Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Hexen: Beyond Heretic (PC)

Hexen: Beyond Heretic PC

Hexen gra FPS będąca oficjalną kontynuacją wydanego w 1994 roku Heretica . Pod względem technicznym jest to jeden z najbardziej zaawansowanych tytułów korzystających z silnika Dooma.

Akcji | FPP | strzelanki

PC Windows
Okładka Hexen: Beyond Heretic (PC)

producent: Raven Software

wydawca: id Software

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

30marca1995

Po zniszczeniu D'Sparila i jego demonicznych sług wydawało się, że oto wreszcie nadszedł upragniony spokój. Niestety, były to tylko pozory. Wężowi Jeźdzcy z piekła rodem przedostali się ponownie do naszego wymiaru i rozpoczęli totalną rzeź, z której tylko trzem śmiałkom udało się wywinąć. Teraz, szukając zemsty, staną oni naprzeciwko Korax'a i spróbują odesłać go tam, gdzie jego miejsce - w czeluść piekielnej otchłani. Jak nietrudno się domyślić, to właśnie Tobie przypadnie w udziale karkołomne zadanie, a to wszystko za sprawą gry Hexen, oficjalnej kontynuacji, wydanego w 1994 roku Heretica.

Hexen pod względem technicznym, jest najbardziej zaawansowanym klonem Dooma. Gra pozwala patrzeć (pod niewielkim kątem, ale jednak) w górę i w dół, jest także jednym z pierwszych FPS w historii gatunku, gdzie wprowadzono możliwość skakania. Oprócz tego program oferuje różne efekty pogodowe, trzęsienia ziemi i interaktywne elementy wyposażenia: drzewa, wazy, czy witraże, które można zniszczyć. Hexen zasłynął nie tylko z rewolucyjnych zmian w enginie Dooma, ale także z próby uniknięcia bezsensownej sieczki, na rzecz elementów przygodowych. Była to pierwsza gra w historii FPS, która pozwalała dowolnie przenosić się pomiędzy poszczególnymi poziomami. Generalnie chodziło o to, żeby przedmioty znalezione w jednej lokacji wykorzystywać w innej i dzięki temu posuwać akcję naprzód - ten patent eksploatowano później często w innych produkcjach, m.in. w Quake II. Jakby tego było mało, gracz miał także możliwość wyboru postaci, spośród trzech profesji: Maga, Wojownika i Kleryka. Każdy z nich, opisany czterema współczynnikami miał swoje wady i zalety, np. Wojownik poruszał się szybciej, zadawał mocniejsze ciosy, ale magia była u niego na bardzo niskim poziomie. Bohaterowie dysponowali także unikatowym asortymentem środków zagłady, po cztery bronie dla każdego z nich.

Hexen odniósł przyzwoity sukces komercyjny, ale nie znalazł uznania wśród fanów FPS. Złożyło się na to kilka różnych czynników. Gra odstraszała ponurą, mdłą kolorystyką i sprawiała przygnębiające wrażenie. Pamiętam, że gdy pierwszy raz uruchomiłem grę, zobaczyłem liście spadające z drzew, w tle odgłos piorunów i misternie skonstruowany zamek stojący przede mną, poczułem nieprzyjemny chłód na plecach. Kontakt z Hexenem przy zgaszonym świetle i w słuchawkach na uszach mógł przyprawić o palpitację serca. I choć mało która gra, potrafiła w tak perfidny sposób wywołać uczucie lęku, był to właśnie główny powód, dla którego wielu graczy chciało o niej jak najszybciej zapomnieć. Innym czynnikiem, wpływającym ujemnie na rozgrywkę, był zbyt rozbudowany wątek przygodowy. Ludzie oczekiwali raczej totalnej rzeźni, a nie latania z jednej planszy do drugiej, by znaleźć jakiegoś grata, który posuwał akcję do przodu. Hexen był z pewnością pierwszym klonem Dooma, w którym można było się zaciąć na amen, nie mając zielonego pojęcia, co należy zrobić, aby ukończyć dany etap. Gra była też okropnie trudna pod względem walki, oszałamiająca ilość potworów, nawet na najłatwiejszym poziomie i chroniczny brak amunicji w postaci kostek many przyprawiał o płacz i zgrzytanie zębów.

Co by jednak o niej nie mówić, Hexen trzeba uznać za tytuł wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii gatunku, wprowadził innowacje, które dzisiaj są już niemal standardem. Czego więc zabrakło? Chyba odwagi i cierpliwości graczy, którzy po godzinie zmagań w świecie fantasy, przyrzekali nigdy więcej nie próbować robić tego ponownie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer  

Ocena gry 8.1 / 10 na podstawie 199 ocen czytelników.

Gry podobne do Hexen: Beyond Heretic

Wymagania wiekowe Hexen: Beyond Heretic

16+

Wymagania sprzętowe Hexen: Beyond Heretic

PC Windows

Rekomendowane: PC 486DX2 66MHz, 8MB RAM

Fanowska wersja Hexena już dostępna
Fanowska wersja Hexena już dostępna

wiadomość12 listopada 2010

Chociaż miłośnicy cyklu Hexen/Heretic od kilkunastu lat nie mogą doczekać się kolejnych jego części, nadeszła właśnie doskonała okazja, by przypomnieć sobie klimat tej kultowej już gry akcji osadzonej w realiach fantasy. Ogłoszono bowiem wydanie fanowskiej modyfikacji bazującej na tej serii, o której wspominaliśmy Wam kilka dni temu.

Premiera fanowskiego Hexena już wkrótce
Premiera fanowskiego Hexena już wkrótce

wiadomość27 października 2010

Modyfikacje od dawna są ostatnią nadzieją fanów starszych produkcji, które nie mają już szans na oficjalną kontynuację czy nawet jakikolwiek remake. Jeśli ciepło wspominacie cykl Hexen/Heretic to mamy dla was bardzo dobre wieści – już wkrótce ukaże się bowiem mod bazujący na tej właśnie serii.

Hexen: Beyond Heretic na dwóch ekranach konsoli Nintendo DS
Hexen: Beyond Heretic na dwóch ekranach konsoli Nintendo DS

wiadomość7 marca 2006

W tym roku jedenaste urodziny obchodzi słynna gra Hexen: Beyond Heretic, wypuszczona przez firmę Raven Software. Z tym produktem zetknęli się nie tylko posiadacze PeCetów, lecz również użytkownicy Sony PlayStation, Sega Saturn i Nintendo 64. Z kolei teraz pamiętna pozycja z gatunku FPS została przeniesiona do świata handheldów.

Odświeżona strona projektu Hexen: Edge of Chaos
Odświeżona strona projektu Hexen: Edge of Chaos

wiadomość16 maja 2005

Firma Raven Software od dłuższego czasu pracuje nad nową odsłoną Quake’a i raczej nie ma szans na to, że w najbliższej przyszłości rozpocznie inny projekt. Fani gier z serii Hexen pozostali więc na lodzie. Ale czy aby na pewno? Tam gdzie „zawodzą” legendarne koncerny, do akcji włączają się amatorzy. I chwała im za to, zwłaszcza jeśli to co robią, zapowiada się bardzo dobrze.

Classic Doom i Hexen: Edge of Chaos - najciekawsze
Classic Doom i Hexen: Edge of Chaos - najciekawsze "mody" do Doom 3

wiadomość21 grudnia 2004

Ogromny sukces gry Doom polegał nie tylko na tym, że była to pierwsza, tak zaawansowana technicznie strzelanina FPP, w dodatku o wartkiej i budzącej dużo emocji akcji, ale również dlatego, że jej otwarta architektura pozwalała w dowolny sposób implementować różne wynalazki stworzone przez zwykłych graczy. Podobnie jest z Doom 3, najnowszym dzieckiem id Software.