Data wydania: 24 września 1993
Jedna z najlepszych i najśmieszniejszych gier przygodowych LucasArts, bazująca na postaciach wykreowanych przez Steve'a Purcella. Sam i Max to para detektywów, działająca zawsze wbrew ogólnie przyjętym normom społecznym i wyznająca ortodoksyjne metody pracy śledczej.
GRYOnline
Gracze
Jedna z najlepszych i najśmieszniejszych gier przygodowych LucasArts, bazująca na postaciach wykreowanych przez Steve'a Purcella. Sam i Max to para detektywów, działająca zawsze wbrew ogólnie przyjętym normom społecznym i wyznająca ortodoksyjne metody pracy śledczej. Tym razem dostają oni zadanie odnalezienia dwojga uciekinierów z objazdowego cyrku: Wielkiej Stopy o imieniu Bruno i kobiety-żyrafy Trixie. Jak to zwykle w tego typu produkcjach bywa, szybko okazuje się, że intryga zatacza o wiele większe kręgi, a w sprawcą rzekomej „ucieczki” może być gwiazdor muzyki country Cornoy Bumpus.
Po raz pierwszy w historii gier przygodowych LucasArts, zrezygnowano z tradycyjnego systemu Scumm, na rzecz kilku ikonek wyrażających podstawowe czynności. Zabieg, choć kontrowersyjny, niemal natychmiast przyjął się wśród fanów i nie wywołał lawinowego oburzenia, jak to miało niegdyś miejsce w przypadku produktów Sierry. Kolejną innowacją jest nowy system prowadzenia dialogów, również prezentowany za pomocą ikonek. Podczas rozmowy dostępnych jest kilka podstawowych opcji, które w miarę rozwoju wypadków będą się powiększać. Mimo, że w grze występuje dwóch bohaterów, będziemy prowadzić tylko Sam'a. Max pełni rolę towarzysza, podobnie jak Sophia w Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Jeśli zatniemy się na amen, możemy zapytać go o radę i choć są one dość enigmatyczne, przeważnie pomagają ruszyć akcję do przodu. Królik przydaje się też do wykonywania niektórych czynności, np. tylko Max potrafi wydobyć rozkazy z żołądka kota na początku gry, lub wyłączyć prąd w znajdującym się w wesołym miasteczku, Tunelu Miłości. Gra naładowana jest olbrzymią porcją humoru i widać to niemal na każdym kroku. Warto próbować wykorzystywać królika na wszystkich dostępnych elementach tła, często odkryjemy bowiem zabawne sceny, nie związane z właściwą akcją gry. Dialogi napisane są bardzo dowcipnym językiem i warto poświęcić im trochę czasu - nie rzadko komentarze głównych bohaterów potrafią zwalić z nóg. Od strony graficznej, program prezentuje się nieźle, szczególnie podobała mi się pokręcona perspektywa, nasuwająca skojarzenia z innym hitem LucasArts, Day of the Tentacle. Ścieżka dźwiękowa jak zwykle na bardzo wysokim poziomie, ale akurat ta firma już dawno zdążyła nas do tego przyzwyczaić. Wersja CD zawiera dodatkowo mówione dialogi, szkoda tylko, że w nagraniach nie wzięli udział aktorzy, którzy podkładali głosy do serialu animowanego, opartego na przygodach Sam'a i Max'a: Harvey Atkin i Robert Trinkle. Widać, że autorzy włożyli w ten produkt ogromną ilość pracy. Oprócz motywów przygodowych, znajdziemy w nim także od groma elementów typowo zręcznościowych. Na szczęście nie są one tak trudne i dobijające jak w grach Sierry, wręcz przeciwnie: stanowią bardzo miły przerywnik. Dla największych fanów Sam'a i Max'a przygotowano ponadto trzy mini-gry, które można kupić w rozrzuconych po całych Stanach Zjednoczonych sklepach.
Sam & Max Hit the Road jest produktem wybitnym. Od początku do końca przemyślany, zaskakuje absurdalnymi rozwiązaniami i co najważniejsze, nie pozwala się ani chwili nudzić. Absolutna perła wśród przygodówek, wg. wielu ludzi, mimo upływu lat, stanowi ich wciąż niedościgniony wzór. Nic, tylko grać! Naprawdę warto.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Lucasfilm Games / LucasArts
Wydawca: Lucasfilm Games / LucasArts
Gry podobne:
20GIER
Sam & Max to oparta na licencji komiksu seria humorystycznych przygodówek z sympatyczną parą bohaterów w rolach tytułowych. Marka wykreowana została przez studio LucasArts, a obecnie jej rozwojem zajmuje się studio Telltale Games.
Mamy dobre wieści dla fanów gier przygodowych, którzy stęsknili się za policyjnym duetem złożonym z psa i królika. Telltale Games wreszcie podzieliło się ze światem informacjami na temat trzeciego sezonu.
gry
Adrian Werner
12 marca 2010
Studio Telltale Games oficjalnie ogłosiło, że pracuje już nad drugim sezonem przygód szalonych, zwierzęcych detektywów. Projekt o nazwie Sam & Max: Season Two, tak jak jego poprzednik, zostanie podzielony na kilka odcinków, a główną drogą ich dystrybucji będzie Internet.
gry
Marek Grochowski
27 lipca 2007
Według wiadomości, jakie podają przedstawiciele studia Telltale Games, ich nowa przygodówka, nosząca tytuł Sam & Max, wydana zostanie w kilku odcinkach (podobnie, jak Bone – poprzednie dzieło amerykańskiej firmy), z których pierwszy trafi na rynek w październiku bieżącego roku.
gry
Marek Grochowski
17 lipca 2006
Pomimo, iż gatunek przygodówek uważa się (błędnie) za wymierający, nadal są na świecie gracze, którzy tęsknią za takimi tytułami, jak Sam & Max Hit the Road. Dla takich osób ekipa Telltale Games przygotowuje sequel perypetii nietypowych detektywów.
gry
Marek Grochowski
11 maja 2006
Uru Live nie jest jedyną grą, przy której wskrzeszeniu macza palce firma odpowiedzialna za powstanie serwisu GameTap. Została ona również współproducentem następczyni słynnej przygodówki Sam & Max Hit the Road, którą od dłuższego czasu próbuje powołać do życia studio Telltale Games.
gry
Krystian Smoszna
9 maja 2006
Na odbywającym się przed kilkoma dniami zjeździe WonderCon (lokacja – San Francisco), oprócz wiadomości na temat gry Bone, adaptacji znanego komiksu, która rozprowadzana będzie za pośrednictwem Internetu w formie epizodów (Out from Boneville będzie pierwszym takowym odcinkiem), ujawniono kilka faktów odnośnie nowej gry z psem Samem i królikiem Maxem w rolach głównych.
gry
Piotr Doroń
12 lutego 2006
Firma Telltale Games poinformowała wczoraj, że na łamach oficjalnej strony rozpoczęto publikację komiksu Sam & Max, który związany jest z bezpośrednio z następcą legendarnej przygodówki o nazwie Sam & Max Hit the Road.
gry
Krystian Smoszna
13 grudnia 2005
Ile potrzeba czasu na ukończenie dwunastu klasycznych gier przygodowych firmy LucasArts? Na to pytanie spróbował odpowiedzieć niejaki Vogel, który podjął się niezwykłej próby.
gry
Krystian Smoszna
21 listopada 2005
Jeden z najsłynniejszych duetów w historii elektronicznej rozrywki, czyli pies Sam i królik Max, powróci po wielu perturbacjach na rynek, o czym poinformowaliśmy już w połowie września bieżącego roku. Bohaterami pamiętnej przygodówki pt. Sam & Max Hit the Road zajęła się firma Telltale Games, która właśnie udzieliła odpowiedzi na kilka istotnych pytań odnośnie przyszłości szalonych detektywów.
gry
Radosław Grabowski
11 listopada 2005
Długo czekaliśmy na jakiekolwiek pozytywne wieści dotyczące kontynuacji gry Sam & Max Hit the Road. W końcu jednak cierpliwość fanów została wynagrodzona. Steve Purcell – twórca postaci zwariowanych detektywów dogadał się w kwestii kolejnego programu z firmą Telltale Games, która oficjalnie zajmie się jego produkcją.
gry
Krystian Smoszna
15 września 2005
Wymagania sprzętowe gry Sam & Max Hit the Road:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 166 MHz, 16 MB RAM, karta grafiki 4 MB (Riva 128 lub lepsza), Windows 95/98.
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 196 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
arkadius2
Ekspert
2025.10.05
Pierwsza gra z Maxem i Samem i od razu poprzeczka ustawiona wysoko. Genialne postacie, świetny humor i wciągająca przygoda naprawdę zapewniają rozrywkę na wiele godzin. Warto zagrać tym bardziej iż grę można potraktować świetnym spolszczeniem z serwisu "Przygodoskop".
arkadius2 Konsul
Pierwsza gra z Maxem i Samem i od razu poprzeczka ustawiona wysoko. Genialne postacie, świetny humor i wciągająca przygoda naprawdę zapewniają rozrywkę na wiele godzin. Warto zagrać tym bardziej iż grę można potraktować świetnym spolszczeniem z serwisu "Przygodoskop".
Wiedźmin Legend
Sam & Max Hit the Road to kolejny klasyczny klejnot wśród przygodówek point & click od legendarnego studia LucasArts. Gra została wydana w 1993 roku na Pc, ale ominęła już przyjaciółkę. LucasArts i Sierra postanowili od 1993 roku zrezygnować z tworzenia gier na 16-bitowy komputer Amiga i skupić się na 32-bitowym Pc, gdzie standartem w zestawach był HDD i CD-Rom co było rzadkością wsród Amigowców, którzy w zdecydowanej większości korzystali jedynie ze stacji dyskietek FDD co zaczęło stanowić dużą przeszkodę technologiczną wraz z rosnącymi rozmiarami gier. Dlatego między innymi Sam & Max Hit the Road (1993) i Day of the Tentacle (1993) od LucasArts oraz Gabriel Knight (1993) od Sierra nie pojawiły się już na Amidze, a spokojnie uciągnęłaby je przyjaciółka. Wtedy dla mnie jako posiadacza komputera Amiga było to dość przygnębiające, że dwa najlepsze studia od przygodówek odcinają się od przyjaciółki, bo przecież nadal w 1993 i 1994 wychodziło mnóstwo kapitalnych gier 2d na Amidze (platformówki, strzelanki, przygodówki, bijatyki, strategie) zarówno exy, porty gier z automatów i blaszaka jak i pierwotne wersje hitów produkowanych z myślą o tym komputerze, gdzie to blaszak dostawał porty z rocznym opóźnieniem.
Fabuła. Historia oparta jest na serii komiksów opowiadająca o przygodach dwóch zwierzęcych detektywów, którzy wyruszają na miasto, aby walczyć z przestępczością i rozwiązać zagadkę kryminalną. Podróżują przez Amerykę, aby znaleźć zaginionego cyrkowego dziwoląga i jego ukochaną.
Gameplay. Interfejs jest dość standardowy dla gier LucasArts. W grze sterujemy dwoma postaciami. Pies Sam jest bardziej spostrzegawczy i dociekliwy podczas gdy królik Max gorliwie wykorzystuje siłę mięśni, gdzie tylko to możliwe. Rozgrywka w niektórych momentach doprawiona jest mini-grami jak Car Bomb czy Max's Wax Coloring Kit z szalonymi wybrykami Sama i/lub Maxa. Ze względu na czysty sarkastyczny dowcip, charakter i szaleństwo dialogów wszystko jest warte kliknięcia, a nawet najbardziej bezowocne działania są nagradzane, bo same przekomarzania między detektywami są warte cytowania. Gra jako całość jest wypełniona dowcipnymi i niesamowicie sarkastycznymi dialogami oraz milionami żartów związanych z różnymi filmami i grami. Jak we wszystkich grach LucasArts są również tutaj ukryte odniesienia do Gwiezdnych Wojen, a postacie z innych gier pojawiają się tu i ówdzie. To co sprawia, że ta gra jest tym czym jest to prześmieszne dialogi i wszechobecny humor. LucasArts tworzyli najbardziej zabawne gry komputerowe jakie kiedykolwiek powstały czego dowodem są Maniac Mansion, Day of the Tentacle, seria Monkey Island, Grim Fandago czy właśnie Sam & Max.
Grafika i udźwiękowienie. Grafika może nie robić dziś na dużych panoramicznych monitorach już takiego wrażenia jak kiedyś na małych monitorach CRT, ale została wiernie przeniesiona z komiksów i zadomowiła się w medium gier wideo. Oferuje żywe kolory, a tła posiadają wiele szczegółów. Jest też dużo fajnych animacji, a szczególnie, gdy Max się nudzi.
Podsumowanie. W tej grze przygodowej widać dużo włożonego serducha. Scenariusz jest dość oryginalny, a łamigłówki całkiem zabawne. Postacie z kolei są dość ujmujące, a historia toczy się w stałym tempie. Animacje całkiem niezłe jak na swoje czasy, a gra rozgrywa się niczym pełnometrażowy film animowany. To bardzo zabawna, urocza i niezapomniana przygodówka point & click, ale nie należy moim zdaniem do najlepszych przygodówek LucasArts jak Maniac Mansion (1987), Secret of Monkey Island (1990), Monkey Island 2 (1991), Indiana Jones and The Fate of Atlantis (1992), Day of the Tentacle (1993), Curse of Monkey Island (1997), Grim Fandango (1998). Wiele lat później, bo w latach 2007-2010 Telltale wyprodukowało trzy kolejne gry z serii Sam & Max, ale w środowisku 3d i w formie epizodów. Podobnie zresztą było w przypadku piątej części Monkey Island (Tales of Monkey Island 2009). Grałem w Sam & Max Season 1 i 2. Zrobiły na mnie dość pozytywne wrażenie, a generalnie nie przepadam za 3d w gatunku przygodówek point & click, strategii, platformówek i bijatyk. Te gatunki dużo lepiej sprawdzają się w środowisku 2d.
https://www.youtube.com/watch?v=C7qBJak98cs&ab_channel=NintendoComplete
zanonimizowany6618 Generał
Gotowe! Od dnia dzisiejszego gra dostępna jest w polskiej wersji językowej. Lepiej późno niż wcale. :) Zainteresowanych zapraszam na oficjalną stronę projektu:
http://www.przygodoskop.pl/sam_max_pl.htm
Na zachętę dwa "zwiastuny":
http://www.youtube.com/watch?v=jc0G-y4k2d8
http://www.youtube.com/watch?v=z-L-cPe9MLI
zanonimizowany6618 Generał
Planowałem jesienią przypomnieć o tłumaczeniu gry tradycyjnym staropolskim gameplay'em na YouTube, ale ostatecznie wybrałem nieco inną formę prezentacji. Zamiast polskojęzycznego filmiku powstało polskojęzyczne demo, bazujące naturalnie na demie anglojęzycznym. Zainteresowanych zapraszam na mini stronę projektu:
zanonimizowany6618 Generał
Dawno do tego wątku nie zaglądałem. ;) Odświeżę, bo może kogoś zainteresuje informacja o nieoficjalnym tłumaczeniu gry, które sobie powoli dojrzewa w zakamarkach internetu (pracuję nad nim w wolnych chwilach od paru tygodni, pewnie zajmie mi to jeszcze parę miesięcy). Mniej więcej tak wyglądać będzie intro w polskiej wersji (oczywiście do tzw. premiery parę detali może się jeszcze zmienić):