Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS3X360
Okładka BioShock Infinite (PC)

BioShock Infinite

Project Icarus

Gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), będąca spin-offem serii BioShock. Tytuł wyprodukowany został przez studio deweloperskie Irrational Games przy wsparciu wydawniczym firmy 2K Games.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | elementy RPG | dystopia | alternatywna historia | początek XX wieku

BioShock: Infinite to kolejna odsłona serii strzelanek, której twórcy stawiają na nieszablonową fabułę i rozbudowaną rozgrywkę. Przez pewien czas produkcja była znana jako Project Icarus. Całość nie jest kontynuacją gier rozgrywających się w podwodnym mieście Rapture (BioShock, BioShock 2), ale poboczną odsłoną marki. Za opracowanie tytułu odpowiada studio Irrational Games, znane z gier BioShock, czy System Shock 2.

Akcja rozgrywa się na początku XX wieku. W grze wcielamy się w Bookera DeWitta, detektywa pracującego dla agencji Pinkertona. Niestety bohater zostaje wydalony z biura po pewnej wpadce i rozpoczyna pracę na własną rękę, przyjmując dobrze płatne, ale niezwykle niebezpieczne i ryzykowne zlecenia. Jedno z nich zabiera DeWitta na pokład Columbii, niezwykłego podniebnego miasta. Metropolia pierwotnie miała być pokojowym projektem, ale okazała się fruwającą fortecą. Kontrolę nad miastem przejęła nieznana grupa, która bezkarnie porywa i więzi ludzi oraz zagraża całemu światu. Naszym zadaniem jest wydostanie z tego miejsca kobiety o imieniu Elizabeth. Nie będzie to łatwe, gdyż Columbię rozdziera konflikt pomiędzy dwiema siłami. Każda z nich ma własne plany wobec tej kobiety. Rządzący metropolią więzili ją przez długich piętnaście lat i nie cofną się przed niczym, by tę niewolę przedłużyć. Natomiast konkurencyjna radykalna wojskowa frakcja, znana jako Vox Populi, chce wykorzystać Elizabeth do przejęcia władzy w Columbii.

Twórcy gry oddali do dyspozycji graczy mnóstwo zróżnicowanych broni (strzelby, karabiny snajperskie) oraz specjalnych mocy. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii możemy więc atakować wrogów piorunami, czy korzystać z telekinezy pozwalającej na podnoszenie i rzucanie przedmiotami. Główny bohater otrzymał kilka nowych zdolności, w tym przyzwanie kruków, które obezwładniają przeciwników na kilka sekund. Z równie niezwykłych zdolności korzysta także wspomniana Elizabeth - dziewczyna dysponuje potężnymi umiejętnościami telekinetycznymi i potrafi manipulować rozdarciami ("tears") w osnowie rzeczywistości. Pozwala to jej przywoływać z innego wymiaru przedmioty (uzbrojenie, pojazdy), które pomagają Bookerowi podczas starć.

Zmiana miejsca akcji wiąże się z występowaniem otwartych lokacji, w których można wykorzystać specyficzne rodzaje broni (np. karabiny snajperskie). Podniebna Columbia jest zamieszkała przede wszystkim przez ludzi, chociaż na naszej drodze spotykamy też lokalne odpowiedniki Dużych Tatuśków (charakterystyczni przeciwnicy z poprzednich BioShocków) oraz potężnego, mechanicznego stwora znanego jako Songbird, który pełnił funkcję strażnika i obrońcy Elizabeth w czasie gdy ta była w niewoli. Wrogowie zostali wyposażeni w zaawansowaną sztuczną inteligencję i potrafią robić użytek ze wszystkich elementów otoczenia wykorzystywanych przez gracza. Na przykład z łączącej poszczególne podniebne wyspy pajęczyny szyn, którą wybudowano jako element kolejkowego systemu transportowego. Teraz jest ona nieczynny, ale dzięki doczepionemu do nadgarstka hakowi możemy ślizgać się po tzw. wstęgach i swobodnie podróżować między wyspami. Szkopuł w tym, że to samo potrafią wrogowie. Nieraz będziemy musieli bronić się przed nadciągającym po sąsiadującym torze nieprzyjacielem, a trzeba pamiętać, że przy takiej prędkości i wysokości upadek może mieć skutek jedynie śmiertelny. Ponadto przeciwnicy wykorzystują tę metodę transportu również po to, by zajść nas od tyłu.

Wszystko to zostało stworzone przy pomocy technologii Unreal Engine 3. Irrational dodatkowo wprowadziło do tego silnika sporo własnych ulepszeń, w tym nowy system oświetlenia oraz zaawansowaną sztuczną inteligencję, pozwalającą kierowanym przez komputer postaciom na większą interakcję z otaczającym je światem.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 3 DVD

Ocena gry 8,9 / 10 na podstawie 6075 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,7 / 10 na podstawie 1129 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 139,90 PLN

Gry podobne do BioShock Infinite

Klasyfikacja PEGI BioShock Infinite

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe BioShock Infinite

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 560 lub lepsza), 30 GB HDD, Windows Vista/7/8, łącze internetowe

Recenzja gry BioShock: Infinite - warto było czekać!

Recenzja 25 marca 2013, 13:00

W odróżnieniu od Ico, gdzie na towarzyszącą nam postać trzeba było cały czas bacznie zwracać uwagę i pomagać jej poprzez prowadzenie za rękę, w Infinite nawet podczas największej zawieruchy nie musimy martwić się o Elizabeth. Wręcz przeciwnie, to ona co chwilę wyszukuje Bookerowi apteczki, amunicję czy otwiera szczeliny, dzięki którym na żądanie gracza pojawia się w nich przydatny ekwipunek lub sojusznik w postaci wieżyczki strażniczej czy mechanicznego i uzbrojonego po zęby żołnierza. Trochę szkoda, że owe szczeliny możliwe są do utworzenia jedynie w z góry przewidzianych miejscach, ale jest to wymuszone nie tylko mechaniką walki, która mogłaby stać się zbyt łatwa (choć trudna na poziomie normalnym wcale nie jest), ale również i logiką – wszak pomocne nam udogodnienia nawet w rzeczywistości równoległej nie są dostępne ot tak. Elizabeth potrafi także otwierać drzwi za pomocą spinki do włosów i znalezionych wytrychów. W tak zamkniętych pomieszczeniach czy sejfach czekają dodatkowe pieniądze, a czasem także elementy specjalnego stroju oferującego Bookerowi różne bonusy. W sumie naraz można założyć cztery ciuchy, dzięki którym bohater staje się prawdziwą maszyną do zabijania.

PC
X360
PS3