Awantura wewnątrz zespołu odpowiedzialnego za GZDoom, czyli najważniejszą modyfikację do Dooma sprawiła, że większość twórców odeszła i zainicjowała własny projekt nazwany UZDoom. Jego pierwsza wersja właśnie została udostępniona.
Ukazała się pierwsza wersja testowa UZDoom, czyli modyfikacji, która w praktyce ma być następcą kultowego GZDoom, czyli projektu unowocześniającego silnik dwóch pierwszych odsłon cyklu Doom. Obsługuje on zarówno Doom i Doom II, ale również inne gry korzystające z tej technologii studia id Software, takie jak Heretic, Hexen, Strife czy Chex Quest.
Powstanie moda jest wynikiem awantury w zespole tworzącym GZDoom, która doprowadziła do jego rozpadu. Winę za to ponosi założyciel projektu Christoph „Graf Zahl" Oleckers. Problemy pojawiły się już jakiś czas temu, m.in. z powodu tego, że komunikacja z tym deweloperem nigdy nie była łatwa, a do tego ostatnimi czasy dodawał on do GZDoom nieprzetestowany właściwie kod. Ostatecznie o rozpadzie zespołu zadecydowało jednak coś innego. Graf Zahl wprowadził bowiem do kodu moda elementy napisane przez AI, co najpewniej jest sprzeczne z licencją Githuba. To duży kłopot nawet dla fanowskich projektów, ale przede wszystkim mogło to okazać się katastrofą dla developerów, którzy budują komercyjne gry na GZDoom.

Sytuację pogorszał fakt, że Graf Zahl w ostatnich latach nie był szczególnie aktywny w tym projekcie i to inni deweloperzy odpowiadali głównie za jego rozwój. Uznali więc oni, że mają dosyć i zrobili tzw. forka, czyli zainicjowali nowy projekt oparty na kodzie GZDoom i tak narodził się UZDoom.
W praktyce moda można uznać za przyszłość tego typu modyfikacji, gdyż z zespołu GZDooma odeszli praktycznie wszyscy moderzy i trudno sobie wyobrazić, aby Oleckers samodzielnie dał radę ciągnąc to dalej. Zwłaszcza, że twórcy przed odejściem pracowali nad masę nowości i poprawek dla wersji 5.0 i te wszystkie ulepszenia znajdą się właśnie w UZDoom. Społecznośc jest po stronie zespołu i wielu moderów (np. twórcy wybornego Trench Foot) ogłosiło, że przeniesie swoje modyfikacje na nowszy projekt.
Wydana właśnie wersja UZDoom nie jest jeszcze w pełni dopracowana. Autorzy udostępnili ją, aby społeczność pomogła w jej testowaniu. Już teraz jednak oferuje większość z planowanych poprawek. Nie ma również standardowo włączonego filtrowania tekstur (jest to jedynie opcja), co było elementem GZDoom na który masa osób narzekała od lat. Projekt oferuje oczywiście wszystkie wcześniejsze ulepszenia, takie jak sterowanie myszką czy obsługę wysokich rozdzielczości szerokoekranowych.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
0

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.