Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Telltale Games

Firma producent wydawca

Telltale Games to niezależne amerykańskie studio deweloperskie, powstałe w 2004 roku i skupiające się głównie na produkcji epizodycznych gier przygodowych. Siedziba firmy znajduje się w miasteczku San Rafael, w hrabstwie Marin w Kalifornii. Współzałożycielem, prezesem i dyrektorem generalnym studia jest Kevin Bruner, były pracownik firmy LucasArts, mający na koncie prace m.in. przy Grim Fandango oraz kilku produkcjach na licencji Gwiezdnych wojen. Jako twórca niezależny, jest również wydawcą większości swoich produkcji. W szczytowym okresie Telltale Games zatrudniało ok. 280 pracowników. W wyniku złej kondycji finansowej studio Telltale Games zostało rozwiązane we wrześniu 2018 roku.

W początkowym okresie działalności, w skład studia Telltale Games wchodzili głównie deweloperzy mający spore doświadczenie w produkcji klasycznych gier przygodowych, zdobyte w znacznej mierze podczas prac w firmie LucasArts. Nic więc dziwnego, że to właśnie w tym gatunku wyspecjalizował się amerykański deweloper; jedyny wyjątek od reguły stanowi tu karcianka Telltale Texas Hold’em i rozwijająca jej pomysły seria Poker Night. Znakiem rozpoznawczym firmy stały się produkcje bazujące na popularnych markach filmowych oraz komiksowych. W swej twórczości studio sięgało m.in. po tak znane licencje, jak Powrót do Przyszłości, Jurassic Park, Gra o Tron, Batman czy The Walking Dead – to ostatnie okazało się największym sukcesem w dorobku studia. W portfolio Telltale Games znalazły się także produkcje osadzone w uniwersum popularnych gier wideo, takich jak Monkey Island, Borderlands czy Minecraft.

Poza nielicznymi wyjątkami, większość produkcji Telltale Games dystrybuowana jest w formie epizodycznej i składa się z 4-7 odcinków, udostępnianych graczom w regularnych odstępach czasu. Na przestrzeni lat studio wykształciło też unikalny styl, wyraźnie odbiegający od schematu klasycznych przygodówek point-and-click. Późniejsze produkcje Telltale Games to z reguły dość specyficzne połączenie typowych elementów przygodowych ze zręcznościowymi sekwencjami QTE (ang. Quick Time Event) oraz napędzającymi fabułę, rozbudowanymi sekwencjami dialogowymi. Nieodłącznym elementem owych gier jest spory nacisk na dokonywanie trudnych wyborów moralnych, które nie tylko wpływają na fabułę danego odcinka, ale także znajdują odzwierciedlenie w kolejnych epizodach.

Historia

Studio Telltale Games założone zostało w 2004 roku z inicjatywy trzech byłych pracowników firmy LucasArts: Kevina Brunera, Dana Connorsa oraz Troya Molandera. Przed powstaniem studia, pracowali oni nad grą Sam & Max Freelance Police, mającą stanowić kontynuację wydanej w roku 1993, przebojowej przygodówki Sam & Max Hit the Road. Prace nad grą zostały wstrzymane przez LucasArts 3 marca 2004 roku, a decyzja ta stała się dla deweloperów głównym pretekstem do opuszczenia dotychczasowego pracodawcy i założenia własnego studia.

Pierwszą samodzielną produkcją Telltale Games było wydane w lutym 2005 roku Telltale Texas Hold’em, a jej celem było przede wszystkim przetestowanie autorskiego silnika o nazwie Telltale Tool, który stał się później podstawą kolejnych gier firmy. Była to również pierwsza z trzech produkcją w dorobku studia (obok serii Puzzle Agent), w której wszystkie postacie są oryginalne, a nie zainspirowane jakąś popularną marką. Kolejnymi grami firmy były: Bone: Out from Boneville (adaptacja komiksu Jeffa Smitha) oraz stworzona dla koncernu Ubisoft casualowa gra detektywistyczna CSI: 3 Wymiary Zbrodni. Produkcja ta była jednocześnie pierwszą epizodyczną grą Telltale Games, choć wszystkie odcinki wydane zostały równocześnie, podobnie jak w przypadku trzech kolejnych gier z serii, bazującej na popularnym serialu kryminalnym CSI.

W 2006 roku Telltale Games otrzymało pokaźną dotację finansową w wysokości 600 tys. dolarów od prywatnych inwestorów, którą postanowiło przeznaczyć na wykupienie od firmy LucasArts prawa do ukończenia gry Sam & Max: Freelance Police. Kiedy jednak nie udało się uzyskać zgody LucasArts, zarząd studia postanowił nabyć prawa do stworzenia kolejnych gier z serii od samego twórcy komiksów o Samie i Maksie, Steve’a Purcella. Debiutująca w tym samym roku gra Sam & Max: Season 1 była pierwszą produkcją Telltale Games, składającą się z kilku odcinków udostępnianych w regularnych odstępach czasu (w tym przypadku co miesiąc). Praktyka ta stała się jednym ze znaków rozpoznawczych firmy i odtąd większość kolejnych produkcji (z nielicznymi wyjątkami, np. serie Puzzle Agent czy Poker Night) dystrybuowana była drogą cyfrową w formie epizodycznej. Większość z nich doczekała się także zbiorczych wydań pudełkowych. Mowa przede wszystkim o takich produkcjach, jak drugi sezon Sama & Maksa (2007 rok), Tales of Monkey Island (czyli wydanej w 2009 roku kontynuacji cyklu kultowych przygodówek z lat dziewięćdziesiątych XX wieku), Back to the Future (2011) oraz Jurassic Park (która zadebiutowała również w 2011 roku). Warto odnotować, że ostatni z wymienionych tytułów nie sprzedał się tak dobrze, jak oczekiwali twórcy. Na szczęście wydane w 2012 roku The Walking Dead: A Telltale Games Series odniosło spektakularny sukces zarówno artystyczny, jak i komercyjny. Zespół nabrał więc wiatru w żagle i rozpoczął wieloletni proces tworzenia podobnych do siebie, narracyjnych przygodówek opartych na znanych licencjach.

Nim jednak w 2013 roku zadebiutowała oficjalna kontynuacja największego hitu w portfolio Telltale Games, czyli The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season Two, w sprzedaży pojawiło się The Walking Dead: 400 Days mające zapoznać graczy z nowymi bohaterami i przygotować ich na nadchodzące wydarzenia. W 2014 roku zespół udostępnił swoje kolejne dzieła – o ile The Wolf Among Us: A Telltale Games Series oraz Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series zdobyły duże grono fanów, o tyle cierpiące na niedoróbki Game of Thrones: A Telltale Games Series stało się pierwszą poważną „rysą na diamencie”.

W międzyczasie, bo w lutym 2015 roku, studio nawiązało współpracę z amerykańsko-kanadyjską wytwórnią filmową Lions Gate Entertainment, a dyrektor generalny firmy Jon Feltheimer został na stałe przyjęty na stanowisko reżysera w firmie Telltale Games. Owocem tej kooperacji miały być tzw. Super Shows, czyli nietypowe i niespotykane wcześniej w dorobku studia produkcje, łączące w sobie serial telewizyjny oraz grę wideo. Pierwszy Super Show miał być zaś całkowicie oryginalną produkcją Telltale Games, nieopartą na żadnej popularnej marce, co w pewnym sensie miało stanowić odejście od dotychczasowej praktyki studia.

Studio tworzyło kolejne epizody swoich serii w imponującym tempie. W 2016 roku zadebiutował Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series, The Walking Dead: Michonne - A Telltale Games Mini-Series, Batman: The Telltale Series oraz trzeci sezon The Walking Dead, czyli A New Frontier. Rok 2017 przyniósł natomiast premierę gry opartej na licencji filmu Strażnicy Galaktyki oraz drugich sezonów Minecrafta: Story Mode i Batmana, czyli The Enemy Within. Niemniej firma znajdowała się już na równi pochyłej. Mowa tak o kondycji finansowej studia (o czym za chwilę), jak i o tym, że gracze i recenzenci narzekali na niski poziom dopracowania gier.

Złą passę miał odwrócić rozpoczęty w 2018 roku ostatni sezon The Walking Dead, jednak przed premierą drugiego epizodu Telltale Games z dnia na dzień zwolniło dwieście pięćdziesiąt osób; w firmie pozostał jedynie niespełna trzydziestoosobowy trzon mający dokończyć realizowaną na zlecenie Netfliksa animację Minecraft: Story Mode. Według Joego Parleya, piszącego dla serwisów Forbes i Polygon, firma od dawna miała problemy finansowe, a głównym powodem takiego stanu rzeczy był fakt, że oprócz Minecrafta: Story Mode żadne dzieło studia wydane po pierwszym The Walking Dead nie zapewniło mu zysków. Na stan samych gier na pewno wpływało też to, że ze względu na dużą liczbę projektów ekipa pracowała na zasadzie ciągłego crunchu.

Dopełnieniem tego wszystkiego były fatalne w skutkach decyzje zarządu, niechętnego do zmian i wstrzymującego projekty mające sukces w garści (jak miało to miejsce choćby w przypadku produkcji opartej na licencji serialu Stranger Things, który Telltale Games mogło zrealizować już w połowie 2016 roku; ostatecznie firma podpisała umowę z Netfliksem dopiero dwa lata później). Studia nie uratowała przed upadkiem także zmiana dyrektora generalnego, który na początku 2018 roku przeprowadził restrukturyzację oraz planował przesiadkę z wysłużonego silnika Telltale Tool na znacznie bardziej uniwersalne Unity.

Telltale Games zakończyło działalność we wrześniu 2018 roku.


Plany wydawnicze na przyszłość

Stranded Deepbrak danych

Współpracujący z Telltale Games producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Telltale Games


Shortround Games

Night School Studio

Beam Team Games

The Fun Pimps Entertainment

W Polsce Telltale Games współpracuje z:


Techland

Cenega S.A.

Wydane gry

RGX: Showdown2018

The Walking Dead: The Telltale Series Collection2017

Batman: The Telltale Series - The Enemy Within2017

Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series - Season 22017

The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier2016

Mr. Robot:1.51exfiltrati0n2016

Batman: The Telltale Series2016

7 Days to Die2016

The Walking Dead: Michonne - A Telltale Games Mini-Series2016

Game of Thrones: A Telltale Games Series - Season One2014

Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series2014

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season Two2013

The Wolf Among Us: A Telltale Games Series - Season 12013

The Walking Dead: 400 Days2013

Poker Night 22013

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One2012

Law & Order: Legacies2012

Sam & Max: Beyond Time and Space2011

Puzzle Agent 22011

Hector: Badge of Carnage2011

Puzzle Agent2011

Poker Night at the Inventory2010

Back to the Future: Blitz Through Time2010

Sam & Max: Season 3 - The Devil’s Playhouse2010

Tales of Monkey Island2009

Wallace & Gromit's Grand Adventures2009

Strong Bad's Cool Game for Attractive People2008

Sam & Max: Season 2 - What's New, Beelzebub?2008

Sam & Max: Season 2 - Chariots of the Dogs2008

Sam & Max: Season 2 - Night of the Raving Dead2008

Sam & Max: Season 2 - Moai Better Blues2008

Sam & Max: Season 2 - Ice Station Santa2007

Sam & Max: Season 1 – Bright Side of The Moon2007

Sam & Max: Season 1 – Reality 2.02007

Sam & Max: Season 1 – Abe Lincoln Must Die!2007

Sam & Max: Season 1 – The Mole, the Mob, and the Meatball2007

Sam & Max: Season 1 – Situation: Comedy2006

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock2006

Bone: Wielki Wyścig Krów2006

Telltale Texas Hold'em2005

Bone: Wygnaniec z Kosteczkowa2005

Marvel's Guardians of the Galaxy: The Telltale Seriesanulowana

The Wolf Among Us: A Telltale Games Series - Season 2anulowana

The Walking Dead: A Telltale Games Series - The Final Seasonanulowana

Game of Thrones: A Telltale Games Series - Season Twoanulowana

Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series - Season 1anulowana

Back to the Futureanulowana

Telltale's King's Questanulowana

Jurassic Parkanulowana