Seria The Sims - seria gier
Cykl symulatorów życia, wykreowany przez studio Maxis i wydawany przez Electronic Arts. Seria znalazła ponad 200 milionów nabywców, co zapewniło jej miejsce w gronie najlepiej sprzedających się marek świata; ponadto dwukrotnie trafiła ona do Księgi Rekordów Guinessa.
Krótka historia serii The Sims
Główne części serii The Sims
The Sims
Pierwsza odsłona serii, zatytułowana po prostu The Sims, trafiła na komputery osobiste w lutym 2000 roku. Za jej powstanie odpowiedzialny był Will Wright, którego ówczesne portfolio zawierało m.in. symulację miasta (SimCity), czy symulator życia mrówek (SimAnt).
Co ciekawe, inspiracją do stworzenia gry The Sims był przykry dla twórcy incydent w 1991 roku, w którym to spalił się jego dom. Planując budowę nowego lokum i jego szczegółowe umeblowanie, twórca wpadł na pomysł przeniesienia tego doświadczenia do świata wirtualnego. Co prawda firma Maxis była sceptycznie nastawiona do pomysłu Wrighta i niezbyt hojnie obdarzyła go budżetem, jednak zmieniło się to w 1997 roku, wraz z wykupieniem studia przez Electronics Arts. Znając sukces SimCity, EA dostrzegło w tym projekcie duży potencjał.
The Sims okazało się ogromnym sukcesem (dość powiedzieć, że w ciągu pięciu lat znalazło ponad 16 milionów nabywców) i z czasem doczekało się rozszerzeń, edycji specjalnych, a także trafiła na różne platformy – PC, PlayStation 2, Nintendo GameCube i Xboksa.
The Sims 2
W 2004 roku przyszedł czas na drugą część serii, czyli The Sims 2. Nie obyło się w niej bez znaczących zmian obejmujących zarówno oprawę graficzną (która w przeciwieństwie do poprzedniczki oferowała całkowicie trójwymiarowe otoczenie), jak mechanikę (wzbogacono ją o nowe elementy, na czele z 7 cyklami życia simów i dodatkowymi miastami).
Pozycja przebiła sukces artystyczny oraz komercyjny pierwowzoru i podobnie jak on, doczekała się szeregu rozszerzeń i dodatków. Z czasem omawiany tytuł ukazał się na wszystkich najważniejszych platformach – od komputerów osobistych, przez konsole stacjonarne, skończywszy na handheldach.
The Sims 3
The Sims 3 miało swoją premierę w 2009 roku. Tym razem twórcy postawili na interaktywne i tętniące życiem otoczenie, pory roku, wzbogacone o nowe możliwości tryby kreacji sima i budowy domów oraz inne elementy uatrakcyjniające zabawę.
The Sims 3 ukazało się na komputerach osobistych, konsolach stacjonarnych i przenośnych, a także na urządzeniach mobilnych. Gra odniosła sukces artystyczny i komercyjny; standardowo doczekała się własnych rozszerzeń i dodatków.
The Sims 4
W maju 2013 roku pojawiło się The Sims 4, które stało się najdłużej rozwijaną odsłoną cyklu. Niemniej jej uboga zawartość w dniu premiery odbiła się na nieco chłodniejszym przyjęciu ze strony graczy oraz branżowych mediów; dopiero za sprawą regularnie wypuszczanych dodatków zaczęło to stopniowo ulegać zmianie.
Project Rene
Począwszy od 2020 roku na światło dzienne wychodzą nieoficjalne doniesienia na temat piątej odsłony cyklu. Gra została oficjalnie zapowiedziana w październiku 2022 roku, pod roboczą nazwą Project Rene. Jej premiera była jednak pieśnią odległej przyszłości.
Spin-offy serii The Sims
Oprócz czterech głównych odsłon gry i wydawanej do nich dodatkowej zawartości seria The Sims doczekała się licznych spin-offów. Mowa między innymi o takich pozycjach, jak nastawione na rozgrywkę wieloosobową The Sims Social (2011) czy osadzone w średniowieczu The Sims: Medieval. Seria otrzymała również poboczne odsłony stworzone z myślą o konsolach (The Sims: Butin’ Out, 2003) oraz smartfonach i tabletach (The Sims FreePlay, The Sims Mobile).
Gameplay w grach z cyklu The Sims
Pomimo że kolejne gry spod tego szyldu wprowadzają nowości i usprawnienia, a dodatki – elementy związane z określoną tematyką, trzon serii The Sims pozostaje niezmienny od początku marki. W trakcie zabawy przejmujemy kontrolę nad stworzonymi przez siebie postaciami i kierujemy nimi podczas codzienności, towarzysząc im w domu, pracy oraz różnorodnych sytuacjach z życia wziętych. Oprócz dbania o ich potrzeby, obowiązki i relacje z innymi simami, podczas zabawy możemy też między innymi budować swoim podopiecznym domy czy dekorować je wedle uznania.
Główne gry spod szyldu The Sims koncentrują się przy tym na rozgrywce w pojedynkę. Niemniej na przestrzeni lat nie brakowało prób przeniesienia koncepcji stojącej za tą serią na poletko multiplayerowej zabawy; w tym celu tworzono jednak osobne projekty.