Fallout 3: Walka
Aktualizacja:
Walka
Podstawowe informacje
"Fallout 3" oferuje możliwość dokonywania wyboru pomiędzy walką w czasie rzeczywistym, a turowym systemem V.A.T.S. Tak na dobrą sprawę żaden z tych systemów nie jest idealny, przez co proponuję używać obu.
System V.A.T.S. nadaje się przede wszystkim do przeprowadzania walk rozgrywanych na bardzo krótkim dystansie. Staje się to szczególnie widoczne w przypadku używania giwer o dużej sile rażenia w zwarciu. Doskonałym przykładem może być strzelba bojowa, która w początkowym stadium rozgrywki stanowi idealne połączenie z turowym systemem rozgrywki. Podczas rozgrywanie pojedynków turowych musisz mieć jednak na uwadze to, że wszystkie podejmowane przez Ciebie czynności pobierają określoną liczbę punktów akcji. Oczywistym jest, że potężniejsze giwery nie są w stanie odpalić większej liczby razy na turę od pistoletów czy słabszych karabinów. Musisz więc dążyć do osiągnięcia kompromisu pomiędzy szybkostrzelnością broni, a zadawanymi przez nią obrażeniami.
W przypadku walk rozgrywanych na dużych dystansach system V.A.T.S. niekoniecznie się już sprawdza, a to dlatego, że drastycznie spada procentowa szansa udanego trafienia. W takiej sytuacji najlepiej jest pozostać w trybie walki w czasie rzeczywistym i używać broni obdarzonych dużą celnością. Mogą to być karabiny myśliwskie czy snajperskie, których odnalezienie jest bardzo proste, a i koszty utrzymania (amunicja, naprawy) stosunkowo niewielkie. Możesz także dążyć do zacieśnienia dystansu, choć specyfika terenu nie zawsze pozwala na takie rozwiązania.
Warto dodać, że jeśli walka okazuje się dla Ciebie zbyt trudna, możesz spróbować złożyć broń, licząc na to, że przeciwnik zareaguje w podobny sposób. Musi być to naturalnie inteligentna istota. Lepszym rozwiązaniem wydaje się być jednak ucieczka z pola walk, co niestety nie zawsze jest możliwe.

Cenne wskazówki
CELOWANIE W RÓŻNE CZĘŚCI CIAŁA
Możliwość celowania w różne części ciała przeciwników przybiera na znaczeniu właściwie wyłącznie podczas używania systemu V.A.T.S. W trakcie walk rozgrywanych w czasie rzeczywistym zazwyczaj nie ma na to czasu, a jedynym godnym uwagi wyjątkiem są sceny zakładające wykorzystanie broni snajperskiej.
Oczywiste jest to, że powinieneś przede wszystkim celować w głowy swoich przeciwników, gdyż w zdecydowanej większości przypadków tego typu ataki są w stanie zadać im najpoważniejsze obrażenia. Co więcej, w przypadku pospolitych bandytów czy ghuli nawet mając na wyposażeniu stosunkowo słaby pistolet czy strzelbę możesz stosunkowo szybko doprowadzić do śmierci wroga. Niekiedy nie jest to niestety możliwe i głównym czynnikiem jest tu przeważnie odległość, gdyż w miarę oddalania się wrogów szanse na udany headshot drastycznie spadają. W takiej sytuacji warto rozważyć namierzenie innej części ciała. Okolice korpusu to absolutna ostateczność i warto w te miejsca mierzyć tylko wtedy gdy pozostałe części ciała wroga są w jakiś sposób zasłonięte. Jeżeli masz do czynienia z mobilnym przeciwnikiem (np. szponem śmierci albo supermutantem), warto wycelować w dolne kończyny. Z kolei wrogów wyposażonych w różnego rodzaju giwery warto pozbawiać możliwości prowadzenia skutecznego ostrzału, celując w ich górne kończyny czy bezpośrednio w używane przez nich narzędzia zagłady.
Wyjątkiem są naturalnie te stwory, które nie mają jako takiej głowy lub jest ona szczególnie odporna na zadawane obrażenia. W takich sytuacjach musisz się więc rozglądać za innymi czułymi punktami. Można je zazwyczaj poznać po tym, że odznaczają się najmniejszą szansą trafienia.

PUŁAPKI I GRANATY
Wspominałem już wcześniej, że granaty są świetnym orężem w walce z niemal wszystkimi rodzajami przeciwników (nawet robotami - o ile zastosujesz ich odmianę EM). W tym przypadku musisz jednak przywiązywać jeszcze większą wagę do procentowej szansy trafienia, a także do miejsca, w którym aktualnie stoisz. Źle podrzucony granat może bowiem nie tylko zranić Twoich towarzyszy czy niewinnych NPC-ów, ale w krytycznych przypadkach wylądować w pobliżu głównego bohatera. Warto więc przeznaczyć trochę punktów na rozwój Materiałów wybuchowych, a także ustawiać się w miejscach, które uchronią Cię od nieprzewidzianych komplikacji.
Miny wydają się być jeszcze bardziej niedocenionym sprzętem. Nie warto ich sprzedawać, choć nie ukrywam, że kolekcjonowanie ich w większych ilościach może poważnie obciążyć Twoją postać. Miny warto rozstawiać szczególnie w tych miejscach, które za kilka chwil mogą zostać zajęte przez oddziały wroga. W przypadku mniej ruchliwych przeciwników (np. błotniaków czy wielkich mrówek) możesz też zastosować taktykę polegającą na przemieszczaniu się do tyłu i wyrzucaniu min z nadzieją, że nadzieje się na nie ścigający Cię przeciwnik.

OTOCZENIE
Otoczenie staje się ważnym czynnikiem głównie podczas walk rozgrywanych w centrum, a konkretnie w pobliżu wraków samochodów. Wbrew pozorom mogą one odegrać znaczącą rolę w powodzeniu Twojej misji, gdyż eksplozja pojazdu jest w stanie zabić stojące nieopodal potwory. Z oczywistych względów musisz unikać chowania się za tego typu przeszkodami. Równie dobrze możesz też niszczyć między innymi generatory, których najwięcej odnajdziesz w tunelach metra, a także w pobliżu obiektów wymagającego stałego zasilania prądem.

Eksplozje w otoczeniu mogą Ci równie dobrze pomóc, co zaszkodzić.
Wspomagacze
Walki można ułatwiać sobie na nieco inny sposób, a mianowicie wykorzystując różnorakie "wspomagacze". Mam tu przede wszystkim na myśli Odlot, który jest bardzo łatwo dostępny. Miej jednak na uwadze to, że jest to narkotyk, którego regularne używanie może prowadzić do uzależnienia. To z kolei wiąże się z obniżoną zwinnością. Efekty nie są na szczęście tak poważne, jak można by się było spodziewać. Możesz korzystać z podstawowej wersji Odlotu, która dodaje 30 punktów akcji, bądź też udoskonalonej wersji, otrzymanej od ghula Murphy'ego.
Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się być Nuka Cola Quantum. Wypicie zawartości jednej butelki pozwala powiększyć limit punktów akcji o 20 oczek. Pamiętaj jednak o tym żeby w pierwszej kolejności zaliczyć poboczny quest Wyzwanie Nuka-Coli. Na miejsce zużytych butelek nie pojawią się bowiem nowe, a to znacząco utrudni Ci odnajdywanie przedmiotów potrzebnych do wykonania tego zadania.
- Fallout 3 - poradnik do gry
- Fallout 3: Poradnik, opis przejścia, questy, mapy
- Fallout 3: Porady
- Fallout 3: Kreacja postaci
- Fallout 3: Rozwój postaci - talenty (cz.1)
- Fallout 3: Rozwój postaci - talenty (cz.2)
- Fallout 3: Rozwój postaci - talenty (cz.3)
- Fallout 3: Rozwój postaci - talenty (cz.4)
- Fallout 3: Rozwój postaci - talenty (cz.5)
- Fallout 3: Rozwój postaci - ukryte talenty
- Fallout 3: Walka
- Fallout 3: Wyposażenie - Cenne wskazówki
- Fallout 3: Wyposażenie - Przechowywanie przedmiotów
- Fallout 3: Wyposażenie - Schematy unikalnych broni
- Fallout 3: Inne - Niecne czyny
- Fallout 3: Porady
- Fallout 3: Poradnik, opis przejścia, questy, mapy
Komentarze czytelników
Mam problem poniewaz no nie moge usunac wszystkich plikow z pierwszej opcji naprawy gry, poniewaz nie mam 3 pliku czyli rendererinfo, co moze byc nie tak ze go nie mam?
czy da się wejść do krypty 106 bezpiecznie
bez zagrożenia życia .
Wie ktoś co zrobić jak zabito tenpenego a chce się zrobić Questa ,,Tenpeny Tower" ?
Fallout 3 to bardzo rozległa gra - wzbogacona o oficjalne dodatki staje się zaś jeszcze bardziej rozbudowana. Przygoda w postapokaliptycznym świecie może być niemożliwa do ogarnięcia przez pojedynczego gracza.
Jeśli chodzi o samą podstawkę to jakoś dużo tego nie ma. 13 zadań głównych i 18 questów pobocznych. Świat też jakiś duży nie jest, bo w sumie mamy Waszyngton i przedmieścia. Z drugiej strony podoba mi się taka kameralność. Rozmiary gry nie przytłaczają i jak tak patrzę to natrafiłem już na sporą część zadań pobocznych, choć jeszcze część została, bo jeszcze, co najmniej, kilka ważniejszych miejscówek zostało do odwiedzenia.
haha :P ja tak swoja droga dodam, że Pułkownik Autumn wygląda zupełnie jak Michael Owen ;) P.S.Quest 13, screen na samym końcu:)
A tak poza tym ,gdzie mogę znaleść aerograf, miotacz strzałek był w kiepskim stanie jak go zrobiłem i szybko się zepsuł a zapomniałem go naprawić więc chcę znowu go zrobić. :]
Dzięki Ishimura12 i kong123 już znalazłem, achivment zawsze się przyda a do tego to fajna broń ;)
Są chyba trzy sposoby - po wykonaniu questa od Hannibala Hamlina o Lincolnie , kupieniu w butiku Tempenny Tower i znalezieniu w jakieś stacji przekaźnikowej , ale nie pamiętam już której.
Tia. Zgadza się ;) A co do tej stacji to jest to dokładnie Stacja zasilania MDPL-05 (w pobliżu Raven Rock)
Są chyba trzy sposoby - po wykonaniu questa od Hannibala Hamlina o Lincolnie , kupieniu w butiku Tempenny Tower i znalezieniu w jakieś stacji przekaźnikowej , ale nie pamiętam już której.
Wie ktoś gdzie mogę znaleść schemat do miotacza strzałek mam już wszystkie schematy oprócz tego a chcę zdobyć achivmenta :)
Może mi ktoś powiedzieć gdzie jest Laboratorium braterstwa stali
kto jaki jest fallout 3 bo ja jesem Bohater pustkowi
Mam problem z misja gdzie celem sa holotaśmy , niemoge znalezc 10 czy ktos wie gdzie ja moge znalezc?
Gra jest ogólnie fajna ale brakuje jej tego czegoś
gra ogolem zajefajna jednak szkoda ze nie ma calkowicie pozytywnego zakonczenia z tym ze glowny bohater zyje i wysyla fawkesa do komory on wpisuje kod i wychodzi i wszyscy sa szczesliwi
Czy ktoś mógłby mi pomóc ze składem Gwardii Narodowej? Przyszedlem tam w poszukiwaniu figurki i zeby sprawdzic co tam mozna zrobic z tymi holotasmami (zapis rodziny kellerow - mam ich 5/5). Nie wiem jak otworzyc tamtejsze "drzwi towarowe" (zamek - bardzo trudny, a nawet jak probuje otworzyc to pisze ze te drzwi otwiera sei gdzies indziej). Latam tam juz z 1h i nie moge ich otworzyc. W skrzydle szkoleniowym i biurach tez jzu bylem ale nic ciekawszego nie znalazlem.
Mimir -->
napisales: "...NIE WARTO rozwijać umiejętności Broń Lekka.."
rozumiem Twoj pkt. widzenia ale szczerze powiem: przy odpowiednich perkach i zdolnosci broni palnej lekkej na 100% naprawde karabin mysliwski staje sie powazna bronia ... teraz wez zobacz karabi snajperskji - ... przy takich ustawieniach zabija ZAWSZE na 100% jesli masz sprawna bron i strzelasz z ukrycia wykorzystujac zaskoczenie - nawet behemoty ;)
Gralem szybko bronia energetyczna wlasnie (ale gram glownie noca i razi mnie to czerwone spalanie sie cial oraz czerwone czy zielone smugi - co to? pociski smugowe?;)))) wiec teraz przestawilem sie na bronia lekka - karabin mysliwski i snajperski sa takze bardzo dobra bronia;) snajperski zabija z ukrycia w 9 na 10 przypadkow.
Mnie questy bardzo się podobały. Poza tym oprócz głównych zadań (tych wliczanych do achievementów) jest całkiem sporo drobnych zadanek, np. z dostarczaniem holotagów Bractwa czy książek sprzed wojny.
Zgodzę się tylko co do jednego - lvlcap na 20 poziomie jest złym pomysłem. Chciałbym co najmniej 2x tyle, nawet kosztem powrócenia do pomysłu nagradzania perkami raz na parę level upów.
Stranger. -> nie zebym krytykowal poradnik czy cos, tak tylko zapytalem o te zakonczenia, tyle ich naobiecywali, a questow co kot naplakal,
pomysl z river city fajny, ale chyba stracilem ze 3h na tym lotniskowcu, bo myslalem ze sa jeszcze ze 2 poziomy, a tu megarozczarowanie
gra wydawala sie ciekawa (zupelnie jak Obli) przez 10-15h, a pozniej to juz tylko lazenie po podziemiach=metro i walka, wala, walka....(tak jak Obli)
max 20 poziom i pozniej nie ma motywacji do dalszego grania...
heh zobaczymy czy zakonczenie jast az tak ..... jak mowia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
