Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4PS3X360XONE
Okładka Alien: Isolation (PC)

Obcy: Izolacja

Alien: Isolation

Klimatyczny pierwszoosobowy survival horror, którego akcja toczy się w uniwersum kultowej serii Obcy. Twórcą tytułu jest studio Creative Assembly, znane przede wszystkim z serii gier strategicznych Total War.

Akcji | FPP | science fiction | survival horror | skradanki | filmy | Alien (marka) | crafting

Alien: Isolation to pierwszoosobowy survival horror, osadzony w uniwersum filmowej serii Obcy. Za jego powstanie odpowiada brytyjskie studio Creative Assembly, znane przede wszystkim z doskonałej serii strategicznej Total War. Wydawcą gry jest natomiast firma SEGA, posiadająca od wielu lat licencję na gry związane z kultowym cyklem o ksenomorfach.

W grze wcielamy się w rolę Amandy – córki głównej bohaterki filmowej tetralogii, oficer Ellen Ripley. Akcja toczy się w 15 lat po wydarzeniach, znanych z pierwszej części filmu. Nasza protegowana wyrusza na poszukiwanie czarnej skrzynki frachtowca Nostromo, na którym doszło do pamiętnego, pierwszego spotkania z Obcymi. Jej celem jest poznanie całej prawdy i ustalenie, co tak naprawdę stało się z jej matką. W tej niebezpiecznej misji Amanda może liczyć na wsparcie kilkuosobowej załogi stacji handlowej Sevastopol, zaś relacje między ludźmi, stojącymi w obliczu śmiertelnego zagrożenia stanowią istotną część fabuły.

W przeciwieństwie do przepełnionych akcją wcześniejszych produkcji z Obcym w roli głównej, autorzy Alien: Isolation powracają do korzeni gatunku, jakim jest survival horror, kładąc nacisk na niesamowity klimat i wszechobecne poczucie zagrożenia, towarzyszące nam podczas przemierzania pozornie opuszczonego statku. Naszym tropem podąża bowiem śmiertelny wróg, wyposażony w specjalny system zmysłów: wzroku, słuchu i zapachu. Ksenomorfa jednak nie możemy w żaden sposób zgładzić, a najlepszymi sposobami na przetrwanie są: ucieczka, odwrócenie uwagi przeciwnika, chwilowe odstraszenie i umiejętne korzystanie z kryjówek. Amanda musi hackować systemy statku oraz tworzyć potrzebne w zależności od sytuacji przedmioty. Z pomocą przychodzi jej również nieodłączny element serii, jakim jest wykrywacz ruchu, niezawodnie ostrzegający przed zbliżającym się niebezpieczeństwem.

Twórcy gry wzorowali się głównie na najsłynniejszej, pierwszej części filmowej sagi, jaką był wyreżyserowany przez Ridleya Scotta Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo. Alien: Isolation nawiązuje do niego zarówno w warstwie fabularnej jak i pod kątem oprawy graficznej. Model ksenomorfa odwzorowuje koncepcje samego H.R. Gigera, a nieco staromodny wystrój statku i znajdujące się na pokładzie urządzenia żywo przypominają wizję dalekiej przyszłości, ukazaną w kultowym obrazie Ridleya Scotta. Autorom gry udało się zachować klimat filmowego oryginału, w którym zamiast walk z hordami potworów emocje wywołuje już sama podróż przez słabo oświetlone labirynty korytarzy oraz towarzyszące jej tajemnicze odgłosy i ślady obecności Obcego.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,9 / 10 na podstawie 2813 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,5 / 10 na podstawie 648 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Gry podobne do Obcy: Izolacja

Klasyfikacja PEGI Obcy: Izolacja

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Obcy: Izolacja

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Quad 3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB (GeForce GTX 660 lub lepsza), 35 GB HDD, Windows 7, łącze internetowe

Recenzja gry Alien: Isolation – nie taki Obcy straszny, jak go malują

Recenzja 3 października 2014, 15:00

Jego atutem wprawdzie wciąż mógłby być element zaskoczenia, ale z hucznych zapowiedzi o nieprzewidywalności ruchów Obcego niestety niewiele wyniknęło. Fakt, bestia spontanicznie reaguje na hałas (wydawany przez nas lub kogoś innego) i błyskawicznie rzuca się wówczas do ataku, ale jeżeli zachowamy względną ciszę, praktycznie nic nam nie grozi. Co więcej, kilkukrotnie w ramach zabawy próbowałem skradać się tuż za Ksenomorfem, dosłownie depcząc mu po ogonie i za każdym razem uchodziło mi to na sucho. Jakby tego było mało, jego obecność w większości miejsc jest całkowicie oskryptowana – zbliżając się do istotnego dla misji miejsca, mamy niemal 100% pewności, że za chwilę ujrzymy długi, czarny ogon. I to bez względu na to czy właśnie zaczęliśmy w pomieszczeniu rzucać granatami czy też stąpaliśmy w wyznaczonym kierunku na paluszkach. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, iż w pełni losowo generowanych starć mamy w Alien: Isolation jak na lekarstwo i to jedynie w przejściowych lokacjach. Tendencję tę dosyć łatwo wyłapać już po kilku godzinach grania i niestety mocno zaważyła ona w moim przypadku na ostatecznym odbiorze rozgrywki – całość szybko stała się po prostu do bólu przewidywalna.

PC
X360
PS3
XONE
PS4