Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCPS4XONE
Okładka SOMA (PC)

SOMA

Utrzymana w stylistyce science-fiction przygodowa gra akcji, zaliczana do gatunku survival horrorów. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa szwedzkiego studia Frictional Games, znana z takich produkcji, jak Amnesia: The Dark Descent czy cykl Penumbra.

Przygodowe | FPP | science fiction | survival horror | pod wodą | indie

Okładka SOMA (PC)

data premiery gry:

22wrz2015

PC PS4

1gru2017

XONE

SOMA jest pierwszoosobowym survival horrorem stworzonym przez studio Frictional Games (znane z takich hitów jak Amnesia: Mroczny Obłęd czy seria Penumbra), przeznaczonym na platformę PC, PS4 i XONE. Akcja produkcji rozgrywa się w podwodnym, inspirowanym ciężkim science fiction ośrodku PATHOS-II i obfituje w wywołujące poczucie strachu i osaczenia konfrontacje z potworami oraz sztuczną inteligencją. Twórcy poruszyli też w grze tematykę znaczenia ludzkiej świadomości czy przetrwania cywilizacji w obliczu katastrofy, co przywodzi na myśl zabiegi znane z The Talos Principle.

Fabuła

SOMA przestawia historię Simona Jarretta, który w wyniku splotu pewnych wydarzeń trafia do zbudowanego na dnie Oceanu Atlantyckiego ośrodka badawczego PATHOS-II. Szybko okazuje się, że kompleks został opanowany przez sztuczną inteligencję, która zgładziła wszystkich jego pracowników, zaś Jarrett, odsłaniając skrywane przez placówkę tajemnice, musi się z jej terenu wydostać. W opowieści miejsce hollywoodzkich zwrotów akcji zastępuje wyjątkowo gęsta, nieprzyjemna i trzymająca w napięciu atmosfera stanowiąca znak rozpoznawczy twórców, zaś narrację charakteryzuje interaktywność i stawianie na możliwość porozumiewania się bohatera z napotkanymi robotami. Dodatkowo historię pogłębiają pojawiające się w niej wątki filozoficzno-religijne, odwołujące się między innymi do opowieści o biblijnym potopie, zagadnień związanych z granicami ludzkiej moralności czy własnej tożsamości.

Mechanika

W grze wydarzenia obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a sama rozgrywka dzieli się na sekwencje eksploracyjne, logiczne i survivalowe. W trakcie tych pierwszych przemierzamy poszczególne sektory PATHOS-a (oznaczone kolejnymi literami greckiego alfabetu) oraz łączące je odcinki dna oceanicznego, możemy przeszukiwać szuflady, szafki czy biurka, a także odsłuchiwać rozsiane po świecie gry nagrania oraz odczytywać maile umożliwiające zdobycie istotnych dla zrozumienia fabuły informacje.

Elementy logiczne wiążą się przede wszystkim z rozwiązywaniem prostych zagadek w postaci różnorodnych minigier i przeszukiwaniem poszczególnych pomieszczeń celem zdobycia przedmiotów i ulepszeń umożliwiających uzyskanie dostępu do kolejnych poziomów.

Aspekt survivalowy został rozwinięty najmocniej, oferując bliskie spotkania z różnego rodzaju monstrami kryjącymi się najczęściej w najciaśniejszych pomieszczeniach ośrodka. Przed niebezpieczeństwem możemy jedynie uciekać lub chować się po kątach, wykorzystując zabiegi rozpraszające poszczególnych przeciwników na swoją korzyść. Dorwanie nas przez potwora nie oznacza już jednak natychmiastowej śmierci, ponieważ zdrowie Jarretta możemy regenerować, korzystając z dość groteskowych, interaktywnych „apteczek”. SOMA na PC, PS4 i XONE oferuje również gęsto rozmieszczone punkty kontrolne, dzięki czemu nie musimy martwić się przypadkową utratą postępu.

Oprawa audiowizualna

SOMA w wersji na platformę PC, PS4 i XONE wykorzystuje autorski silnik HPL Engine 3 pozwalający na generowanie bardzo szczegółowych, obfitujących w wiele elementów fizycznych lokacji, a także doczytujący poszczególne etapy w czasie rzeczywistym, eliminując dzięki temu występowanie ekranów ładowania. Projektując poziomy, Frictional Games postarało się o odpowiedni nastrój i uczucie zaszczucia, umieszczając gracza nie tylko w ciasnych, zardzewiałych i porośniętych niepokojącą organiczną substancją pomieszczeniach, ale również w porzuconych tunelach, klaustrofobicznych szybach wentylacyjnych czy długich korytarzach, wypełnionych ślepymi uliczkami. Oprawę graficzną charakteryzuje przede wszystkim oszczędne oświetlenie, umiejętna gra wyblakłymi kolorami oraz częste stosowanie głębi ostrości, co rzuca się w oczy przede wszystkim w trakcie przemierzania rozległych, przytłaczających terenów podwodnych.

Dużą wagę przywiązano również do warstwy audio, którą przepełniają subtelne ambientowe brzmienia połączone z wstawkami fortepianowymi i przeplatane przeraźliwymi rykami grasujących po PATHOS-ie stworów.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7 / 10 na podstawie 675 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,3 / 10 na podstawie 257 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI SOMA

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe SOMA

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 480/Radeon HD 8770 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit
Minimalne: Intel Core i3 2.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460M/Radeon HD 5770 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7 64-bit

Recenzja gry SOMA - horror na dnie morza od twórców Amnesii

Recenzja 21 września 2015, 15:00

„Narracja” jest zresztą w tym przypadku słowem o dużym znaczeniu, podporządkowując sobie większość gry – znane z Amnesii pasywne przedstawianie historii zastąpiły bowiem w większości kinowe, interaktywne wstawki, zwieńczające wykonywane przez nas zadania, płynnie oddzielając od siebie poszczególne poziomy i nie sprawiając wrażenia wstawionych na siłę, nawet jeśli trwają dłuższą chwilę. Pojawiła się też możliwość podejmowania wyczerpujących konwersacji, które najdynamiczniej rozwijają kwestie fabularne, mimo że na swojej drodze nie spotykamy raczej zbyt wielu rozumnych kompanów – stykamy się na ogół albo ze śmiercią, albo z robotami o ludzkich cechach, co jednak w toku opowieści znajduje swoje uzasadnienie. Z kolei przeszłość PATHOS-a poznawać można w sposób bardziej standardowy, na przykład poprzez odsłuchiwanie wiadomości nagranych przez martwy personel, lekturę maili czy oglądanie zdjęć. Twórcy zhierarchizowali istotność poszczególnych elementów historii na tyle umiejętnie, że nawet omijając wszelkie opcjonalne źródła informacji, z pewnością nie przegapimy głównego wątku, tracąc jedynie szansę na powiązanie ze sobą niektórych faktów.

PC
PS4
XONE