Umiejętności w Wasteland 2 | Rozwój postaci
Aktualizacja:
Umiejętność to wiedza postaci w jakiejś dziedzinie, np. w handlu lub w posługiwaniu się karabinem maszynowym. W przeciwieństwie do atrybutów wiedza może rosnąć wraz z awansem na wyższy poziom doświadczenia. Umiejętności podzielone są na trzy kategorie - Ogólne, Broń i Wiedza (General, Weapon, Knowledge). Umiejętność może być pasywna lub wymagać ręcznego aktywowania. Broń to umiejętności pasywne (obsługa broni), Wiedza - aktywowane (np. otwarcie sejfu), zaś w Ogólnych znajdziesz oba typy.
Umiejętności Ogólne (General Skills)
Zaklinacz zwierząt (Animal Whisperer) - możliwość oswajania dzikich (i nie tylko) zwierząt. Zwierzę takie nie będzie atakować, a w niektórych przypadkach dołączy nawet do zespołu i będzie brało udział w walkach. Choć nie można tu mówić o jakimś dużym wzroście siły rażenia, to może ono pełnić rolę mięsa armatniego i odwracać uwagę od członków oddziału. Dodatkowo po oswojeniu postać otrzyma wzrost którejś statystyki w zależności od rodzaju zwierzęcia (np. +1 Charyzmy za psa). Raczej średnio użyteczna umiejętność, choć czasami przyda się w niektórych zadaniach, by np. uspokoić przerażone bydło, czy zaprowadzić komuś zagubionego psa.
Handlarz (Barter) - każdy punkt zmniejsza o 1% koszt przedmiotów w sklepie. Jest to wartość wspólna dla całej drużyny. Na początku może być przydatne, bo pewnie będziesz cierpiał na niedobór amunicji, jednak wbrew pozorom nie jest aż tak istotne, by rozwijać do maksimum. Gdy gra wejdzie w zawansowany stopień rozgrywki, pieniądze raczej nie powinny być już problemem.
Brutal (Brute Force) - pozwala przebijać się przez blokady i nadwyrężone ściany. To przydatna umiejętność i jest wskazane, by jedna postać w drużynie miała ją w okolicach 5. poziomu. Nie musi to być jednak nikt ze startowego oddziału. Zaraz po starcie gry będziesz miał możliwość dołączenia do drużyny NPC-a z wysokim poziomem tej umiejętności.
Cwaniak, Zakapior, Lizus (Smart Ass, Hard Ass, Kiss Ass) - trzy osobne, choć działające tak samo umiejętności. Będziesz mógł stosować je podczas rozmów, by wyciągnąć od rozmówcy dodatkowe informacje lub odkryć nowe rozwiązanie problemu. Warto stosunkowo szybko dobić do przynajmniej 3. poziomu w każdej dziedzinie.
Dowódca (Leadership) - postać z tą umiejętnością zwiększa szansę na trafienie pobliskim członkom drużyny. Ponadto zmniejsza szansę, że NPC wyrwie się spod kontroli i sam wykona swoją turę. Startowa czwórka strażników to podstawowy trzon oddziału, na którym zawsze możesz polegać. Niemniej jednak wszyscy dodatkowi mają już własną wolę i mogą uciec, gdy będą ranni lub zdecydować, że wolą zabijać po swojemu. Wysoki poziom umiejętności Dowódca zmniejsza ten czynnik niezależności. Na początku możesz zignorować, ale z czasem warto się tym zainteresować. Zasięg działania tej umiejętności określa Charyzma, więc wskazane jest, by rozwijać ją na postaci, która ma sporo punktów włożone w ten atrybut.
Traper (Outdoorsman) - pozwala unikać losowych walk podczas podróży po pustkowiach. Będziesz atakowany dość często podczas wędrówki. Plusem jest szansa na dodatkowe doświadczenie i łup. Minusem - marnowanie amunicji, apteczek, a chyba przede wszystkim czasu na mało istotne "wypełniacze". Wystarczy, że jedna postać będzie miała tę umiejętność. Poziom 4. powinien zapewnić ci możliwość ucieczki od prawie każdego losowego zagrożenia w Arizonie, ale w Kalifornii trzeba będzie szybko dobić znacznie wyższy poziom. Sporadycznie można też używać Trapera podczas normalnej gry. Na przykład by ratować naukowców uwięzionych w zaroślach w Agrocentrum.
Percepcja (Perception) - możliwość zauważania interesujących rzeczy podczas swoich wojaży jak ukryte przejścia w lokacjach czy schowki z amunicją i kapliczki podczas wędrowania po mapie świata. Jeśli jakiegoś przedmiotu będzie można użyć, to zostanie podświetlony. Często odkryjesz też z pomocą Percepcji różne przydatne wskazówki dotyczące aktualnie wykonywanego zadania. Zdarzyć się też może, że zauważysz coś nietypowego u swojego rozmówcy, o co będziesz mógł go następnie zapytać. Przydatne także do odkrywania pułapek, np. w sejfach. Jedna postać z Percepcją 4-5 powinna wyraźnie uprzyjemnić rozgrywkę. W raz z rozwojem gry powinieneś szybko dążyć do 10 poziomu.
Rusznikarz(Weaponsmithing) - możliwość rozmontowywania broni w nadziei na zdobycie modów, które można później zamontować w innej broni. By stosować mod, trzeba mieć wyuczone Rusznikarstwo, więc jest to jedna z niewielu umiejętności, którą warto mieć na więcej niż jednej postaci (ale i nie na wszystkich - np. jeśli ktoś używa tylko ciężkiej broni i materiałów wybuchowych, to żadna modyfikacja nie jest mu potrzebna). Dodatkowo, nawet jeśli nie wytworzysz modu, dostaniesz Uszkodzone części broni (Broken weapon parts), które możesz sprzedać za przyzwoite pieniądze w Twierdzy Strażników (Ranger Citadel), więc nie będziesz nawet stratny na całym procesie. Dopóki będziesz w Arizonie, demontuj prawie każdą broń, której wiesz, że na pewno nie użyjesz.
Zostało jeszcze 63% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie0
Komentarze czytelników
Voli1 Junior
Witam, czy jest jakieś miejsce w grze żeby zresetować umiejętności postaci?
sakhar Generał
Do uzupełnienia w poradniku:
- przed wejściem na teren świątyni Tytana, po prawej stronie, na klifie spotkać można Buck'a Dingesa - aby przeprowadzić z nim rozmowę nie można mieć ze sobą towarzyszącego mnicha. Po odpowiednim przeprowadzeniu rozmowy można otrzymać kevlarową kamizelkę ( 5 pancerz) oraz 8 ogniw energetycznych (Bomba, blef, baza, sprzęt).
-na terenie świątyni Tytana aby dostać się na niższe poziomy należy zagadać z bratem Nino w kaplicy i umówić się z nim na indywidualne nauczanie. Opuści wtedy stanowisko wraz z ochroną i pójdzie do magazyny na planu targowym - tam będzie na nas oczekiwać w majteczkach :) Jeśli się zgodzimy na "kontynuowanie" to "po" zaśnie i droga będzie stała otworem ;)
zanonimizowany1060478 Junior
( lekki SPOILER) taka sytuacja - angel oracle - akcja po tym jak fletcher uciekł - przyniosłem łeb tori kulturze - ze wszystkimi pogadałem - i teraz zagadka, żeby poturlać wątek dalej trzeba pogadać z rogerem yee itd. - jak z nim zagajam odpala sie tylko jedna opcja w rozmowie i koniec - trzeba coś konkretnego zrobić żeby powiedział co zrobili z fletcherem czy to bug?
Clash01 Centurion
Czy to jakiś problem u mnie czy te mapy w poradniku są przekręcone o 90 stopni względem tych w grze?
premium308499 Junior
Lol. praktycznie finisz gry... Cochise odlicza %% do detonacji... a ja mam bug i nie ma bomby atomowej :D
premium918977 Legionista
W solucji jest literówka w haśle dostępu do klatki z Koszmarkiem (lokcja wioska Darwin) zamiast "Iceburg" powinno być"Iceberg".
lisu24 Junior
Do uzupełnienia w poradniku:
- w Kanionie Tytana, przed dotarciem do trzeciego posterunku (tuż za mostem, po prawej stronie) natrafimy na Clyde'a, handlarza wodą, którego karawana została napadnięta. Poprosi nas o poinformowanie o tym fakcie braci stacjonujących na trzecim posterunku.
Zadanie w dzienniku widnieje pod nazwą "Rescue the water merchant".
Misza0210 Junior
tu jest pelno bledow. nikt tego nie poprawia ani nie uzupelnia. zlodzieje powinni pieniadze zwracac
buddookann Konsul
Na koniec warto także wspomnieć, że w czasie walki za darmo możesz otworzyć ekwipunek i przenieść przedmioty między postaciami. Jeśli komuś skończy się amunicja, możesz mu przekazać naboje kogoś innego. Działa to również na nieprzytomnych członkach drużyny. Jeśli etatowy medyk straci przytomność, a tylko on ma zestawy urazowe (trauma kit), możesz swobodnie otworzyć jego ekwipunek i przenieść je do innej postaci posiadającej umiejętność Chirurg (surgeon). Pamiętaj, że postaci biorące udział w wymianie ekwipunku muszą znajdować się blisko siebie.
Jakiś 
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
