Zamiana w wampira | Wskazówki Skyrim
Aktualizacja:
Ta strona poradnika do TES V: Skyrim wyjaśnia jakie wymagania należy spełnić żeby zostać wampirem w grze. Informujemy też szczegółowo o tym jakie są etapy wampirzego głodu, jakie są zalety oraz wady bycia wampirem, oraz jak pozbyć się wampirzej klątwy.
- Informacje wstępne
- Jak zostać wampirem?
- Ogólne założenia bycia wampirem
- Stadia wampirzego głodu
- Zalety i wady bycia wampirem
- Pozbycie się klątwy
Informacje wstępne
Wampiryzm należy traktować bardziej jako klątwę czy chorobę, a nie jako okazję. Pomimo tego, że stając się wampirem zyskuje się nowe zdolności i czyni bohatera silniejszym w pewnych sytuacjach, to wiąże się z tym również cała masa utrudnień i ograniczeń. W skrajnych przypadkach można nawet doprowadzić do sytuacji, w której inne postacie na widok bohatera będą go automatycznie atakowały, co oczywiście może skomplikować poprawne wykonywanie otrzymanych questów. Radzę w rezultacie dokładnie zapoznać się z przedstawionymi poniżej informacjami, tak by dowiedzieć się w jaki sposób kontrolować bycie wampirem czy wręcz pozbyć się na dobre klątwy.
Uwaga! Główny bohater nie może przemienić się w wampira jeżeli jest on aktualnie wilkołakiem. To dobra metoda na zabezpieczenie się przed niekontrolowaną przemianą. Jeżeli pragniesz wypróbować mimo wszystko zabawę wampirem, to najpierw musisz przestać być wilkołakiem. Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie Zamiana w wilkołaka.
Jak zostać wampirem?

Wampiryzmu możesz nabawić się w taki sam sposób jak każdej innej choroby, a mianowicie poprzez zarażenie bohatera przez konkretnego przeciwnika. W przypadku omawianej dziedziny musisz zostać zarażony przez innego wampira.
W trakcie potyczek z wrogo nastawionymi (lub sprowokowanymi do walki) wampirami powinieneś mianowicie zauważyć, że korzystają one regularnie z czaru Wampiryczne wyssanie (powyższy screen). Używanie tego czaru wiąże się z niewielką szansą zarażenia ofiary i tym samym uczynienia jej "kandydatem" do miana pełnoprawnego wampira.

O tym, że bohater został zarażony zostaniesz poinformowany na dwa sposoby, a mianowicie pojawieniem się w lewym górnym rogu ekranu informacji Łapiesz chorobę Sanguinare Vampiris oraz dodaniem do okna aktywnych efektów pozycji o nazwie Zmniejszone zdrowie (powyższy screen).

Gra rozpocznie teraz proces przemiany w wampira. Przez najbliższe trzy dni o zachodzie i wschodzie słońca będziesz otrzymywał informacje dotyczące dziwnego pragnienia i osłabionej odporności na promienie słoneczne. Będą one ponadto połączone ze zniekształceniami obrazu (powyższy screen).
Uwaga! Jeżeli nie chcesz zostać wampirem, to musisz szybko działać! Jeżeli bowiem bohater przemieni się w pełnoprawnego wampira, to w celu usunięcia klątwy wampiryzmu wymagane będzie bowiem podjęcie bardziej skomplikowanych działań.
Proces przemiany w wampira możesz anulować na dwa sposoby, a mianowicie wypijając zawartość mikstury leczącej z chorób lub odwiedzając dowolną kapliczkę gwarantującą otrzymanie błogosławieństwa (np. w świątyni w Białej Grani lub Markarcie).

Po upływie około trzech dni od momentu zarażenia powinieneś otrzymać informację Pod wpływem słońca twoja wampirza krew gotuje się w żyłach lub Krew gotuje ci się w żyłach i budzą się wampirze noce. Dodatkowym potwierdzeniem na to, że stałeś się wampirem będzie nieznaczna zmiana wyglądu głównego bohatera (powyższy screen).
Ogólne założenia bycia wampirem

Bohater przemieniając się w pełnoprawnego wampira staje się osobą uzależnioną od krwi wypijanej z ciał niewinnych ofiar (powyższy screen). Im dłużej czasu upłynęło od ostatniego "posiłku", tym jest on bardziej wygłodniały. Z jednej strony wiąże się to z pozyskaniem nowych wampirzych zdolności, ale z drugiej coraz trudniej jest maskować swoją prawdziwą naturę.
Najwięcej problemów sprawia awansowanie na ostatnie czwarte stadium głodu (więcej na ten temat w dalszej części tekstu), bo wtedy sterowana postać jest automatycznie demaskowana i atakowana przez wszystkich mieszkańców Skyrim.

Spożywanie krwi jest dość skomplikowanym procesem, albowiem nie możesz pożywić się ani na w pełni przytomnej ani na zamordowanej osobie. Jedynym rozwiązaniem jest wypijanie krwi śpiących postaci. Gra wampirem jest przez to o wiele prostsza jeżeli Twój bohater domyślnie jest złodziejem lub zabójcą, dysponując elementami ubioru i zdolnościami usprawniającymi procesy skradania się i pozostawania w ukryciu.
Na "łowy" warto oczywiście wyruszać nocną porą, bo właśnie wtedy większość NPC-ów wybiera się na spoczynek. Jeżeli Twój wampir nie jest ekstremalnie wygłodniały i tym samym nie musi się obawiać o swoje bezpieczeństwo, to za potencjalnymi ofiarami warto rozglądać się w sypialniach w miejscach, do których każda osoba ma wstęp. Dobrym pomysłem są koszary czy siedziba jakiegoś jarla, na przykład Smocza Przystań w Białej Grani.
Jeżeli Twój wampir osiągnął maksymalne czwarte stadium głodu, to sprawa będzie utrudniona, albowiem nie będziesz mógł wkroczyć do żadnego miejsca publicznego. W takiej sytuacji warto rozglądać się za obozowiskami myśliwych, pojedynczymi chatkami na pustkowiach czy podróżującymi po świecie karawanami, wspomagając się dodatkowo mocami, miksturami lub czarami zapewniającymi niewidzialność i wyciszającymi ruchy bohatera.
Niezależnie od obranej metody działania musisz każdorazowo zbliżyć się do śpiącej postaci, wcisnąć klawisz E i wybrać z listy akcji opcję Pożyw się (powyższy screen). Uwaga - Zadbaj o to żeby podczas wypijania krwi nie zostać zauważonym przez inne osoby! Spożywanie krwi zaspokaja głód wampira, przez co powraca on do najniższego pierwszego stadium głodu i przez kilka najbliższych dni może bezpiecznie przemierzać świat gry, bez ryzyka, że zostanie nagle przez kogoś zdemaskowany.
Stadia wampirzego głodu
STADIUM 1
Na tym właśnie stadium rozpoczyna się po przemianie w pełnoprawnego wampira i do tego stadium każdorazowo powraca się po wypiciu krwi (nawet jeżeli przed jej wypiciem było to stadium 3 lub 4).
Z tym stadium wiążą się następujące zmiany:
- Otrzymanie aktywnej mocy Służący Wampira, pozwalającej na ożywianie słabych martwych ciał na 60 sekund.
- Otrzymanie aktywnej mocy Wampirzy wzrok, usprawniającej widzenie w ciemnościach na 60 sekund.
- Otrzymanie efektu Czempion nocy, zwiększającego skuteczność zaklęć iluzji o 25%.
- Otrzymanie efektu Kroki Nocnego Łowcy, zmniejszającego szanse wykrycia podczas skradania się o 25%.
- Otrzymanie efektu Odporność na choroby cechującego się 100-procentową skutecznością.
- Otrzymanie efektu Odporność na mróz, zwiększającego odporność na obrażenia lodowe o 25%.
- Otrzymanie efektu Odporność na trucizny cechującego się 100-procentową skutecznością.
- Otrzymanie efektu Podatność na ogień, działającego jako choroba, a mianowicie zmniejszającego odporność na żywioł ognia o 25%.
- Otrzymanie efektu Podatność na promienie słoneczne, działającego jako choroba, a mianowicie skracającego za dnia paski zdrowia, kondycji i many o 15 punktów i blokującego za dnia możliwość ich automatycznej regeneracji.
- Otrzymanie zaklęcia kategorii Zniszczenie Wampiryczne Wyssanie, pozwalającego na wchłanianie dwóch punktów zdrowia atakowanego celu na sekundę.

Uwaga - Ze wszystkimi nowo odblokowywanymi mocami, efektami i zaklęciami najlepiej jest zapoznawać się z poziomu menu magii (powyższy screen).
STADIUM 2
Na drugie stadium możesz "awansować" jeżeli bohater przez dłuższy czas nie spożywał ludzkiej krwi. Zostanie to potwierdzone pojawieniem się dobrze znanego zniekształcenia obrazu i wyświetleniem informacji Twoje wampirze moce przybierają na sile, gdy głodujesz. Stadium to zachowuje wszystkie efekty i moce z poprzedniego poziomu, przy czym część nich ulega modyfikacji i dochodzi kilka nowych pozycji. Oto pełna lista zmian:
- Aktywna moc Służący Wampira pozwala na ożywianie potężniejszych martwych ciał na 60 sekund.
- Efekt Odporność na mróz zwiększa odporność na obrażenia lodowe o 50%.
- Efekt Podatność na ogień zmniejsza odporność na żywioł ognia o 50%.
- Efekt Podatność na promienie słoneczne skraca paski zdrowia, kondycji i many o 30 punktów.
- Otrzymanie aktywnej mocy Wampirze uwodzenie, pozwalającej na powstrzymywanie przed walką ludzi i istot na maksymalnie 10 poziomie na 30 sekund.
- Zaklęcie Wampiryczne Wyssanie pozwala na wchłanianie trzech punktów zdrowia atakowanego celu na sekundę.
STADIUM 3
Na trzecie stadium możesz "awansować" jeżeli bohater przez dłuższy czas nadal nie spożył ludzkiej krwi. Podobnie jak wcześniej, zostanie to potwierdzone pojawieniem się zniekształcenia obrazu oraz stosownej informacji. Stadium to zachowuje wszystkie efekty i moce z poprzednich poziomów, przy czym część nich ulega modyfikacji i dochodzi kilka nowych pozycji. Oto pełna lista zmian:
- Aktywna moc Służący Wampira pozwala na ożywianie potężnych martwych ciał na 60 sekund.
- Efekt Odporność na mróz zwiększa odporność na obrażenia lodowe o 75%.
- Efekt Podatność na ogień zmniejsza odporność na żywioł ognia o 75%.
- Efekt Podatność na promienie słoneczne skraca paski zdrowia, kondycji i many o 45 punktów.
- Zaklęcie Wampiryczne Wyssanie pozwala na wchłanianie czterech punktów zdrowia atakowanego celu na sekundę.
STADIUM 4
Na ostatnie czwarte stadium możesz "awansować" jeżeli bohater przez dłuższy czas nadal nie spożył ludzkiej krwi. Podobnie jak wcześniej, zostanie to potwierdzone pojawieniem się zniekształcenia obrazu oraz stosownej informacji. Stadium to zachowuje wszystkie efekty i moce z poprzednich poziomów, przy czym część nich ulega modyfikacji i dochodzi kilka nowych pozycji. Oto pełna lista zmian:
- Aktywna moc Służący Wampira pozwala na ożywianie bardzo potężnych martwych ciał na 60 sekund.
- Efekt Odporność na mróz zwiększa odporność na obrażenia lodowe o 100%.
- Efekt Podatność na ogień zmniejsza odporność na żywioł ognia o 100%.
- Efekt Podatność na promienie słoneczne skraca paski zdrowia, kondycji i many o 60 punktów.
- Otrzymanie aktywnej mocy Objęcia Cieni, pozwalającej raz dziennie na usprawnienie widzenia i uczynienie głównego bohatera niewidzialnym na trzy minuty.
- Wrogie nastawienie wszystkich napotykanych postaci w stosunku do głównego bohatera.
- Zaklęcie Wampiryczne Wyssanie pozwala na wchłanianie pięciu punktów zdrowia atakowanego celu na sekundę.
PODSUMOWANIE
Polecam powstrzymywać sterowaną postać przed awansowaniem na czwarte stadium głodu, gdyż może to w bardzo poważny sposób utrudnić wykonywanie dalszych questów. Co więcej, o wiele trudniej będzie się wtedy w bezpiecznych warunkach pożywić by powrócić do pierwszego stadium głodu, w rezultacie czego wymagane będzie poszukiwanie śpiących postaci poza obszarami miast. Pewnym ułatwieniem jest otrzymanie na czwartym stadium mocy niewidzialności, choć bez dobrych umiejętności i elementów ubioru związanych ze skradaniem się niewiele się wskóra.
Zalety i wady bycia wampirem
Zalet wynikających z bycia wampirem nie jest zbyt wiele i nie są one jakoś szczególnie znaczące. Premia do skradania się może przydać się złodziejom, a niektóre zaklęcia i moce mogą stanowić łakomy kąsek dla magów, przy czym nie są to zdolności, których nie można byłoby pozyskać w jakiś inny, prostszy sposób. Jedynym naprawdę przydatnym ułatwieniem jest w rezultacie zwiększenie odporności na ataki lodowe, na których polegają między innymi silniejsze draugry.
Wad wynikających z bycia wampirem jest już zdecydowanie więcej i w zdecydowanej większości przypadków są to istotne kwestie. Najważniejszą sprawą jest brak kontroli nad samą klątwą, czego nie można powiedzieć chociażby o wilkołakach. Będąc wampirem musisz przede wszystkim umiejętnie kontrolować aktualny poziom głodu, bo po osiągnięciu jego maksymalnej wartości można sobie bardzo wyraźnie utrudnić grę. Nie bez znaczenia są również kary związane z zamrożeniem regeneracji pasków zdrowia, many i kondycji podczas podróżowania po świecie za dnia. Można oczywiście decydować się na poruszanie się wyłącznie nocną porą lub często używać mikstur i czarów, ale niepotrzebnie komplikuje to jedynie grę. Warto też wspomnieć o bardzo dotkliwych karach do odporności na żywioł ognia, co staje się szczególnie istotne podczas pojedynków ze smokami i innymi przeciwnikami wykorzystującymi ten żywioł.
Podsumowując, wampiryzm warto potraktować jako ciekawostkę i ewentualnej przemiany dokonać w "kontrolowanych warunkach", czyli zapisując często stan gry. Zdecydowanie lepszą propozycją jest opisana w dalszej części poradnika przemiana w wilkołaka.
Pozbycie się klątwy
Uwaga! Przypominam w tym miejscu, że proces przemiany w wampira można zatrzymać dzięki miksturom leczącym choroby lub poprzez otrzymanie błogosławieństwa. Poniższe sugestie dotyczą sytuacji, w której przemiana została sfinalizowana, czyli bohater przemienił się w pełnoprawnego wampira (pierwsze stadium głodu).

W celu odblokowania pierwszej możliwości zdjęcia klątwy wybierz się do dowolnej gospody w świecie gry i porozmawiaj z jej właścicielem. Zapytaj się oberżystę o najświeższe plotki, a jedna z nich powinna dotyczyć zgłębiana wiedzy na temat wampirów przez maga Faliona z miejscowości Morthal (powyższy screen). Gra odblokuje w tym momencie związany z Falionem poboczny quest W świetle dnia. Po dokładne wskazówki odnośnie zaliczenia wspomnianego zadania zapraszam do poradnika dotyczącego questów pobocznych. W tym miejscu wspomnę jedynie, że quest dotyczy pozyskania nasyconego czarnego klejnotu duszy.

Druga z możliwości zdjęcia klątwy to doprowadzenie do sytuacji odblokowania przemiany w wilkołaka. W tym celu musisz nawiązać współpracę z Towarzyszami z Białej Grani (gildia wojowników), przystępując do wykonywania dla nich questów. Do pierwszej przemiany dochodzi podczas zaliczania questu Towarzyszy Srebrna Ręka (powyższy screen) i to właśnie wtedy klątwa wampiryzmu zostaje zdjęta. Po więcej informacji na temat zadań wykonywanych dla Towarzyszy zapraszam do odrębnego poradnika do gry.
Uwaga! Bohater nawet po zdjęciu klątwy może w dalszej części rozgrywki ponownie stać się wampirem. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której po zakończeniu wszystkich questów Towarzyszy nie pozbyłeś się opcji przemiany w wilkołaka, albowiem będąc wilkołakiem nie można zarazić się wampiryzmem.
0
Komentarze czytelników
Decha363 Junior
Co jesli robiłem wcześniej dawnguard i zdobyłem inny prastarum zwój i rozmawiałem z urag gro-shub i zabiłem septimusa signusa a gram na konsoli czy mogę z tym coś zrobić
SkapeInBlack Junior
Gra cud miód
Fabuła 7/10
Świat 8,5/10
Postacie7/10
Rozbudowa postaci 9/10
Ilość przedmiotów 9/10
To jest tylko moja opinia
Powiem że z początku nie lubiłem grać w rpg lecz spróbowałem w3 potem w2 i skyrim a skyrim to cud miód
SkapeInBlack Junior
dudzin18
Bakłażanie on porównywał fabułe i grafike poza tym co w tym złego bo nie rozumiem obydwie gry zaliczają się do rpg i inne... Więc zgaś się troche
Krisek9 Legionista
Mam już Ederal...
I mam problem - mysz obsługuję lewą reką, zaś prawa nie znosi obsługi AWSD, bo ma do tego "strzałki" góra dół i td. Jak to można ustawić?
NightHover Junior
Oglądałam odcinek ze Skyrima u gościa, który miał tego questa a nie miał 32 poziomu doświadczenia. Jak to możliwe? Nie wiem jak go zdobył.
miauzdra Junior
Czy ktoś wie jak przejść przez tą bramę z kolcami na początku rozpoczęcia się krasnoludki chce ruin
ModującySam Legionista
Teraz już raczej tylko Vortex. NMM ma niestety luki, jest niezależny od LOOT i czasem gubi pliki, a podczas kolizji odinstalowanie moda może skutkować brakującymi plikami.
yarocorpse Centurion
Nie mogę ukończyć zadania "Ujawnianie niewidocznego". Po zogniskowaniu promieni Paratus od razu mnie atakuje i nic więcej nie mogę zrobić. Miał ktoś tak?
yarocorpse Centurion
Błąd w opisie lokalizacji kamienia Berenziah w Sosnowej Strażnicy. Kamień nie znajduje się w żadnej trumnie tylko w pomieszczeniu z drzwiami na zamek mistrzowski, do którego wchodzi się w prawą stronę z pomieszczenia z trumnami i jednym bandytą.
TymRazemMag Junior
Pitu pitu itd... ten quest jest zbugowany i nie da się go przejść niestety :/ na etapie ataku na Samotnie lub próby, bo sam quest już dalej się nie aktywuje czy tam kolejny jego etap jedynie komenda kończącą zadanie "wyzwolenie skyrim" działa,a bez niej quest będzie wisiał w dzienniku jako niewykonany i nic się z tym już nie poradzi. Po reinstalce problem jest nadal nie wiem jak sprawa wygląda na konsoli w każdym bądź razie na PC nie ma rozwiązania.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
