Pillars of Eternity 2: PoE vs PoE 2 - Największe zmiany
Co zmieniło się w nowej odsłonie Pillars of Eternity 2 i jakie są różnice względem pierwszej części? Odpowiadamy na to pytanie.
Aktualizacja:
W stosunku do poprzedniej części, gra Pillars of Eternity 2 Deadfire znacząco ewoluowała. Poniżej znajdziesz spis najważniejszych zmian, które objęły różne obszary rozgrywki. Bardziej szczegółowe informacje na temat poszczególnych nowości oraz usprawnień w mechanice gry znajdziesz na osobnych stronasz naszego poradnika.
Duże zmiany w Pillars of Eternity 2

- Wieloklasowość - Bohater oraz członkowie drużyny mogą być teraz postaciami wieloklasowymi, tzn. mieć ustawione dwie główne klasy. Otwiera to możliwość korzystania ze zdolności dla obu wybranych klas, przy czym wieloklasowcy wolniej są rozwijani i nie będą mogli skorzystać z umiejętności najwyższych poziomów.
- Podklasy (subklasy) - Dla każdej wybranej klasy można teraz (nieobowiązkowo) ustawić jedną z kilku możliwych podklas. Istotną ich cechą jest to, że oprócz zagwarantowania profitów i premii do statystyk mogą one też wprowadzić pewne kary czy ograniczenia. Ewentualny wybór podklady należy więc dogłębnie przemyśleć.
- 5-osobowa drużyna - W Deadfire w skład aktywnej drużyny może wchodzić tylko pięć osób (poprzednio było to sześć). Pewnym pocieszeniem jest możliwość dodatkowego "dołączania" do drużyny zwierzęcych towarzyszy oraz petów.
- Brak wytrzymałości - Od tej pory w walce pierwsze skrzypce gra jedynie parametr zdrowia! Znikają więc tymczasowe obrażenia i system walki jest bardziej przejrzysty.
- Trwałe rany (kontuzje) - Gdy któraś z sojuszniczych postaci zostanie powalona w walce, otrzyma status zranienia (injury). Wiąże się to z otrzymaniem negatywnych statusów (kar do statystyk). Ponadto gdy postać zostanie pokonana 4 razy, nie odpoczywając w tym czasie - zostanie definitywnie zabita.
- Umiejętności - Te, które były do tej pory do użycia np. "raz, aż postać wypocznie", zostały zamienione na "raz na walkę". Tym samym, masz dużo większą swobodę w używaniu umiejętności.
- Unikalny zasób klasowy - Każda klasa posiada unikalny zasób, który musi zużywać, by korzystać ze swoich umiejętności. Dla przykładu dla klasy wojownika takim zasobem jest dyscyplina (discipline), a dla klasy barbarzyńcy gniew (rage).
- Odpoczynek - Od tej pory nie musisz już wykorzystywać materiałów na stworzenie obozowiska. Twoje postacie po rozstawieniu obozu używają jedzenia, by pozbyć się kontuzji (trwałych ran). W dalszym ciągu możliwe jest odwiedzanie gospód.
- Pułapki - Postacie odkrywają teraz ukryte pułapki z pomocą współczynnika Percepcji. Zbyt niska wartość tego atrybutu może doprowadzić do przegapienia pułapki.
- Wspólne rzuty na różne testy - W czasie gry często nadal często mają miejsce "rzuty" na percepcję, zwinność, mechanikę, dyplomację itp. W Deadfire każda postać dorzuca od siebie określony procent danej umiejętności do ogólnej puli. Przykładowo jeśli bohater umieści w puli 2 punkty umiejętności Mechanika i jego towarzysze dorzucą kolejne 3 punkty to możliwe będzie zajęcie się otwarciem zamka 5 poziomu.
- Statek - Masz teraz dostęp do statku i własnej załogi. Okręt wykorzystywany jest do podróżowania po świecie gry, możliwe są też specjalne przygody na morzu (bitwy morskie, losowe zdarzenia). Pillars of Eternity 2 Deadfire pozwala na zmianę okrętu oraz na jego modyfikowanie (umieszczanie marynarzy, armat itp. w dostępnych slotach).
- Losowe spotkania na mapie świata - Od tej pory, przemierzając świat, twoja drużyna może napotkać na losowe wydarzenia. Wiele z tych wydarzeń rozgrywanych jest na zasadzie zaliczenia sceny paragrafowej. Może mieć ona różny przebieg i różny rezultat w zależności od podjętych decyzji (uniknięcie lub doprowadzenie do walki, zranienie członka drużyny, otrzymanie specjalnej nagrody itp.)
- Bardziej zaawansowana AI (sztuczna inteligencja towarzyszy) - Twoja drużyna od początku może polegać na wbudowanych mechanizmach sztucznej inteligencji (samodzielne wybieranie celów ataku oraz umiejętności). Możesz także dokładnie poustawiać jak mają zachowywać się towarzysze - do wyboru są odgórnie narzucone skrypty (np. agresywne lub ostrożne działania w trakcie walki), ale możesz też utworzyć od podstaw własne.
- Crafting i zaklinanie przedmiotów - Gra pozwala na wytwarzanie mikstur, zwojów, żywności, narkotyków czy trucizn. Możliwe jest ponadto ulepszanie posiadanych broni, pancerzy, tarcz itp.
- Zmiana szybkości rozgrywania walk - Możesz załączyć coś w rodzaju spowolnienia czasu jeśli zależy ci na bardzo starannym kontrolowaniu trudnej walki. Łatwe potyczki możesz z kolei przyśpieszać, by nie tracić czasu na obserwowanie przebiegu walk ze słabymi potworami.
- Nowy limit poziomu doświadczenia - Każdy z bohaterów może teraz awansować na 20 poziom doświadczenia. W kampanii z pierwszej części (nie licząc dodatków) limitem tym był dwunasty poziom doświadczenia.
- Przedmioty przypisane (soulbound) - Nie jest to do końca nowość, gdyż obiekty te pojawiały się już w dodatku White March do "jedynki". To potężne przedmioty, które mogą być rozwijane w trakcie przechodzenia gry i zdobywać dzięki temu nowe właściwości i statystyki. Sprawia to, że nie stają się one nagle bezużyteczne po tym jak dany bohater awansował w grze.
- Wskaźnik relacji z poszczególnymi kompanami - Wiele podejmowanych w grze decyzji wpływa na poziom relacji z towarzyszami (np. dane zachowanie spodobało im się lub wywołało ich oburzenie). Z wybranymi członkami drużyny możesz także romansować.
- Duże frakcje w świecie gry - Każda z głównych frakcji ma swoją siedzibę i powiązane z nią questy (mogą się one wzajemnie wykluczać dla wrogich sobie frakcji). Podobnie jak w przypadku członków drużyny decyzje oraz sposoby zaliczania questów wpływają na to jak drużyna postrzegana jest przez duże frakcje.
Pozostałe zmiany
- Import sejwów/wydarzeń z pierwszej części Pillars of Eternity - Możesz przenieść swoje postępy oraz główną postać. W przypadku braku sejwów gra pozwala na dokładne ustalenie wszystkich ważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w pierwszej części oraz w jej dodatkach (np. jak bohater zachował się w danej sytuacji czy kto bezpowrotnie zginął).
- Usunięto efekt "graze" (słaby cios, krótsze trwanie wykorzystanych umiejętności itp.) z puli zwykłych ataków. Od tej pory "graze" pojawi się tylko przy określonych umiejętnościach.
- Zmodyfikowane skradanie - Od tej pory postacie łatwiej wykrywają łotrzyków, gdy są do nich zwróceni twarzą.
- Hałas - Każdy atak, zaklęcie itp. ma określony poziom hałasu i może np. wabić okolicznych wrogów. Dodatkowo parametr ten jest brany pod uwagę podczas skradania się (możliwe wyświetlenie okręgu symbolizującego zasięg słuchu postaci).
- Wskaźnik penetracji obrażeń vs wskaźnik pancerza - zależność wygląda następująco: Penetracja<Pancerz = 30% bazowych obrażeń, Penetracja? Pancerz = 100% bazowych obrażeń, Penetracja (minimum dwa razy wyższa niż pancerz) = 130% bazowych obrażeń.
- Unikalne przedmioty - Od tej pory unikalne przedmioty faktycznie mają unikalne modyfikatory, cechy i bardzo rzadko przejawiają do siebie podobieństwa.
- Księgi zaklęć - Pozwalają czarodziejom na dodatkowe użycie zaklęć, jednak postacie czarujące nie nauczą się już nowych zaklęć z ksiąg.
- Dynamiczne zmienianie celów ataku podczas rzucania zaklęć - Możesz teraz zmienić cel zanim proces rzucania zaklęcia dobiegnie końca. Przydaje się to wtedy, gdy nagle nastąpiła jakaś ważna zmiana na polu bitwy.
- Lepsze wykrywanie kolizji - Postacie w drużynie teraz ustępują sobie miejsca i sytuacja zablokowania nie powinna mieć już miejsca.
- Wskaźnik relacji z poszczególnymi kompanami - Z wybranymi członkami drużyny możesz także romansować.
- Nazywanie wybranych lokacji - Niektóre z odnajdywanych w grze wysp możesz nazywać. Dotyczy to niezamieszkałych wysp, które wcześniej nie zostały przez nikogo innego odkryte.
0
- Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
- Poradnik do gry
	- Podstawy
		- Pillars of Eternity 2: Porady na start
- Pillars of Eternity 2: PoE vs PoE 2 - Największe zmiany
- Pillars of Eternity 2: Poziom trudności
- Pillars of Eternity 2: Interfejs
- Pillars of Eternity 2: Klasy postaci - lista
- Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem
- Pillars of Eternity 2: Walka
- Pillars of Eternity 2: Skradanie się i kradzież
- Pillars of Eternity 2: Sceny paragrafowe
- Pillars of Eternity 2: Rzemiosło, crafting, zaklinanie przedmiotów
- Pillars of Eternity 2: Źródła siły klas
- Pillars of Eternity 2: Sztuczna inteligencja (AI) drużyny
- Pillars of Eternity 2: Lista kodów (cheatów)
 
 
- Podstawy
		
 
- Poradnik do gry
	
Komentarze czytelników
LamPL Pretorianin
Co do zadania Pieśń Okaryny, to jest jeden i to najprostszy sposób zdobycia Okaryny Fal. Wystarczy grać postacią boskiego/boskiej księżyca, a Takano sam nam ją da, uznając nas za posłańca boginii.
Radzik Generał

W (M30,11) pod ścianą stoją beczki z prochem - jeśli zniszczy się je, doprowadzając do ich wybuchu (np. pistoletem), rozwalą ścianę skrywającą dodatkowe pomieszczenie, którego nie ma na mapie opisu i nie ma też o nim wzmianki. W skrzyni m.in. przypisywalny sztylet Marux Amanth dla palladyna, kapłana lub łotrzyka.
Vegeta1994 Junior
Ej dlaczego, gdy pobrałem poradnik to nie ma w nim opisu przejścia DLC??
Rabit86 Chorąży
Ostatnia pielgrzymka Ehrys alternatywnie można ją przekonać aby nie została konstruktem potrzeba mieć wnikliwość na 10 i Religijność na 15
tomek05 Legionista
W podstawowej części gry idzie uniknąć walki z ostatnim bossem. W moim przypadku na pomoc przybył mi Scoyrielaphas i zajął bosa(jeszcze przed przybyciem na wyspę) bym ja mógł bez przeszkód na nią dotrzeć i udać się do Eothasa. Nie wiem czy to ma znaczenie ale w przerywnikach przed dodarciem na wyspę zawsze wybierałem opcję by pomóc sojusznikom a smoka oczywiście wcześniej uwolniłem i w ten sposób spłacił swój dług wdzięczności :)
jarodrak35 Junior
Jak zabic tytana hel na wyspie dolny lewy rog mapy ? i pajaka na wyspie prawy gorny rog mapy ?
Bongos Junior
Mam problem związany z ostatnim questem , czyli tym kiedy udaję się na Ukaizo.
W poradniku jest że kadłub z czarnodrzewa mogę zakupić u kupca zamara . Nieprawda , nawet nie ma tych smoczych żagli . Na szczęscie gdzieś zdobyłem te smocze żagle , ale tego kadłuba nie . 
Mam opcję w rzemiosle żeby taki kadłub zbudować . Potrzeba do niego 5 belek z tego drzewa , niestety posiadam 3. 
Teraz pytanie kulminacyjne czyli gdzie do ***** nędzy kupię ten kadłub lub znajdę te ******** belki . Dodam że nie interesuje mnie inne zakończenie niż to w którym sam płynę na tą wyspę! .
best.nick.ever Generał

Od patcha 5.0 nie można kupić kadłuba. Musisz go sam stworzyć z pieciu kawałków drewna (Blackwood log), poniżej masz lokacje gdzie je znaleźć.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
