Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Daybreak Game Company / Sony Online Entertainment

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w kalifornijskim San Diego. Choć zespół rozpoczynał działalność pod skrzydłami firmy Sony (jako Sony Online Entertainment), obecnie funkcjonuje niezależnie pod nazwą Daybreak Game Company.

Daybreak Game Company jako producent gier

Firma Daybreak Game Company oparła swoją działalność deweloperską przede wszystkim na grach MMO. W jej portfolio prym wiedzie seria EverQuest, choć zasilają je również takie marki, jak PlanetSide, Star Wars Galaxies czy DC Universe Online. Produkcje tworzone przez to studio można znaleźć zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach stacjonarnych oraz przenośnych.

Daybreak Game Company jako wydawca gier

Firma Daybreak Game Company prowadzi również działalność wydawniczą. Oprócz tego, że jej nakładem do sprzedaży trafiają tworzone przez nią produkcje, w ramach różnych inicjatyw i na mocy umów podpisywanych z zewnętrznymi firmami, w jej katalogu wydawniczym pojawił się również szereg innych tytułów.

Historia

1995-1998

Historia studia rozpoczyna się w 1995 roku, kiedy to uformowano zespół Sony Interactive Studios America; jego zadaniem było stworzenie przeznaczonej na komputery osobiste gry typu MMORPG. W 1996 roku na czele projektu stanął John Smedley, z kolei niedługo później do ekipy dołączyli Brad McQuaid oraz Steve Clover, którzy wcześniej pracowali nad grą Warwizard.

Nim jednak w portfolio studia pojawiło się jedno z jego najważniejszych dzieł, w listopadzie 1997 roku światło dzienne ujrzał Tanarus, czyli multiplayerowa produkcja, w której gracze brali udział w starciach czołgów. W 1998 roku firma Sony połączyła kilka zespołów deweloperskich (Sony Interactive Studios America, Sony Pictures Entertainment, Sony Online Ventures) w jeden, nazwany 989 Studios. Jego nadrzędnym zadaniem miało być tworzenie produkcji przeznaczonych na święcącą triumfy konsolę PlayStation. Niewielka część ekipy pracująca nad swoim MMORPG-iem przyjęła natomiast miano RedEye Interactive, niedługo później zmienione na Verant Interactive.

1999-2002

Ową enigmatyczną produkcją, nad którą prace trwały od 1995 roku, był EverQuest. Tytuł trafił na komputery osobiste w marcu 1999 roku, a jego popularność przerosła oczekiwania japońskiego giganta. Jeszcze w tym samym roku zespół dostarczył swoją trzecią grę (Infantry), z kolei po następnych kilku miesiącach oddał w ręce graczy pierwszy dodatek do EverQuesta, czyli The Ruins of Kunark. Sukces tego tytułu sprawił, że w czerwcu 2000 roku Verant Interactive zostało oficjalnie przejęte przez nowo powstałe Sony Online Entertainment, pod którego szyldem wydano drugie rozszerzenie do EverQuesta, zatytułowane The Scars of Velious.

W tym samym roku ujawniono, że Sony Online Entertainment i LucasArts podpisały umowę, na mocy której pierwsza z wymienionych firm stworzy MMORPG-a osadzonego w uniwersum Gwiezdnych wojen. W 2001 roku szeregi studia opuścił Brad McQuaid, by założyć własny zespół – Sigil Games Online; McQuad zabrał ze sobą wielu twórców EverQuesta, przez co twórcom nie udało się doszlifować wszystkich aspektów trzeciego dodatku do tej produkcji, zatytułowanego Shadows of Luclin.

Rok 2001 przyniósł premierę mniejszej produkcji zatytułowanej Cosmic Rift Online, z kolei 2002 – czwartego rozszerzenia do największego z dotychczasowych hitów w portfolio studia (The Planes of Power).

2003

W 2003 roku ekipa Sony Online Entertainment miała ręce pełne roboty. W lutym zadebiutował piąty add-on do EverQuesta (The Legacy of Ykesha), a także wydane na PlayStation 2 EverQuest Online Adventures (osadzone pięćset lat przed wydarzeniami z pierwowzoru). W maju studio oddało w ręce posiadaczy telefonów i palmtopów spin-offa zatytułowanego EverQuest: Hero’s Call, a także świętowało premierę swojego kolejnego dużego dzieła, zatytułowanego Planetside. Czerwiec natomiast przyniósł debiut wyżej wspomnianego MMORPG-a osadzonego w uniwersum Gwiezdnych wojen, czyli Star Wars Galaxies: An Empire Divided, który, zgodnie z przewidywaniami, błyskawicznie zyskiwał na popularności.

Na tym nie koniec, gdyż we wrześniu EverQuest otrzymał szósty dodatek (Lost Dungeons of Norrath), z kolei końcówka roku przyniosła premiery rozszerzeń do Planetside (Core Combat) oraz do EverQuest Online Adventures (Frontiers); poza tym jeszcze przed gwiazdką na komputery osobiste trafił RTS zatytułowany Lords of EverQuest.

2004

W lutym 2004 roku odbyła się premiera siódmego dodatku do EverQuesta, czyli Gates of Discord, a także jeszcze jednego spin-offa tej produkcji – action RPG-a zatytułowanego Champions of Norrath, który trafił na PlayStation 2 nakładem Sony Online Entertainment. Ósmy dodatek do głównej gry, czyli Omens of War, pojawił się w sprzedaży we wrześniu. Październik przyniósł natomiast premierę pierwszego add-onu do Star Wars Galaxies, czyli Jump to Lightspeed. Listopad z kolei upłynął pod znakiem premiery EverQuesta II osadzonego setki lat po wydarzeniach z „jedynki”, który miał być rozwijany równolegle z oryginałem.

2005

W styczniu 2005 roku pod szyldem Sony Online Entertainment uruchomiono program Platform Publishing, w ramach którego zewnętrzne zespoły mogły wydawać swoje gry nakładem tej firmy. W lutym z kolei Champions of Norrath doczekało się kontynuacji nazwanej Champions: Return to Arms, z kolei EverQuest otrzymał dziewiąty dodatek, czyli Dragons of Norrath. W marcu ekipa dostarczyła jeden z tytułów startowych konsoli PlayStation Portable – Untold Legends. W lipcu firma przejęła natomiast prawa do gry The Matrix Online i nawiązała współpracę z DC Comics, na mocy której miała stworzyć nową grę MMO. Wrzesień to z kolei czas premier Depths of Darkhollow, czyli dziesiątego dodatku do EverQuesta i Desert of Flames – pierwszego add-onu do EverQuesta II. W listopadzie wprowadzono liczne zmiany i ulepszenia do Star Wars Galaxies, które nie przypadły do gustu wiernym fanom tej produkcji, a także udostępniono następne rozszerzenie pod tytułem Trials of Obi-Wan.

2006

Luty 2006 roku przyniósł premiery kolejnych dodatków do EverQuesta (The Prophecy of Ro, The Serpent’s Spine) i EverQuesta II (Kingdom of Sky, Echoes of Faydwer). Marzec z kolei to dla studia Sony Online Entertainment premiera kontynuacji Untold Legends, czyli The Warrior’s Code. W maju na PSP zadebiutowało natomiast strategiczne Field Commander. W marcu 2006 roku Brad McQuaid ogłosił, że wraz z zespołem Sigil Games wraca pod skrzydła Sony Online Entertainment, które miało wydać dzieło tej ekipy, czyli Vanguard: Saga of Heroes, z kolei w listopadzie na PlayStation 3 pojawiła się stworzona przez omawiane studio gra Untold Legends: Dark Kingdom.

2007

Wyżej wspomniane Vanguard: Saga of Heroes zadebiutowało w styczniu 2007 roku. Produkcja nie spełniła oczekiwań, spotykając się z chłodnym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. W tym samym miesiącu Sony Online Entertainment poinformowało, że podpisało umowę z firmą Midway, na mocy której na PlayStation 3 trafią stworzone przez nią klasyki, na czele z grami Mortal Kombat II, Rampage, Gauntlet II oraz Joust. W lipcu 2007 roku SOE pochwaliło się natomiast, że pracuje nad kolejną grą MMO, zatytułowaną The Agency, która zmierza na komputery osobiste i PlayStation 3. Wrzesień to czas premiery karcianki osadzonej w uniwersum serii EverQuest, czyli Legends of Norrath: Oathbound, z kolei październik przyniósł premierę darmowego rozszerzenia do PlanetsideBlack Ops. Listopad upłynął pod znakiem dodatków do EverQuesta (The Secrets of Faydwer) i EverQuesta II (Rise of Kunark).

2008

W 2008 roku Sony Online Entertainment ogłosiło, że obie gry z serii EverQuest będą otrzymywać po jednym dodatku rocznie. W październiku pierwsza część serii dostała rozszerzenie zatytułowane Seeds of Destruction, z kolei w listopadzie zadebiutowało The Shadow Odyssey – add-on od „dwójki”. Poza tym od marca 2008 roku Sony Online Entertainment znalazło się pod kontrolą firmy Sony Computer Entertainment.

2009

Rok 2009 to nie tylko premiera gry Free Realms, lecz zakończenie działania The Matrix Online. Poza tym firma świętowała dziesiąte urodziny EverQuesta, wypuszczając szesnasty dodatek do tej produkcji, zatytułowany Underfoot.

2010

Kolejny rok przyniósł premierę szóstego dodatku do EverQuesta II (Sentinel’s Fate) i siedemnastego add-onu do pierwszej części serii, czyli House of Thule. To także rok, w którym szeregi zespołu opuściło trzydzieści pięć osób. Ponadto zapowiedziano wówczas grę EverQuest Next, nad którą prace zostały wstrzymane siedem lat później.

2011

W 2011 roku na komputerach osobistych i PlayStation 3 zadebiutowało DC Universe Online, które po dziewięciu miesiącach od premiery przeszło na model free-to-play. Studio nie zapomniało jednak o swoich poprzednich dziełach, wydając dodatki zarówno do EverQuesta (Veil of Alaris), jak i do EverQuesta II (Destiny of Velious, Age of Discovery), który przeszedł na model darmowy z mikropłatnościami.

W tym samym roku ekipa ogłosiła, że pracuje nad PlanetSide 2, które skorzysta z nowego silnika graficznego Forge Light, mającego napędzać również EverQuesta Next. W grudniu żywot zakończył drugi z tytułów w portfolio Sony Online Entertainment, czyli Star Wars Galaxies. Przez firmę przeszła również fala zwolnień (pracę straciło 205 osób); poza tym anulowano produkcję zapowiedzianego przed laty The Agency.

Rok 2011 był nieszczęśliwy dla Sony Online Entertainment z jeszcze jednego powodu. Pod koniec kwietnia firma-matka studia padła bowiem ofiarą ataku hakerskiego, w wyniku którego wyciekły dane siedemdziesięciu siedmiu milionów użytkowników PlayStation Network. Choć zespół początkowo zapewniał, że zebrane przez niego dane są bezpieczne, na początku maja został zmuszony do tymczasowego wyłączenia swoich usług, gdyż w niepowołane ręce mogły się dostać dane ponad dwudziestu czterech milionów ich użytkowników.

2012

Po trzynastu latach od premiery, w 2012 roku EverQuest przeszedł na model free-to-play. Ponadto w marcu wyłączono serwery gry EverQuest Online Adventures, z kolei w listopadzie oficjalnie zadebiutowało z dawna wyczekiwane PlanetSide 2. To również rok, w którym swą premierę miał add-on do EverQuesta zatytułowany Rain of Fear.

2013

W 2013 roku Sony Online Entertainment opracowało kolejne rozszerzenia do EverQuesta i EverQuesta II; mowa o dodatkach Call of the Forsaken oraz Tears of Veeshan. Ponadto gra DC Universe Online trafiła wówczas na PlayStation 4.

2014

W 2014 roku studio kroczyło utartą ścieżką. EverQuest otrzymał rozszerzenie pod tytułem The Darkened Sea, a EverQuest II – dodatek Altar of Malice.

2015

W lutym 2015 roku firma Columbus Nova z Nowego Jorku ogłosiła, że stała się nowym właścicielem Sony Online Entertainment. Od tej pory studio miało być znane jako Daybreak Game Company. W czerwcu stanowisko prezesa firmy opuścił John Smedley, którego miejsce zajął Russel Shanks. Podczas gdy Smedley odszedł z zespołu w sierpniu, w październiku jego szeregi opuścił Shanks, zastąpiony przez Ji Hama.

Nie wpłynęło to jednak na plany studia. PlanetSide 2 pojawiło się na PlayStation 4, a pierwszy i drugi EverQuest dostały następne dodatki – The Broken Mirror i Terrors of Thalumbra.

2016

W 2016 roku Daybreak Game Company oddało w ręce graczy sandboksową grę survivalową zatytułowaną H1Z1. Z czasem tytuł został podzielony na dwie osobne produkcje – Just Survive, które pozostało wierne pierwotnej koncepcji, oraz skoncentrowane na zmaganiach PvP Z1: Battle Royale. Oprócz tego firma spróbowała swoich sił na poletku sandboksowych produkcji, wypuszczając produkcję zatytułowaną Landmark, jednak jej serwery zostały wyłączone w lutym 2017 roku. Ponadto sztandarowe tytuły w dorobku studia otrzymały coroczną porcję dodatków, czyli Empires of Kunark (add-on do pierwszego EverQuesta) i Planes of Prophecy (do „dwójki”).

2017

Rok 2017 przyniósł premierę Ring of Scale, czyli 24. rozszerzenia do EverQuesta, a także gry Pox Nora, która nakładem Daybreak Game Company trafiła na PlayStation 4 i PlayStation Vitę.

2018

Rok 2018 zapisał się na kartach historii firmy za sprawą jubileuszowego, dwudziestego piątego dodatku do EverQuesta, czyli The Burning Lands.


Gry w produkcji i planach

DC Universe Online Switch2019

PlanetSide Arena PC, PS42019

Wydawcy gier Daybreak Game Company / Sony Online Entertainment

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Daybreak Game Company / Sony Online Entertainment:


Sony Interactive Entertainment

Ubisoft

LucasArts

Activision Blizzard

Plany wydawnicze na przyszłość

DC Universe Online2019

PlanetSide Arena2019

Współpracujący z Daybreak Game Company / Sony Online Entertainment producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Daybreak Game Company / Sony Online Entertainment


Standing Stone Games