Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Skyrim - poradnik, solucja, mapy

Skyrim - poradnik, solucja, mapy

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady na start do Skyrim Skyrim poradnik, solucja

Na tej stronie znajdziesz porady na start do gry TES V: Skyrim. Przygotowaliśmy dziesięć wskazówek poruszających różne tematy związane z rozgrywką. Wiedza zdobyta dzięki lekturze tego rozdziału powinna ci znacząco ułatwić początkowe godziny gry oraz przechodzenie kampanii po raz pierwszy.

Możesz zmienić poziom trudności w dowolnym momencie gry

Skyrim oferuje aż sześć różnych poziomów trudności - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

Skyrim oferuje aż sześć różnych poziomów trudności. W zależności od wybranego poziomu trudności zmieniają się wartości otrzymywanych i zadawanych obrażeń. W skrócie - na wyższych poziomach trudności ataki bohatera są słabsze, zaś ataki przeciwników silniejsze.

Ważną cechą gry jest to, że poziomu trudności nie ustawia się na stałe w momencie rozpoczynania nowej kampanii. Poziom trudności możesz zmienić w dowolnym momencie rozgrywki (w menu pauzy przejdź do ustawień i zakładki Rozgrywka - Gameplay), także jeśli bohater bierze aktualnie udział w jakichś walkach. Z opcji tej możesz więc korzystać żeby "oszukać grę" i ułatwić sobie wygranie walki, z którą na aktualnym poziomie trudności sobie nie radzisz.

Dodatkową zachętą do modyfikowania na bieżąco ustawień trudności jest to, że z poziomami trudności nie są powiązane żadne trofea. Jeśli chcesz ułatwić sobie zdobycie "platyny", to możesz wybrać nawet najniższy poziom trudności Nowicjusz (Novice), dzięki któremu o wiele szybciej można wygrać wszystkie obowiązkowe walki.

Nie śpiesz się przesadnie z przechodzeniem głównej fabuły

Skyrim posiada stosunkowo niewielką liczbę głównych questów, zdecydowanie mniej niż można byłoby oczekiwać od gry z ogromnym światem - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

Skyrim posiada stosunkowo niewielką liczbę głównych questów, zdecydowanie mniej niż można byłoby oczekiwać od gry z ogromnym światem. Efektem takiego stanu rzeczy jest to, że wiele questów jest długich oraz że w późniejszych głównych zadaniach do rozegrania jest wiele wymagających walk, w których do pokonania mogą być m.in. elitarni magowie, giganci, smoki czy wiedźmokruki.

Radzimy nie śpieszyć się z przystępowaniem do dalszych głównych misji, bo bohater może niepotrzebnie napotkać spore problemy z ich ukończeniem. Rekomendujemy zająć się wszystkimi początkowymi głównymi questami do zadania Droga głosu włącznie, dzięki któremu sterowana postać odblokuje kilka przydatnych Krzyków. Poświęć następnie trochę czasu na uczynienie sterowanej postaci silniejszą i zwiększenie jej umiejętności. Możesz tego dokonać dzięki "zwykłej" eksploracji lub zaliczaniu pobocznych zadań (np. początkowych questów dla każdej z głównych gildii świata gry).

Do głównej fabuły powróć po tym jak uznasz, że bohater jest silniejszy i bardziej wszechstronny - rozwiń umiejętności związane z walką oraz umiejętności pomocnicze (np. skradanie się i retorykę), przyłącz do drużyny jakiegoś towarzysza oraz wyposaż sterowaną postać w lepsze elementy ekwipunku oraz w silniejsze zaklęcia (jeśli grasz bohaterem władającym magią).

Zapisuj często stan gry żeby uchronić się na wypadek śmierci lub przed złą decyzją

W Skyrim łatwo można zginąć nawet grając na normalnym poziomie trudności - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W Skyrim łatwo można zginąć nawet grając na normalnym poziomie trudności. Radzimy w rezultacie zabezpieczać się i wykonywać w odpowiednich momentach manualne zapisy stanu gry. Na utworzenie sejwa najlepiej zdecydować się przed wkroczeniem do nowej, nieznanej lokacji, zwłaszcza jeśli jest to loch lub inna lokacja, w której występuje duże ryzyko napotkania przeciwników. Po wejściu do lokacji może okazać się, że wrogów jest zbyt wielu lub że są zbyt silni i nie zawsze możliwa jest sprawna ucieczka.

Drugi typ sytuacji, w których sejwy mogą być bardzo przydatne, to questy, w których bohatera czekają wybory i/lub opcjonalne cele. Możesz oczywiście pomagać sobie naszym opisem przejścia, w którym zawarliśmy możliwe wybory oraz ich konsekwencje. Dla pewności dobrze jest jednak tworzyć manualny zapis w momencie rozpoczynania każdego nowego questu. Uchroni cię to na wypadek podjęcia jakichś "złych" decyzji. Jest to szczególnie istotne w przypadku questów daedrycznych. Jeżeli niewłaściwie sie w nich zachowasz, to możesz stracić szansę zdobycia niektó®ych daedrycznych artefaktów i zaprzepaścisz również starania o odblokowanie trofeum Pan Otchłani (zebranie kompletu daedrycznych artefaktów).

Na bieżąco pozbywaj się niepotrzebnego przenoszonego lootu

W grze Skyrim obowiązuje limit udźwigu i jego przekroczenie może mieć poważne konsekwencje - bohater nie może biegać ani korzystać z opcji szybkiej podróży - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W grze Skyrim obowiązuje limit udźwigu i jego przekroczenie może mieć poważne konsekwencje - bohater nie może biegać ani korzystać z opcji szybkiej podróży. Nie oznacza to, że nie powinieneś zbierać odnajdywanego lootu. Ważne jest po prostu to żeby pozbywać się na bieżąco niepotrzebnych przedmiotów z inwentarza. Do tego tematu możesz podejść na dwa główne sposoby:

  1. Sprzedawanie niepotrzebnych przedmiotów - Postaraj się już w początkowej fazie gry zlokalizować jak największą liczbę handlarzy i zapamiętać ich położenie. Każdy kupiec posiada ograniczoną ilość złota i w rezultacie bardzo często nie można takiej osobie sprzedać wszystkich niechcianych rzeczy z inwentarza. Odwiedzaj także innych handlarzy w oczekiwaniu aż odnowią się zapasy złota u "ulubionych" kupców.
  2. Składowanie niepotrzebnych przedmiotów - To mniej oczywista metoda, którą najlepiej zainteresować się po tym jak zakupisz pierwszy dom. Będziesz mógł w bezpiecznym środowisku składować przedmioty, które przydadzą się bohaterowi dopiero później, np. ciężkie materiały do craftingu.

Staraj się już od wczesnych godzin gry podróżować z towarzyszem

Podróżowanie z towarzyszem może ci bardzo ułatwić grę - kompan może wspierać bohatera w trakcie rozgrywania walk oraz pomagać w przenoszeniu ciężkich przedmiotów - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

Podróżowanie z towarzyszem może ci bardzo ułatwić grę - kompan może wspierać bohatera w trakcie rozgrywania walk oraz pomagać w przenoszeniu ciężkich przedmiotów. W przypadku walk należy pamiętać o tym, że towarzysze nie są nieśmiertelni i jeśli któryś z nich zostanie powalony to trzeba mu pomóc żeby uchronić go przed ostateczną śmiercią. Co do taszczenia przedmiotów, możesz swobodnie przekazywać towarzyszowi przedmioty z inwentarza bohatera i w dogodnym momencie je odbierać. To świetna technika szczególnie w trakcie dłuższych podróży kiedy to nie ma okazji żeby powrócić do miejsca sprzedania lub odłożenia przenoszonego sprzętu. Więcej o członkach drużyny możesz dowiedzieć się z rozdziału Towarzysze znajdującego się w atlasie świata.

Twoim pierwszym towarzyszem powinna stać się Lydia - wojowniczka ta zaoferuje głównemu bohaterowi swoje usługi niedługo po przystąpieniu do zadania Droga głosu, czyli jednego z początkowych głównych questów gry. Nie musi ona oczywiście pozostawać aktywnym członkiem drużyny aż do samego końca kampanii. Jeśli trafisz na "ciekawszego" potencjalnego towarzysza, to Lydię możesz odesłać do Białej Grani i będzie tam czekała na ponowną "rekrutację".

Nie ograniczaj rozwoju bohatera tylko do jednej wybranej dziedziny

W Skyrim teoretycznie możliwe jest rozwijanie sterowanej postaci w całości pod kątem konkretnego archetypu bohatera - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W Skyrim teoretycznie możliwe jest rozwijanie sterowanej postaci w całości pod kątem konkretnego archetypu bohatera. Możesz np. dążyć do stworzenia wojownika specjalizującego się w korzystaniu z broni jednoręcznej i tarczy. Nie jest to jednak wskazane działanie i warto (przynajmniej częściowo) postawić na większą wszechstronność. Przemawiają za tym dwa zasadnicze czynniki:

  1. Rozwijanie większej liczby umiejętności przyśpiesza rozwój bohatera. Wynika to z tego, że umiejętności, które mają mniejszą liczbę punktów mogą być ulepszane znacznie szybciej od tych, które zostały już mocno rozwinięte i posiadają np. więcej niż 50 czy 70 punktów. To z kolei przekłada się na szybsze awansowanie postacią na wyższe poziomy doświadczenia i rozwijanie zdrowia, many oraz kondycji.
  2. Różne umiejętności przydają się w różnych typach questów. Nie jest to bardzo zauważalne w trakcie zaliczania zadań głównej fabuły, ale to istotny problem w przypadku questów poszczególnych gildii. Możesz mieć spore problemy jeśli np. grasz postacią wojownika wyspecjalizowanego w walce wręcz i zapragniesz zająć się zadaniami Akademii Zimowej Twierdzy (obcowanie z różnymi szkołami magii) czy questami Gildii Złodziei (mocno wskazana dobra znajomość umiejętności kradzieży, skradania się i otwierania zamków).

Możesz szybciej zwiększać umiejętności powtarzając te same czynności

W grze Skyrim umiejętności zwiększa się dzięki wykonywaniu powiązanych z nimi czynności - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W grze Skyrim umiejętności zwiększa się dzięki wykonywaniu powiązanych z nimi czynności. Przykładowo umiejętność Broń jednoręczna możesz rozwijać wyprowadzając ataki bronią biała, umiejętność Blokowanie stosując bloki, umiejętność Skradanie przemieszczając się w pozycji przykucniętej, a umiejętność Zniszczenie rzucając zaklęciami reprezentującymi tę szkołę magii.

Możesz wykorzystywać tę cechę po to żeby "oszukiwać grę" i szybciej rozwijać umiejętności niż w przypadku tradycyjnej gry - wyprowadzaj ataki i blokuj, skradaj się i polegaj na zaklęciach z różnych szkół magii nawet gdy w danym momencie nie jest to konieczne do wyeliminowania jakiegoś przeciwnika czy przejścia przez lokację.

Jeśli jeszcze bardziej chcesz usprawnić proces podnoszenia umiejętności bohatera, to zainteresuj się również księgami umiejętności oraz trenerami umiejętności - oba te tematy dokładnie opisaliśmy na osobnych stronach atlasu świata.

Unikaj wykrycia jeśli masz w planach coś ukraść

W trakcie przechodzenia gry jest wiele okazji do kradzieży - możesz m - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W trakcie przechodzenia gry jest wiele okazji do kradzieży - możesz m.in. zakradać się do prywatnych domów, sklepów, posiadłości oraz innych pomieszczeń i lokacji, do których osoby nieupoważnione nie mają prawa wstępu. Z wykradaniem cennych przedmiotów powiązane są również questy linii fabularnej Gildii Złodziei. Zanim zaczniesz skradać się powinieneś zawsze zapisać stan gry. Uchroni cię to na wypadek popełnienia jakiegoś poważnego błędu.

Najważniejszym elementem skradania i kradzieży jest to żeby nie znaleźć się w polu widzenia żadnej innej postaci. W przeciwnym razie przestępstwo zostanie odnotowane i wezwaną zostani strażnicy. Im wyższa nagroda wyznaczona została za głowę bohatera, tym większych kłopotów musisz się spodziewać - możesz zostać zmuszony do zapłacenia kary pieniężnej, oddania skradzionych przedmiotów, wylądować w więzieniu lub nawet zostać zaatakowany bez możliwości wybronienia się. System przestępczości w grze dokładniej omówiliśmy na osobnej stronie atlasu.

Możesz zwiększać skuteczność skradania się dzięki regularnemu rozwijaniu umiejętności Kradzież, Skradanie oraz Otwieranie zamków. Staraj się jak najczęściej wykonywać czynności pozwalające na podnoszenie tych umiejętności, nawet jeśli w danym momencie nie planujesz żadnej kradzieży. Istnieje też świetny sposób zmniejszania ryzyka wykrycia - do akcji możesz przystąpić po zapadnięciu zmroku. Większość NPC-ów udaje się wtedy na odpoczynek. Łatwiej będzie ci zakraść się do niedostępnych lokacji czy okraść inne postacie w trakcie snu.

Odwiedź wszystkie duże miasta świata gry już na wczesnym stadium kampanii

W momencie rozpoczynania kampanii na mapie świata nie będziesz widział żadnych lokacji i żeby odmienić ten stan rzeczy musisz wszędzie osobiście dotrzeć - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

W momencie rozpoczynania kampanii na mapie świata nie będziesz widział żadnych lokacji i żeby odmienić ten stan rzeczy musisz wszędzie osobiście dotrzeć. Bardzo wskazane jest odwiedzenie wszystkich głównych miast już na wczesnym stadium gry. Cel tego działania jest oczywisty - z największymi miastami krainy powiązanych jest wiele głównych oraz pobocznych questów. Dzięki odkryciu danej miejscówki możesz zaoszczędzić dużo czasu, gdyż od tego momentu dostępna jest szybka podróż w to miejsce.

Świetnym sposobem na szybkie odkrycie głównych lokacji na mapie jest skorzystanie z usług powozu. Woźniców możesz odnajdywać w stajniach znajdujących się w głównych lokacjach mapy. Polecamy zainteresować się Stajnią w Białej Grani, czyli w mieście odwiedzanym już na wczesnym stadium kampanii m.in. na potrzeby zaliczenia głównego zadania Budzenie smoka. Z Białej Grani woźnica może zabrać cię do innych dużych miast, m.in. Markartu, Pękniny, Wichrowego Tronu, Zimowej Twierdzy czy Samotni. Więcej informacji i wskazówek na temat podróżowania po świecie gry znajdziesz w osobnym rozdziale Eksploracja.

Staraj się eksplorować odwiedzane lokacje w 100 procentach

Dokładna eksploracja nowo odnajdywanych lokacji może doprowadzić do wydłużenia ogólnego czasu gry, ale jest to metoda, dzięki której możesz sporo zyskać - Porady na start do Skyrim - Skyrim - poradnik, mapy, questy

Dokładna eksploracja nowo odnajdywanych lokacji może doprowadzić do wydłużenia ogólnego czasu gry, ale jest to metoda, dzięki której możesz sporo zyskać. Badanie odkrywanych miejscówek pozwala mianowicie na podnoszenie umiejętności bojowych bohatera (staczanie walk z inteligentnymi przeciwnikami lub potworami okupującymi daną lokację) oraz zdobywanie cennego lootu (im silniejsi przeciwnicy, tym lepsze skarby czekają na odkrycie). Dodatkową zachętą do eksplorowania lochów i innych tego typu lokacji jest możliwość zdobycia trofeum Poszukiwacz skarbów, które przyznawane jest za oczyszczenie 50 dowolnych podziemi (zabicie wszystkich wrogów + zebranie całego lootu).

Na ewentualne wycofanie się z eksplorowanej lokacji decyduj się tylko jeśli zauważysz, że jest ona pilnowana przez silnych / licznych przeciwników, np. przez gigantów. Każde tego typu miejsce postaraj się zapamiętać i powrócić do niego silniejszą postacią w dalszej fazie gry.

W głównej części naszego atlasu świata znajdziesz zestawienie wszystkich lokacji gry. Każdą z nich krótko opisaliśmy i możesz dzięki temu dowiedzieć się np. o typach przeciwników albo o tym czy lokacja powiązana jest z jakimś questem.