Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem
Aktualizacja:
Eksploracja świata Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowi większą część rozgrywki i jest rozbudowanym elementem podzielonym na cztery części (czy też tryby):.
Mapy świata: przemieszczanie się pieszo
Odkrywanie nowych obszarów wyspy i znajdujących się na niej lokacji (np. miasta, lochy, wykopaliska) odbywa się podczas pieszego przemierzania mapy świata. W tym trybie możesz swobodnie wskazywać cele podróży - blokują cię tylko naturalne elementy, takie jak góry czy morze. Podróżowanie po mapie świata pozwoli ci dostać się do map lokalnych oraz miast (o których możesz przeczytać poniżej), a także do pomniejszych lokacji, oferujących zasoby czy załączenie się sceny paragrafowej.

Oto kilka przykładów lokacji:
- Sady - podejście do ikony drzew spowoduje zebranie pewnej ilości świeżych owoców (które możesz wykorzystać do leczenia członków swojej drużyny)
- Pobojowiska, miejsca pochówku czy rozbite przy brzegu statki - tego typu lokacje również umożliwiają zebranie zasobów, ale w tym przypadku wymagane jest poświęcenie kilku godzin czasu gry. Możesz z nich zdobyć zwykłe przedmioty w postaci jedzenia czy narzędzi do naprawiania statku, ale też cenniejsze znaleziska np. działa okrętowe czy biżuterie.
- Lokacje ze skrzyżowanymi mieczami przy nazwie - mogą to być przesmyki, wąwozy czy lasy. Zasada jest jedna - jeśli przy nazwie lokacji widnieją dwa skrzyżowane miecze, to znaczy, że czeka na ciebie walka. Zazwyczaj na początku ujrzysz scenę paragrafową, gdzie będziesz mógł przyjrzeć się sytuacji i np. zaskoczyć wroga, ale ostatecznie przeniesiesz się do trybu, w którym sterujesz całą drużyną, możesz używać zdolności itp (czyli trafisz do tzw. mapy lokalnej).
Warto pamiętać, że w trakcie przemieszczania się po mapie świata, upływ czasu w grze zostaje przyspieszony.
Mapy świata: przemieszczanie się statkiem
Możliwość poruszania się statkiem to całkowicie nowa mechanika i jest to jedyny sposób na dotarcie do kolejnych wysp. Wygląda to bardzo podobnie jak przemieszczanie się pieszo, ale oczywiście potrzebujesz do tego okrętu - zdobędziesz go po wykonaniu głównych misji na pierwszej wyspie (zajrzyj na stronę FAQ - "Jak wydostać się z pierwszej wyspy?").

Między dwoma trybami można się swobodnie przełączać - wystarczy, że odnajdziesz przy brzegu ikonę z kotwicą (ikona numer [1] na powyższym obrazku). W takim miejscu możesz zatrzymać statek i wyjść na ląd. W każdym momencie też odwiedzić pokład swojego okrętu - w tym celu użyj ikony zaznaczonej numerem [2].
Podobnie jak w pieszym przemierzaniu mapy, podróżowanie okrętem nie służy tylko do dotarcia do jakiegoś miejsca, ale oferuje kilka różnych atrakcji:
- Porzucone zapasy - jest to odpowiednik sadów czy drzewek. W miejscach oznaczonych kilkoma beczkami znajdziesz zasoby używane na statku - kule armatnie, narzędzia do naprawy czy leki. Wystarczy, że skierujesz na nie swój statek, a zapasy zostaną dodane do ekwipunku twojego okrętu.
- Rozbite okręty - interakcja ze zniszczonym statkiem uruchamia scenę paragrafową. W ten sposób trafiasz na losowe wydarzenie - możesz zdobyć nowe przedmioty, ale też wpaść w pułapkę piratów.
- Inne statki - podczas podróżowania, bardzo często będziesz spotykać inne okręty. Czasami będą to przyjaźnie nastawione statki handlowe, z którymi możesz wymienić się towarami, ale niejednokrotnie trafisz też na wrogie okręty - wtedy rozpocznie się bitwa morska. Możesz też skapitulować, ale to zakończy się utratą części zapasów oraz spadkiem morale załogi.
- Losowe wydarzenia - czasami może się zdarzyć, że na twoim statku wybuchnie pożar. Uruchomi to scenę paragrafową, w której musisz podjąć decyzję jak działać w trudnej sytuacji - na powodzenia wpływa doświadczona załoga, a także obecność bosmana, który koordynuje pracę majtków. Niektóre losowe wydarzenia da się w pewien sposób uniknąć - jeśli widzisz na mapie obszar pokryty wielką, czarną chmurą, to postaraj się go ominąć. W ten sposób ocalisz swój okręt od wpadnięcia w niebezpieczny sztorm.

Przydatną funkcją jest możliwość wyznaczenia kursu statku - w tym celu rozwiń menu "Znane miejsca (Knows Locations)". Znajdziesz tam miejsca, które odkryłeś wcześniej albo zostały dodane do listy w ramach jakiejś misji. Wybór miejsca sprawi, że statek automatycznie zacznie do niego płynąć, ale pamiętaj, że w tym czasie możesz np. zostać zaatakowany przez inny okręt albo wpłynąć na obszar ogarnięty burzą.
Warto również pamiętać, że na szybkość statku wpływa głębokość wody. Okręty szybciej poruszają się na głębinach na otwartym morzu, a wolniej na mieliźnie przy lądzie. Na szybkość wpływa również załoga oraz ulepszenia statku - po więcej informacji na temat okrętów zapraszamy do odwiedzenia rozdziału "Podróżowanie statkiem".
Miasta

Większe lokacje są podzielone na dzielnice (portowa, handlowa czy pałac królowej) - odwiedzenie takiej pomniejszej części przeniesie cię do mapy lokalnej. Między dzielnicami możesz się swobodnie przemieszczać i zazwyczaj zajmuje to kilka godzin czasu gry. W trybie mapy miasta możesz też zrobić zakupy - zazwyczaj są to elementy związane ze statkami czy też całkowicie nowe okręty.
Podczas przemieszczania się między dzielnicami możesz trafić na losowe wydarzenia - najczęściej dzieje się to podczas nocy. Zakres wydarzeń jest różny - oto przykłady:
- Droga zablokowana np. przez robotników - tego typu wydarzenie spowolni twoją drużynę i przyśpieszy czas gry o kilka godzin.
- Spotkanie z bandytami - przeniesiesz się do trybu map lokalnych i będziesz musiał stoczyć walkę z przeciwnikiem.
- Obywatel w potrzebie - możesz trafić na wydarzenie, w którym np. mała dziewczynka została zaatakowana przez potwory. Ujrzysz scenę paragrafową i będziesz mógł podjąć decyzję czy zostawisz ją bestiom na pożarcie czy jednak rzucisz się na ratunek. Drugi wybór sprawi, że przeniesiesz się do mapy lokalnej.
Mapy lokalne
Mapy lokalne to najbardziej angażujący tryb gry. To tutaj możesz sterować całą drużyną, wykonywać zadania czy walczyć z potworami. Każda mapa lokalna zawiera przynajmniej jedno wejście do innej lokacji (lochy, jaskinie czy po prostu jakiś budynek) lub do mapy świata - wejścia (czy też wyjścia) do mapy świata lub kolejnej dzielnicy miasta są oznaczone ikoną kompasu i zazwyczaj znajdują się przy brzegach mapy.
Rozgrywka na mapie lokalnej oferuje następujące możliwości:
- Rozmowy z postaciami - choć w innych trybach zdarza się prowadzić rozmowy, to większość z nich odbędziesz na mapie lokalnej. Właściwie możesz zagadać do każdej napotkanej postaci - nie ze wszystkimi przeprowadzisz pełnoprawny dialog, ale na pewno usłyszysz choć jedno zdanie.
- Odbieranie i wykonywanie misji - to wiąże się z powyższym punktem. Duża część rozmów sprowadza się do zlecenia misji, a jej wykonanie również odbywa się na mapach lokalnych.

- Szukanie przedmiotów - po mapach lokalnych jest rozsiane mnóstwo interesujących przedmiotów. Znajdują się one właściwie wszędzie - w skrzyniach, beczkach i innych pojemnikach. Jeśli przynajmniej jedna z postaci z twojej drużyny ma wysoko rozwinięty atrybut percepcji, to często odnajdziesz również ukryte skarby - odkryte elementy zaznaczają się na kolor niebieski. W podobny sposób odkrywane są pułapki - uważaj na obszary zaznaczone na czerwono, bo aktywacja pułapki kończy się z nieprzyjemnymi skutkami (najczęściej jest to zranienie postaci).
- Zdobywanie pupili - zwierzaki przebywają w różnych zakątkach map lokalnych. W poszukiwaniach zwierzęcych przyjaciół warto używać klawisza "Tab" - pupile są mało widoczne, a użyty przycisk podświetla ich nazwy. Pupile oferują bonusy do statystyk. Po więcej informacji zajrzyj na stronę FAQ "Jak mieć własnego zwierzaka (peta) w grze?".
- Walka - często występującą atrakcją na mapach lokalnych jest oczywiście walka. Możesz wydawać swojej drużynie dowolne polecenia, używać zdolności i tworzyć skomplikowane taktyki bitewne - po więcej zapraszamy na stronę o nazwie "Walka".
0
- Pillars of Eternity 2 Deadfire - poradnik do gry
- Poradnik do gry
- Podstawy
- Pillars of Eternity 2: Porady na start
- Pillars of Eternity 2: PoE vs PoE 2 - Największe zmiany
- Pillars of Eternity 2: Poziom trudności
- Pillars of Eternity 2: Interfejs
- Pillars of Eternity 2: Klasy postaci - lista
- Pillars of Eternity 2: Eksploracja i interakcja z otoczeniem
- Pillars of Eternity 2: Walka
- Pillars of Eternity 2: Skradanie się i kradzież
- Pillars of Eternity 2: Sceny paragrafowe
- Pillars of Eternity 2: Rzemiosło, crafting, zaklinanie przedmiotów
- Pillars of Eternity 2: Źródła siły klas
- Pillars of Eternity 2: Sztuczna inteligencja (AI) drużyny
- Pillars of Eternity 2: Lista kodów (cheatów)
- Podstawy
- Poradnik do gry
Komentarze czytelników
LamPL Pretorianin
Co do zadania Pieśń Okaryny, to jest jeden i to najprostszy sposób zdobycia Okaryny Fal. Wystarczy grać postacią boskiego/boskiej księżyca, a Takano sam nam ją da, uznając nas za posłańca boginii.
Radzik Generał
W (M30,11) pod ścianą stoją beczki z prochem - jeśli zniszczy się je, doprowadzając do ich wybuchu (np. pistoletem), rozwalą ścianę skrywającą dodatkowe pomieszczenie, którego nie ma na mapie opisu i nie ma też o nim wzmianki. W skrzyni m.in. przypisywalny sztylet Marux Amanth dla palladyna, kapłana lub łotrzyka.
Vegeta1994 Junior
Ej dlaczego, gdy pobrałem poradnik to nie ma w nim opisu przejścia DLC??
Rabit86 Chorąży
Ostatnia pielgrzymka Ehrys alternatywnie można ją przekonać aby nie została konstruktem potrzeba mieć wnikliwość na 10 i Religijność na 15
tomek05 Legionista
W podstawowej części gry idzie uniknąć walki z ostatnim bossem. W moim przypadku na pomoc przybył mi Scoyrielaphas i zajął bosa(jeszcze przed przybyciem na wyspę) bym ja mógł bez przeszkód na nią dotrzeć i udać się do Eothasa. Nie wiem czy to ma znaczenie ale w przerywnikach przed dodarciem na wyspę zawsze wybierałem opcję by pomóc sojusznikom a smoka oczywiście wcześniej uwolniłem i w ten sposób spłacił swój dług wdzięczności :)
jarodrak35 Junior
Jak zabic tytana hel na wyspie dolny lewy rog mapy ? i pajaka na wyspie prawy gorny rog mapy ?
Bongos Junior
Mam problem związany z ostatnim questem , czyli tym kiedy udaję się na Ukaizo.
W poradniku jest że kadłub z czarnodrzewa mogę zakupić u kupca zamara . Nieprawda , nawet nie ma tych smoczych żagli . Na szczęscie gdzieś zdobyłem te smocze żagle , ale tego kadłuba nie .
Mam opcję w rzemiosle żeby taki kadłub zbudować . Potrzeba do niego 5 belek z tego drzewa , niestety posiadam 3.
Teraz pytanie kulminacyjne czyli gdzie do ***** nędzy kupię ten kadłub lub znajdę te ******** belki . Dodam że nie interesuje mnie inne zakończenie niż to w którym sam płynę na tą wyspę! .
best.nick.ever Generał
Od patcha 5.0 nie można kupić kadłuba. Musisz go sam stworzyć z pieciu kawałków drewna (Blackwood log), poniżej masz lokacje gdzie je znaleźć.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
