Pillars of Eternity 2: Umiejętności aktywne i pasywne
Aktualizacja:
W trakcie przechodzenia gry Pillars of Eternity 2 Deadfire główny bohater oraz inni członkowie drużyny oprócz podnoszenia głównych atrybutów mogą także rozwijać aktywne i pasywne umiejętności. Poniżej znajduje się kompletny spis tych umiejętności. Zamieściliśmy również szereg informacji na temat wykorzystywania umiejętności w grze.
- Ogólne informacje na temat umiejętności
- Czym różnia się umiejętności aktywne od pasywnych?
- Przykład wykorzystania różnych umiejętności w tej samej scenie
- Umiejętności aktywne
- Umiejętności pasywne
Ogólne informacje na temat umiejętności

- Domyślnie w momencie rozpoczęcia gry wszystkie umiejętności bohatera znajdują się na poziomie 0, tj. nie są w ogóle rozwinięte. Już w momencie tworzenia nowej postaci możesz jednak zmienić ten stan rzeczy. Wybór klasy bohatera oraz szczegółów na temat jego przeszłości wpływa na to jakie umiejętności otrzymają startową premię (zazwyczaj 1 lub 2 punkty). Przykładowo wybranie klasy Łowca sprawia, że już na starcie umiejętności Dyplomacja, Przetrwanie, Alchemia, Skradanie się i Blefowanie będą miały po 1 punkcie.
- Przyłączani członkowie drużyny również dysponują umiejętnościami. Zestaw ich "bazowych" umiejętności w momencie rekrutacji jest odgórnie narzucony, ale od momentu dodania ich do drużyny możesz już do woli kształtować ich dalszy rozwój (przy awansach na kolejne poziomy).
- Na podniesienie umiejętności możesz zdecydować się za każdym razem gdy postać awansowała na wyższy poziom doświadczenia. Otrzymuje się wtedy zawsze 1 punkt rozwoju na ulepszenie dowolnej aktywnej umiejętności i 1 punkt rozwoju na ulepszenie dowolnej pasywnej umiejętności. Uwaga - Dalsze rozwijanie umiejętności, na które wydałeś już wcześniej punkty, nie jest droższe. Do zwiększenia danej umiejętności o 1 poziom potrzeba zawsze tylko 1 punktu rozwoju.
- Zwróć uwagę, że po podświetleniu jakiejś umiejętności w menu rozwoju postaci, gra wyświetla jej całkowitą pulę, tzn. jej zsumowaną wartość dla bohatera i aktualnych członków drużyny. W przykładzie z powyższego obrazka pula dla umiejętności Atletyka to 4 punkty (1 punkt od bohatera i 3 od innych członków drużyny). To ważna zależność, gdyż zsumowana wartość może być brana pod uwagę przy wspólnych rzutach, tzn. testach umiejętności, w których szanse powodzenia są obliczane na bazie łącznej puli punktów danej umiejętności od wszystkich członków drużyny.
Czym różnia się umiejętności aktywne od pasywnych?

Umiejętności aktywne to takie, które mają realne zastosowanie w trakcie przechodzenia gry. Przykładowo umiejętność Skradanie się jest pomocna przy pozostawaniu w ukryciu, umiejętność Atletyka gwarantuje dostępność zdolności Drugi Wiatr przywracającej punkty zdrowia w trakcie walk, a umiejętność Mechanika jest wykorzystywana do otwierania zamków i rozbrajania pułapek.
Umiejętności pasywne to takie, które są wykorzystywane wyłącznie w trakcie rozmów, rozgrywania scen paragrafowych (przykładowa na obrazku) czy oględzin odnalezionych unikalnych obiektów.
Uwaga - W trakcie przechodzenia gry warto w miarę równomiernie rozdzielać punkty rozwoju pomiędzy umiejętności aktywne i pasywne. Nie powinieneś faworyzować żadnej z tych kategorii, gdyż umiejętności z obu grup przydają się w różnych sytuacjach.
Przykład wykorzystania różnych umiejętności w tej samej scenie
- Po napotkaniu grupy przeciwników możesz użyć aktywnej umiejętności Skradanie się żeby ich bezpiecznie ominąć lub żeby zakraść się do nich z zamiarem wyprowadzenia ataku z zaskoczenia.
- Możesz podejść do przeciwników i skorzystać z pasywnego Blefowania, Dyplomacji czy Zastraszenia do tego żeby przekonać ich do swoich racji i całkowicie uniknąć konfrontacji.
- Jeszcze przed rozpoczęciem walk możesz rozstawić w okolicy pułapki w oparciu o aktywną umiejętność Mechanika i zagwarantować sobie dzięki temu znaczną przewagę po tym jak przeciwnicy wpadną w sidła już po przystąpieniu do bitwy.
Gra w niemal każdej sytuacji przewiduje wiele scenariuszy i wariantów zachowania, więc śmiało eksperymentuj!
Umiejętności aktywne
Poniższa tabela prezentuje wszystkie rodzaje aktywnych umiejętności w grze Pillars of Eternity 2 Deadfire. Ważniejsze z nich to Atletyka, Mechanika, Skradanie się i Wiedza tajemna (dla magów).
| Nazwa umiejętności | Zastosowanie umiejętności | 
| Alchemia (Alchemy) | Bezpośrednio łączy się ona z wykorzystaniem właściwości ziół, różnych części ciała wrogów itp. Pozwala tworzyć i używać trucizny, eliksiry, czy narkotyki. | 
| Wiedza tajemna (Arcana) | Wpływa w trakcie walk na Poziom Mocy zaklęć rzucanych dzięki magicznym zwojom. | 
| Atletyka (Athletics) | Pozwala na użycie raz podczas starcia zdolności Drugi Wiatr, która odnawia utracone punkty życia. W rozmowach i podczas wydarzeń na mapie, umiejętność ta ma wpływ na wspinaczkę, pływanie, czy przeskakiwanie przeszkód. | 
| Materiały wybuchowe (Explosives) | Ma wpływ na użycie bomb i innych urządzeń pirotechnicznych w trakcie walk. Wysoki poziom tej umiejętności niweluje ryzyko niefortunnych rzutów, przedwczesnych wybuchów itp. | 
| Mechanika (Mechanics) | Umożliwia otwieranie zamków i unieszkodliwianie pułapek. Dodatkowo, postać o tej umiejętności jest w stanie rozkładać własne pułapki. W rozmowach i podczas wydarzeń na mapie, umiejętność ta ma wpływ na aktywację i wyłączanie rozmaitych maszyn. | 
| Zwinne dłonie (Sleight of Hand) | Wpływa na skuteczność kradzieży kieszonkowej. Oprócz tego kontroluje one szanse powodzenia akcji polegających na umieszczaniu przedmiotów w inwentarzach innych osób. | 
| Skradanie się (Stealth) | Umożliwia skradanie - im więcej punktów zainwestowanych jest w tę umiejętność, tym trudniej wykryć postać. | 
Umiejętności pasywne
Poniższa tabela zestawia wszystkie rodzaje pasywnych umiejętności w grze Pillars of Eternity 2 Deadfire. Jest ich więcej do wyboru od umiejętności aktywnych.
| Nazwa umiejętności | Informacje o umiejętności | 
| Blefowanie (Bluff) | Wpływa na umiejętność zastosowania najróżniejszych blefów w czasie konwersacji. | 
| Dyplomacja (Diplomacy) | Przydaje się podczas negocjacji i przy rozwiązywaniu różnorakich konfliktów. | 
| Historia (History) | Opisuje znajomość historii i kultur rozmaitych ras w świecie gry. | 
| Wnikliwość (Insight) | Umożliwia odkrywanie w trakcie rozmów prawdziwych zamiarów rozmówców, kłamstw i ukrytych pobudek. | 
| Zastraszenie (Intimidate) | Służy do zastraszania innych postaci w trakcie rozmów poprzez wymuszenie, szantaż itp. | 
| Metafizyka (Metaphysics) | To młoda dziedzina nauki, która skupia się na omówieniu zagadnień związanych z adrą, animacją i innym wymiarem. | 
| Religia (Religion) | Opisuje znajomość różnych religii i wierzeń w świecie gry. | 
| Obrotność (Streetwise) | To tzw. wiedza z ulicy, którą często można wykorzystać przede wszystkim w trakcie spotkań z postaciami z niższych sfer. | 
| Przetrwanie (Survival) | Pozwala na wykazywania się w trakcie rozmów i scen paragrafowych wiedzą o danym obszarze czy ogólną wiedzą o obcowaniu z naturą. | 
0
Komentarze czytelników
LamPL Pretorianin
Co do zadania Pieśń Okaryny, to jest jeden i to najprostszy sposób zdobycia Okaryny Fal. Wystarczy grać postacią boskiego/boskiej księżyca, a Takano sam nam ją da, uznając nas za posłańca boginii.
Radzik Generał

W (M30,11) pod ścianą stoją beczki z prochem - jeśli zniszczy się je, doprowadzając do ich wybuchu (np. pistoletem), rozwalą ścianę skrywającą dodatkowe pomieszczenie, którego nie ma na mapie opisu i nie ma też o nim wzmianki. W skrzyni m.in. przypisywalny sztylet Marux Amanth dla palladyna, kapłana lub łotrzyka.
Vegeta1994 Junior
Ej dlaczego, gdy pobrałem poradnik to nie ma w nim opisu przejścia DLC??
Rabit86 Chorąży
Ostatnia pielgrzymka Ehrys alternatywnie można ją przekonać aby nie została konstruktem potrzeba mieć wnikliwość na 10 i Religijność na 15
tomek05 Legionista
W podstawowej części gry idzie uniknąć walki z ostatnim bossem. W moim przypadku na pomoc przybył mi Scoyrielaphas i zajął bosa(jeszcze przed przybyciem na wyspę) bym ja mógł bez przeszkód na nią dotrzeć i udać się do Eothasa. Nie wiem czy to ma znaczenie ale w przerywnikach przed dodarciem na wyspę zawsze wybierałem opcję by pomóc sojusznikom a smoka oczywiście wcześniej uwolniłem i w ten sposób spłacił swój dług wdzięczności :)
jarodrak35 Junior
Jak zabic tytana hel na wyspie dolny lewy rog mapy ? i pajaka na wyspie prawy gorny rog mapy ?
Bongos Junior
Mam problem związany z ostatnim questem , czyli tym kiedy udaję się na Ukaizo.
W poradniku jest że kadłub z czarnodrzewa mogę zakupić u kupca zamara . Nieprawda , nawet nie ma tych smoczych żagli . Na szczęscie gdzieś zdobyłem te smocze żagle , ale tego kadłuba nie . 
Mam opcję w rzemiosle żeby taki kadłub zbudować . Potrzeba do niego 5 belek z tego drzewa , niestety posiadam 3. 
Teraz pytanie kulminacyjne czyli gdzie do ***** nędzy kupię ten kadłub lub znajdę te ******** belki . Dodam że nie interesuje mnie inne zakończenie niż to w którym sam płynę na tą wyspę! .
best.nick.ever Generał

Od patcha 5.0 nie można kupić kadłuba. Musisz go sam stworzyć z pieciu kawałków drewna (Blackwood log), poniżej masz lokacje gdzie je znaleźć.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
