Skyrim: Wyprawa do Ściany Alduina
Aktualizacja:
Ta strona poradnika do gry TES V: Skyrim zawiera szczegółowy opis przejścia podróży do Ściany Alduina w ramach rozgrywania głównego questu o takiej samej nazwie. W trakcie przeprawy bohatera mogą zaatakować m.in. smok oraz wiedźmokruk. Celem podróży jest Iglica Karth i nasza solucja objaśnia również jak rozwiązać wszystkie zagadki w tej lokacji.
- Nowy cel główny: Znajdź wejście do Niebiańskiej Przystani
- Nowy cel główny: Poznaj tajemnicę Ściany Alduina
Nowy cel główny: Znajdź wejście do Niebiańskiej Przystani

Wyjdź z gospody Pod Śpiącym Gigantem i otwórz mapę świata, dzięki czemu ustalisz, że Iglica Karth znajduje się w zachodniej części Skyrim (powyższy screen). Najprostszy sposób na dotarcie w to miejsce zakłada rozpoczęcie wyprawy w zlokalizowanym na zachód od Iglicy mieście Markart. Jeżeli odwiedzałeś wcześniej tę lokację, to wystarczy skorzystać teraz z opcji szybkiej podróży. W przeciwnym wypadku będziesz musiał zaplanować wyprawę i w takiej sytuacji dobrym pomysłem jest opłacenie powozu (np. tego w stajni w Białej Grani) celem łatwego dotarcia do Markart. Stamtąd należy już tylko udać się niemal w prostej linii na wschód.

Jeżeli nie chcesz korzystać z powozu ani szybkiej podróży, to najlepszym rozwiązaniem jest opuszczenie Rzecznej Puszczy i wybranie się na zachód. Warto tu dodać, że niekoniecznie musisz przemieszczać się w stronę sugerowanej przez Delphine miejscowości Falkret, bo o wiele lepiej jest pozostawać przez cały czas w pobliżu dużego zbiornika wodnego. Niezależnie od wybranej metody podróży do Iglicy Karth najlepiej będzie zbliżyć się od południowej strony, przechodząc po znajdującym się w tym miejscu długim moście (powyższy screen).

Jeszcze przed rozpoczęciem wyprawy radzę w maksymalnym stopniu uodpornić głównego bohatera na żywioł ognia, albowiem istnieje duże prawdopodobieństwo, że po zbliżeniu się do Iglicy Karth w okolicy pojawi się krwawy smok (powyższy screen). Bestia ta jest o wiele bardziej wytrzymała od "tradycyjnych" smoków i może jednocześnie zadawać większe obrażenia, dlatego też należy podejmować rozsądne kroki żeby ją pokonać. Ja radzę w pierwszej kolejności upewnić się, że są przy Tobie Delphine i Esbern, dzięki czemu nie będziesz musiał walczyć ze smokiem w pojedynkę. Jeżeli zdecydowałeś się spotkać ze wspomnianymi wyżej postaciami na miejscu, to postaraj się je w miarę szybko odnaleźć (Esbern będzie zapewne atakował smoka zaklęciami, co powinno ułatwić jego zlokalizowanie).

Jak już powiedziałem, krwawy smok jest w stanie zadawać potężne obrażenia od ognia i dodatkowym utrudnieniem jest to, że nie ma się gdzie zbytnio chować przed jego atakami. Radzę w rezultacie dążyć w głównej mierze do odwracania jego uwagi i dopiero gdy zainteresuje się Twoimi sojusznikami przystępować do zadawania mu obrażeń (jeżeli mają to być obrażenia w walce wręcz, to musisz oczywiście wyczekiwać aż wyląduje). W ostateczności możesz jednak próbować chować się pod mostem lub w chatkach w pobliskim obozie, przy czym w tym drugim przypadku możesz niepotrzebnie zaalarmować obecnych tam przeciwników (walki z nimi opisane zostały poniżej). Prowadź walki do momentu zlikwidowania smoka oraz wchłonięcia jego duszy (powyższy screen) i nie zapomnij oczywiście zbadać jego zwłok.

Smok to nie jedyne zagrożenie z jakim musisz sobie poradzić. Przy wejściu do Iglicy Karth oraz w zlokalizowanym na północny-wschód od niej Obozie - Iglica Karth przebywają mianowicie renegaci. W tym przypadku najtrudniejszym do wyeliminowania przeciwnikiem będzie wiedźmokruk (powyższy screen). Szybkie pozbycie się wiedźmy jest kluczową sprawą, albowiem jest ona nie tylko w stanie rzucać potężne zaklęcia ofensywne, ale również przyzywać na pomoc potężne magiczne kreatury.
Dopiero po rozprawieniu się z wiedźmokrukiem zajmij się renegatami i renegatami-zbieraczami. Po zakończonej bitwie polecam zbadać cały obóz, odnajdując między innymi kufer z cennymi skarbami. Rozejrzyj się też za ciałem giganta leżącym na ołtarzu oraz za ukrytą w jednym z szałasów księgą Taniec w ogniu, tom 2, gwarantującą wzrost umiejętności Blokowanie.

Docelowo musisz dotrzeć do Iglicy Karth, odnajdując dość duże wejście do jaskini (powyższy screen). Korzystając z okazji warto wspomnieć w tym miejscu o pewnej sztuczce. Jeżeli mianowicie nie chcesz walczyć ze smokiem ani z renegatami, to możesz spróbować przekraść się do wspomnianego wejścia. W celu zagwarantowania sobie powodzenia tego planu musiałbyś jednak podróżować w pojedynkę i grać postacią z przedmiotami oraz umiejętnościami podnoszącym w znacznym stopniu szanse pozostawania w ukryciu. Jeszcze innym rozwiązaniem jest odkrycie Iglicy przed przystąpieniem do opisywanego questu, tak by później użyć tylko opcji szybkiej podróży. Ostateczny wybór należy oczywiście od Ciebie.

Zachowaj ostrożność, bo niemal od razu po znalezieniu się wewnątrz jaskini zaatakuje Was nowa grupa renegatów (powyższy screen). W trakcie tej bitwy w szczególności uważaj na renegata Serce Róży, albowiem osobnik ten dysponuje mocno rozwiniętymi magicznymi zdolnościami. Z oczywistych względów oznacza to, że powinien on jak najszybciej zginąć. Po wygranej bitwie dokładnie rozejrzyj się po okolicy, a następnie skieruj się na zachód, docierając wkrótce do ruin Kilkret.

Skorzystaj tu z prawych schodów. Ustaw się w pobliżu interaktywnych filarów i zaczekaj aż pojawi się tu Esbern, dokładnie wysłuchując jego opisu znaków widocznych na filarach. Zdaniem Esberna znak widoczny na prawym filarze (strzała wskazująca ku podstawie) symbolizuje Smocze Dziecię. Oznacza to, że w celu zaliczenia tej zagadki musisz doprowadzić do obrócenia lewego i środkowego filaru, tak by pokazywały ten sam znak. Rozwiązanie zagadki zaprezentowane zostało na powyższym screenie. Właściwe ustawienie filarów nagrodzone zostanie opuszczeniem się mostu zwodzonego.

Możesz kontynuować przemarsz, docierając po kilku chwilach do sali z płytami naciskowymi. Jak można łatwo wywnioskować, w celu bezpiecznego przejścia przez salę będziesz musiał ustawiać się tylko na tych płytach, które mają znak Smoczego Dziecięcia (strzała wskazująca ku podstawie). Zbliż się do pierwszej płyty naciskowej (powyższy screen) i rozpocznij przeprawę. Oto właściwa kolejność ruchów:
1) ustawienie się na pierwszej płycie
2) przejście po dwóch płytach na północ
3) przejście po dwóch płytach na zachód
4) przejście po jednej płycie na południe
5) przejście po dwóch płytach na zachód
6) przejście po trzech płytach na północ
7) przejście po dwóch płytach na zachód
8) przejście po dwóch płytach na południe
9) przejście po dwóch płytach na zachód
10) przejście po jednej płycie na północ

Jeżeli wykonałeś wszystko zgodnie z planem, to wystarczy się teraz obrócić w lewo i wejść z interakcję z zawieszonym w tym miejscu łańcuchem (powyższy screen). Wykonanie tej czynności wyłączy pułapki przy wszystkich płytach naciskowych, pozwalając tym samym dowodzonej drużynie na wznowienie eksploracji okolicy. Ruszaj na północ, przechodząc po kamiennym moście i docierając po kilku chwilach do Niebiańskiej Przystani.

Zacznij od zbadania dużego kufra, albowiem skrywa on szereg wartościowych przedmiotów. Podejdź natomiast do znajdującej się na podłodze pieczęci, a dowiesz się się, że w celu odblokowania przejścia będziesz musiał poświęcić własną krew. Ustaw się w rezultacie na pieczęci (powyższy screen) i wciśnij klawisz E.
Nowy cel główny: Poznaj tajemnicę Ściany Alduina

Skorzystaj z nowo odblokowanego przejścia, docierając po kilku chwilach do dużej bramy prowadzącej do Niebiańskiej Przystani. Możesz się trochę rozejrzeć po okolicy, bądź też od razu skierować się do dużej ściany zlokalizowanej w centralnej sali. Zaczekaj aż pojawi się tu Esbern, gdyż to właśnie on będzie odczytywał informacje zapisane na ścianie (powyższy screen). Najważniejszą wiadomością odczytaną ze ściany będzie to, że w przeszłości do pokonania Alduina wykorzystano specjalną odmianę Krzyku i to jego poznanie stanie się dla głównego bohatera sprawą priorytetową. Zdaniem Delphine z prośbą o pomoc w tej sprawie należy zwrócić się do Siwobrodych.
Odblokowany główny quest: Gardło Świata
Komentarze czytelników
Pitu pitu itd... ten quest jest zbugowany i nie da się go przejść niestety :/ na etapie ataku na Samotnie lub próby, bo sam quest już dalej się nie aktywuje czy tam kolejny jego etap jedynie komenda kończącą zadanie "wyzwolenie skyrim" działa,a bez niej quest będzie wisiał w dzienniku jako niewykonany i nic się z tym już nie poradzi. Po reinstalce problem jest nadal nie wiem jak sprawa wygląda na konsoli w każdym bądź razie na PC nie ma rozwiązania.
Błąd w opisie lokalizacji kamienia Berenziah w Sosnowej Strażnicy. Kamień nie znajduje się w żadnej trumnie tylko w pomieszczeniu z drzwiami na zamek mistrzowski, do którego wchodzi się w prawą stronę z pomieszczenia z trumnami i jednym bandytą.
Nie mogę ukończyć zadania "Ujawnianie niewidocznego". Po zogniskowaniu promieni Paratus od razu mnie atakuje i nic więcej nie mogę zrobić. Miał ktoś tak?
Teraz już raczej tylko Vortex. NMM ma niestety luki, jest niezależny od LOOT i czasem gubi pliki, a podczas kolizji odinstalowanie moda może skutkować brakującymi plikami.
Czy ktoś wie jak przejść przez tą bramę z kolcami na początku rozpoczęcia się krasnoludki chce ruin
Najpierw pierwsza dźwignia później czwarta i jeszcze raz czwarta
Oglądałam odcinek ze Skyrima u gościa, który miał tego questa a nie miał 32 poziomu doświadczenia. Jak to możliwe? Nie wiem jak go zdobył.
Mam już Ederal...
I mam problem - mysz obsługuję lewą reką, zaś prawa nie znosi obsługi AWSD, bo ma do tego "strzałki" góra dół i td. Jak to można ustawić?
Mam nadzieję że do tej pory dałeś radę :) Jak coś to w trakcie gry "Esc" - System - Controls i zmieniasz przyciski myszy lewy z prawym oraz klawiaturę pod siebie. Tak samo jest w Skyrim.
Przepraszam za podczepienie:
Może jakiś sposób na to abym mógł ustawić sobie klawisze takie jak lubię. Dla ułatwienia dodam że grywam na klawiaturze numerycznej. (?)
dudzin18
Bakłażanie on porównywał fabułe i grafike poza tym co w tym złego bo nie rozumiem obydwie gry zaliczają się do rpg i inne... Więc zgaś się troche
Gra cud miód
Fabuła 7/10
Świat 8,5/10
Postacie7/10
Rozbudowa postaci 9/10
Ilość przedmiotów 9/10
To jest tylko moja opinia
Powiem że z początku nie lubiłem grać w rpg lecz spróbowałem w3 potem w2 i skyrim a skyrim to cud miód
Co jesli robiłem wcześniej dawnguard i zdobyłem inny prastarum zwój i rozmawiałem z urag gro-shub i zabiłem septimusa signusa a gram na konsoli czy mogę z tym coś zrobić
Skyrim? Po Minecraft najlepsza gra w jaką dotychczas grałem a zaliczyłem ich ok 100 (bez znaczenia ceny). Bardzo długo opierałem się tej grze, irracjonalny strach powodował, że bałem się konfrontacji a może... intuicja przeczuwała co się stanie? Miesiąc temu kupiłem synowi skyrima, zobaczyłem jak gra i... następnego dnia ja też ją już miałem (kupiłem 2 egzemplarz) Teraz od miesiąca, przez całe ferie świąteczno zimowe - syna gramy jak wariaci po 8-10 godzin dziennie i chyba nawet nie dotarliśmy do połowy. Ci którzy mówią, że znają tą grę bo mają za sobą 20 -30 godzin nie wiedzą co piszą.
Na niektórych filmach YT można zobaczyć jak gracze próbują dowcipkować z gry i to jest właśnie błąd.
Do tej gry należy podejść tak jakby to wszystko się działo naprawdę a wtedy wyobraźnia przeniesie nas w zupełnie inny świat z którego nieprędko będziemy chcieli wyjść.
Naprawdę polecam.
PS. Podziękowania za poradnik, przydaje się...
Dla tych co hejtują Skyrima a wolą Wieśka,
Wiedźmin ssie.
Wiedźmin a Skyrim to zupełnie dwie inne gry, więc nie ma co ich porównywać. Ale gdy bym już musiał to Skyrim po prostu ssie i uratowały go mody. Brak głębi w tej grze oraz to że niby grając w ogóle nie interesowała mnie fabuła.. to było przytłaczające.. W wiedźminie czuć jakiś minimalny realizm oraz głębie postaci jak i świata. Rozumiem ludzi którzy lubią eksplorować, tworzyć elfki z coraz to większymi cy...dup.. ale no nie oszukujmy się, to jest i będzie jedna z najsłabszych gier jaka wyszła w tym gatunku. Po prostu Skyrim miał potencjał ale go nie wykorzystał, bo od początku czułem że ta gra ma ten klimat ale co godzinę grania czułem że mija się to z celem.. naprawdę słaby główny wątek i średnie dodatki(przy których bawiłem się nieźle w porównaniu do głównej fabuły)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
