Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Metro Exodus (PC)

Metro Exodus

Trzecia odsłona postapokaliptycznego cyklu FPS-ów inspirowanego twórczością Dmitrija Głuchowskiego, nad którym pieczę sprawuje studio 4A Games. Gracze po raz kolejny wcielają się w stalkera Artema, walczącego o przetrwanie w opanowanym przez mutanty świecie po wojnie nuklearnej.

Akcji | FPP | science fiction | postapokalipsa | książki | FPS | strzelanki | Epic Store exclusive

Okładka Metro Exodus (PC)

data premiery gry:

15lut2019

PC PS4 XONE
Rekomendacja GRYOnline.pl

Metro Exodus to pierwszoosobowa strzelanka osadzona w postapokaliptycznych realiach. Stanowi ona trzecią odsłonę cyklu opartego na powieściach Dmitrija Głuchowskiego, po grach Metro 2033 oraz Metro: Last Light. Wszystkie trzy produkcje opracowało ukraińskie studio 4A Games.

Najświeższe informacje i ciekawostki na temat trzeciego Metra znajdziecie w naszym artykule Wszystko o Metro Exodus. Tekst jest na bieżąco uaktualniany zarówno przed, jak i po premierze gry.

Fabuła

W grze powracamy do postapokaliptycznej przyszłości, w której ludzką cywilizację zniszczyła globalna wojna atomowa, i ponownie wcielamy się w znanego z poprzednich części Artema. Akcja rozpoczyna się w roku 2035, kilka miesięcy po wydarzeniach z Metro: Last Light. Próbując dowiedzieć się, czy ludzkość przetrwała gdziekolwiek poza Moskwą, protagonista i jego towarzysze broni z zakonu Spartan odkrywają rządowy spisek, wskutek czego zostają zmuszeni do opuszczenia tuneli metra i ruszenia w świat. Bohaterowie przemierzają Rosję na pokładzie pociągu Aurora, szukając wolnego od radiacji i mutantów miejsca, w którym mogliby zacząć nowe życie.

Mechanika

Metro Exodus stanowi rozwinięcie pomysłów z poprzednich dwóch gier. Ponownie dostajemy zatem rozgrywkę, której głównym składnikiem jest walka, przeplatana sekwencjami skradankowymi i eksploracyjnymi. Główną różnicę względem wcześniejszych odsłon stanowi uwypuklenie roli ostatniego z wymienionych elementów. W toku przygody naprzemiennie odwiedzamy tradycyjne, korytarzowe lokacje pokroju bunkrów czy tuneli, a także otwarte (lub półotwarte) mapy o quasi-sandboksowym charakterze, na których gracz otrzymuje większą swobodę działania i zestaw opcjonalnych atywności do sprawdzenia. Obszary te są na tyle duże, że twórcy wprowadzili różne środki transportu, w tym drezynę i samochód, jak również zmienną pogodę oraz cykl dnia i nocy.

W parze z większą skalą gry idzie nowość, jaką jest system rzemiosła – główną atrakcję otwartego świata stanowi szukanie zasobów, a także coraz lepszego ekwipunku i jego ulepszeń. Obejmuje to zarówno rożne bronie (w sumie kilkanaście odmian) i ich wszechstronne modyfikacje, jak i narzędzia przydatne w eksploracji, np. naramienny kompas. Co ciekawe, crafting obejmuje nie tylko wytwarzanie apteczek czy amunicji, ale również zużywanie surowców do czyszczenia broni (by się nie zacinała) i naprawiania maski przeciwgazowej (rozbita szybka może doprowadzić do śmierci bohatera).

Mimo przeniesienia akcji w zupełnie nowe miejsca, jak rozlewisko Wołgi czy pustynny brzeg Morza Kaspijskiego, większym zmianom nie uległ bestiariusz. Nadal mierzymy się z ludźmi oraz różnymi odmianami mutantów i – rzadziej – zwierząt, w większości znanymi z poprzednich odsłon serii. Podobnie rzecz ma się z arsenałem – gros dostępnego oręża pochodzi z gier Metro 2033 i Metro: Last Light. Odpowiednią różnorodność broni zapewniają natomiast wielorakie kombinacje ich modyfikacji, jak wymienne kolby, lufy czy magazynki. Dzięki nim gracz może w locie dostosowywać swoje wyposażenie do zmieniających się wyzwań.

Podobnie jak we wcześniejszych grach z cyklu, w rozgrywkę wpleciono wybory moralne. Tym razem od postępowania gracza (przede wszystkim jego skłonności do zabijania innych ludzi) zależy nie tylko zakończenie całej opowieści, ale również los poszczególnych członków jego „drużyny”. Twórcy położyli nacisk na budowanie relacji z towarzyszami Artema, co uwidacznia się przede wszystkim podczas spokojnych sekwencji w podróży na pokładzie Aurory, które oddzielają główne rozdziały kampanii.

Tryby gry

Metro Exodus oferuje wyłącznie tryb fabularny dla pojedynczego gracza. W zależności od chęci uważnego zwiedzania lokacji, jego przejście może zająć od 10 do nawet 30 lub więcej godzin.

Kwestie techniczne

Seria znana jest z wyśmienitej grafiki, generowanej przez autorską technologię studia 4A Games – 4A Engine – i Metro Exodus kontynuuje tę tradycję. Gra może imponować oprawą wizualną. Deweloper zadbał o wysoki poziom detali, mimo że mapy są nieporównywalnie większe niż w poprzednich odsłonach cyklu.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 6,5 / 10 na podstawie 1803 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,4 / 10 na podstawie 1689 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 214,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Metro Exodus

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Metro Exodus

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-4770K 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 59 GB HDD, Windows 7(SP1)/8/10
Minimalne: Intel Core i5-4440 3.1 GHZ, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 59 GB HDD, Windows 7(SP1)/8/10

Recenzja gry Metro Exodus – Red Dead Redemption 2 wśród FPS-ów
Recenzja gry Metro Exodus – Red Dead Redemption 2 wśród FPS-ów

Recenzja 13 lutego 2019, 16:00

Spartanie mogliby nie gadać, gdy nie mają nic sensownego do powiedzenia – tylko czasem po prostu się zamknąć i pozwolić graczowi samemu coś wywnioskować, zamiast bić go po twarzy ekspozycją. Biorąc poprawkę na potężną ilość kwestii dialogowych, należało też skrzyknąć lepszą obsadę. Dla gracza tak samo męczące jest słuchanie beznamiętnych głosów aktorów, jak dla nich musiało być chyba czytanie angielskich tekstów z rosyjskim akcentem – przy czym paradoksalnie najsłabiej wypadają odtwórcy głównych ról: Artioma, jego żony Ani i dowodzącego Aurorą pułkownika Młynarza... Zaraz, zaraz, a Artiom to przypadkiem nie miał być niemy?

PC
PS4
XONE