Firmy

Unknown Worlds Entertainment

Unknown Worlds Entertainment to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Unknown Worlds Entertainment, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Unknown Worlds Entertainment

Subnautica

Subnautica

23 stycznia 2018

Przygodowe

Subnautica
Subnautica: Below Zero

Subnautica: Below Zero

14 maja 2021

Przygodowe

Subnautica: Below Zero
Subnautica 2

Subnautica 2

2026

Przygodowe

Subnautica 2
Natural Selection 2

Natural Selection 2

31 października 2012

Akcji

Natural Selection 2
Moonbreaker

Moonbreaker

1 lutego 2024

Strategiczne

Moonbreaker
Future Perfect

Future Perfect

Anulowana

Symulacje

Future Perfect

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w San Francisco. W skład zespołu wchodzą osoby, które wcześniej pracowały nad takimi produkcjami, jak Titan Quest, Empire Earth, Mass Effect, BioShock Infinite czy Star Citizen. Gry autorstwa Unknown Worlds można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach.

Historia Unknown Worlds Entertainment

Po sukcesie Natural Selection, czyli rozbudowanego moda do pierwszego Half-Life'a, jego twórca – Charlie Cleveland – postanowił założyć studio deweloperskie. Jego celem było stworzenie kontynuacji swojego dzieła, już jako pełnoprawnej produkcji. Realizacja tego zadania wymagała jednak środków, które Cleveland próbował pozyskać, tworząc casualowe Zen of Sudoku.

Selekcja naturalna

Prace nad Natural Selection 2 ruszyły na dobre dopiero w październiku 2006 roku, kiedy to do Clevelanda dołączył Max McGuire, który wcześniej pracował w firmie Iron Lore Entertainment. W kolejnych latach deweloperzy nie tylko pozyskali środki potrzebne do sfinansowania projektu, lecz także zrezygnowali z napędzającej go technologii Source na rzecz własnego silnika graficznego (ochrzczonego mianem Spark, gdyż nazwa Evolution była już zajęta). W 2008 roku do studia dołączył Cory Strader, który brał udział w produkcji oryginalnego Natural Selection. Ostatecznie projekt został doprowadzony do końca dopiero w 2012 roku, a zadebiutował na komputerach osobistych 31 października.

W głębinach oceanu

Łączące elementy strzelanek i strategii, multiplayerowe Natural Selection 2 odniosło sukces komercyjny i artystyczny. Ekipa rozwinęła skrzydła, a w grudniu 2013 roku zaprezentowała światu swoje następne dzieło. Mowa o grze Subnautica, która w 2015 roku pojawiła się we Wczesnym dostępie na platformie Steam, gdzie spędziła kolejne trzy lata. W międzyczasie, bo w 2014 roku, Unknown Worlds ujawniło nietypowy projekt – mowa o Future Perfect, czyli swoistym edytorze pozwalającym na tworzenie multiplayerowych produkcji. Niestety, ambitny projekt utknął – prawdopodobnie na zawsze – w deweloperskim limbo.

Subnautica zadebiutowała na komputerach osobistych w styczniu 2018 roku, z kolei na konsole trafiła niemal rok później, bo w grudniu. Odniesiony przez nią sukces sprawił, że w sierpniu 2018 roku autorzy zapowiedzieli rozbudowany dodatek zatytułowany Below Zero, który trafił do Wczesnego dostępu na platformie Steam 30 stycznia 2019 roku. Następnie produkcja była rozwijana przez twórców w oparciu o wcześniej założony plan i o sugestie graczy. Pełna wersja tego tytułu, który w międzyczasie rozrósł się na tyle, że zasługiwał na miano pełnoprawnej gry wideo, a nie jedynie samodzielnego dodatku, zadebiutowała 14 maja 2021 roku. Produkcja pojawiła się nie tylko na komputerach osobistych, lecz także na konsolach ósmej i dziewiątej generacji. Na platformie Steam gra doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia („bardzo pozytywne” opinie). W podobnym tonie utrzymane były recenzje branżowych mediów; według serwisu Metacritic średnia wystawionych przez nie ocen wahała się między 78-84% (w zależności od platformy).

Pod koniec października 2021 roku Unknown Worlds Entertainment formalnie straciło niezależność; studio zostało bowiem nabyte przez firmę KRAFTON. Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa miała jednak zachować pełną swobodę i dotychczasową strukturę. Jej niezapowiedziany jeszcze wówczas projekt, określany jako „przełomowy”, miał w 2022 roku trafić do Wczesnego dostępu.

Księżycołamacz

W sierpniu 2022 roku okazało się, że nowym projektem Unknown Worlds Entertainment będzie Moonbreaker. Mowa o turowym bitewniaku stylizowanym na stołowe dzieła tego typu, pozwalającym graczom gromadzić i malować figurki oraz wystawiać je do potyczek. Tytuł zadebiutował we Wczesnym dostępie na Steamie pod koniec września 2022 roku, a na premierę jego pełnej wersji trzeba było zaczekać do lutego 2024 roku. Pozycja doczekała się „bardzo pozytywnych” ocen od graczy na Steamie, jednak nie wzbudziła zainteresowania porównywalnego z Subnautiką.

Subnautica 2

Deweloperzy z Unknown Worlds Entertainment mieli jednak asa w rękawie. W październiku 2024 roku oficjalnie zapowiedziano grę Subnautica 2, która podążała ścieżką wytyczoną przez pierwowzór, pozwalając graczom wcielić się w pioniera badającego odległy, oceaniczny świat. Tytuł tworzono z myślą o zabawie w pojedynkę lub w trybie współpracy na komputerach osobistych oraz Xboksach Series X/S. Produkcja miała zadebiutować we wczesnym dostępie (i w abonamencie Game Pass) w 2025 roku.

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Unknown Worlds Entertainment.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Unknown Worlds Entertainment.

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w San Francisco. W skład zespołu wchodzą osoby, które wcześniej pracowały nad takimi produkcjami, jak Titan Quest, Empire Earth, Mass Effect, BioShock Infinite czy Star Citizen. Gry autorstwa Unknown Worlds można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach.

Historia Unknown Worlds Entertainment

Po sukcesie Natural Selection, czyli rozbudowanego moda do pierwszego Half-Life'a, jego twórca – Charlie Cleveland – postanowił założyć studio deweloperskie. Jego celem było stworzenie kontynuacji swojego dzieła, już jako pełnoprawnej produkcji. Realizacja tego zadania wymagała jednak środków, które Cleveland próbował pozyskać, tworząc casualowe Zen of Sudoku.

Selekcja naturalna

Prace nad Natural Selection 2 ruszyły na dobre dopiero w październiku 2006 roku, kiedy to do Clevelanda dołączył Max McGuire, który wcześniej pracował w firmie Iron Lore Entertainment. W kolejnych latach deweloperzy nie tylko pozyskali środki potrzebne do sfinansowania projektu, lecz także zrezygnowali z napędzającej go technologii Source na rzecz własnego silnika graficznego (ochrzczonego mianem Spark, gdyż nazwa Evolution była już zajęta). W 2008 roku do studia dołączył Cory Strader, który brał udział w produkcji oryginalnego Natural Selection. Ostatecznie projekt został doprowadzony do końca dopiero w 2012 roku, a zadebiutował na komputerach osobistych 31 października.

W głębinach oceanu

Łączące elementy strzelanek i strategii, multiplayerowe Natural Selection 2 odniosło sukces komercyjny i artystyczny. Ekipa rozwinęła skrzydła, a w grudniu 2013 roku zaprezentowała światu swoje następne dzieło. Mowa o grze Subnautica, która w 2015 roku pojawiła się we Wczesnym dostępie na platformie Steam, gdzie spędziła kolejne trzy lata. W międzyczasie, bo w 2014 roku, Unknown Worlds ujawniło nietypowy projekt – mowa o Future Perfect, czyli swoistym edytorze pozwalającym na tworzenie multiplayerowych produkcji. Niestety, ambitny projekt utknął – prawdopodobnie na zawsze – w deweloperskim limbo.

Subnautica zadebiutowała na komputerach osobistych w styczniu 2018 roku, z kolei na konsole trafiła niemal rok później, bo w grudniu. Odniesiony przez nią sukces sprawił, że w sierpniu 2018 roku autorzy zapowiedzieli rozbudowany dodatek zatytułowany Below Zero, który trafił do Wczesnego dostępu na platformie Steam 30 stycznia 2019 roku. Następnie produkcja była rozwijana przez twórców w oparciu o wcześniej założony plan i o sugestie graczy. Pełna wersja tego tytułu, który w międzyczasie rozrósł się na tyle, że zasługiwał na miano pełnoprawnej gry wideo, a nie jedynie samodzielnego dodatku, zadebiutowała 14 maja 2021 roku. Produkcja pojawiła się nie tylko na komputerach osobistych, lecz także na konsolach ósmej i dziewiątej generacji. Na platformie Steam gra doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia („bardzo pozytywne” opinie). W podobnym tonie utrzymane były recenzje branżowych mediów; według serwisu Metacritic średnia wystawionych przez nie ocen wahała się między 78-84% (w zależności od platformy).

Pod koniec października 2021 roku Unknown Worlds Entertainment formalnie straciło niezależność; studio zostało bowiem nabyte przez firmę KRAFTON. Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa miała jednak zachować pełną swobodę i dotychczasową strukturę. Jej niezapowiedziany jeszcze wówczas projekt, określany jako „przełomowy”, miał w 2022 roku trafić do Wczesnego dostępu.

Księżycołamacz

W sierpniu 2022 roku okazało się, że nowym projektem Unknown Worlds Entertainment będzie Moonbreaker. Mowa o turowym bitewniaku stylizowanym na stołowe dzieła tego typu, pozwalającym graczom gromadzić i malować figurki oraz wystawiać je do potyczek. Tytuł zadebiutował we Wczesnym dostępie na Steamie pod koniec września 2022 roku, a na premierę jego pełnej wersji trzeba było zaczekać do lutego 2024 roku. Pozycja doczekała się „bardzo pozytywnych” ocen od graczy na Steamie, jednak nie wzbudziła zainteresowania porównywalnego z Subnautiką.

Subnautica 2

Deweloperzy z Unknown Worlds Entertainment mieli jednak asa w rękawie. W październiku 2024 roku oficjalnie zapowiedziano grę Subnautica 2, która podążała ścieżką wytyczoną przez pierwowzór, pozwalając graczom wcielić się w pioniera badającego odległy, oceaniczny świat. Tytuł tworzono z myślą o zabawie w pojedynkę lub w trybie współpracy na komputerach osobistych oraz Xboksach Series X/S. Produkcja miała zadebiutować we wczesnym dostępie (i w abonamencie Game Pass) w 2025 roku.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Unknown Worlds Entertainment.

Wiadomości o firmie Unknown Worlds Entertainment

Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie

Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie

Premiera Hollow Knight: Silksong zwolniła miejsce na szczycie najbardziej wyczekiwanych gier na Steamie. Zasiadła na nim Subnautica 2, mimo niewesołej sytuacji wokół projektu.

gry

Jakub Błażewicz

5 września 2025 14:26

Pozwy i oskarżenia nie przeszkodziły nowej grze zająć miejsce Silksong jako najbardziej wyczekiwanej pozycji na Steamie
Kradzież 170 tysięcy plików? Studio twórców Subnautica 2 składa pozew, a oskarżenia są jak z filmu szpiegowskiego

Kradzież 170 tysięcy plików? Studio twórców Subnautica 2 składa pozew, a oskarżenia są jak z filmu szpiegowskiego

W odpowiedzi na pozew byłych szefów studio Unknown World Entertainment oskarżyło ich o zaniedbania w trakcie prac nad Subnautica 2 oraz kradzież poufnych danych.

gry

Jakub Błażewicz

21 sierpnia 2025 11:25

Kradzież 170 tysięcy plików? Studio twórców Subnautica 2 składa pozew, a oskarżenia są jak z filmu szpiegowskiego
Wydawca kontratakuje w głośnej sprawie. Oskarża twórców Subnautica 2 o „porzucenie” gry po otrzymaniu setek milionów

Wydawca kontratakuje w głośnej sprawie. Oskarża twórców Subnautica 2 o „porzucenie” gry po otrzymaniu setek milionów

Firma Kraftona odpowiada na zarzuty zwolnionych twórców Subnautica 2, oskarżając ich o de facto porzucenie projektu.

gry

Jakub Błażewicz

13 sierpnia 2025 10:50

Wydawca kontratakuje w głośnej sprawie. Oskarża twórców Subnautica 2 o „porzucenie” gry po otrzymaniu setek milionów
„Małpie mózgi graczy lubią schronienie i jedzenie”. Tak deweloper Subnautica 2 tłumaczy sukces gier survivalowych

„Małpie mózgi graczy lubią schronienie i jedzenie”. Tak deweloper Subnautica 2 tłumaczy sukces gier survivalowych

Reżyser Subnautica 2 ma swoje teorie co do przyczyn popularności survivali i nie martwi go okazjonalne przechodzenie graczy do konkurencyjnych tytułów.

gry

Jakub Błażewicz

11 sierpnia 2025 11:42

„Małpie mózgi graczy lubią schronienie i jedzenie”. Tak deweloper Subnautica 2 tłumaczy sukces gier survivalowych
„To bardzo rozczarowujące”. Deweloper nie może zrozumieć ostrej reakcji społeczności wyczekiwanej survivalowej gry Subnautica 2

„To bardzo rozczarowujące”. Deweloper nie może zrozumieć ostrej reakcji społeczności wyczekiwanej survivalowej gry Subnautica 2

Nowy prezes studia odpowiedzialnego za grę Subnautica 2 nie kryje rozczarowania nawoływaniami do jej bojkotu. Tymczasem wydawca sandboxa, firma Krafton, zapowiada gotowość do obrony w sądzie wobec pozwu złożonego przez byłych szefów Unknown Worlds.

gry

Krzysztof Kałuziński

20 lipca 2025 14:27

„To bardzo rozczarowujące”. Deweloper nie może zrozumieć ostrej reakcji społeczności wyczekiwanej survivalowej gry Subnautica 2
„To dzieło mojego życia i nigdy dobrowolnie bym go nie porzucił”. Twórca gry Subnautica idzie na całość i pozywa firmę Krafton

„To dzieło mojego życia i nigdy dobrowolnie bym go nie porzucił”. Twórca gry Subnautica idzie na całość i pozywa firmę Krafton

Charlie Cleveland, jeden z byłych szefów Unknown Worlds, pozwał Krafton po tym, jak firma oskarżyła go o zagarnięcie milionów dolarów i porzucenie gry Subnautica 2. Twórca odpiera zarzuty, ujawnia kulisy sprawy i zapowiada walkę o dobre imię swoje oraz zespołu.

gry

Kamil Kleszyk

16 lipca 2025 23:58

„To dzieło mojego życia i nigdy dobrowolnie bym go nie porzucił”. Twórca gry Subnautica idzie na całość i pozywa firmę Krafton
Gracze nawołują do bojkotu: są wkurzeni i czują się oszukani. Dla wielu z nich wyczekiwana gra survivalowa Subnautica 2 jest już skreślona

Gracze nawołują do bojkotu: są wkurzeni i czują się oszukani. Dla wielu z nich wyczekiwana gra survivalowa Subnautica 2 jest już skreślona

Subnautica 2 ma duże problemy jeszcze przed premierą. Decyzja o opóźnieniu gry rozwścieczyła graczy i wywołała bojkot na Reddicie. W konsekwencji wydawca postanowił przedstawić swoją wersję wydarzeń.

gry

Danuta Repelowicz

11 lipca 2025 00:55

Gracze nawołują do bojkotu: są wkurzeni i czują się oszukani. Dla wielu z nich wyczekiwana gra survivalowa Subnautica 2 jest już skreślona
Gracze słusznie się niepokoili o kontynuację hitowego survivalu z otwartym światem. Subnautica 2 została opóźniona na 2026 rok, a w grę wchodziło ponoć 250 mln USD

Gracze słusznie się niepokoili o kontynuację hitowego survivalu z otwartym światem. Subnautica 2 została opóźniona na 2026 rok, a w grę wchodziło ponoć 250 mln USD

To już pewne: Subnautica 2 nie wyjdzie w 2025 roku. Przyczyną opóźnienia najprawdopodobniej jest premia rzędu 250 milionów dolarów, której wydawca nie chciał wypłacić deweloperowi.

gry

Maciej Gaffke

9 lipca 2025 22:23

Gracze słusznie się niepokoili o kontynuację hitowego survivalu z otwartym światem. Subnautica 2 została opóźniona na 2026 rok, a w grę wchodziło ponoć 250 mln USD
Nowe fragmenty rozgrywki z gry Subnautica 2. Autorzy obiecują debiut w tym roku

Nowe fragmenty rozgrywki z gry Subnautica 2. Autorzy obiecują debiut w tym roku

Pierwszy dziennik deweloperski z gry Subnautica 2 nie przyniósł przełomowych informacji, ale za to zawierał sporo nowych fragmentów rozgrywki.

gry

Adrian Werner

24 kwietnia 2025 14:22

Nowe fragmenty rozgrywki z gry Subnautica 2. Autorzy obiecują debiut w tym roku
Survival Subnautica 2 jest coraz bliżej, przez co przyciąga oszustów. Twórcy ostrzegają i radzą, „jak przetrwać”

Survival Subnautica 2 jest coraz bliżej, przez co przyciąga oszustów. Twórcy ostrzegają i radzą, „jak przetrwać”

Fani survivalu Subnautica 2 muszą uważać na fałszywe linki na Steamie. Twórcy poinformowali, że niektórzy użytkownicy platformy otrzymują nieprawdziwe zaproszenia do playtestów.

gry

Maciej Gaffke

11 lutego 2025 18:54

Survival Subnautica 2 jest coraz bliżej, przez co przyciąga oszustów. Twórcy ostrzegają i radzą, „jak przetrwać”

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl