Dodatek do gry Metro Exodus
Data wydania: 20 sierpnia 2019
Pierwszy fabularny dodatek do postapokaliptycznego FPS-a Metro Exodus. Jego akcja toczy się w Nowosybirsku, które to miasto przemierzamy jako pułkownik Chlebnikow na rok przed wydarzeniami z "podstawki". Bohater DLC The Two Colonels udaje się na niebezpieczną ekspedycję, by zapewnić szanse na przetrwanie swojemu synowi – Kiryłowi – i pozostałym mieszkańcom tuneli.
Gracze
OpenCritic
The Two Colonels to pierwsze fabularne rozszerzenie do FPS-a zatytułowanego Metro Exodus. Dodatek został opracowany przez autorów podstawowej wersji gry, czyli studio 4A Games.
Akcja Metro Exodus: The Two Colonels toczy się w Nowosybirsku, niemal rok przed tym, jak wizytę w tym mieście złożył Artem ze swoją drużyną. Głównym bohaterem jest pułkownik Chlebnikow, ojciec małego Kiryła. Podziemny bastion ludzkości stopniowo upada – nie dość, że zielona substancja zapewniająca jego mieszkańcom ochronę przed radiacją zaczyna się kończyć, to jeszcze jest on nieustannie atakowany przez hordy mutantów. Chcąc zapewnić przetrwanie synowi i innym pozostałym przy życiu ludziom, protagonista udaje się na ekspedycję, mając nadzieję na znalezienie sposobu na przetrwanie kolonii.
W Metro Exodus: The Two Colonels autorzy oddają nam do dyspozycji liniowy etap. Przemierzając klaustrofobiczne lokacje, musimy nieustannie mieć się na baczności, gdyż niebezpieczeństwo w postaci zmutowanych kreatur może czyhać na każdym kroku. Bohater nie jest jednak bezbronny, a jego szanse na przeżycie zwiększa przede wszystkim potężny miotacz ognia siejący spustoszenie w szeregach wrogów (pod warunkiem, że w danym momencie mamy do niego paliwo).
Oprawa audiowizualna dodatku The Two Colonels prezentuje wysoki poziom znany z podstawowej wersji gry Metro Exodus.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PlayStation 4 20 sierpnia 2019
PlayStation 5 18 czerwca 2021
PC Windows 20 sierpnia 2019
Xbox Series X/S 18 czerwca 2021
Xbox One 20 sierpnia 2019
Producent: 4A Games
Wydawca: Deep Silver / Plaion
Gry podobne:
7GIER
Seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS-ów) na motywach postapokaliptycznych powieści Dmitrija Głuchowskiego. Marka została wykreowana przez ukraińskie studio 4A Games, a obecnie prawa do niej znajdują się w posiadaniu firmy Deep Silver.
Poznaliśmy datę premiery dodatku Metro Exodus: Two Colonels. Pierwsze fabularne DLC do postapokaliptycznej strzelanki zadebiutuje już jutro.
gry
Jakub Błażewicz
19 sierpnia 2019
Studio 4A Games ujawniło swoje plany związane z rozwojem gry Metro Exodus. Deweloperzy przygotowują dwa fabularne dodatki, czyli The Two Colonels i Sam’s Story, w których poznamy losy bohaterów innych niż Artem.
gry
Krystian Pieniążek
16 maja 2019
Wymagania sprzętowe gry Metro Exodus: The Two Colonels:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4440 3.1 GHZ, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 lub lepsza, Windows 7(SP1)/8/10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4770K 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, Windows 7(SP1)/8/10.
Ultra wymagania sprzętowe:
(4K) Intel Core i9-9900K 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 11 GB GeForce RTX 2080 Ti lub lepsza, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 329 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Seep
Ekspert
2025.03.13
Metro to jedna z ulubionych serii gier na mojej liście, jak każda odsłona, Exodus nie zawiódł mnie. Fabularnie naprawdę świetnie, w końcu rozmaite lokalizacje, nie ciągły śnieg i podziemia rosyjskiego metra. Graficznie cudo, każda z lokalizacji ma swój urok i przyciąga do siebie, na każdej z map czeka nas mnóstwo eksploracji, odkrywania ciekawych miejsc i misji pobocznych. W 'Wołdze' odkrywamy nowy środek transportu jakim jest łódź, przy okazji płynąc niejednokrotnie zostaniemy zaatakowani przez jakieś stworzenie zamieszukujące skażone głębiny tutejszych wód, od małych potworów po wielkie giganty przekraczające dziesięciokrotnie długość łodzi. Modyfikowanie broni i naszego ekwipunku bardzo fajne, nie powtarza się, w każdej lokalizacji znajdziemy coś nowego dla naszej postaci. Potem nadchodzi Jamantau, czyli pięka zielona, zalesiona lokalizacja w której trafiamy na bunkier kanibali, próbujących zrobić z naszej ekipy pożywienie, lecz oczywistą sprawą jest, że się stamtąd wydostajemy cali i zdrowi, to chyba jedna z najbardziej mrożących krew w żyłach lokalizacji z całej gry. Potem Morze Kaspijskie, trafiamy tu na lokalizację pokrytą piachem, dosłownie pustynia i odkrywamy kolejny środek transportu jakim jest auto. Graficznie i fabularnie naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem, każda lokalizacja ma dla nas coś nowego, żadnej monotonności, po prostu jak siądziemy to ciężko jest oderwać się od tego tytułu bo fabuła nas po prostu wsysa, jesteśmy ciekawi co będzie dalej. Giul była spoko, szkoda, że nie dołączyła do naszego oddziału. W każdej z naszych kryjówek mamy możliwość odpoczynku, więc możemy eksplorować świat Exodus za dnia, albo nocy co dodaje tej grze jeszcze większego uroku. Potem trafiamy do Tajgi, pięknej zalesionej lokalizacji zamieszkanej przez tutejszych tubylców walących do nas z kusz i mają tam kogoś jeszcze, wielkiego niedźwiedzia. Eksploracja bagien nocą w tym rozdziale to coś pięknego. Na koniec, w ostatniej lokalizacji trafiamy do miasta z tytułowym metrem, kolejne epickie miejsce z klimatem. I tak kończy się podstawka, potem ograłem dodatek The Two Colonels, nie był on zbyt długi bo jakieś 2h, ale i tak było warto. Ekslporujemy w nim rosyjskie metro z nową bronią jaką jest miotacz ognia, wcielamy się tam w postać ojca Kiryła z podstawki Exodus, to DLC jakoś nieszczególnie mnie ujęło, kończyłem je trochę na siłę, ale i tak było warto. Na koniec ograłem ostatnie DLC jakim było Sam's Story, czyli amerykanina który był w naszej ekipie w podstawce, opuścił nas bodajże na Morzu Kaspijskim zostając z Giul, to DLC było świetne i przejście go zajęło mi już jakieś 5h, naprawdę świetna historia, mogliby z tego nawet zrobić osobną odłosnę Metro a nie DLC. Miejsce przepiękne, fajna fabuła, nie nudzi ani przez sekundę. Popijawa z Kapitanem to złoto, hodowcy mutantów i wiele innych ciekawych rzeczy. Podsumowując, pozycja obowiązkowa dla każdego fana serii, z obydwoma dodatkami fabularnymi. Moje gameplay'e z tego tytułu: https://www.youtube.com/watch?v=Pg1CaSvtJP4&t=1360s - podstawkahttps://www.youtube.com/watch?v=52W--IYsURQ&t=1016s - The Two Colonelshttps://www.youtube.com/watch?v=htYHXJlD_lA&t=298s - Sam's Story
Harry M
Ekspert
2024.11.03
1h50m na Ukończenie na Trudnym DLC broni się jedynie fabułą. Dobrze rozwija wątek z podstawki, przedstawia ciężkie sceny i wzrusza zakończeniem. Szkoda że wydaje się to takie zrobione na szybko bez większego zagłębienia Rozgrywka nudna - etap z miotaczem ognia się przeciągał i nużył. Później etap z bezmyślnym strzelaniem i ponownie nudnawy etap z miotaczem Dodatek który chyba lepiej zobaczyć na YT
m4tekt
Ekspert
2021.08.18
Fajnie opowiedziana historia stacji, która przyszło nam poznać w podstawce. Dodatek krótki, ale ciekawy i intensywny. Jest ok
gutosaw
Ekspert
2020.12.19
++ Bardzo dobre, wzruszające zakończenie ++ Bardzo dobra fabuła ++ Dobrze poprowadzona narracja + Dobre zarządzanie zaletami i wadami przeciwników + Dobrze wykonany aspekt strzelankowy + Różnorodność w typach broni i ulepszeń + Dobrze wykonana, angażująca eksploracja + Dobre uzupełnienie głównej historii + Dobre dialogi + Ideologia + Klimat gry - - Monotonne korzystanie z miotacza płomieni - - Ograniczony wybór ekwipunku - - Mała różnorodność wrogów i niezbyt satysfakcjonujące starcia - Tekstury - Gra za krótka - Bugi (blokowanie się na obiektach, przenikanie przez nie itp.)
Charson
Ekspert
2025.07.13
kęsik
Ekspert
2023.04.19
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2022.04.25
SULIK
Ekspert
2020.11.26
Ocena OpenCritic
51% rekomendacji (6)
Destructoid
Chris Moyse
GamingBolt
Shubhankar Parijat
Windows Central
Brendan Lowry
TechRaptor
Anson Chan
Push Square
Liam Croft
Hauka Pretorianin
Spoko DLC oba są na jakieś 2 godziny plus minus, więcej strzelania i nowe lokacje, w tym przypadku liniowe.
Benekchlebek Senator
Dodatek do tej gry to coś lepszego, niż większość pełnych gier dzisiaj wydawanych
The_Normal_One Centurion
Gra sama w sobie jest bardzo dobra ale absurdalnie krótka (1,5 ze wszystkimi cutscenkami) Dodatek mający na celu dopowiedzenie pewnego wątku fabularnego z podstawowej wersji gry.
Seep Generał
Metro to jedna z ulubionych serii gier na mojej liście, jak każda odsłona, Exodus nie zawiódł mnie. Fabularnie naprawdę świetnie, w końcu rozmaite lokalizacje, nie ciągły śnieg i podziemia rosyjskiego metra. Graficznie cudo, każda z lokalizacji ma swój urok i przyciąga do siebie, na każdej z map czeka nas mnóstwo eksploracji, odkrywania ciekawych miejsc i misji pobocznych. W 'Wołdze' odkrywamy nowy środek transportu jakim jest łódź, przy okazji płynąc niejednokrotnie zostaniemy zaatakowani przez jakieś stworzenie zamieszukujące skażone głębiny tutejszych wód, od małych potworów po wielkie giganty przekraczające dziesięciokrotnie długość łodzi. Modyfikowanie broni i naszego ekwipunku bardzo fajne, nie powtarza się, w każdej lokalizacji znajdziemy coś nowego dla naszej postaci. Potem nadchodzi Jamantau, czyli pięka zielona, zalesiona lokalizacja w której trafiamy na bunkier kanibali, próbujących zrobić z naszej ekipy pożywienie, lecz oczywistą sprawą jest, że się stamtąd wydostajemy cali i zdrowi, to chyba jedna z najbardziej mrożących krew w żyłach lokalizacji z całej gry. Potem Morze Kaspijskie, trafiamy tu na lokalizację pokrytą piachem, dosłownie pustynia i odkrywamy kolejny środek transportu jakim jest auto. Graficznie i fabularnie naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem, każda lokalizacja ma dla nas coś nowego, żadnej monotonności, po prostu jak siądziemy to ciężko jest oderwać się od tego tytułu bo fabuła nas po prostu wsysa, jesteśmy ciekawi co będzie dalej. Giul była spoko, szkoda, że nie dołączyła do naszego oddziału. W każdej z naszych kryjówek mamy możliwość odpoczynku, więc możemy eksplorować świat Exodus za dnia, albo nocy co dodaje tej grze jeszcze większego uroku. Potem trafiamy do Tajgi, pięknej zalesionej lokalizacji zamieszkanej przez tutejszych tubylców walących do nas z kusz i mają tam kogoś jeszcze, wielkiego niedźwiedzia. Eksploracja bagien nocą w tym rozdziale to coś pięknego. Na koniec, w ostatniej lokalizacji trafiamy do miasta z tytułowym metrem, kolejne epickie miejsce z klimatem. I tak kończy się podstawka, potem ograłem dodatek The Two Colonels, nie był on zbyt długi bo jakieś 2h, ale i tak było warto. Ekslporujemy w nim rosyjskie metro z nową bronią jaką jest miotacz ognia, wcielamy się tam w postać ojca Kiryła z podstawki Exodus, to DLC jakoś nieszczególnie mnie ujęło, kończyłem je trochę na siłę, ale i tak było warto. Na koniec ograłem ostatnie DLC jakim było Sam's Story, czyli amerykanina który był w naszej ekipie w podstawce, opuścił nas bodajże na Morzu Kaspijskim zostając z Giul, to DLC było świetne i przejście go zajęło mi już jakieś 5h, naprawdę świetna historia, mogliby z tego nawet zrobić osobną odłosnę Metro a nie DLC. Miejsce przepiękne, fajna fabuła, nie nudzi ani przez sekundę. Popijawa z Kapitanem to złoto, hodowcy mutantów i wiele innych ciekawych rzeczy. Podsumowując, pozycja obowiązkowa dla każdego fana serii, z obydwoma dodatkami fabularnymi.
Moje gameplay'e z tego tytułu:
https://www.youtube.com/watch?v=Pg1CaSvtJP4&t=1360s - podstawka
https://www.youtube.com/watch?v=52W--IYsURQ&t=1016s - The Two Colonels
https://www.youtube.com/watch?v=htYHXJlD_lA&t=298s - Sam's Story