Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Epic Games

Firma producent wydawca

Epic Games jest amerykańską firmą zajmującą się tworzeniem i wydawaniem gier, a także dostarczaniem technologii zewnętrznym producentom. Poza tym posiada ona własną platformę dystrybucji cyfrowej pecetowych wersji gier, czyli Epic Games Store.

Na czele Epic Games od początku działalności stoi Tim Sweeney, a jej wiceprezesem jest Mark Rein. Główna siedziba Epic Games znajduje się w mieście Cary w stanie Karolina Północna, jednak firma posiada oddziały między innymi w Niemczech, Chinach, Japonii, Korei Południowej, Szwecji, Anglii czy choćby Hiszpanii. W latach 2012-2015 jej oddziałem było również polskie studio People Can Fly, przez większość tego czasu funkcjonujące pod nazwą Epic Games Poland.

Epic Games jako producent gier

Firma Epic Games jest przede wszystkim producentem gier wideo. Na przestrzeni lat dzieła tego zespołu trafiały na rozmaite platformy – od komputerów osobistych, przez konsole, skończywszy na urządzeniach mobilnych. Studio próbowało przy tym sił w wielu gatunkach, jednak ostatecznie wyspecjalizowało się w tworzeniu strzelanek (zarówno przeznaczonych dla pojedynczego gracza, jak i tworzonych z myślą o multiplayerowej rozgrywce). Wśród tych ostatnich prym wiodą serie Unreal, Gears of War, a także niezwykle popularny Fortnite Battle Royale.

Unreal Engine

Gry tworzone przez Epic Games działają w oparciu o kolejne iteracje technologii Unreal Engine. Producenci udostępniają firmom trzecim licencję na jej wykorzystanie; od 2015 roku deweloperzy mogą ją pozyskać za darmo, dzieląc się zyskami ze sprzedaży swoich dzieł.

Epic Games jako wydawca gier

Firma Epic Games zajmuje się nie tylko tworzeniem gier wideo, lecz również ich wydawaniem. O ile w pierwszych latach działalności w jej katalogu można było znaleźć dzieła firm trzecich, z czasem ograniczyła swoją działalność wydawniczą jedynie do gier własnej produkcji.

Epic Games Store

W 2018 roku firma Epic Games weszła na rynek dystrybucji cyfrowej gier na komputery osobiste. Jej sklep – Epic Games Store – wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim za sprawą znacznie mniejszej marży na sprzedawane produkcje. O ile bowiem na konto firmy Valve Corporation trafiało 30% ceny każdej gry sprzedanej na platformie Steam, w przypadku Epic Games mowa o 12%. Skłoniło to wielu deweloperów i wydawców do współpracy oraz podpisywania umów na wyłączność (czasową lub stałą). Poza tym przez pierwszy rok działalności firma oferowała klientom swojego sklepu dwie darmowe gry miesięcznie.

Historia

Skromne początki

Firma, którą obecnie znamy jako Epic Games, została założona przez Tima Sweeneya w 1991 roku, pod nazwą Potomac Computer Systems (od miasta Potomac w stanie Maryland, gdzie mieścił się dom jej założyciela). Pierwszą stworzoną przez nią produkcją była wydana w 1991 roku przygodówka zatytułowana ZZT. Po nieoczekiwanym sukcesie tej pozycji Sweeney postanowił na poważnie wejść do branży gier wideo; wymagało to jednak zmiany nazwy firmy. Ostatecznie wybór Sweeneya padł na Epic MegaGames, co miało brzmieć niczym nazwa potężnej korporacji. Niedługo później do dołączył do niego Mark Rein, który opuścił szeregi id Software. Początkowo pracując zdalnie, Rein zajmował się sprzedażą, marketingiem i działalnością wydawniczą firmy.

Od tej pory Epic MegaGames szybko się rozwijało – w szeregach studia pojawiały się kolejne osoby (jak choćby Cliff Bleszinski, po opracowaniu gry Dare to Dream), a ekipa zajmowała się nie tylko tworzeniem własnych produkcji (jak Xargon, Jazz Jackrabbit czy 7th Legion), lecz także wydawaniem dzieł innych deweloperów (jak Zone 66, Ken's Labyrinth, Epic Pinball oraz Tyrian). Warto zaznaczyć, że wśród tych ostatnich pojawiła się izometryczna strzelanka zatytułowana Fire Fight, opracowana przez polskie studio Chaos Works, a także Electro Man od X LanD Computer Games.

„Epicki” Unreal

Punktem zwrotnym w historii firmy była premiera FPS-a Unreal, którego Epic MegaGames stworzyło wespół z ekipą Digital Extremes. Produkcja zadebiutowała w 1998 roku, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny; Epic MegaGames szybko zaczęło zarabiać również na sprzedaży firmom trzecim licencji na korzystanie z napędzającej go technologii Unreal Engine.

W lutym 1999 roku Epic MegaGames przeniosło się do miasta Cary w Karolinie Północnej i po raz trzeci zmieniło nazwę, tym razem na Epic Games. Ponadto dostarczyło grę Unreal Tournament, która w przeciwieństwie do poprzedniczki była nastawiona na multiplayerową zabawę. W następnych latach tytuł doczekał się kontynuacji w postaci Unreal Tournament 2003 oraz Unreal Tournament 2004.

Era konsol

Dotychczas głównym rynkiem zbytu dla gier Epic Games były komputery osobiste. Z uwagi na dużą skalę piractwa na tej platformie, w okolicach 2006 roku firma postanowiła zwrócić się w kierunku konsol stacjonarnych. Jej kolejne dzieło, czyli trzecioosobowa strzelanka Gears of War, w 2006 roku trafiło na Xboksa 360. Podobny los spotkał Unreal Tournamenta 3, który w 2007 roku zawitał nie tylko na komputerach osobistych, lecz także na PlayStation 3, a kilka miesięcy później – na konsoli Microsoftu. W tym samym roku w rękach Epic Games znalazło się większość udziałów w polskim studiu People Can Fly, co rozpoczęło wieloletnią współpracę obu zespołów.

Poza tym firma weszła wówczas w konflikt prawny ze studiem Silicon Knights, które pozwało ją za niedostarczenie w terminie „działającego silnika graficznego”, co było powodem poniesionych przez nią strat. W sierpniu tego samego roku Epic Games wystosowało kontrpozew, wedle którego Silicon Knights dokonało „nieautoryzowanego skorzystania z licencjonowanej technologii” Epic Games i naruszyło prawa autorskie „włączając kod Unreal Engine 3 do własnego silnika Silicon Knights Engine”. Długa batalia przed wymiarem sprawiedliwości zakończyła się dopiero w 2012 roku, kiedy to Silicon Knights miało zapłacić Epic Games blisko cztery i pół miliona dolarów, a dodatkowo miało wycofać z dystrybucji i zniszczyć kody źródłowe gier korzystających z silnika Unreal Engine 3, na czele z Too Human oraz X-Men Destiny. Doprowadziło to do upadku Silicon Knights, które zbankrutowało w maju 2014 roku.

Rok 2008 przyniósł natomiast premierę gry Gears of War 2 oraz zakup studia Chair Entertainment, którego dzieło – Shadow Complex – zadebiutowało rok później. W 2010 roku Epic Games zaznaczyło swoją obecność na urządzeniach mobilnych, wydając grę akcji zatytułowaną Infinity Blade. W 2011 roku zamknęło natomiast trylogię Gears of War; wówczas do sprzedaży trafił również Bulletstorm od polskiego People Can Fly.

W tym samym roku firma zapowiedziała swoją nową grę, czyli Fortnite. W czerwcu 2012 roku Epic Games otworzyło nowe studio – Epic Baltimore – składające się z ludzi, którzy wcześniej tworzyli zespół 38 Studios. Ekipa nie przetrwała jednak zbyt długo, gdyż w sierpniu 2012 roku zyskała nowe miano (Impossible Studios), a już w lutym 2013 roku została rozwiązana. Rok 2012 przyniósł również całkowite przejęcie studia People Can Fly. Kilkanaście miesięcy później do sprzedaży trafiło opracowane przez nie Gears of War: Judgment będące prequelem pierwszej części serii, a zespół zostało przemianowany na Epic Games Poland.

Bliska współpraca z Tencentem

W obliczu zmian, jakie dokonywały się w branży gier wideo, w której coraz większą rolę zaczęły odgrywać „gry-usługi”, jeszcze w czerwcu 2012 roku Epic Games sprzedało czterdzieści procent udziałów chińskiej firmie Tencent (do której należało między innymi odpowiedzialne za grę League of Legends studio Riot Games). Wówczas wielu znaczących pracowników Epic Games opuściło jego szeregi (liczące około dwustu osób); mowa między innymi o Cliffie Bleszinskim, Rodzie Fergussonie (kiedy w 2014 roku Microsoft kupił prawa do marki Gears of War, ostatecznie dołączył on do mającej odpowiadać za jej rozwój ekipy Black Tusk Studios, przemianowanej później na The Coalition) oraz Adrianie Chmielarzu i Michale Kosieradzkim (którzy po odejściu z People Can Fly założyli nowe studio – The Astronauts).

Od tej pory Epic Games koncentrowało się na grach-usługach – w 2014 roku zapowiedziano Unreal Tournament, które miało być tworzoną przy udziale społeczności strzelanką dystrybuowaną w modelu free-to-play, z kolei w 2016 roku na komputerach osobistych i PlayStation zadebiutowała gra Paragon (jej serwery zostały wyłączone w kwietniu 2018 roku).

Oprócz tego rok 2015 przyniósł premierę zremasterowanej wersji gry Shadow Complex oraz debiut produkcji zatytułowanej Robo Recall, opracowanej z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej. Poza tym firma zmieniła wówczas zasady, na których udostępniała firmom trzecim swoją technologię; od tej pory silnik graficzny Unreal Engine 4 miał być dostępny za darmo, w zamian za pięć procent zysków ze sprzedaży opartych na nim gier. Co ciekawe, w 2015 roku ostatecznie rozeszły się drogi Epic Games i Epic Games Poland, które powróciło do dawnej nazwy (People Can Fly) oraz zachowało prawa do marki Bulletstorm.

Sukces Fortnite’a

W lipcu 2017 w ramach wczesnego dostępu zadebiutował Fortnite, z kolei na fali rosnącej popularności gatunku battle royale we wrześniu 2017 pojawił się Fortnite Battle Royale. Drugi z wymienionych tytułów zaczął bardzo szybko rosnąć w siłę, przyciągając do siebie coraz większe rzesze graczy i zarabiając coraz więcej pieniędzy, a ostatecznie doprowadzając do rozpoczęcia zupełnie nowego rozdziału w działalności firmy.

Otwarcie Epic Games Store

Pod koniec 2018 roku firma Epic Games otworzyła własny sklep z cyfrowymi wersjami gier na komputery osobiste, czyli Epic Games Store. W przeciwieństwie do rozdającej karty w tym segmencie firmy Valve, na której konto trafiało trzydzieści procent ceny każdej sprzedanej gry, Epic Games pobierało jedynie dwanaście procent.

Firma zamierzała nakłonić graczy do korzystania z nowej platformy, oferując przez pierwszy rok działalności darmowe gry, a także sprzedając tytuły ekskluzywne, wśród których pojawiły się między innymi: Metro Exodus, Borderlands 3, Tom Clancy’s The Division 2 czy pecetowe wersje projektów studia Quantic Dream.


Plany wydawnicze na przyszłość

Twin Mirror2020

Współpracujący z Epic Games producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Epic Games


DONTNOD Entertainment

Running With Scissors

W Polsce Epic Games współpracuje z:


Cenega S.A.