BioShock był „korytarzem”. Ojciec serii mówi o potrzebie ryzyka w grach AAA i problemach z narracyjnym AI

Ken Levine chce stworzyć grę z fabułą wyraźnie reagującą na poczynania gracza, co jest trudnym zadaniem i czego stanowczo nie umożliwi obecna sztuczna inteligencja.

Jakub Błażewicz

BioShock był „korytarzem”. Ojciec serii mówi o potrzebie ryzyka w grach AAA i problemach z narracyjnym AI, źródło grafiki: Ghost Story Games..
BioShock był „korytarzem”. Ojciec serii mówi o potrzebie ryzyka w grach AAA i problemach z narracyjnym AI Źródło: Ghost Story Games..

Nowa gra ojca serii BioShock nie będzie „korytarzem”, jakim była tamta produkcja.

Ken Levine tak nazwał kultową dystopijną strzelankę w wywiadzie dla serwisu Gamesindustry.biz. Jak stwierdził, z nieco „obcego” dla graczy deweloperskiego punktu widzenia BioShock oraz BioShock Infinite to „w zasadzie korytarz”. Bardzo długi, owszem, i nawet z kilkoma „punktami zwrotnymi” (tj. wydarzeniami wpływającymi na historię), ale ostatecznie raczej liniowym.

Korytarz BioShocka

Takie stwierdzenie padło z ust twórcy w kontekeście pytania Jamesa Bachelora z Gamesindustry.biz na temat tego, jak będzie wyglądała narracja jego nowej gry: Judasa. Ta bowiem ma bardziej odzwierciedlać działania graczy, co jednakże sprawia, że jest to znacznie trudniejszy projekt dla twórców.

James Bachelor: Jak środowisko gry wpływa na fabułę? Narracja Her Story jest przedstawiana za pomocą krótkich klipów filmowych, które można oglądać w dowolnej kolejności, ale Judas lub BioShock rozgrywają się w środowisku 3D, więc pojawiają się określone trasy, którymi gracze będą przemieszczać się z jednego obszaru do drugiego.

Ken Levine: To zależy. BioShock i BioShock Infinite, jeśli spojrzeć na nie z punktu widzenia rozwoju – i może to być nieco alienujące dla niektórych czytelników – są w zasadzie korytarzem. Bardzo, bardzo długim korytarzem z kilkoma punktami zwrotnymi, które sprawiają, że pojawiają się elementy fabularne. Judas jest zrobiony bardzo, bardzo inaczej, co sprawia, że o wiele bardziej odzwierciedla zaangażowanie graczy, ale także o wiele, wiele trudniejszy do zaprojektowania.

Klocki i niezbędne ryzyko w grach AAA

Levine w zasadzie powtórzył to, o czym mówił w marcu. Wtedy określił fabułę Judasa jako „narrację LEGO”, czyli – w największym skrócie – taką, którą budują „klocki” w formie decyzji gracza.

Brzmi to bardzo ambitnie, ale łatwo zrozumieć, na jakie problemy natrafił zespół Levine’a. Trudno stworzyć grę z fabułą, która z jednej strony daje ogromną swobodę w kształtowaniu historii, a z drugiej – pozostaje spójna i sensowna niezależnie od poczynań gracza. Z podobnym wyzwaniem zmierzyli się choćby twórcy Baldur’s Gate 3, co wymagało znacznego budżetu i zwiększenia liczebności zespołu.

Dlatego też Levine jest wdzięczny wydawcy, który dał mu czas na dokończenie nowej gry, mimo coraz bardziej kosztownego ryzyka związanego z tworzeniem wysokobudżetowych gier. To zrozumiałe – nikt nie chce utopić olbrzymich sum w projekcie opartym na niesprawdzonej koncepcji – ale Levine uważa, że gry AAA, a raczej ich twórcy, muszą podejmować ryzyko, bo bez tego odbiorcy odchodzą, gdy dostają w kółko to, co już znają.

Zapominalskie AI bez zadatków na scenarzystę

Levine odniósł się też do kwesti wykorzystania AI jako sposobu na stworzenie prawdziwie reaktywnej narracji. Twórca nie chce lekceważyć potencjału takiej technologii, ale wskazuje na jeden duży problem z narratywną sztuczną inteligencją: trwałość pamięci.

Obecnie SI ma problem z długotrwałym zapamiętywaniem tego, co wydarzyło się wcześniej. Dobrze pokazują to eksperymenty z wykorzystaniem AI jako silnika do gier, skądinąd imponujące, ale wyraźnie pokazujące „gapiostwo” algorytmu. To potrafi irytować nawet w przypadku „pogaduszek” z botem i kompletnie dyskwalifikuje tę technologię do prowadzenia narracji w długi filmach, serialach lub grach.

Jednym z ograniczeń sztucznej inteligencji wydaje się być pamięć. Spójrz na Sorę, generator wideo ChatGPT. Widzisz kobietę idącą ulicą, a scena uliczna jest piękna – ale gdyby miała się odwrócić i iść do tyłu, nie pamiętałaby, gdzie była. Obecnie [AI – przyp. red.] nie rozumie trwałości [pamięci], choć może się to zmienić. Trudno powiedzieć, czy jest to ograniczenie wynikające z natury technologii. Tak więc, mimo obaw związanych ze sztuczną inteligencją, czy widziałeś już, jak pisze ona dobry 20-stronicowy film? Scena po scenie? AI nie wie, jak to zrobić.

Premiera Judasa ma nastapić nie później niż w marcu 2025 roku, aczkolwiek można wątpić, czy Levine tym razem dotrzyma słowa sprzed prawie 2 lat.

BioShock

BioShock

PC PlayStation Xbox Mobile
po premierze

Data wydania: 21 sierpnia 2007

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.7

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-01-03
14:59

Cziczaki Legend

Cziczaki

Problemy z pamięcią w AI to ja doświadczałem rok-dwa lata temu, wtedy była taka tragedia, że aż odechciewało się z tego chata korzystać. Teraz z pamięcią jest już całkiem nieźle, ale brakuje asertywności, zaś w przypadku rozmowy audio z chatem wolałbym usłyszeć emocje, a nie czytanie z kartki.

Komentarz: Cziczaki
2025-01-03
18:12

katai-iwa Legend

Niech już ten Judasz wyjdzie, bo na nowego Bioshocka nie ma co liczyć.

Komentarz: katai-iwa
2025-01-03
19:12

zanonimizowany1404108 Generał

To jest bardzo dobra seria, jedne z lepszych gier.

Komentarz: zanonimizowany1404108
2025-01-03
19:46

Errox Centurion

Errox

Bardzo czekam, grałem wcześniej jedynie w trzecią część Bioshocka, ale niesamowicie mnie gra wciągneła.

Komentarz: Errox
2025-01-04
09:41

Onetwothree Junior

Lol. Modele nie mają pamięci, w ogóle. To maszyna do której wrzucasz input i wychodzi output. Najgorsze jest to że przy tym samym inpucie możesz mieć różny output i nie masz absolutnie żadnej możliwości sterowania tym (tzn masz możliwość sterowania ale te same parametry nie determinują tego samego rezultatu) i nie wiesz (i się nie dowiesz) co jest powodem. Ta „pamiec” którą widzicie w tych wszystkich chatach nie jest faktycznie pamięcią. Pod spodem za każdym razem idzie cały input wraz z podsumowaniem wszystkiego co był omawiane wcześniej (co łatwo widać przez stopniową degradację jak masz długą pojedynczą konwersacje, szczególnie z wymieszanymi tematami). To powoduje wiele problemów i dlatego jeszcze długo AI będzie fajną zabawką ale z wieloma ograniczeniami.

Komentarz: Onetwothree

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl