Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przegląd prasy 12 września 2011, 11:24

Play zawartość Numeru 09/2011

adres: 02-672 Warszawa, Domaniewska 52
tel: (+48 022) 232 09 08
email: [email protected]
wydawca: Axel Springer Polska Sp. z o.o.

W numerze pojedynek Call of Duty: Modern Warfare 3 kontra Battlefield 3, wszystko o Counter Strike: Global Offensive, relacja z Gamescom 2011 i recenzje najnowszych tytułów na PC. A na DVD megahit: Tom Clancy’s EndWar, jedna polska premiera i… e-book o zombie, Przedwiośnie Żywych Trupów.

Jedno spojrzenie na okładkę nowego PLAYA wystarcza, by przekonać się, że to obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów strzelanin. W końcu Call of Duty: Modern Warfare 3, Battlefield 3 i Counter Strike: Global Offensive to tytuły, obok których nie sposób przejść obojętnie. A piszemy o każdym z nich! Tematem numeru jest pojedynek Battlefield 3 kontra Modern Warfare 3, w którym sędziuje Cubituss – wieloletni miłośnik i weteran obydwu serii. I robi to z rozmachem! Na dziesięciu (!) stronach szczegółowo porównujemy wszystkie elementy składowe obydwu gier – od oprawy audiowizualnej i możliwości silnika począwszy, poprzez dostępne uzbrojenie, pojazdy i scenariusz aż po aspekty społecznościowe, tryby sieciowe i „konsolowatość”. Przyglądamy się też ofertom preorderowym czy sposobom w jakie promowane są obydwa tytuły. Wydajemy też wyrok: w tym roku zarządzi… ale o tym przeczytacie we wtorek. Na razie możemy jedynie zdradzić, że pojedynek nie kończy się remisem.

W artykule o nowym Counter Strike’u przedstawiamy z kolei najważniejsze informacje o grze i jej cechach, rozwiewając wszelkie wątpliwości. Czy będzie to tytuł tylko dla hardkorowców? Czy pozwoli właścicielom blaszaków zmierzyć się z konsolowcami? Co zmieni się w arsenale i mechanizmach rozgrywki? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące powrotu króla sieciowych strzelanek również udziela Cubituss.

Odgłosy wystrzałów i soczyste eksplozje nie zagłuszają jednak innych istotnych tematów. Niedawno zakończyło się kolejne letnie święto graczy – targi Gamescom, na których grube tysiące zwiedzających mogły obejrzeć i ograć setki nadchodzących gier. W Kolonii nie zabrakło oczywiście ekipy PLAYA, która, poza odwiedzeniem dostępnych dla wszystkich stanowisk zdobyła mnóstwo zakulisowych materiałów oraz wzięła udział w niezliczonej ilości pokazów i sesji gameplayowych za zamkniętymi drzwiami. W numerze znajdziecie więc relację z Gamescomu, a także mnóstwo nowych informacji o pokazanych tam grach. Na kilkudziesięciu stronach piszemy między innymi o Diablo 3, Mass Effect 3, Borderlands 2, Batman: Arkham City, The Elder Scrolls V: Skyrim, Rage czy Need For Speed: The Run. Na brak atrakcji nikt nie powinien więc narzekać!

Powodów do narzekań nie ma też w dziale testów. Hitem numeru bez dwóch zdań jest oczekiwany od lat przez wszystkich fanów cyberpunku Deus Ex: Bunt Ludzkości. W megarecenzji wnikliwie oceniamy każdy element gry, sprawdzamy jaki wpływ na przebieg rozgrywki mają podejmowane przez gracza decyzje i jego postępowanie, rozliczamy twórców ze składanych przez lata obietnic i wystawiamy stosowną ocenę. Na kolejnych stronach sprawdzamy się w roli dyktatora tropikalnego państewka w ramach Tropico 4, bierzemy udział w kolorowej bijatyce w Super Street Fighter IV: Arcade Edition i szaroburych pojedynkach na miecze i magię w Dungeons & Dragons: Daggerdale, a także wracamy w okolice postapokaliptycznego Las Vegas razem z Fallout New Vegas: Old World Blues. Nie zabrakło też atrakcji dla miłośników gier rozprowadzanych wyłącznie drogą cyfrową – przyglądamy się między innymi mrocznej platformówce Limbo, nie do końca wizjonerskiemu symulatorowi bóstwa From Dust i pirackiej banderze z Pirates of Black Cove. A to tylko część recenzowanych w tym numerze gier!

Fani gier cyfrowych mają jeszcze jeden powód do zadowolenia – w dziale Raport przyglądamy się małym, ale niezwykle grywalnym produkcjom, które pojawiają się w ramach konsolowych sklepików, osiągają niebywały sukces, a potem trafiają także na pecety. Sprawdzamy co decyduje o ich popularności, dlaczego taka forma dystrybucji opłaca się bardziej niż pudełkowa i czemu twórcy chętnie udostępniają je na wyłączność konkretnym platformom, a potem i tak wypuszczają na pozostałe. Przy okazji przedstawiamy sporo fajnych tytułów, które warto przetestować w wolnym czasie i to za ułamek ceny gier pudełkowych.

Jak zawsze w piśmie znalazło się sporo okołogrowej publicystyki. W dziale Intro [rgb] subiektywnie przygląda się modzie na odświeżanie oprawy starych gier przez fanów i przedstawia bardziej ambitne projekty, dzięki którym klasyki takie jak Deus Ex, The Elder Scrolls III: Morrowind czy Grand Theft Auto: San Andreas wizualnie deklasują niejedną współczesną produkcję.

W dziale PLAY do kwadratu Marcin Wełnicki, prawnik, socjolog, pisarz oraz autor gier fabularnych i planszowych, przygląda się z kolei popkulturowemu fenomenowi jakim w ostatnich latach stały się… zombie. W obszernym artykule sięga do korzeni i pokazuje skąd wzięły się żywe trupy, przygląda się ich karierze w filmach, książkach, grach i innych środkach przekazu, sprawdza czemu zawdzięczają tak dużą popularność przy okazji odsyłając do wartych uwagi dzieł kinematografii i literatury. To kopalnia informacji dla każdego zainteresowanego tematem! W ramach uzupełnienia piszemy o sympatycznych zombie na jakie można się natknąć w grach. Nie zabrakło też felietonu Cubitussa, w którym tym razem bierze pod lupę współczesną skalę ocen gier w serwisach internetowych, obnażając jej słabości i tłumacząc z czego wynikają, a także stałych kącików – listów do redakcji, recenzji czytelników i screenstory.

W dziale Retro piszemy o wpadkach, ale nie recenzentów, tylko twórców gier. I wcale nie chodzi tutaj o coraz bardziej zabugowane wersje sklepowe gier czy zamykanie serwerów do gry w sieci, tylko o mniej lub bardziej zabawnych kiksach i skandalach, które zyskały status kultowych i zaczęły żyć własnym życiem. Dowiecie się między innymi skąd w Mortal Kombat wziął się wojownik Ermac, dlaczego L.A. Noire ma błąd w tytule i jakim cudem w świecie World of Warcraft wybuchła najprawdziwsza epidemia. Na kolejnych stronach Paweł Zawodny z Techlandu, kierujący produkcją Chrome i serii Call of Juarez, przedstawia 5 gier, które zmieniły jego życie, a my sprawdzamy jak po latach miewa się Team Fortress 2 i Sid Meier’s Civilization IV: Colonization.

W tym miesiącu na DVD czekają trzy pełne wersje gier, w tym dwie ciekawe strategie – Tom Clancy’s EndWar, w której można sterować głosem, oraz Chronostorm pozwalający na polu walki zaginać czasoprzestrzeń (polska premiera). Jest też apetyczna mieszanka przygodówki i gry akcji Daemonica, 10 gier shareware oraz warta kilkadziesiąt złotych książka Przedwiośnie Żywych Trupów w wersji elektronicznej (ponad 400 stron).

Pełny spis treści poniżej. PLAY 9/2011 w kioskach od 13 września w cenie 14,90 zł. Więcej informacji na http://www.playpc.pl

PEŁNY SPIS TREŚCI PLAYA 9/2011

NA DVD

Chronostorm

Daemonica

Tom Clancy’s EndWar

INTRO

Co nowego w piłkach nożnych

Counter-Strike: Global Offensive

Cursed Crsade

Eliminacje do polskiego WCG

Gadżety gracza

League of Legends bije rekord

Orcs Must Die

Resident Evil: Operation Raccoon City

Warhammer Online: Wrath of Heroes

Subiektywnie – Odnawianie fasady

Wiedźmin 2 dostanie darmowe dodatki

The Witness

World of Battleships

World of Warplanes

X-Rebirth

EXTRA

Battlefield 3 kontra Modern Warfare 3: Wybieramy najlepszą strzelaninę roku

RZUT OKIEM

Gamescom 2011: Gorące święto graczy

Anno 2070

Batman: Arkham City

Borderlands 2

Darkness II

Diablo III

Ghost Recon: Future Soldier

Hard Reset

Mass Effect 3

Naval War: Arctic Circle

Need for Speed: The Run

Rage

Star Wars: The Old Republic

Tera

The Elder Scrolls V: Skyrim

Twierdza 3

Władca pierścieni: Wojna na Połnocy

RAPORT

Ciche przeboje

TEST

Air Conflicts: Secret Wars

Deus Ex: Bunt ludzkości

Dungeons & Dragons: Daggerdale

Fallout New Vegas: Old World Blues

From Dust

Limbo

Panzer Corps: Wehrmacht

Pirates of Black Cove

Storm: Frontline Nation – III wojna światowa

Super Street Fighter IV Arcade Edition

Supreme Ruler: Cold War

Tropico 4

War Inc. Battlezone

RETRO

5 gier, które zmieniły życie Pawła Zawodnego

Reedycje: Sid Meier’s Civilization IV: Colonization

Reedycje: Team Fortress II

To żyje! – Wpadki z ciekawymi finałami

PLAY 2

Felieton Cubitussa: System binarny

Idą zombie: watahy popkultury

Screenstory: Krew, pot i łzy

Społeczność PLAYA: Listy, recenzje czytelników, z życia redakcji

Zombiaki da się lubić