Skyrim: Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna (1)
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do TES V: Skyrim znajduje się pierwsza część opisu przejścia pobocznej misji Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna. Bohater może wylądować w kopalni jeśli zostanie pojmany przez strażników w Markarcie. Nasza solucja omawia spotkania z innymi więźniami oraz opisuje współpracę z renegatami (alternatywnie można też sprzymierzyć się z nordami).
- Nowy cel główny: Zapytaj więźnia o Madanacha
- Nowy cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra
- Nowy cel opcjonalny: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara
- Nowy cel opcjonalny: Przynieś Grisvarowi skoomę
- Nowy cel główny: Przedostań się przez wrota strzeżone przez Borkula Straszliwego
- Nowy cel główny: Porozmawiaj z Madanachem
- Nowy cel główny (renegaci): Wysłuchaj historii Braiga
Nowy cel główny: Zapytaj więźnia o Madanacha
Uwaga! Zadanie to jest dostępne dopiero po wykonaniu pobocznego questu Spisek renegatów!
Gdy zostaniesz pojmany przez strażników z Markartu, zaprowadzą Cię oni do kopalni Cidhna, skąd jeszcze nikt nie uciekł. Stracisz w tym momencie cały ekwipunek i zostaniesz wtrącony do celi. Pierwszą osobą, jaką spotkasz w miejscu odosobnienia, będzie Urzoga gra-Shugurz, strażniczka więzienia. Poinformuje Cię ona, że wyjdziesz stąd dopiero, kiedy odpracujesz swoje winy - czyli prawdopodobnie nigdy.

Po tym, jak wysłuchasz przemówienia strażniczki, zostaniesz wpuszczony do kopalni. Tam odszukaj Uraccena - więźnia, który siedzi przy ognisku w wielkiej grocie pod Tobą. Powie Ci on, że nikt ze skazańców nie ma prawa rozmawiać z Madanachem, a dotarcie do niego jest praktycznie niemożliwe, ponieważ pilnuje go ogromny ork - Borkul Straszliwy. Kontynuując rozmowę z wychudzonym mężczyzną dowiesz się, że więzienną walutą jest skooma - rzadki alkohol uwielbiany przez khajiitów.
Jeśli zapytasz go o "kosę", dowiesz się, że tego rodzaju więzienną broń możesz uzyskać od Grisvara, który z pewnością będzie żądał jakiejś zapłaty. Zdobycie kosy nie jest wymagane do zaliczenia zadania, ale może się przydać (mini-quest Różne: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra).
Nowy cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Dowiedziawszy się od Uraccena lub Borkula o tym, że Grisvar dysponuje kilkoma kosami, możesz się do niego udać i poprosić o jedną dla siebie. Mężczyznę spotkasz w korytarzu po prawej stronie jaskini, gdzie będzie siedział przy koksowniku. Kiedy z nim porozmawiasz, dowiesz się, że chętnie podaruje Ci majcher, o ile dostarczysz mu butelkę skoomy. Tę posiada Duach, który pracuje po przeciwnej stronie kopalni, w jednym z korytarzy.

W ten sposób odblokujesz kolejne zadanie poboczne - Różne: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara.
Nowy cel opcjonalny: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Duacha, czyli więźnia posiadającego rzadki alkohol, znajdziesz w kopalnianym korytarzu po lewej stronie jaskini. Kiedy do niego dotrzesz, zagadnij go o skoomę. Mężczyzna nie będzie zachwycony tym, że wiadomość o jego dobytku jest powszechnie znana i każe Ci odejść. W tym momencie możesz przekonać go przy pomocy perswazji, lub też po prostu pobić go do nieprzytomności i odebrać towar.

Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, ostatecznie wejdziesz w posiadanie skoomy poszukiwanej przez Grisvara. Powinieneś mu ją teraz oddać (mini-quest Różne: Przynieś Grisvarowi skoomę).
Nowy cel opcjonalny: Przynieś Grisvarowi skoomę
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Po uzyskaniu skoomy od Duacha, możesz oddać ją Grisvarowi. Pamiętaj o tym, aby nie wypić trunku przed dostarczeniem go mężczyźnie - wówczas zadanie zostanie całkowicie zaprzepaszczone!

Kiedy dostarczysz alkohol Grisvarowi, otrzymasz od niego majcher - broń używaną przez więźniów w kopalni Cidhna. Możesz teraz zanieść ten oręż Borkulowi, który strzeże celi Madanacha. Kiedy dasz mu przedmiot, zostaniesz wpuszczony do środka.
Nowy cel główny: Przedostań się przez wrota strzeżone przez Borkula Straszliwego
Po rozmowie z Uraccenem podejdź do Borkula i zagadaj do niego. Potężny ork nie pozwoli Ci wejść do celi Madanacha dopóki nie dostarczysz mu kosy (patrz - cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra). Jeśli nie masz ochoty wywdzięczać się więźniom, zawsze możesz znaleźć alternatywny sposób dotarcia do księcia żebraków. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, abyś okradł Borkula z klucza do celi Madanacha, wyzwał go na pojedynek lub też po prostu przekonał do swoich racji przy pomocy wysokiej Retoryki.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, ostatecznie dostaniesz się do poszukiwanego mężczyzny.
Nowy cel główny: Porozmawiaj z Madanachem
Kiedy przejdziesz obok Borkula i dostaniesz się do celi Madanacha, zobaczysz go siedzącego przy biurku i piszącego list. W tym momencie powinieneś podjąć decyzję, która w wyraźny sposób zaważy na przyszłości Twojej, jak i Markartu:
- Jeśli zdecydujesz się wysłuchać tego, co siwy mężczyzna ma Ci do powiedzenia i wykonasz jego misje, opowiesz się po stronie renegatów.
- Jeśli jednak postanowisz od razu go zabić, będzie to oznaczało, że przyłączyłeś się do nordów i pragniesz wraz z nimi poskromić buntowników.

Jeśli wybrałeś ścieżkę renegatów, przejdź do sekcji Wysłuchaj historii Braiga (opisaliśmy ją poniżej).
Jeśli wolisz nordów, przejdź do sekcji Zabij Madanacha (kolejna strona opisu przejścia).
Nowy cel główny (renegaci): Wysłuchaj historii Braiga
Wyjdź z celi Madanacha i udaj się do lewego korytarza kopalni - tego samego, w którym wcześniej mogłeś spotkać Grisvara. Na samym końcu tunelu znajdziesz Braiga, najpewniej siedzącego na ziemi albo kopiącego rudę. Kiedy z nim porozmawiasz, dowiesz się o tragicznej historii jego córki oraz o tym, jak został wtrącony do Kopalni Cidhna. Ze słów, które usłyszysz, jasno będzie wynikało, że nordowie nie znajdą litości i traktują swych podwładnych jak śmieci. Po zdobyciu tych informacji możesz już wrócić do Madanacha.

- Skyrim - poradnik, solucja, mapy
- Skyrim: Questy poboczne
- Skyrim: Questy poboczne
- Skyrim: Biała ampułka
- Skyrim: Blada Dama
- Skyrim: Błogosławieństwo natury
- Skyrim: Bunt na wschodzie (1)
- Skyrim: Bunt na wschodzie (2)
- Skyrim: Chwała przodkom
- Skyrim: Ciemno wszędzie!
- Skyrim: Człowiek, który wywołał wilka z lasu
- Skyrim: Infiltracja
- Skyrim: Krew na lodzie (1)
- Skyrim: Krew na lodzie (2)
- Skyrim: Księga miłości
- Skyrim: Mapy skarbów (I)
- Skyrim: Mapy skarbów (II-III)
- Skyrim: Mapy skarbów (IV-V)
- Skyrim: Mapy skarbów (VI-VII)
- Skyrim: Mapy skarbów (VIII-X)
- Skyrim: Maski smoczych kapłanów
- Skyrim: Największe głębiny
- Skyrim: Naprawa ampułki
- Skyrim: Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna (1)
- Skyrim: Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna (2)
- Skyrim: Odszukaj palce Mistrza Kuźni
- Skyrim: Polowanie na robaki
- Skyrim: Pomoc w potrzebie
- Skyrim: Przyczajone zło
- Skyrim: Serce Dibelli
- Skyrim: Skrucha
- Skyrim: Spisek renegatów
- Skyrim: Szturm na smoczych kultystów
- Skyrim: Święte próby Kyne
- Skyrim: Trudne początki
- Skyrim: W podziemiach Saarthal (1)
- Skyrim: W podziemiach Saarthal (2)
- Skyrim: W podziemiach Saarthal (3)
- Skyrim: W świetle dnia
- Skyrim: Wieczny odpoczynek
- Skyrim: Zaginiona ekspedycja
- Skyrim: Zaginiony w akcji
- Skyrim: Zakazana opowieść (1)
- Skyrim: Zakazana opowieść (2)
- Skyrim: Zamknięte usta
- Skyrim: Zbudzona wilcza królowa
- Skyrim: Złoty szpon
- Skyrim: Złożone obietnice
- Skyrim: Zwój dla Anski
- Skyrim: Questy poboczne
- Skyrim: Questy poboczne
Komentarze czytelników
Pitu pitu itd... ten quest jest zbugowany i nie da się go przejść niestety :/ na etapie ataku na Samotnie lub próby, bo sam quest już dalej się nie aktywuje czy tam kolejny jego etap jedynie komenda kończącą zadanie "wyzwolenie skyrim" działa,a bez niej quest będzie wisiał w dzienniku jako niewykonany i nic się z tym już nie poradzi. Po reinstalce problem jest nadal nie wiem jak sprawa wygląda na konsoli w każdym bądź razie na PC nie ma rozwiązania.
Błąd w opisie lokalizacji kamienia Berenziah w Sosnowej Strażnicy. Kamień nie znajduje się w żadnej trumnie tylko w pomieszczeniu z drzwiami na zamek mistrzowski, do którego wchodzi się w prawą stronę z pomieszczenia z trumnami i jednym bandytą.
Nie mogę ukończyć zadania "Ujawnianie niewidocznego". Po zogniskowaniu promieni Paratus od razu mnie atakuje i nic więcej nie mogę zrobić. Miał ktoś tak?
Teraz już raczej tylko Vortex. NMM ma niestety luki, jest niezależny od LOOT i czasem gubi pliki, a podczas kolizji odinstalowanie moda może skutkować brakującymi plikami.
Czy ktoś wie jak przejść przez tą bramę z kolcami na początku rozpoczęcia się krasnoludki chce ruin
Najpierw pierwsza dźwignia później czwarta i jeszcze raz czwarta
Oglądałam odcinek ze Skyrima u gościa, który miał tego questa a nie miał 32 poziomu doświadczenia. Jak to możliwe? Nie wiem jak go zdobył.
Mam już Ederal...
I mam problem - mysz obsługuję lewą reką, zaś prawa nie znosi obsługi AWSD, bo ma do tego "strzałki" góra dół i td. Jak to można ustawić?
Mam nadzieję że do tej pory dałeś radę :) Jak coś to w trakcie gry "Esc" - System - Controls i zmieniasz przyciski myszy lewy z prawym oraz klawiaturę pod siebie. Tak samo jest w Skyrim.
Przepraszam za podczepienie:
Może jakiś sposób na to abym mógł ustawić sobie klawisze takie jak lubię. Dla ułatwienia dodam że grywam na klawiaturze numerycznej. (?)
dudzin18
Bakłażanie on porównywał fabułe i grafike poza tym co w tym złego bo nie rozumiem obydwie gry zaliczają się do rpg i inne... Więc zgaś się troche
Gra cud miód
Fabuła 7/10
Świat 8,5/10
Postacie7/10
Rozbudowa postaci 9/10
Ilość przedmiotów 9/10
To jest tylko moja opinia
Powiem że z początku nie lubiłem grać w rpg lecz spróbowałem w3 potem w2 i skyrim a skyrim to cud miód
Co jesli robiłem wcześniej dawnguard i zdobyłem inny prastarum zwój i rozmawiałem z urag gro-shub i zabiłem septimusa signusa a gram na konsoli czy mogę z tym coś zrobić
Skyrim? Po Minecraft najlepsza gra w jaką dotychczas grałem a zaliczyłem ich ok 100 (bez znaczenia ceny). Bardzo długo opierałem się tej grze, irracjonalny strach powodował, że bałem się konfrontacji a może... intuicja przeczuwała co się stanie? Miesiąc temu kupiłem synowi skyrima, zobaczyłem jak gra i... następnego dnia ja też ją już miałem (kupiłem 2 egzemplarz) Teraz od miesiąca, przez całe ferie świąteczno zimowe - syna gramy jak wariaci po 8-10 godzin dziennie i chyba nawet nie dotarliśmy do połowy. Ci którzy mówią, że znają tą grę bo mają za sobą 20 -30 godzin nie wiedzą co piszą.
Na niektórych filmach YT można zobaczyć jak gracze próbują dowcipkować z gry i to jest właśnie błąd.
Do tej gry należy podejść tak jakby to wszystko się działo naprawdę a wtedy wyobraźnia przeniesie nas w zupełnie inny świat z którego nieprędko będziemy chcieli wyjść.
Naprawdę polecam.
PS. Podziękowania za poradnik, przydaje się...
Dla tych co hejtują Skyrima a wolą Wieśka,
Wiedźmin ssie.
Wiedźmin a Skyrim to zupełnie dwie inne gry, więc nie ma co ich porównywać. Ale gdy bym już musiał to Skyrim po prostu ssie i uratowały go mody. Brak głębi w tej grze oraz to że niby grając w ogóle nie interesowała mnie fabuła.. to było przytłaczające.. W wiedźminie czuć jakiś minimalny realizm oraz głębie postaci jak i świata. Rozumiem ludzi którzy lubią eksplorować, tworzyć elfki z coraz to większymi cy...dup.. ale no nie oszukujmy się, to jest i będzie jedna z najsłabszych gier jaka wyszła w tym gatunku. Po prostu Skyrim miał potencjał ale go nie wykorzystał, bo od początku czułem że ta gra ma ten klimat ale co godzinę grania czułem że mija się to z celem.. naprawdę słaby główny wątek i średnie dodatki(przy których bawiłem się nieźle w porównaniu do głównej fabuły)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
