Abyss of Dungeons

Abyss of Dungeons

2026

RPG

Abyss of Dungeons

Utworzony przez południowokoreańską firmę Bluehole w listopadzie 2018 roku holding, którego siedziba mieści się w mieście Seongnam. Nazwa KRAFTON nawiązuje do średniowiecznych rzemieślniczych gildii i została wybrana spośród dziewięciuset innych, po trwającym pięć miesięcy procesie selekcji.

Historia firmy Krafton

Początek działalności i dynamiczny rozwój

5 listopada 2018 roku firma Bluehole poinformowała o utworzeniu holdingu KRAFTON, mającego zrzeszać wszystkie należące do niej podmioty pod ujednoliconą marką. Oprócz Bluehole pod skrzydłami KRAFTON znalazły się takie firmy, jak PUBG Corporation, Bluehole Pnix, Bluehole Squall, Red Sahara Studios oraz Delusion Studio.

W czerwcu 2019 roku pod banderą KRAFTON powstała jeszcze jedna firma – Striking Distance Studios. Na czele tego zespołu stanął Glen Schofield, który wcześniej był m.in. jednym z założycieli słynnego Sledgehammer Games. Ekipa miała zająć się tworzeniem gier fabularnych osadzonych w uniwersum Playerunknown's Battlegrounds, a swój pierwszy projekt zapowiedziała podczas The Game Awards 2020. Mowa o survival horrorze pod tytułem The Callisto Protocol, którego wydawcą miał być właśnie KRAFTON.

W grudniu 2020 roku KRAFTON podał do wiadomości, że wchłonął dział wydawniczy PUBG Corporation. Zespół, który pracował nad rozwojem projektu Playerunknown's Battlegrounds, miał od tej pory funkcjonować jako PUBG Studio. Rok 2020 przyniósł również zamknięcie dywizji Bluehole Squall, co było pokłosiem wewnętrznych konfliktów. Ponadto w 2020 roku Bluehole Pnix i Delusion Studio zostały połączone w jeden byt – RisingWings. 13 maja 2021 roku KRAFTON poinformował natomiast o przejęciu południowokoreańskiego Dreamotion. W październiku 2021 roku dowiedzieliśmy się z kolei, że pod skrzydła rosnącego giganta przeszedł zespół Unknown Worlds Entertainment, któremu rozpoznawalność na całym świecie przyniosła marka Subnautica.

W listopadzie 2022 roku ujawniono, że KRAFTON przejął kolejne studio: zespół Neon Giant, który wcześniej dostarczył dość ciepło przyjętą grę The Ascent. Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa miała przygotować strzelankę FPP z otwartym światem.

Duchowy następca Dead Space, konkurencja dla The Sims i inne projekty

2 grudnia 2022 roku zadebiutowało The Callisto Protocol. Średnia ocen przyznanych temu tytułowi przez branżowe media mieściła się w przedziale 68-70/100 (w zależności od platformy), z kolei na Steamie oceniono go „w większości pozytywnie”. Gracze i recenzenci narzekali na problemy z jego wydajnością, z kolei analitycy nie byli zachwyceni jego wynikami sprzedaży. Przy kosztach rzędu 162 milionów dolarów liczono, że produkcja szybko osiągnie próg 5 milionów sprzedanych egzemplarzy; tymczasem w zakładanym okresie w ręce graczy trafiły „zaledwie” 2 miliony kopii gry.

Jak później przekonywał Glen Schofield, The Callisto Protocol miało zadebiutować w niezadowalającym stanie przede wszystkim ze względu na niewystarczającą ilość czasu, który wydawca dał deweloperom na ukończenie projektu. W rezultacie autorzy zostali zmuszeni do wycięcia zawartości, a także do oddania w ręce graczy produkcji borykającej się z problemami technicznymi. Choć później znacząco ją usprawniono za sprawą łatek, ostatecznie The Callisto Protocol nie spełniło oczekiwań. Niemniej w sierpniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że omawiana pozycja otrzyma spin-off w postaci roguelike’owej gry akcji pod tytułem [Redacted].

Na kolejną dużą premierę od firmy Krafton trzeba było zaczekać do lutego 2024 roku, kiedy to zadebiutował Moonbreaker – turowy bitewniak od Unknown Worlds Entertainment. Produkcja doczekała się „bardzo pozytywnych” recenzji na Steamie, jednak nie zdołała powtórzyć oszałamiającego sukcesu poprzedniego dzieła studia – Subnautiki.

Sama firma Krafton nie ograniczyła się przy tym wyłącznie do roli wydawcy. W 2021 roku wypuściła taktyczne i niezbyt udane Thunder Tier One. W następnej kolejności do jej katalogu trafiły projekty Dark and Darker Mobile (będący mobilną wersją sieciowego Dark and Darker, które cieszyło się dużą popularnością na komputerach osobistych) oraz inZOI – symulator życia stający w szranki z cyklem The Sims.

Poza tym w sierpniu 2024 roku Krafton pochwalił się, że nabył studio Tango Gameworks (tym samym ratując je przed zamknięciem) oraz prawa do marki Hi-Fi Rush.

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Krafton.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Krafton.

Nadciągające gry

Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Krafton.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Krafton.

Wiadomości o firmie Krafton

Wydawca realistycznego symulatora życia staje się firmą „AI first”. Płaci pracownikom, którzy dobrowolnie zrezygnują z pracy

Wydawca realistycznego symulatora życia staje się firmą „AI first”. Płaci pracownikom, którzy dobrowolnie zrezygnują z pracy

Krafton postanowił „wesprzeć” swoich pracowników. Firma stawiająca na AI oferuje specjalne odprawy dla osób, które dobrowolnie zrezygnują z pracy.

gry

Jakub Błażewicz

13 listopada 2025 10:41

Wydawca realistycznego symulatora życia staje się firmą „AI first”. Płaci pracownikom, którzy dobrowolnie zrezygnują z pracy
Symulator życia inZOI wprowadzi za darmo rzeczy, za które gracze The Sims muszą płacić. Twórcy położą większy nacisk na realistyczne relacje międzyludzkie

Symulator życia inZOI wprowadzi za darmo rzeczy, za które gracze The Sims muszą płacić. Twórcy położą większy nacisk na realistyczne relacje międzyludzkie

Twórca inZOI ogłosił, że grudniowa aktualizacja doda do symulatora życia system zarządzania sklepami, usprawnione interakcje rodzinne, przerobiony system karmy oraz wydarzenia świąteczne.

gry

Kamil Kleszyk

7 listopada 2025 05:30

Symulator życia inZOI wprowadzi za darmo rzeczy, za które gracze The Sims muszą płacić. Twórcy położą większy nacisk na realistyczne relacje międzyludzkie
Rywal The Sims nie zwalnia tempa. Aktualizacja 0.4.0 dodaje do inZOI grywalne duchy i ulepsza zachowania postaci

Rywal The Sims nie zwalnia tempa. Aktualizacja 0.4.0 dodaje do inZOI grywalne duchy i ulepsza zachowania postaci

Halloween zawitał do inZOI, ale duchowe zabawy to tylko jedna z wielu nowości i zmian wprowadzonych w aktualizacji 0.4.0.

gry

Jakub Błażewicz

30 października 2025 13:53

Rywal The Sims nie zwalnia tempa. Aktualizacja 0.4.0 dodaje do inZOI grywalne duchy i ulepsza zachowania postaci
„Mam nadzieję, że zrozumiecie”. Twórcy realistycznego symulatora życia inZOI rozczarowali społeczność w dwóch sprawach

„Mam nadzieję, że zrozumiecie”. Twórcy realistycznego symulatora życia inZOI rozczarowali społeczność w dwóch sprawach

Twórcy inZOI ogłosili opóźnienie dwóch ważnych funkcji. Na pocieszenie deweloperzy zapowiedzieli jednak aktualizację z nowymi atrakcjami.

gry

Kamil Kleszyk

25 października 2025 13:59

„Mam nadzieję, że zrozumiecie”. Twórcy realistycznego symulatora życia inZOI rozczarowali społeczność w dwóch sprawach
Chcieli kreatywności, a teraz stawiają AI na pierwszym miejscu. Wielka inwestycja wydawcy Callisto Protocol i inZOI

Chcieli kreatywności, a teraz stawiają AI na pierwszym miejscu. Wielka inwestycja wydawcy Callisto Protocol i inZOI

Kolejny wydawca gier stawia na rozwój sztucznej inteligencji. Południowokoreański Krafton mocno reorganizuje działanie firmy poprzez AI.

gry

Zuzanna Domeradzka

23 października 2025 21:22

Chcieli kreatywności, a teraz stawiają AI na pierwszym miejscu. Wielka inwestycja wydawcy Callisto Protocol i inZOI
inZOI nie jest po prostu „klonem The Sims”. Twórcy symulatora życia pokazują, że słuchają graczy i przywracają usuniętą funkcję, która „dodaje humoru i realizmu”

inZOI nie jest po prostu „klonem The Sims”. Twórcy symulatora życia pokazują, że słuchają graczy i przywracają usuniętą funkcję, która „dodaje humoru i realizmu”

Reżyser inZOI ponownie odniósł się do opinii społeczności. Gracze mogą liczyć na kolejne usprawnienia i funkcje inspirowane własnymi sugestiami.

gry

Kamil Kleszyk

17 października 2025 05:30

inZOI nie jest po prostu „klonem The Sims”. Twórcy symulatora życia pokazują, że słuchają graczy i przywracają usuniętą funkcję, która „dodaje humoru i realizmu”
Popularny symulator postawi na „realistyczne tragedie i ciemne strony życia”. Widząc, że to się opłaca, twórcy inZOI chcą spełnić każde życzenie fanów

Popularny symulator postawi na „realistyczne tragedie i ciemne strony życia”. Widząc, że to się opłaca, twórcy inZOI chcą spełnić każde życzenie fanów

Studio Krafton zaprezentowało ambitny plan rozwoju inZOI, opracowany na podstawie próśb graczy.

gry

Kamil Kleszyk

10 października 2025 05:30

Popularny symulator postawi na „realistyczne tragedie i ciemne strony życia”. Widząc, że to się opłaca, twórcy inZOI chcą spełnić każde życzenie fanów
Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie

Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie

Premiera Hollow Knight: Silksong zwolniła miejsce na szczycie najbardziej wyczekiwanych gier na Steamie. Zasiadła na nim Subnautica 2, mimo niewesołej sytuacji wokół projektu.

gry

Jakub Błażewicz

5 września 2025 14:26

Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie
Kryzys w The Sims 4, mały renesans inZOI, a Paralives coraz bliżej. Gorące lato w symulatorach życia według Soni

Kryzys w The Sims 4, mały renesans inZOI, a Paralives coraz bliżej. Gorące lato w symulatorach życia według Soni

Na zakończenie wakacji największe marki symulacji życia szukają sposobów na przedłużenie żywotności swoich tytułów. Fani mają kilka powodów do szczęścia i parę zmartwień.

gry

Sonia Selerska

3 września 2025 12:45

Kryzys w The Sims 4, mały renesans inZOI, a Paralives coraz bliżej. Gorące lato w symulatorach życia według Soni
Wyczekiwana gra survivalowa z otwartym światem oferuje „nieskończoną liczbę map”. Twórca Prologue: Go Wayback! ma dużo pokory dla swojego wielkiego hitu

Wyczekiwana gra survivalowa z otwartym światem oferuje „nieskończoną liczbę map”. Twórca Prologue: Go Wayback! ma dużo pokory dla swojego wielkiego hitu

Podczas gamescomu 2025 Brendan Greene – twórca PUBG i ojciec gatunku battle royale – opowiedział o swoim nowym projekcie, Prologue: Go Wayback!, a także zdradził, co daje mu największą satysfakcję w tworzeniu gier.

gry

Kamil Kleszyk

26 sierpnia 2025 18:51

Wyczekiwana gra survivalowa z otwartym światem oferuje „nieskończoną liczbę map”. Twórca Prologue: Go Wayback! ma dużo pokory dla swojego wielkiego hitu

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl