Pillars of Eternity 2: Walka
Masz problem z walką w Pillars of Eternity 2? Potyczki wydają Ci się za trudne - rozbudowaliśmy nasz poradnik o wiele porad dotyczących walki. Sprawdź, co możesz poprawić, jakich zachowań unikać i po prostu co zrobić, aby wygrać.
Aktualizacja:
Dużą część gry Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowią walki, które potrafią być bardzo wymagające. Czekają cię potyczki z przeróżnymi postaciami i kreaturami. Poniżej znajdziesz zestaw najważniejszych informacji związanych z walką:
- Interfejs w czasie walki - na co warto zwrócić uwagę?
- Przygotowanie do walki - najlepsza drużyna, odpowiedni szyk, sztuczna inteligencja i spora dawka mikstur (narkotyki, bomby i magiczne zwoje też się przydadzą).
- Sceny paragrafowe przed bitwą - czyli jak uniknąć walki lub zaskoczyć przeciwnika?
- Przebieg walki - co robić, aby wygrać?
- Leczenie drużyny po walce - czyli grupowe lizanie ran.
Szybki skok do porad:
Interfejs

- Poniesione rany. Gdy twoje postacie poniosą obrażenia, na ich portrecie pojawi się czerwony odcień. Im więcej czerwieni, tym bliżej do znokautowania postaci. Gdy poziom życia spadnie do życia, postać padnie nieprzytomna - jeśli wygrasz walkę, postać się ocknie, choć dostanie negatywny status okaleczenia i jej bazowa ilość życia spadnie o 25%. Gdy postać zostanie pokonana 4 razy, permanentnie zginie. Wypoczywanie w obozowisku resetuje ten wskaźnik.
- Pasek szybkiego dostępu. Gdy naciśniesz na portret któreś z postaci, odsłonisz pasek szybkiego dostępu. Znajdziesz tam umiejętności swojej postaci, wyposażoną aktualnie broń, przedmioty do użycia itp.
- Pauza. Możesz na nią nacisnąć, by zatrzymać czas (domyślnie na pc: spacja). To niezwykle przydatne, bo potyczka trwa w czasie rzeczywistym. Możesz zastopować grę i spokojnie wydać polecenia swoim postaciom.
- Informacje o celu. Gdy najedziesz na wroga, zostaną wyświetlone szczegółowe informacje o przeciwniku. Znajdziesz tam posiadane punkty życia, umiejętności, odporności i inne ważne informacje.
- Wrogowie. Przeciwnicy mają czerwony pierścień pod sobą. Na powyższym przykładzie widzisz, że wróg, który robi za wsparcie/zadaje obrażenia z dystansu, znajduje się na tyle wrogiej formacji. Zawsze staraj się takich wrogów szybko wyeliminować, gdyż są bardzo kłopotliwi.
Przygotowanie do walki

Dobierz odpowiednich towarzyszy do drużyny - przygotowanie do walki powinno rozpocząć się od samych podstaw. Jeśli twoja drużyna nie będzie odpowiednio zbalansowana i uniwersalna, to możesz mieć problemy z trudniejszymi przeciwnikami lub dużymi grupami wrogów.
Polecana kombinacja dla początkujących graczy to dwie postacie walczące w zwarciu, dwie postacie atakujące z dystansu oraz jedna postać wsparcia:
- Postacie walczące w zwarciu - w tym przypadku potrzebujesz jednej osoby, która będzie przyjmowała największą część obrażeń oraz drugiej skupionej bardziej na atakowaniu. W pierwszej roli (tzw. tank) świetnie sprawdza się wojownik albo paladyn w ciężkim pancerzu, z tarczą i zdolnościami odciągającymi wrogów od twoich postaci z małą ilością zdrowia (np. Powalenie (Knock Down) albo Szarża (Charge) wojownika). Jako druga postać do walki z bliska, idealny będzie barbarzyńca albo mnich - są to klasy postaci posiadające wiele zdolności zadających spore obrażenia.
- Postacie atakujące z dystansu - podstawą każdej drużyny jest mag. Posiada on mnóstwo zaklęć zadających dużo obrażeń pojedynczym, jak i grupowym celom (Wachlarz płomieni (Fan of Flames) czy Kula ognia (Fireball)). Drugi "dystansowiec" powinien być łowcą - łowca zadaje spore obrażenia pojedynczym celom, a poza tym posiada zwierzęcego towarzysza, stanowiącego dodatkowego członka w drużynie.
- Postać wsparcia - jest to postać trzymająca się z tyłu i raczej nie zadająca zbyt wielu obrażeń, ale jej rola jest niezwykle ważna w drużynie. Tutaj świetnie sprawdza się kapłan albo pieśniarz - zainwestuj w zaklęcia leczące (np. Uleczenie (Restore)) oraz zaklęcia nakładające negatywne efekty na przeciwników (np. Zakaz (Interdiction)). Postać wsparcia musi stale pomagać pozostałym członkom grupy, przywracając im życie czy rzucać na wrogów osłabiające czary.
Gdzie rekrutować członków do drużyny? Odwiedź stronę FAQ "Jak łatwo zrekrutować pierwszych towarzyszy?".

Stwórz własny szyk - kolejną ważną kwestią jest stworzenie odpowiedniego szyku, zgodnie z którym będzie poruszać się twoja drużyna. Dobrze dobrany szyk pozwala prowadzić na początku postacie w zwarciu, a za nimi chować postacie z mniejszą ilością zdrowia - zmniejszy to dostęp do twoich członków walczących z dystansu. Oczywiście przeciwnik może cię zaskoczyć, ale odpowiedni szyk zmniejsza na to szansę.
Jak stworzyć własny szyk? Wystarczy kliknąć na ikonę "Szyk" znajdującą się w lewej strefie ikonek na interfejsie. Rozwinie to okno, w którym będziesz mógł wybrać trzy podstawowe szyki (kwadratowy, "X" oraz liniowy), ale dwa pozostałe sloty są przeznaczone na szyki stworzone przez gracza. Kliknięcie na nie otworzy okno widoczne na powyższym obrazku - możesz tu dowolnie ustawiać swoich bohaterów.

Sztuczna inteligencja (SI) drużyny - gra umożliwia dopasowanie działań twoich towarzyszy do określonych warunków. Dzięki temu nie musisz nimi ciągle sterować - niektóre czynności zostaną aktywowane automatycznie. Właściwie przez całą walkę bohater może działać zgodnie z ustawionym skryptem, ale nie jest to polecane rozwiązanie.
Jak ustawić zachowania towarzyszy? Kliknij na portrecie, a następnie prawym przyciskiem myszy na ikonę głowy z zębatkami - otworzy to okno widoczne na powyższym obrazku. Twórcy przygotowali dwa gotowe zachowania - "agresja" oraz "ostrożność". Poza tym, możesz stworzyć własne zachowania klikając na przycisk "Otwórz edytor zachowania (Open Behavior Editor)". Rozbudowany kreator pozwala dopasować konkretny warunek (np. niska ilość zdrowia) do konkretnego działania (np. rzucanie określnego zaklęcia).
Oprócz tego możesz zmienić opcje automatycznego ataku. W tym przypadku możesz skorzystać tylko z gotowych rozwiązań:
- Postawa bierna - postać nie zaatakuje automatycznie bez względu na okoliczności.
- Samoobrona - postać nie ruszy się do walki, chyba że zostanie zaatakowana przez przeciwnika.
- Postawa defensywna - postać automatycznie zaatakuje pobliskich przeciwników, bez względu na to, czy sama zostanie zaatakowana.
- Postawa agresywna - postać automatycznie zaatakuje widocznych przeciwników, bez względu na to, czy sama zostanie zaatakowana.

Zadbaj o odpowiednie wyposażenie - mikstury (leczące czy zwiększające dane statystyki) to podstawa, ale możesz też zainwestować w bardziej skomplikowane wyposażenie. Magiczne zwoje i bomby pozwolą ci zadać dodatkowe obrażenia i osłabić przeciwnika, a narkotyki dadzą kopa bohaterowi, ale musisz liczyć się z późniejszymi efektami ubocznymi (obniżenie jakichś statystyk). Wszystkie wymienione przedmioty możesz odnaleźć w trakcie eksploracji, kupić u handlarzy albo zrobić samemu używając menu Rzemiosła (Crafting) - ikonę odnajdziesz po lewej stronie ekranu. Do rzemiosła potrzebujesz oczywiście odpowiednich składników, które znajdziesz w świecie gry lub kupisz u NPC.
Oto kilka przydatnych i łatwych do zdobycia przedmiotów (są tanie do kupienia, często występują w różnych lokacjach albo mają popularne składniki do wytworzenia):
- Mikstura przeciętnego leczenia
- Mikstura dostrojenia ego - zwiększa obronę przed wszystkimi typami ataków.
- Zwój pomniejszego leczenia
- Bomba żarowa - oślepia i zadaje obrażenia od ognia.
Sceny paragrafowe przed bitwą

Czasami zdarza się, że walka jest poprzedzona sceną paragrafową - wtedy masz okazje wpłynąć na bitwę jeszcze przed jej rozpoczęciem. Dostępne opcje są zależne od sytuacji i od umiejętności twoich postaci - oto kilka przykładowych możliwości:
- Zaskoczenie przeciwnika - opcja pozwala zakraść się przed szeregi wroga. Bitwę rozpoczniesz będąc blisko przeciwnika - cała twoja drużyna będzie się skradać, więc możesz wykorzystać element zaskoczenia.
- Zastraszanie, dyplomacja albo przekupstwo - czasami możliwe jest uniknięcie walki. Może uda ci się wystraszyć przeciwnika czy przekonać go aby uniknąć walki albo po prostu możesz dać mu łapówkę.
- Ucieczka z pola bitwy - może też wystąpić opcja wycofania się z walki.
Na dostępne opcja oraz szansę na ich powodzenie mają wpływ następujące umiejętności pasywne:
| Nazwa umiejętności | Informacje o umiejętności | 
| Blefowanie (Bluff) | Wpływa na umiejętność zastosowania najróżniejszych blefów w czasie konwersacji. | 
| Dyplomacja (Diplomacy) | Przydaje się podczas negocjacji i przy rozwiązywaniu różnorakich konfliktów. | 
| Historia (History) | Opisuje znajomość historii i kultur rozmaitych ras w świecie gry. | 
| Intuicja (Insight) | Umożliwia odkrywanie w trakcie rozmów prawdziwych zamiarów rozmówców, kłamstw i ukrytych pobudek. | 
| Zastraszenie (Intimidate) | Służy do zastraszania innych postaci w trakcie rozmów poprzez wymuszenie, szantaż itp. | 
| Metafizyka (Metaphysics) | To młoda dziedzina nauki, która skupia się na omówieniu zagadnień związanych z adrą, animacją i innym wymiarem. | 
| Religia (Religion) | Opisuje znajomość różnych religii i wierzeń w świecie gry. | 
| Cwaniactwo (Streetwise) | To tzw. wiedza z ulicy, którą często można wykorzystać przede wszystkim w trakcie spotkań z postaciami z niższych sfer. | 
| Sztuka przetrwania (Survival) | Pozwala na wykazywania się w trakcie rozmów i scen paragrafowych wiedzą o danym obszarze czy ogólną wiedzą o obcowaniu z naturą. | 
Przebieg walki
Gdy bitwa w końcu się rozpocznie warto pamiętać o kilku zasadach:
- Zadbaj o postacie dystansowe i postać wsparcia - jest to ściśle związane z opisanym wcześniej szykiem, ale podczas walki musisz pamiętać o stałym nadzorowaniu stanu twoich bohaterów. Przeciwnik niejednokrotnie rzuci się na postacie z mniejszą ilością zdrowia - musisz wtedy szybko zareagować i skierować tam postać walczącą w zwarciu. Pamiętaj też o ciągłym zmienianiu pozycji - dobry strzelec ustawia się na różnych pozycjach.
- Kontroluj stan swoich bohaterów - musisz zadbać nie tylko o postacie dystansowe i wsparcie. Ważne abyś stale kontrolował stan zdrowia swoich bohaterów oraz rzucane na nich efekty. Sprawdzaj czy któryś z bohaterów jest bliski śmierci, a jeśli tak się dzieje, to szybko ulecz go swoją postacią wsparcia albo użyj mikstury czy zwoju leczącego. Na twoją drużynę będą działały różne efekty (czasowe lub stałe) - np. oszołomienie, zatrucie, oślepienie czy krwawienie. Działające efekty widnieją przy portretach - efekty czasowe da się usunąć przy pomocy odpowiednich zaklęć, ale efekty stałe wymagają odpoczynku (o czym możesz przeczytać niżej).

- Sprawdź statystyki przeciwnika - w trakcie walki możesz podejrzeć statystyki twojego wroga. Wystarczy najechać na niego kursorem, a ujrzysz okno z zadawanymi obrażeniami, wartością pancerza oraz niewrażliwościami i odpornościami na dane efekty. Dwie ostatnie wymienione pozycje są najważniejsze - jeśli przeciwnik ma odporność np. na truciznę, to nie ma sensu rzucać na niego zaklęć zatruwających. Na bieżąco sprawdzaj statystyki wroga i dostosowuj do nich swoje ataki.
- Zwróć uwagę na noszone przez siebie uzbrojenie - ta porada jest powiązana z powyższą. Bronie w grze zadają różnego rodzaju obrażenia np. cięte, kłute, miażdżone czy z różnymi efektami (obrażenia od trucizny czy ognia). Warto stworzyć dwa zestawy uzbrojenia i zmieniać je w zależności od statystyk przeciwnika. Sprawdź też jakich pancerzy używają twoi bohaterowie - nie ma sensu, żeby mag nosił najcięższy pancerz, bo to zmniejsza częstotliwość wykonywanych ataków. Ciężkie pancerze zostaw dla "tanka", a mag powinien nosić szaty lub co najwyżej lekkie zbroje.
- Skup się na przeciwnikach zadających duże obrażenia - zazwyczaj są to magowie lub inni strzelcy. Warto nimi zająć się od samego początku. Dobrą taktyką jest odciągnięcie wrogów walczących w zwarciu do twojego "tanka", podczas gdy pozostała drużyna skupia się na przeciwnikach zadających obrażenia z dystansu.
Leczenie drużyny po walce

Walka wreszcie się skończyła, ale twoja drużyna nie wygląda zachęcająco i ma na sobie wiele efektów negatywnych? W takim razie czas na odpoczynek. Gdzie można to zrobić? Przede wszystkim w karczmach, ale czasami możliwe jest "przespanie" się w jakiejś wiosce u jednego z mieszkańców. Wygodne łóżko szybko zniweluje wszystkie kontuzje twoich bohaterów.
Drugą opcją, którą możesz zastosować poza miastami i wioskami, jest odpoczynek przy obozowisku - uruchamia się go za pomocą klawisza "R" albo klikając na ikonę z ogniskiem. W tym przypadku musisz posiadać jakieś jedzenie i przenieść je na slot obok portretu postaci - w zależności od typu jedzenia, bohater szybciej wyzdrowieje, a nawet otrzyma dodatkowe efekty.
Więcej o odpoczynku możesz przeczytać na stronie FAQ "Jak i gdzie odpoczywać?".
0
- Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
- Poradnik do gry
	- Podstawy
		- Pillars of Eternity 2: Porady na start
- Pillars of Eternity 2: PoE vs PoE 2 - Największe zmiany
- Pillars of Eternity 2: Poziom trudności
- Pillars of Eternity 2: Interfejs
- Pillars of Eternity 2: Klasy postaci - lista
- Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem
- Pillars of Eternity 2: Walka
- Pillars of Eternity 2: Skradanie się i kradzież
- Pillars of Eternity 2: Sceny paragrafowe
- Pillars of Eternity 2: Rzemiosło, crafting, zaklinanie przedmiotów
- Pillars of Eternity 2: Źródła siły klas
- Pillars of Eternity 2: Sztuczna inteligencja (AI) drużyny
- Pillars of Eternity 2: Lista kodów (cheatów)
 
 
- Podstawy
		
 
- Poradnik do gry
	
Komentarze czytelników
LamPL Pretorianin
Co do zadania Pieśń Okaryny, to jest jeden i to najprostszy sposób zdobycia Okaryny Fal. Wystarczy grać postacią boskiego/boskiej księżyca, a Takano sam nam ją da, uznając nas za posłańca boginii.
Radzik Generał

W (M30,11) pod ścianą stoją beczki z prochem - jeśli zniszczy się je, doprowadzając do ich wybuchu (np. pistoletem), rozwalą ścianę skrywającą dodatkowe pomieszczenie, którego nie ma na mapie opisu i nie ma też o nim wzmianki. W skrzyni m.in. przypisywalny sztylet Marux Amanth dla palladyna, kapłana lub łotrzyka.
Vegeta1994 Junior
Ej dlaczego, gdy pobrałem poradnik to nie ma w nim opisu przejścia DLC??
Rabit86 Chorąży
Ostatnia pielgrzymka Ehrys alternatywnie można ją przekonać aby nie została konstruktem potrzeba mieć wnikliwość na 10 i Religijność na 15
tomek05 Legionista
W podstawowej części gry idzie uniknąć walki z ostatnim bossem. W moim przypadku na pomoc przybył mi Scoyrielaphas i zajął bosa(jeszcze przed przybyciem na wyspę) bym ja mógł bez przeszkód na nią dotrzeć i udać się do Eothasa. Nie wiem czy to ma znaczenie ale w przerywnikach przed dodarciem na wyspę zawsze wybierałem opcję by pomóc sojusznikom a smoka oczywiście wcześniej uwolniłem i w ten sposób spłacił swój dług wdzięczności :)
jarodrak35 Junior
Jak zabic tytana hel na wyspie dolny lewy rog mapy ? i pajaka na wyspie prawy gorny rog mapy ?
Bongos Junior
Mam problem związany z ostatnim questem , czyli tym kiedy udaję się na Ukaizo.
W poradniku jest że kadłub z czarnodrzewa mogę zakupić u kupca zamara . Nieprawda , nawet nie ma tych smoczych żagli . Na szczęscie gdzieś zdobyłem te smocze żagle , ale tego kadłuba nie . 
Mam opcję w rzemiosle żeby taki kadłub zbudować . Potrzeba do niego 5 belek z tego drzewa , niestety posiadam 3. 
Teraz pytanie kulminacyjne czyli gdzie do ***** nędzy kupię ten kadłub lub znajdę te ******** belki . Dodam że nie interesuje mnie inne zakończenie niż to w którym sam płynę na tą wyspę! .
best.nick.ever Generał

Od patcha 5.0 nie można kupić kadłuba. Musisz go sam stworzyć z pieciu kawałków drewna (Blackwood log), poniżej masz lokacje gdzie je znaleźć.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
