Dialogi w Wasteland 2 | Podstawy rozgrywki
Aktualizacja:
Wasteland 2 nawiązuje swoim stylem do klasycznych RPG-ów. Tytułów mocno opartych na ścianach tekstu, które nie stanowią tylko uzupełnienia bajecznej grafiki, ale swoją treścią i głębią wypełniają wirtualny świat, nadając mu kolorytu i swoistego ducha. Na dialogi warto więc zwracać szczególną uwagę. Z ich pomocą często będziesz w stanie odkryć drugie, a może nawet i trzecie dno danej historii. Dużo problemów da się rozwiązać nie wystrzeliwując żadnego naboju, a przy okazji można zdobyć ciekawe informacje i odkryć niecodzienne tajemnice.

Dialogi opierają się na tzw. słowach kluczowych. To one nakierowują rozmowę na dany temat. Wybierając odpowiednie słowo, zapytasz rozmówcę o dane miejsce, przedmiot czy sytuację, a ten odpowiadając może użyć kolejnych słów kluczowych, o które będziesz mógł dopytać. Słowa kluczowe w większości przypadków będą wyszczególnione kolorem w oknie dialogowym, ale nie jest to regułą. Niektóre słowa są ukryte w tekście i nie pojawią się na liście wyboru. Możesz je wówczas wpisać ręcznie, by pociągnąć rozmowę w żądanym kierunku. Zauważ, że na zrzucie ekranu zielonym kolorem wyszczególniony został log book, a jednak nie ma go na liście tematów. By o niego zapytać, należy wpisać "log book" ręcznie. Ponadto niekiedy słowa nie będą w żaden sposób zaznaczone. Nie oznacza to, że musisz dokładnie czytać każdy tekst i szukać słów kluczowych, by przejść jakiś etap gry. Tego typu sytuacje dotyczą przede wszystkim elementów historii świata, nawiązań do fabuły pierwszej części i różnego rodzaju easter eggów, czyli żartów twórców. Możesz w ten sposób dowiedzieć się sporo o wydarzeniach sprzed 15 lat, ale też nie musisz bać się, że stracisz połowę gry, gdy całkowicie odpuścisz sobie poszukiwanie niewyszczególnionych słów. Tym niemniej warto to robić, jeśli chce się wyciągnąć z rozgrywki jak najwięcej.
Czerwone słowa kluczowe są istotne dla postępu fabuły. Wybierając je, może się zdarzyć, że pchniesz wydarzenia gry naprzód szybciej, niż chciałeś, i nie będziesz miał już okazji spytać o inne kwestie. Dlatego lepiej najpierw pytać o mniej istotne, zielone tematy. Warto też, byś był świadom, o co pytasz. Nierozważne klikanie w każde dostępne słowo może skończyć się poruszeniem drażliwego tematu i rozgniewaniem rozmówcy, a w skrajnym wypadku nawet walką z nim. Zdarzyć się też może, że druga strona nie będzie skora do dzielenia się swoją wiedzą. Wiele zależy tu od czynnika Charyzmy (Charisma). Im wyższy, tym łatwiej o nawiązywanie kontaktów. Istnieją również trzy umiejętności, niezależne od Charyzmy, pozwalające wyciągnąć z małomównych więcej informacji są to: Cwaniak, Lizus i Zakapior (Smart Ass, Kiss Ass, Hard Ass). Są one odpowiedzialne kolejno za: sprytne łapanie za słówka, podlizywanie się i zastraszanie. Opcja wykorzystania takiej zdolności pojawi się sama, nawet jeśli nie masz w drużynie osoby z wystarczającym poziomem, by jej użyć. Pamiętaj, że w Wasteland grasz całą drużyną. Gdy pojawi się opcja Lizus wymagająca 2 punktów tej umiejętności, możesz po prostu przełączyć się w trakcie rozmowy na inną osobę, która te 2 punkty ma, klikając na jej portret. Jeśli tylko możesz, korzystaj z tych umiejętności od razu, gdy się pojawią - znikną, jeśli zmienisz temat.
Dodatkowe słowa kluczowe możesz także czasem zdobyć, jeśli masz w drużynie osobę z wysoką Percepcją (Perception) - zauważysz wtedy u rozmówcy coś, co normalnie byś przegapił, o co następnie możesz zapytać.
0
Komentarze czytelników
Voli1 Junior
Witam, czy jest jakieś miejsce w grze żeby zresetować umiejętności postaci?
sakhar Generał
Do uzupełnienia w poradniku:
- przed wejściem na teren świątyni Tytana, po prawej stronie, na klifie spotkać można Buck'a Dingesa - aby przeprowadzić z nim rozmowę nie można mieć ze sobą towarzyszącego mnicha. Po odpowiednim przeprowadzeniu rozmowy można otrzymać kevlarową kamizelkę ( 5 pancerz) oraz 8 ogniw energetycznych (Bomba, blef, baza, sprzęt).
-na terenie świątyni Tytana aby dostać się na niższe poziomy należy zagadać z bratem Nino w kaplicy i umówić się z nim na indywidualne nauczanie. Opuści wtedy stanowisko wraz z ochroną i pójdzie do magazyny na planu targowym - tam będzie na nas oczekiwać w majteczkach :) Jeśli się zgodzimy na "kontynuowanie" to "po" zaśnie i droga będzie stała otworem ;)
zanonimizowany1060478 Junior
( lekki SPOILER) taka sytuacja - angel oracle - akcja po tym jak fletcher uciekł - przyniosłem łeb tori kulturze - ze wszystkimi pogadałem - i teraz zagadka, żeby poturlać wątek dalej trzeba pogadać z rogerem yee itd. - jak z nim zagajam odpala sie tylko jedna opcja w rozmowie i koniec - trzeba coś konkretnego zrobić żeby powiedział co zrobili z fletcherem czy to bug?
Clash01 Centurion
Czy to jakiś problem u mnie czy te mapy w poradniku są przekręcone o 90 stopni względem tych w grze?
premium308499 Junior
Lol. praktycznie finisz gry... Cochise odlicza %% do detonacji... a ja mam bug i nie ma bomby atomowej :D
premium918977 Legionista
W solucji jest literówka w haśle dostępu do klatki z Koszmarkiem (lokcja wioska Darwin) zamiast "Iceburg" powinno być"Iceberg".
lisu24 Junior
Do uzupełnienia w poradniku:
- w Kanionie Tytana, przed dotarciem do trzeciego posterunku (tuż za mostem, po prawej stronie) natrafimy na Clyde'a, handlarza wodą, którego karawana została napadnięta. Poprosi nas o poinformowanie o tym fakcie braci stacjonujących na trzecim posterunku.
Zadanie w dzienniku widnieje pod nazwą "Rescue the water merchant".
Misza0210 Junior
tu jest pelno bledow. nikt tego nie poprawia ani nie uzupelnia. zlodzieje powinni pieniadze zwracac
buddookann Konsul
Na koniec warto także wspomnieć, że w czasie walki za darmo możesz otworzyć ekwipunek i przenieść przedmioty między postaciami. Jeśli komuś skończy się amunicja, możesz mu przekazać naboje kogoś innego. Działa to również na nieprzytomnych członkach drużyny. Jeśli etatowy medyk straci przytomność, a tylko on ma zestawy urazowe (trauma kit), możesz swobodnie otworzyć jego ekwipunek i przenieść je do innej postaci posiadającej umiejętność Chirurg (surgeon). Pamiętaj, że postaci biorące udział w wymianie ekwipunku muszą znajdować się blisko siebie.
Jakiś 
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
