Odnalezienie Prastarego Zwoju (2) | Pradawna wiedza | Solucja Skyrim
Aktualizacja:
Ta strona poradnika do gry The Elder Scrolls V: Skyrim zawiera kontynuację opisu przejścia wyprawy po Prastary Zwój. Jest to częścią głównego questu zatytułowanego Pradawna wiedza. Bohatera czeka dużo eksploracji kolejnych komnat ruin, jak również sporo walk (w tym starcie z bossem - krasnoludzkim centurionem). Po dotarciu do lokacji o nazwie Czarna Przystań do rozwiązania jest także większa zagadka.

Ponownie będziesz tu musiał skorzystać z rampy, kierując się na niższe poziomy. Oprócz falmerów do wyeliminowania będzie tu też pająk śnieżny, ale nie powinno z tym być problemów. Po dotarciu na dół udaj się w stronę północno-wschodniej bramy. Nie śpiesz się z dotarciem do wyjścia z tej lokacji, bo w okolicy znajduje się jeszcze jedna pułapka (powyższy screen). Rozbrój lub omiń pułapkę i dopiero wtedy skorzystaj z przejścia do Katedry w Alftandzie.

Ruszaj na zachód. Uważaj na kolejny zestaw płyt naciskowych, pomiędzy którymi należy umiejętnie lawirować. Do wyeliminowania będą również nowe falmery i warto się pilnować, bo co najmniej jeden z nich będzie dysponował magicznymi zdolnościami. Po wkroczeniu do większej sali rozpraw się z okolicznymi potworami i następnie skorzystaj ze schodów prowadzących na wyższy balkonik. Wejdź w interakcję z tutejszą dźwignią (powyższy screen), co doprowadzi do odblokowania widocznego w oddali przejścia.

Zejdź na dół i skorzystaj z nowego przejścia, kierując się na południowy-zachód. Zbadaj zawartość kufrów, bo skrywają one wyjątkowo cenne artefakty, po czym wyjdź po schodach na górę. Czeka Cię tu pojedynek z krasnoludzkim centurionem (powyższy screen), pełniącym rolę swego rodzaju mini-bossa. Jeżeli Twoja postać preferuje walkę wręcz, to pamiętaj o tym żeby w trakcie bitwy regularnie regenerować paski zdrowia i kondycji bohatera. W przypadku używania tarczy bardzo istotne jest też to żeby się nią często zasłaniać.

Jeżeli Twój bohater woli atakować przeciwników z odległości, to będziesz tu mógł zastosować sprytną sztuczkę. Postaraj się mianowicie szybko powrócić do dźwigni na górnym balkoniku, z której niedawno korzystałeś. Upewnij się, że członek drużyny również zdołał uciec i pociągnij za dźwignię, dzięki czemu centurion nie będzie się do Ciebie mógł zbliżyć (powyższy screen). Boss w dalszym ciągu może Cię atakować z odległości, ale tego typu ataki łatwiej będzie już unikać.

Niezależnie od obranej taktyki działania zbadaj po wygranej bitwie pozostałości po centurionie, zabierając przede wszystkim klucz do windy w Alftandzie. Zauważ też, że obok leży drugi centurion i jego również dobrze byłoby obejrzeć. Ruszaj na południowy-zachód. Po dotarciu do kolejnej sali będziesz świadkiem pojedynku pomiędzy Sullą Trebatiusem, a Umaną (powyższy screen).
Z racji tego, że obie te postacie są bardzo silne dobrze byłoby rozważyć odczekanie aż jedna z nich zamorduje drugą i dopiero wtedy wkroczyć do działania. W przeciwnym wypadku musisz się liczyć z tym, że obie postacie mogą nieoczekiwanie zwrócić się przeciw Tobie, w rezultacie czego niełatwo będzie utrzymać głównego bohatera przy życiu. Zbadaj ciała pokonanych osób, odnajdując szereg przedmiotów, które okażą się szczególnie wartościowe dla postaci wojownika.

Rozejrzyj się po okolicy, odnajdując kolejne zamknięte kufry. Dopiero teraz podejdź do zignorowanej wcześniej konstrukcji zlokalizowanej w centralnej części pomieszczenia. Ustaw się przy konsoli krasnoludzkiego mechanizmu (powyższy screen) i wciśnij przycisk E żeby użyć otrzymanej od Septimusa Signusa Kuli Harmonii. Możesz już skorzystać z nowo odblokowanego przejścia, schodząc po schodach na dół. Po znalezieniu się na najniższym poziomie otwórz dużą bramę celem przeniesienia się do Czarnej Przystani.

Eksplorację Czarnej Przystani dobrze byłoby rozpocząć od podejścia do wielkiej balisty znajdującej się na południowy-zachód od miejsca startu (powyższy screen). Jeżeli pośpieszysz się z pociągnięciem za dźwignię, to pozbędziesz się widocznej w oddali krasnoludzkiej sfery. Oczywiście jeżeli chcesz podnieść swoje umiejętności z tytułu pokonania sfery w bezpośredniej walce, to nie musisz pomagać sobie balistą, ale warto wiedzieć o tym, że sfera będzie jeszcze bardziej wytrzymała od maszyn, z którymi miałeś do czynienia w przeszłości.

Dotarcie do aktualnego celu wędrówki nie będzie niestety łatwą sprawą, a to dlatego, że Czarna Przystań jest OGROMNĄ lokacją. Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie żeby ją dokładniej zbadać, przy czym poniższy opis ograniczy się do odnalezienia Prastarego Zwoju. Skieruj się mianowicie na zachód (powyższy screen), a więc mniej więcej w stronę widocznego w oddali wodospadu.

Proponuję przemieszczać się w stronę widocznej w oddali zielonej sfery (powyższy screen), a więc początkowo na zachód i później na południowy-zachód. Niezwykle istotne jest to żeby się pilnować, bo praktycznie cała Czarna Przystań jest okupowana przez przeciwników. Będą to głównie falmery i pająki śnieżne, choć możesz też natrafić między innymi na niezbyt wymagające chaurusy. Nie zbliżaj się natomiast do wyraźnie silniejszych przeciwników, jak chociażby giganta, chyba że celowo szukasz wyzwania.

Omiń wspomnianą wyżej zieloną sferę od północnej strony, a po dotarciu do zachodniego obrzeża Czarnej Przystani skręć na południe. Podążaj teraz cały w tym kierunku, zmierzając w stronę widocznej w oddali bardzo wysokiej wieży (powyższy screen). Podejdź do drzwi wieży, otwórz je, a po znalezieniu się w niewielkim pomieszczeniu skorzystaj z dźwigni, dzięki czemu zostaniesz przetransportowany do Wieży Mzark.

Dokładnie zbadaj pierwsze pomieszczenie wieży, bo ukryto to kilka bardzo wartościowych artefaktów. Wybierz się teraz na południowy-zachód, otwórz bramę i skręć w lewo. Skorzystaj z rampy w celu dotarcia na najwyższy poziom tutejszej konstrukcji. Na początek podejdź do piedestału na leksykon (powyższy screen) i wciśnij klawisz E w celu włożenia do niego otrzymanego od Septimusa Signusa pustego leksykonu.

Ustaw się teraz bezpośrednio przed centralną konsolą (powyższy screen) i przygotuj się do rozwiązania zagadki, której założeniem będzie doprowadzenie do odsłonięcia Prastarego Zwoju i jednoczesnego zgrania jego treści do leksykonu. Oto lista czynności:
1) Podejdź do przycisku numer 3 i wciśnij go cztery razy. Wykonanie tej czynności powinno doprowadzić do uaktywnienia się piedestału na leksykon oraz do uaktywnienia się przycisku numer 2.
2) Podejdź do przycisku numer 2 i wciśnij go dwa razy. Wykonanie tej czynności powinno doprowadzić do uaktywnienia się przycisku numer 1.
3) Podejdź do przycisku numer 1 i wciśnij go jeden raz. Zaczekaj aż proces odsłonięcia Prastarego Zwoju dobiegnie końca.

Zanim wybierzesz się po zwój podejdź do piedestału na leksykon i podnieś "naładowany" runiczny leksykon. Nie musisz od razu po opuszczeniu wieży zwracać leksykonu Septimusowi, bo jest to czynność związana wyłącznie ze wspomnianym wcześniej daedrycznym questem, ale dobrze mieć go w inwentarzu. Najważniejsze jest to żeby podejść do centralnej konstrukcji (powyższy screen) i zabrać Prastary Zwój.
Odblokowany główny quest: Zguba Alduina
0
Komentarze czytelników
Decha363 Junior
Co jesli robiłem wcześniej dawnguard i zdobyłem inny prastarum zwój i rozmawiałem z urag gro-shub i zabiłem septimusa signusa a gram na konsoli czy mogę z tym coś zrobić
SkapeInBlack Junior
Gra cud miód
Fabuła 7/10
Świat 8,5/10
Postacie7/10
Rozbudowa postaci 9/10
Ilość przedmiotów 9/10
To jest tylko moja opinia
Powiem że z początku nie lubiłem grać w rpg lecz spróbowałem w3 potem w2 i skyrim a skyrim to cud miód
SkapeInBlack Junior
dudzin18
Bakłażanie on porównywał fabułe i grafike poza tym co w tym złego bo nie rozumiem obydwie gry zaliczają się do rpg i inne... Więc zgaś się troche
Krisek9 Legionista
Mam już Ederal...
I mam problem - mysz obsługuję lewą reką, zaś prawa nie znosi obsługi AWSD, bo ma do tego "strzałki" góra dół i td. Jak to można ustawić?
NightHover Junior
Oglądałam odcinek ze Skyrima u gościa, który miał tego questa a nie miał 32 poziomu doświadczenia. Jak to możliwe? Nie wiem jak go zdobył.
miauzdra Junior
Czy ktoś wie jak przejść przez tą bramę z kolcami na początku rozpoczęcia się krasnoludki chce ruin
ModującySam Legionista
Teraz już raczej tylko Vortex. NMM ma niestety luki, jest niezależny od LOOT i czasem gubi pliki, a podczas kolizji odinstalowanie moda może skutkować brakującymi plikami.
yarocorpse Centurion
Nie mogę ukończyć zadania "Ujawnianie niewidocznego". Po zogniskowaniu promieni Paratus od razu mnie atakuje i nic więcej nie mogę zrobić. Miał ktoś tak?
yarocorpse Centurion
Błąd w opisie lokalizacji kamienia Berenziah w Sosnowej Strażnicy. Kamień nie znajduje się w żadnej trumnie tylko w pomieszczeniu z drzwiami na zamek mistrzowski, do którego wchodzi się w prawą stronę z pomieszczenia z trumnami i jednym bandytą.
TymRazemMag Junior
Pitu pitu itd... ten quest jest zbugowany i nie da się go przejść niestety :/ na etapie ataku na Samotnie lub próby, bo sam quest już dalej się nie aktywuje czy tam kolejny jego etap jedynie komenda kończącą zadanie "wyzwolenie skyrim" działa,a bez niej quest będzie wisiał w dzienniku jako niewykonany i nic się z tym już nie poradzi. Po reinstalce problem jest nadal nie wiem jak sprawa wygląda na konsoli w każdym bądź razie na PC nie ma rozwiązania.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
