
Gameloft
Francuski producent i wydawca gier wideo z siedzibą w Paryżu. Od 2016 roku Gameloft należy do koncernu Vivendi i choć pierwotnie koncentrował się na rynku mobilnym, to jednak począwszy od 2022 roku jego działalność skupia się na komputerach osobistych i konsolach.
Historia firmy Gameloft
Firma została założona 14 grudnia 1999 roku. Na jej czele stanął Michel Guillemot, czyli jeden z pięciu braci-założycieli Ubisoftu.
„Mobilna” droga do globalnego sukcesu
Działalność Gameloftu opierała się na tworzeniu i wydawaniu gier mobilnych. Wraz z rosnącą popularyzacją smartfonów oraz platform iOS i Android (z naciskiem na tę pierwszą, co było związane z wyższą monetyzacją App Store w porównaniu do Android Market, jak pierwotnie nazywał się sklep znany dzisiaj jako Google Play), rosło także znaczenie tej firmy.
Na przestrzeni lat w portfolio Gameloftu prym wiodły tytuły inspirowane największymi markami, będące niejako „mobilnymi odpowiednikami” pozycji święcących triumfy na komputerach osobistych i konsolach. Co prawda było to przedmiotem krytyki, ale Gameloft bronił się, twierdząc, że oferuje wysoką jakość i grywalność, a inspiracje to stały element krajobrazu w branży gier wideo.
I tak serię Asphalt można uznać za odpowiednik Need for Speeda, Modern Combat był wyraźnie inspirowany Call of Duty, Dungeon Hunter to swego rodzaju „mobilne Diablo”, Order & Chaos zdradzało inspirację World of Warcraft, N.O.V.A. przywodziła na myśl Halo, z kolei Gangstar można było uznać za „kuzyna” GTA.
Choć siedziba główna firmy mieściła się w Paryżu, wraz z jej dynamicznym rozwojem na całym świecie powstawały jej oddziały. Gameloft zaznaczył swoją obecność zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Azji czy Australii. Z czasem jednak niektóre studia należące do firmy zostały rozwiązane. Największe „cięcia” miały miejsce w latach 2015-2016, kiedy to zamknięto oddziały w Nowym Jorku, Seattle, Tokio czy Auckland.
Wrogie przejęcie przez Vivendi
W 2015 roku koncern Vivendi rozpoczął proces wrogiego przejęcia Gameloftu, który zakończył się rok później. W jego wyniku ze swojego stanowiska ustąpił Michel Guillemot, by wrócić do Ubisoftu i pomóc w uratowaniu go przed podobnym losem. Na stanowisku dyrektora generalnego Gameloftu zasiadł wówczas Stéphane Roussel.
Zmiana strategii
Choć w późniejszych latach Gameloft kontynuował podążanie „mobilną” ścieżką, sytuacja zmieniła się w 2022 roku, wraz z premierą (we wczesnym dostępie) multiplatformowej gry Disney Dreamlight Valley. Produkcja ta odniosła na tyle duży sukces, że w III kwartale 2022 roku przychody Gameloftu wzrosły o blisko połowę. Wówczas podjęto decyzję o zmianie priorytetów i koncentracji na komputerach osobistych oraz konsolach. Na potrzeby nowej strategii firmy utworzono nawet nowe studio mieszczące się w Paryżu.