Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Eksploracja świata Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowi większą część rozgrywki i jest rozbudowanym elementem podzielonym na cztery części (czy też tryby):.

Mapy świata: przemieszczanie się pieszo

Odkrywanie nowych obszarów wyspy i znajdujących się na niej lokacji (np. miasta, lochy, wykopaliska) odbywa się podczas pieszego przemierzania mapy świata. W tym trybie możesz swobodnie wskazywać cele podróży - blokują cię tylko naturalne elementy, takie jak góry czy morze. Podróżowanie po mapie świata pozwoli ci dostać się do map lokalnych oraz miast (o których możesz przeczytać poniżej), a także do pomniejszych lokacji, oferujących zasoby czy załączenie się sceny paragrafowej.

Na mapie świata odnajdziesz kilka typów lokacji. - Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
Na mapie świata odnajdziesz kilka typów lokacji.

Oto kilka przykładów lokacji:

  1. Sady - podejście do ikony drzew spowoduje zebranie pewnej ilości świeżych owoców (które możesz wykorzystać do leczenia członków swojej drużyny)
  2. Pobojowiska, miejsca pochówku czy rozbite przy brzegu statki - tego typu lokacje również umożliwiają zebranie zasobów, ale w tym przypadku wymagane jest poświęcenie kilku godzin czasu gry. Możesz z nich zdobyć zwykłe przedmioty w postaci jedzenia czy narzędzi do naprawiania statku, ale też cenniejsze znaleziska np. działa okrętowe czy biżuterie.
  3. Lokacje ze skrzyżowanymi mieczami przy nazwie - mogą to być przesmyki, wąwozy czy lasy. Zasada jest jedna - jeśli przy nazwie lokacji widnieją dwa skrzyżowane miecze, to znaczy, że czeka na ciebie walka. Zazwyczaj na początku ujrzysz scenę paragrafową, gdzie będziesz mógł przyjrzeć się sytuacji i np. zaskoczyć wroga, ale ostatecznie przeniesiesz się do trybu, w którym sterujesz całą drużyną, możesz używać zdolności itp (czyli trafisz do tzw. mapy lokalnej).

Warto pamiętać, że w trakcie przemieszczania się po mapie świata, upływ czasu w grze zostaje przyspieszony.

Mapy świata: przemieszczanie się statkiem

Możliwość poruszania się statkiem to całkowicie nowa mechanika i jest to jedyny sposób na dotarcie do kolejnych wysp. Wygląda to bardzo podobnie jak przemieszczanie się pieszo, ale oczywiście potrzebujesz do tego okrętu - zdobędziesz go po wykonaniu głównych misji na pierwszej wyspie (zajrzyj na stronę FAQ - "Jak wydostać się z pierwszej wyspy?").

Miejsca dokowania odnajdziesz przy brzegach. - Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
Miejsca dokowania odnajdziesz przy brzegach.

Między dwoma trybami można się swobodnie przełączać - wystarczy, że odnajdziesz przy brzegu ikonę z kotwicą (ikona numer [1] na powyższym obrazku). W takim miejscu możesz zatrzymać statek i wyjść na ląd. W każdym momencie też odwiedzić pokład swojego okrętu - w tym celu użyj ikony zaznaczonej numerem [2].

Podobnie jak w pieszym przemierzaniu mapy, podróżowanie okrętem nie służy tylko do dotarcia do jakiegoś miejsca, ale oferuje kilka różnych atrakcji:

  1. Porzucone zapasy - jest to odpowiednik sadów czy drzewek. W miejscach oznaczonych kilkoma beczkami znajdziesz zasoby używane na statku - kule armatnie, narzędzia do naprawy czy leki. Wystarczy, że skierujesz na nie swój statek, a zapasy zostaną dodane do ekwipunku twojego okrętu.
  2. Rozbite okręty - interakcja ze zniszczonym statkiem uruchamia scenę paragrafową. W ten sposób trafiasz na losowe wydarzenie - możesz zdobyć nowe przedmioty, ale też wpaść w pułapkę piratów.
  3. Inne statki - podczas podróżowania, bardzo często będziesz spotykać inne okręty. Czasami będą to przyjaźnie nastawione statki handlowe, z którymi możesz wymienić się towarami, ale niejednokrotnie trafisz też na wrogie okręty - wtedy rozpocznie się bitwa morska. Możesz też skapitulować, ale to zakończy się utratą części zapasów oraz spadkiem morale załogi.
  4. Losowe wydarzenia - czasami może się zdarzyć, że na twoim statku wybuchnie pożar. Uruchomi to scenę paragrafową, w której musisz podjąć decyzję jak działać w trudnej sytuacji - na powodzenia wpływa doświadczona załoga, a także obecność bosmana, który koordynuje pracę majtków. Niektóre losowe wydarzenia da się w pewien sposób uniknąć - jeśli widzisz na mapie obszar pokryty wielką, czarną chmurą, to postaraj się go ominąć. W ten sposób ocalisz swój okręt od wpadnięcia w niebezpieczny sztorm.
Powyższa lista pozwala obrać kurs do znanych miejsc. - Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
Powyższa lista pozwala obrać kurs do znanych miejsc.

Przydatną funkcją jest możliwość wyznaczenia kursu statku - w tym celu rozwiń menu "Znane miejsca (Knows Locations)". Znajdziesz tam miejsca, które odkryłeś wcześniej albo zostały dodane do listy w ramach jakiejś misji. Wybór miejsca sprawi, że statek automatycznie zacznie do niego płynąć, ale pamiętaj, że w tym czasie możesz np. zostać zaatakowany przez inny okręt albo wpłynąć na obszar ogarnięty burzą.

Warto również pamiętać, że na szybkość statku wpływa głębokość wody. Okręty szybciej poruszają się na głębinach na otwartym morzu, a wolniej na mieliźnie przy lądzie. Na szybkość wpływa również załoga oraz ulepszenia statku - po więcej informacji na temat okrętów zapraszamy do odwiedzenia rozdziału "Podróżowanie statkiem".

Miasta

Miasta są podzielone na dzielnice. - Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
Miasta są podzielone na dzielnice.

Większe lokacje są podzielone na dzielnice (portowa, handlowa czy pałac królowej) - odwiedzenie takiej pomniejszej części przeniesie cię do mapy lokalnej. Między dzielnicami możesz się swobodnie przemieszczać i zazwyczaj zajmuje to kilka godzin czasu gry. W trybie mapy miasta możesz też zrobić zakupy - zazwyczaj są to elementy związane ze statkami czy też całkowicie nowe okręty.

Podczas przemieszczania się między dzielnicami możesz trafić na losowe wydarzenia - najczęściej dzieje się to podczas nocy. Zakres wydarzeń jest różny - oto przykłady:

  1. Droga zablokowana np. przez robotników - tego typu wydarzenie spowolni twoją drużynę i przyśpieszy czas gry o kilka godzin.
  2. Spotkanie z bandytami - przeniesiesz się do trybu map lokalnych i będziesz musiał stoczyć walkę z przeciwnikiem.
  3. Obywatel w potrzebie - możesz trafić na wydarzenie, w którym np. mała dziewczynka została zaatakowana przez potwory. Ujrzysz scenę paragrafową i będziesz mógł podjąć decyzję czy zostawisz ją bestiom na pożarcie czy jednak rzucisz się na ratunek. Drugi wybór sprawi, że przeniesiesz się do mapy lokalnej.

Mapy lokalne

Mapy lokalne to najbardziej angażujący tryb gry. To tutaj możesz sterować całą drużyną, wykonywać zadania czy walczyć z potworami. Każda mapa lokalna zawiera przynajmniej jedno wejście do innej lokacji (lochy, jaskinie czy po prostu jakiś budynek) lub do mapy świata - wejścia (czy też wyjścia) do mapy świata lub kolejnej dzielnicy miasta są oznaczone ikoną kompasu i zazwyczaj znajdują się przy brzegach mapy.

Rozgrywka na mapie lokalnej oferuje następujące możliwości:

  1. Rozmowy z postaciami - choć w innych trybach zdarza się prowadzić rozmowy, to większość z nich odbędziesz na mapie lokalnej. Właściwie możesz zagadać do każdej napotkanej postaci - nie ze wszystkimi przeprowadzisz pełnoprawny dialog, ale na pewno usłyszysz choć jedno zdanie.
  2. Odbieranie i wykonywanie misji - to wiąże się z powyższym punktem. Duża część rozmów sprowadza się do zlecenia misji, a jej wykonanie również odbywa się na mapach lokalnych.
Jeśli jedna z postaci odkryje pułapkę (im wyższy poziom percepcji, tym większa szansa na wykrycie pułapki) to niebezpieczny obszar zostanie zaznaczony na czerwono. Rozsądnie jest nie wchodzić w to miejsce. - Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
Jeśli jedna z postaci odkryje pułapkę (im wyższy poziom percepcji, tym większa szansa na wykrycie pułapki) to niebezpieczny obszar zostanie zaznaczony na czerwono. Rozsądnie jest nie wchodzić w to miejsce.
  1. Szukanie przedmiotów - po mapach lokalnych jest rozsiane mnóstwo interesujących przedmiotów. Znajdują się one właściwie wszędzie - w skrzyniach, beczkach i innych pojemnikach. Jeśli przynajmniej jedna z postaci z twojej drużyny ma wysoko rozwinięty atrybut percepcji, to często odnajdziesz również ukryte skarby - odkryte elementy zaznaczają się na kolor niebieski. W podobny sposób odkrywane są pułapki - uważaj na obszary zaznaczone na czerwono, bo aktywacja pułapki kończy się z nieprzyjemnymi skutkami (najczęściej jest to zranienie postaci).
  2. Zdobywanie pupili - zwierzaki przebywają w różnych zakątkach map lokalnych. W poszukiwaniach zwierzęcych przyjaciół warto używać klawisza "Tab" - pupile są mało widoczne, a użyty przycisk podświetla ich nazwy. Pupile oferują bonusy do statystyk. Po więcej informacji zajrzyj na stronę FAQ "Jak mieć własnego zwierzaka (peta) w grze?".
  3. Walka - często występującą atrakcją na mapach lokalnych jest oczywiście walka. Możesz wydawać swojej drużynie dowolne polecenia, używać zdolności i tworzyć skomplikowane taktyki bitewne - po więcej zapraszamy na stronę o nazwie "Walka".
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2019-07-04
04:39

LamPL Pretorianin

Co do zadania Pieśń Okaryny, to jest jeden i to najprostszy sposób zdobycia Okaryny Fal. Wystarczy grać postacią boskiego/boskiej księżyca, a Takano sam nam ją da, uznając nas za posłańca boginii.

Komentarz: LamPL
2019-07-13
21:25

Radzik Generał

Radzik

W (M30,11) pod ścianą stoją beczki z prochem - jeśli zniszczy się je, doprowadzając do ich wybuchu (np. pistoletem), rozwalą ścianę skrywającą dodatkowe pomieszczenie, którego nie ma na mapie opisu i nie ma też o nim wzmianki. W skrzyni m.in. przypisywalny sztylet Marux Amanth dla palladyna, kapłana lub łotrzyka.

Komentarz: Radzik
2019-08-14
22:52

Vegeta1994 Junior

Ej dlaczego, gdy pobrałem poradnik to nie ma w nim opisu przejścia DLC??

Komentarz: Vegeta1994
2020-05-20
16:30

Rabit86 Chorąży

Ostatnia pielgrzymka Ehrys alternatywnie można ją przekonać aby nie została konstruktem potrzeba mieć wnikliwość na 10 i Religijność na 15

Komentarz: Rabit86
2020-06-15
15:52

tomek05 Legionista

W podstawowej części gry idzie uniknąć walki z ostatnim bossem. W moim przypadku na pomoc przybył mi Scoyrielaphas i zajął bosa(jeszcze przed przybyciem na wyspę) bym ja mógł bez przeszkód na nią dotrzeć i udać się do Eothasa. Nie wiem czy to ma znaczenie ale w przerywnikach przed dodarciem na wyspę zawsze wybierałem opcję by pomóc sojusznikom a smoka oczywiście wcześniej uwolniłem i w ten sposób spłacił swój dług wdzięczności :)

Komentarz: tomek05
2020-10-15
20:47

jarodrak35 Junior

Jak zabic tytana hel na wyspie dolny lewy rog mapy ? i pajaka na wyspie prawy gorny rog mapy ?

Komentarz: jarodrak35
2021-05-03
23:05

Bongos Junior

Mam problem związany z ostatnim questem , czyli tym kiedy udaję się na Ukaizo.
W poradniku jest że kadłub z czarnodrzewa mogę zakupić u kupca zamara . Nieprawda , nawet nie ma tych smoczych żagli . Na szczęscie gdzieś zdobyłem te smocze żagle , ale tego kadłuba nie .
Mam opcję w rzemiosle żeby taki kadłub zbudować . Potrzeba do niego 5 belek z tego drzewa , niestety posiadam 3.
Teraz pytanie kulminacyjne czyli gdzie do ***** nędzy kupię ten kadłub lub znajdę te ******** belki . Dodam że nie interesuje mnie inne zakończenie niż to w którym sam płynę na tą wyspę! .

Komentarz: Bongos
2021-05-04
07:17

best.nick.ever Generał

best.nick.ever

Od patcha 5.0 nie można kupić kadłuba. Musisz go sam stworzyć z pieciu kawałków drewna (Blackwood log), poniżej masz lokacje gdzie je znaleźć.

https://pillarsofeternity.fandom.com/wiki/Blackwood_Log

Komentarz: best.nick.ever
2021-05-04
18:13

Bongos Junior

👍

Best,nick.ever dzięki Ci wielkie !

Komentarz: Bongos
2024-04-26
15:33

Cyber Konsul

😍

..no kocham tę grę....

Komentarz: Cyber

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl