Chiński konglomerat działający w wielu branżach, którego główna siedziba mieści się w Shenzen. Tencent może pochwalić się pozycją jednej z najbardziej dochodowych firm multimedialnych na świecie, a także największej na świecie firmy z branży gier wideo. Opisywany gigant posiada udziały w ponad 600 spółkach i jest właścicielem między innymi takich podmiotów, jak Riot Games, Funcom, Sumo Group czy Turtle Rock Studios, a także posiada większościowe udziały między innymi w studiach Techland, Yager Development, Fatshark oraz Tequila Works.
Dzieje firmy rozpoczynają się w listopadzie 1998 roku. Jej założycielami byli: Pony Ma, Zhang Zhidong, Xu Chenye, Charles Chen oraz Zeng Liqing. Pierwszym dziełem Tencenta był wypuszczony w lutym 1999 roku komunikator OICQ, niedługo później przemianowany na QQ.
Choć z perspektywy czasu może się to wydawać zaskakujące, przez pierwsze trzy lata działalności Tencent był nierentowny. Co więcej, w 2001 roku 46,5% udziałów w firmie znalazło się w rękach południowoafrykańskiego Naspers. W czerwcu 2004 roku Tencent zadebiutował na giełdzie w Hongkongu.
Początkowo dochody firmy pochodziły głównie z reklam i abonamentów premium komunikatora QQ; z czasem Tencent zaczął zarabiać głównie na opłatach za jego mobilną wersję, a także udzielając licencji na korzystanie z jego charakterystycznego logotypu przedstawiającego pingwina. W 2011 roku światło dzienne ujrzała aplikacja społecznościowa Tencenta – Weixin – którą z czasem przechrzczono na WeChat.
Choć Tencent zaczął interesować się rynkiem gier wideo jeszcze w 2004 roku, a cztery lata później do jego portfolio trafiły licencje na gry CrossFire oraz Dungeon Fighter Online, pierwszy duży krok w tej branży firma postawiła dopiero w lutym 2011 roku. Wówczas to w jej rękach znalazły się większościowe udziały w Riot Games – studiu odpowiedzialnym za grę League of Legends. W czerwcu 2012 roku firma nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w Epic Games. W roku 2013 do grona firm, w których Tencent posiadał swoje udziały, dołączyły Kingsoft Network Technology oraz Activision Blizzard (Chińczycy dołożyli swoją cegiełkę do oddzielenia tej firmy od innego molocha – Vivendi). W marcu 2014 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w południowokoreańskim CJ Games, zaś w czerwcu 2016 roku pod jego skrzydłami znalazła się ekipa Supercell – autorzy gry Clash of Clans.
Inwestycje Tencenta nie ograniczały się przy tym wyłącznie do branży gier wideo; na przestrzeni lat firma inwestowała również w szereg innych podmiotów z branży technologicznej i internetowej. Na długiej liście tych ostatnich można znaleźć między innymi chińską wyszukiwarkę Sogou, uruchomiony przez nią bank internetowy WeBank czy choćby takich gigantów, jak Tesla.
Wszystko to sprawiło, że w maju 2017 roku Tencent znalazł się na liście dziesięciu największych firm świata, z kolei w czerwcu trafił na ósme miejsce zestawienia 100 największych globalnych marek według BrandZ. Co ciekawe, firma próbowała przejąć fińskie Rovio Entertainment (twórców serii Angry Birds), jednak ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem.
W 2017 roku Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w Frontier Developments; mowa o twórcach gier Elite: Dangerous czy Planet Zoo. W sierpniu tego roku Tencent stał się drugą azjatycką firmą (po Alibaba Group), której kapitalizacja rynkowa przekroczyła barierę 400 miliardów dolarów. W listopadzie natomiast w rękach omawianego giganta znalazły się mniejszościowe udziały w firmie Snap Inc., stojącej za aplikacją Snapchat. Z kapitalizacją rynkową, która w tym momencie wynosiła już 475 miliardów dolarów, Tencent został największym wydawcą gier wideo na świecie. Niedługo później udało mu się przebić barierę 500 miliardów dolarów kapitalizacji oraz wyprzedzić firmę Meta (dawniej – Facebook). W lutym 2018 roku w jego rękach znalazł się mniejszościowy pakiet udziałów w Skydance Media.
Od ponad dziesięciu lat Tencent był na fali wznoszącej, która zatrzymała się dopiero po drugim kwartale 2018 roku, kiedy to firma odnotowała spadek zysków. Sytuacja odbiła się negatywnie na jej wycenie giełdowej oraz wartości rynkowej, która zmniejszyła się o niemal 50 miliardów dolarów. W marcu 2018 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w firmie Ubisoft, zaś w październiku – w studiu KRAFTON. W styczniu 2020 roku pod skrzydła Tencenta trafił Funcom, zaś w lutym do grona podmiotów, w które zainwestował Tencent, dołączyła Roblox Corporation.
W styczniu 2021 roku omawiana firma nabyła większościowe udziały udziały w Klei Entertainment oraz Fatshark, z kolei w czerwcu – w Yager Development. W międzyczasie Chińczycy zainwestowali też w Bohemia Interactive Studio. W lipcu chiński organ nadzoru monopolowego zablokował nowe przedsięwzięcie Tencenta, polegające na przejęciu dwóch największych serwisów streamingowych w Chinach, czyli Huya Live i DouYu. W październiku Tencent nabył 22% udziałów w polskim Bloober Team, a w grudniu pod jego skrzydłami znalazło się Slamfire Inc., czyli firma-matka zespołu Turtle Rock Studios. W styczniu 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Tencent przygotowuje się do przejęcia firmy Black Shark – jednego z największych chińskich producentów smartfonów gamingowych. Ostatecznie jednak chiński gigant odstąpił od tych zamiarów. Niemniej, w tym samym miesiącu przejął on Sumo Group, czyli firmę-matkę Sumo Digital. W lutym do portfolio Tencenta dołączyła zaś firma 1C Company, przemianowana na Fulqrum Games, z kolei w marcu Chińczycy nabyli większościowe udziały w Tequila Works.
Czerwiec 2022 roku przyniósł informację o kolejnym spadku przychodów chińskiego giganta; winę za taki stan rzeczy zrzucono na pandemię COVID-19 i oraz zaostrzone regulacje narzucone przez chiński rząd. W sierpniu Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w studiu FromSoftware. We wrześniu dowiedzieliśmy się o nabyciu przez Tencent 49,9% udziałów i 5% praw do głosu w Guillemot Brothers Limited, czyli spółce-matce firmy Ubisoft. Niedługo później opisywany moloch ogłosił, że w jego rękach znalazły się mniejszościowe udziały w studiu Triternion, które stworzyło grę Mordhau.
W czerwcu 2023 roku pod skrzydłami Tencenta znalazł się zespół Lucid Games – autorzy gier Switchblade oraz Destruction AllStars. Wreszcie w lipcu 2023 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Tencent przejął większościowe udziały w polskim Techlandzie. Rodzima firma miała zachować dotychczasową swobodę, a na jej czele nadal miał stać Paweł Marchewka, pełniąc funkcję jej dyrektora generalnego.
Grudzień 2023 roku przyniósł wieści o regulacjach, którymi chiński rząd planował objąć sieciowe produkcje, co negatywnie odbiło się na kondycji finansowej szeregu firm z Państwa Środka, w tym również Tencenta. Niemniej gigant szybko wrócił do dawnej formy, w marcu 2024 roku mogąc pochwalić się 7-procentowym wzrostem przychodów w czwartym kwartale 2023. Ponadto w lipcu Tencent poinformował o nabyciu Visual Arts, czyli firmy-matki studia Key, mającego w swoim portfolio między innymi grę Clannad. W listopadzie 2024 roku firma zainwestowała w Kuro Games, zdobywając większościowe udziały w tym studiu.
Po tym jak w 2024 roku sytuacja firmy Ubisoft zaczęła się psuć, doszło do zacieśnienia jej współpracy z Tencentem. Wiosną 2025 roku ogłoszono, że wraz z chińskim gigantem powoła ona do życia spółkę zależną, która będzie sprawować kontrolę nad markami Assassin’s Creed, Far Cry oraz Tom Clancy’s Rainbow Six. Tencent miał otrzymać 25% udziałów w tym nienazwanym jeszcze wówczas bycie, a cała transakcja miała zostać sfinalizowana do końca 2025 roku.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Tencent.
Metal Slug: Awakening - 22 sierpnia 2023 - PC
Chess Rush - 3 lipca 2019 - AND, iOS
Ring of Elysium - 24 czerwca 2019 - PC
Perfect World Mobile - 6 marca 2019 - AND, iOS
King Of Glory - 20 listopada 2015 - iOS, AND
Transformers Online - Anulowana - PC
Chiński konglomerat działający w wielu branżach, którego główna siedziba mieści się w Shenzen. Tencent może pochwalić się pozycją jednej z najbardziej dochodowych firm multimedialnych na świecie, a także największej na świecie firmy z branży gier wideo. Opisywany gigant posiada udziały w ponad 600 spółkach i jest właścicielem między innymi takich podmiotów, jak Riot Games, Funcom, Sumo Group czy Turtle Rock Studios, a także posiada większościowe udziały między innymi w studiach Techland, Yager Development, Fatshark oraz Tequila Works.
Dzieje firmy rozpoczynają się w listopadzie 1998 roku. Jej założycielami byli: Pony Ma, Zhang Zhidong, Xu Chenye, Charles Chen oraz Zeng Liqing. Pierwszym dziełem Tencenta był wypuszczony w lutym 1999 roku komunikator OICQ, niedługo później przemianowany na QQ.
Choć z perspektywy czasu może się to wydawać zaskakujące, przez pierwsze trzy lata działalności Tencent był nierentowny. Co więcej, w 2001 roku 46,5% udziałów w firmie znalazło się w rękach południowoafrykańskiego Naspers. W czerwcu 2004 roku Tencent zadebiutował na giełdzie w Hongkongu.
Początkowo dochody firmy pochodziły głównie z reklam i abonamentów premium komunikatora QQ; z czasem Tencent zaczął zarabiać głównie na opłatach za jego mobilną wersję, a także udzielając licencji na korzystanie z jego charakterystycznego logotypu przedstawiającego pingwina. W 2011 roku światło dzienne ujrzała aplikacja społecznościowa Tencenta – Weixin – którą z czasem przechrzczono na WeChat.
Choć Tencent zaczął interesować się rynkiem gier wideo jeszcze w 2004 roku, a cztery lata później do jego portfolio trafiły licencje na gry CrossFire oraz Dungeon Fighter Online, pierwszy duży krok w tej branży firma postawiła dopiero w lutym 2011 roku. Wówczas to w jej rękach znalazły się większościowe udziały w Riot Games – studiu odpowiedzialnym za grę League of Legends. W czerwcu 2012 roku firma nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w Epic Games. W roku 2013 do grona firm, w których Tencent posiadał swoje udziały, dołączyły Kingsoft Network Technology oraz Activision Blizzard (Chińczycy dołożyli swoją cegiełkę do oddzielenia tej firmy od innego molocha – Vivendi). W marcu 2014 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w południowokoreańskim CJ Games, zaś w czerwcu 2016 roku pod jego skrzydłami znalazła się ekipa Supercell – autorzy gry Clash of Clans.
Inwestycje Tencenta nie ograniczały się przy tym wyłącznie do branży gier wideo; na przestrzeni lat firma inwestowała również w szereg innych podmiotów z branży technologicznej i internetowej. Na długiej liście tych ostatnich można znaleźć między innymi chińską wyszukiwarkę Sogou, uruchomiony przez nią bank internetowy WeBank czy choćby takich gigantów, jak Tesla.
Wszystko to sprawiło, że w maju 2017 roku Tencent znalazł się na liście dziesięciu największych firm świata, z kolei w czerwcu trafił na ósme miejsce zestawienia 100 największych globalnych marek według BrandZ. Co ciekawe, firma próbowała przejąć fińskie Rovio Entertainment (twórców serii Angry Birds), jednak ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem.
W 2017 roku Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w Frontier Developments; mowa o twórcach gier Elite: Dangerous czy Planet Zoo. W sierpniu tego roku Tencent stał się drugą azjatycką firmą (po Alibaba Group), której kapitalizacja rynkowa przekroczyła barierę 400 miliardów dolarów. W listopadzie natomiast w rękach omawianego giganta znalazły się mniejszościowe udziały w firmie Snap Inc., stojącej za aplikacją Snapchat. Z kapitalizacją rynkową, która w tym momencie wynosiła już 475 miliardów dolarów, Tencent został największym wydawcą gier wideo na świecie. Niedługo później udało mu się przebić barierę 500 miliardów dolarów kapitalizacji oraz wyprzedzić firmę Meta (dawniej – Facebook). W lutym 2018 roku w jego rękach znalazł się mniejszościowy pakiet udziałów w Skydance Media.
Od ponad dziesięciu lat Tencent był na fali wznoszącej, która zatrzymała się dopiero po drugim kwartale 2018 roku, kiedy to firma odnotowała spadek zysków. Sytuacja odbiła się negatywnie na jej wycenie giełdowej oraz wartości rynkowej, która zmniejszyła się o niemal 50 miliardów dolarów. W marcu 2018 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w firmie Ubisoft, zaś w październiku – w studiu KRAFTON. W styczniu 2020 roku pod skrzydła Tencenta trafił Funcom, zaś w lutym do grona podmiotów, w które zainwestował Tencent, dołączyła Roblox Corporation.
W styczniu 2021 roku omawiana firma nabyła większościowe udziały udziały w Klei Entertainment oraz Fatshark, z kolei w czerwcu – w Yager Development. W międzyczasie Chińczycy zainwestowali też w Bohemia Interactive Studio. W lipcu chiński organ nadzoru monopolowego zablokował nowe przedsięwzięcie Tencenta, polegające na przejęciu dwóch największych serwisów streamingowych w Chinach, czyli Huya Live i DouYu. W październiku Tencent nabył 22% udziałów w polskim Bloober Team, a w grudniu pod jego skrzydłami znalazło się Slamfire Inc., czyli firma-matka zespołu Turtle Rock Studios. W styczniu 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Tencent przygotowuje się do przejęcia firmy Black Shark – jednego z największych chińskich producentów smartfonów gamingowych. Ostatecznie jednak chiński gigant odstąpił od tych zamiarów. Niemniej, w tym samym miesiącu przejął on Sumo Group, czyli firmę-matkę Sumo Digital. W lutym do portfolio Tencenta dołączyła zaś firma 1C Company, przemianowana na Fulqrum Games, z kolei w marcu Chińczycy nabyli większościowe udziały w Tequila Works.
Czerwiec 2022 roku przyniósł informację o kolejnym spadku przychodów chińskiego giganta; winę za taki stan rzeczy zrzucono na pandemię COVID-19 i oraz zaostrzone regulacje narzucone przez chiński rząd. W sierpniu Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w studiu FromSoftware. We wrześniu dowiedzieliśmy się o nabyciu przez Tencent 49,9% udziałów i 5% praw do głosu w Guillemot Brothers Limited, czyli spółce-matce firmy Ubisoft. Niedługo później opisywany moloch ogłosił, że w jego rękach znalazły się mniejszościowe udziały w studiu Triternion, które stworzyło grę Mordhau.
W czerwcu 2023 roku pod skrzydłami Tencenta znalazł się zespół Lucid Games – autorzy gier Switchblade oraz Destruction AllStars. Wreszcie w lipcu 2023 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Tencent przejął większościowe udziały w polskim Techlandzie. Rodzima firma miała zachować dotychczasową swobodę, a na jej czele nadal miał stać Paweł Marchewka, pełniąc funkcję jej dyrektora generalnego.
Grudzień 2023 roku przyniósł wieści o regulacjach, którymi chiński rząd planował objąć sieciowe produkcje, co negatywnie odbiło się na kondycji finansowej szeregu firm z Państwa Środka, w tym również Tencenta. Niemniej gigant szybko wrócił do dawnej formy, w marcu 2024 roku mogąc pochwalić się 7-procentowym wzrostem przychodów w czwartym kwartale 2023. Ponadto w lipcu Tencent poinformował o nabyciu Visual Arts, czyli firmy-matki studia Key, mającego w swoim portfolio między innymi grę Clannad. W listopadzie 2024 roku firma zainwestowała w Kuro Games, zdobywając większościowe udziały w tym studiu.
Po tym jak w 2024 roku sytuacja firmy Ubisoft zaczęła się psuć, doszło do zacieśnienia jej współpracy z Tencentem. Wiosną 2025 roku ogłoszono, że wraz z chińskim gigantem powoła ona do życia spółkę zależną, która będzie sprawować kontrolę nad markami Assassin’s Creed, Far Cry oraz Tom Clancy’s Rainbow Six. Tencent miał otrzymać 25% udziałów w tym nienazwanym jeszcze wówczas bycie, a cała transakcja miała zostać sfinalizowana do końca 2025 roku.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Tencent.
Honor of Kings: World - 2026 - PC
System Shock 3 - Nieznana - PC
Code: To Jin Yong - Nieznana - PC
Lista wszystkich gier wydanych przez Tencent.
Metal Slug: Awakening - 22 sierpnia 2023 - AND, iOS
Undawn - 14 czerwca 2023 - PC, AND, iOS
Chess Rush - 3 lipca 2019 - AND, iOS
Ring of Elysium - 24 czerwca 2019 - PC
Perfect World Mobile - 6 marca 2019 - AND, iOS
Playerunknown's Battlegrounds Mobile: Army Attack - 8 lutego 2018 - AND, iOS
King Of Glory - 20 listopada 2015 - iOS, AND
Monster Hunter Online - 18 sierpnia 2013 - PC
Call of Duty Online - 1 maja 2013 - PC
Do sieci trafił nowy gameplay z gry RPG akcji Honor of Kings: World, tworzonej przez chiński zespół z TiMi Studios. Na ponad sześciominutowym materiale możemy przyjrzeć się malowniczym lokacjom, jak również widowiskowemu systemowi walki.
gry
Marcin Przała
29 października 2023 15:28
Firma Nightdive Studios potwierdziła, że prawa do System Shocka 3 są całkowicie w rękach Tencentu i tylko od chińskiego giganta zależy, czy gra w ogóle powstanie.
gry
Adrian Werner
28 sierpnia 2022 08:21
Do sieci właśnie trafił zwiastun Code: To Jin Yong, czyli gry akcji poświęconej sztukom walki, która rozgrywa się w starożytnych Chinach. Stoi za nią firma Tencent.
gry
Kamil Kleszyk
27 czerwca 2022 20:57
Warren Spector i studio OtherSide Entertainment prawdopodobnie nie są już zaangażowani w produkcję System Shocka 3. Chińska firma Tencent, która miała dofinansować grę, wydaje się mieć pełną kontrolę nad projektem.
gry
Hubert Śledziewski
14 marca 2022 10:05
OtherSide Entertainment, studio opracowujące grę System Shock 3, ogłosiło, że równolegle tworzy inną produkcję. Według Warrena Spectora ma to być nowa marka, w której decyzje gracza bezpośrednio wpłyną na fabułę.
gry
Hubert Śledziewski
3 marca 2022 21:21
Zapowiedziano oparte na filmowej licencji strzelankowe MMORPG Avatar: Reckoning. Gra zmierza na urządzenia mobilne i zaoferuje misje fabularne dla pojedynczego gracza, rozgrywki kooperacyjne oraz potyczki PvP.
gry
Adrian Werner
15 stycznia 2022 14:51
Zapowiedziano Honor of Kings: World, czyli RPG akcji z otwartym światem, będące spin-offem popularnej gry MOBA. Pierwszy zwiastun prezentuje się imponująco.
gry
Adrian Werner
31 października 2021 08:23
Tencent ogłosił, że studio odpowiedzialne za PUBG Mobile pracuje nad grą Undawn, czyli kooperacyjnym survivalem osadzonym w świecie opanowanym przez zombie. Tytuł ma zadebiutować w tym roku na PC i urządzeniach mobilnych.
gry
Agnieszka Adamus
28 marca 2021 11:48
Firma Tencent nabyła większość udziałów w Klei Entertainment. Założyciel studia znanego z Don't Starve oraz Mark of the Ninja zapewnił, że w praktyce nie zmieni to nic w funkcjonowaniu zespołu, który zachowa pełną autonomię twórczą.
gry
Jakub Błażewicz
23 stycznia 2021 14:40
Znane z Call of Duty: Mobile oraz Pokémon Unite studio TiMi zapowiedziało Metal Slug Code: J, czyli mobilną odsłonę popularnego cyklu strzelanek firmy SNK.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
28 czerwca 2020 10:37