Przeprawa przez twierdzę w towarzystwie Ralofa | Zerwane kajdany | Skyrim
Aktualizacja:
Ta strona poradnika do gry TES V: Skyrim opisuje przejście przez twierdzę z Ralofem w ramach pierwszego głównego questu Zerwane kajdany. Poniższy przejścia dotyczy wyłącznie sytuacji, w której wybrałeś współpracę z Ralofem zamiast sprzymierzenia się z Hadvarem. W ramach przeprawy możesz zajmować się nie tylko głównymi celami, ale także opcjonalnymi.
- Nowy cel główny: Ucieknij z Helgen; Nowy cel główny: Przeszukaj ciało Gunjara
- Nowy cel opcjonalny: Poszukaj mikstur w beczce
- Nowy cel opcjonalny: Spróbuj otworzyć zamek klatki
Nowy cel główny: Ucieknij z Helgen; Nowy cel główny: Przeszukaj ciało Gunjara

Na początek podejdź do Ralofa, tak by mógł Ci on zdjąć więzy. Zgodnie z otrzymaną wskazówką zlokalizuj teraz ciało Gunjara (powyższy screen). Zbadaj ciało, zabierając ze sobą między innymi topór i elementy stroju bohatera. Nowo pozyskane przedmioty warto oczywiście od razu wybrać jako aktywne, dokonując tego z poziomu inwentarza. Korzystając z okazji radzę też rozejrzeć się po pomieszczeniu, bo możesz tu natrafić na kilka innych cennych przedmiotów.

Przygotuj się, bo za kilka chwil pojawią się tu cesarscy żołnierze i zmuszony zostaniesz do stoczenia z nimi bitwy. W szczególności uważaj na cesarskiego kapitana (powyższy screen), a także wykorzystuj fakt, że przeciwnicy będą bardziej zajęci atakowaniem Ralofa. Nie zapomnij o możliwości wyprowadzania silnych ciosów i blokowania ataków. Po zakończonych walkach dobrze byłoby zbadać ciała wrogów i warto też o tym pamiętać w przyszłości. Na najcenniejsze skarby możesz liczyć badając ciało kapitana, tak więc dobrze byłoby zabrać je ze sobą.

Ruszaj dalej za Ralofem, wybierając zachodnie wyjście z pomieszczenia i następnie schodząc po schodach na niższy poziom. Zignoruj tunel, który zawali się na Twoich oczach i wybierz wejście do pobliskiego pomieszczenia. Także i tu czeka Cię pojedynek z cesarskimi żołnierzami (powyższy screen), przy czym nie wyróżnia się on niczym szczególnym.
Nowy cel opcjonalny: Poszukaj mikstur w beczce

Zgodnie z otrzymaną wskazówką warto byłoby zbadać wskazaną przez grę beczkę (powyższy screen), albowiem skrywa ona mikstury pomniejszego uzdrowienia, mikstury pomniejszej kondycji i mikstury pomniejszej magii. To samo tyczy się reszty pomieszczenia, albowiem poukrywano tu wiele wartościowych przedmiotów.

Po dostatecznym zbadaniu pomieszczenia podejdź do Ralofa celem wznowienia przeprawy przez twierdzę. Wkrótce powinniście dotrzeć do lochów i warto tu pomóc gromowładnym żołnierzom w pozbyciu się Oprawcy (powyższy screen) oraz jego pomocnika. Po wygranej bitwie wysłuchaj krótkiej rozmowy i zauważ, że otrzymałeś tuzin wytrychów.
Nowy cel opcjonalny: Spróbuj otworzyć zamek klatki

Polecam poświęcić kilka chwil na zaliczenie opcjonalnego celu questu związanego z otwarciem klatki, nawet jeżeli w dalszej fazie gry nie masz w planach zabawy postacią łotrzyka. Podejdź mianowicie do oznaczonej przez grę klatki i wejdź w interakcję z jej drzwiami. Zapoznaj się z krótką instrukcją i przystąp do niezbyt trudnej mini-gry (powyższy screen). Za każdym razem musisz najpierw obrócić wytrych i następnie sprawdzić czy ustawienie go w danej pozycji umożliwia pełne obrócenie zamka. Jeżeli dobrze dopasowałeś wytrych, to zamek zostanie otwarty, a jeżeli zbyt długo będziesz próbował obrócić zamek z wytrychem w niewłaściwej pozycji, to doprowadzisz do jego złamania. Na szczęście nawet jeżeli jakimś sposobem zużyjesz wszystkie wytrychy otrzymane od Ralofa, to w aktualnie zajmowanym pomieszczeniu odnajdziesz kolejne.
Po otwarciu klatki warto rozpocząć od zabrania wszystkich przedmiotów, które należały do nieżyjącego już maga. Oprócz tego zabierz leżące obok niego przedmioty, ze szczególnym uwzględnieniem księgi czarów: Iskry. Korzystając z okazji proponowałbym rozejrzeć się po całym pomieszczeniu, odnajdując między innymi obiekty przydatne dla postaci wojownika. Warto pootwierać inne klatki, jak również zabrać ze sobą Księgę Smoczego Dziecięcia.

Skieruj się teraz w stronę korytarza prowadzącego na zachód, a po kilku chwilach skręć na południe i skorzystaj ze schodów. Udaj się w stronę dużej dziury w ścianie. Na nowych cesarskich żołnierzy wpadniesz po dotarciu do większej pieczary. Zachowaj ostrożność, bo do zlikwidowania będzie dość liczna grupka. Ponadto w południowej części sali rozstawią się łucznicy (powyższy screen). W miarę możliwości unikaj ich ataków, dążąc do sprawnego wyeliminowania ich w walce wręcz.

Kontynuuj przeprawę, wybierając się na zachód. Zaczekaj aż Ralof opuści most zwodzony i ruszaj dalej, ignorując fakt, że za Waszymi plecami zawaliło się kolejne przejście. Po znalezieniu się w większej jaskini udaj się na południe i następnie skręć na zachód. Wkrótce dotrzesz do miejsca, w którym zaatakuje Was grupa pająków śnieżnych (powyższy screen). W trakcie tej bitwy warto pozostawać w ciągłym ruchu, umiejętnie unikając wypluwanego przez pająki jadu. Pamiętaj też o tym żeby zawsze skupiać się na atakowaniu jednego upatrzonego potwora. Po wygranej bitwie nie zapomnij zbadać zwłok pająków, zabierając ze sobą cenny (i mało ważący) śnieżny jad.

Ruszaj teraz na wschód, docierając do jeszcze większej pieczary. Zatrzymaj się w miejscu, w którym Ralof zauważy niedźwiedzia. Wysłuchaj informacji na temat możliwych wariantów zachowania. Zauważ też, że otrzymałeś długi łuk wraz z dwunastoma żelaznymi strzałami. Jeżeli nie masz zamiaru atakować niedźwiedzia, to kucnij i zacznij powoli przemieszczać się na południowy-wschód (powyższy screen). O ile nie zbliżysz się zbytnio do bestii nie powinieneś zostać przez nią zaatakowany.

Jeżeli pragniesz z kolei pozbyć się niedźwiedzia, to będziesz dysponował większą swobodą wyboru. Najbardziej oczywisty wariant zachowania to skorzystanie z otrzymanego od Ralofa długiego łuku (powyższy screen). Równie dobrze mógłbyś też jednak rozprawić się z niedźwiedziem na inne sposoby, a mianowicie w bezpośredniej walce wręcz czy korzystając z magii. Jeżeli udało Ci się zabić niedźwiedzia, to nie zapomnij zbadać jego zwłok.

Niezależnie od tego czy ominąłeś niedźwiedzia czy też stoczyłeś z nim pojedynek, po kilku chwilach powinniście dotrzeć do wyjścia na powierzchnię (powyższy screen). Zaczekaj aż akcja przeniesie się w nowe miejsce i wysłuchaj tego co Ralof ma Ci do powiedzenia. Mężczyzna zasugeruje mianowicie wybranie się do pobliskiego miasta o nazwie Rzeczna Puszcza z zamiarem spotkania się z jego siostrą Gerdur.
Odblokowany główny quest: Cisza przed burzą
0
Komentarze czytelników
Decha363 Junior
Co jesli robiłem wcześniej dawnguard i zdobyłem inny prastarum zwój i rozmawiałem z urag gro-shub i zabiłem septimusa signusa a gram na konsoli czy mogę z tym coś zrobić
SkapeInBlack Junior
Gra cud miód
Fabuła 7/10
Świat 8,5/10
Postacie7/10
Rozbudowa postaci 9/10
Ilość przedmiotów 9/10
To jest tylko moja opinia
Powiem że z początku nie lubiłem grać w rpg lecz spróbowałem w3 potem w2 i skyrim a skyrim to cud miód
SkapeInBlack Junior
dudzin18
Bakłażanie on porównywał fabułe i grafike poza tym co w tym złego bo nie rozumiem obydwie gry zaliczają się do rpg i inne... Więc zgaś się troche
Krisek9 Legionista
Mam już Ederal...
I mam problem - mysz obsługuję lewą reką, zaś prawa nie znosi obsługi AWSD, bo ma do tego "strzałki" góra dół i td. Jak to można ustawić?
NightHover Junior
Oglądałam odcinek ze Skyrima u gościa, który miał tego questa a nie miał 32 poziomu doświadczenia. Jak to możliwe? Nie wiem jak go zdobył.
miauzdra Junior
Czy ktoś wie jak przejść przez tą bramę z kolcami na początku rozpoczęcia się krasnoludki chce ruin
ModującySam Legionista
Teraz już raczej tylko Vortex. NMM ma niestety luki, jest niezależny od LOOT i czasem gubi pliki, a podczas kolizji odinstalowanie moda może skutkować brakującymi plikami.
yarocorpse Centurion
Nie mogę ukończyć zadania "Ujawnianie niewidocznego". Po zogniskowaniu promieni Paratus od razu mnie atakuje i nic więcej nie mogę zrobić. Miał ktoś tak?
yarocorpse Centurion
Błąd w opisie lokalizacji kamienia Berenziah w Sosnowej Strażnicy. Kamień nie znajduje się w żadnej trumnie tylko w pomieszczeniu z drzwiami na zamek mistrzowski, do którego wchodzi się w prawą stronę z pomieszczenia z trumnami i jednym bandytą.
TymRazemMag Junior
Pitu pitu itd... ten quest jest zbugowany i nie da się go przejść niestety :/ na etapie ataku na Samotnie lub próby, bo sam quest już dalej się nie aktywuje czy tam kolejny jego etap jedynie komenda kończącą zadanie "wyzwolenie skyrim" działa,a bez niej quest będzie wisiał w dzienniku jako niewykonany i nic się z tym już nie poradzi. Po reinstalce problem jest nadal nie wiem jak sprawa wygląda na konsoli w każdym bądź razie na PC nie ma rozwiązania.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
