Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Milestone

Firma producent wydawca

Włoskie studio deweloperskie z siedzibą w Mediolanie, skupiające się przede wszystkim na tworzeniu gier wyścigowych poświęconych samochodom i motocyklom. Firma jest również wydawcą swoich gier na europejskim rynku, a produkcje jej autorstwa można znaleźć na rozmaitych platformach – od komputerów osobistych, przez konsole, skończywszy na urządzeniach mobilnych.

Historia

Prehistoria

Studio rozpoczęło działalność jako Graffiti, a jego debiutanckim dziełem była wydana w 1994 roku konwersja gry Super Loopz, przygotowana z myślą o konsoli Super Nintendo Entertainment System. W kolejnym roku zespół opracował już dwie autorskie produkcje, czyli przeznaczoną na komputery osobiste grę Iron Assault oraz Screamera – zręcznościową grę wyścigową. Ta druga pozwoliła mu obrać kurs na kolejne lata.

Pierwsze sukcesy

W 1996 roku firma zmieniła nazwę na Milestone oraz oddała w ręce graczy kontynuację Screamera, którą poświęcono rajdom samochodowym. Kilka miesięcy później pozycja doczekała się ulepszonej wersji w postaci Screamera Rally. Rok 1998 przyniósł przełom w działalności studia, gdyż rozpoczęło ono współpracę z Electronic Arts, co pozwoliło mu na opracowanie cyklu motocyklowych symulacji. W 1999 roku zadebiutowało Superbike World Championship, a w roku 2000 do sprzedaży trafiło Superbike 2000 i Superbike 2001. W latach 2003-2005 firma stworzyła trzy kolejne gry wyścigowe – Racing Evoluzione (w Stanach Zjednoczonych znaną jako Apex) z myślą o konsoli Xbox, grę L’eredita (dostępną jedynie na terenie Włoch) oraz opracowaną we współpracy z firmą Alfa Romeo produkcję S.C.A.R. Squadra Corse Alfa Romeo (znaną również jako Alfa Romeo Racing Italiano).

Mały „skok w bok”

Doświadczenie zdobyte w trakcie pracy nad L’ereditą sprawiło, że w latach 2005-2006 studio mogło pozwolić sobie na niewielki „skok w bok”. W 2005 roku w sprzedaży pojawiło się The X Factor Sing, z kolei rok 2006 przyniósł premierę gry Australian Idol Sing. Jeszcze w tym samym roku zespół powrócił jednak na właściwe tory – premierę miały bowiem następne gry wyścigowe jego autorstwa, czyli samochodowe Evolution GT oraz poświęcone motocyklom Super-Bikes: Riding Challenge i Suzuki Super-Bikes II: Riding Challenge.

Wyścigi na asfalcie…

Od 2007 roku firma niemal w całości skoncentrowała się na tworzeniu tytułów opartych na samochodowych i motocyklowych licencjach. W 2007 roku opracowała nie tylko grę MotoGP ‘07, lecz także SBK 07: Superbike World Championship; wyjątkiem było Super PickUps pozwalające graczom zasiąść za kierownicami tytułowych samochodów. Ścieżką wyznaczoną przez dwie pierwsze z wyżej wymienionych produkcji studio miało podążać w następnych latach. W 2008 roku w sprzedaży pojawiło się MotoGP 08 i SBK 08: Superbike World Championship; seria reprezentowana przez tę ostatnią pozycję doczekała się kolejnej odsłony również w następnym roku. 2009 to także premiera gry Superstars V8 Racing, poświęconej samochodom wyposażonym w słynne ośmiocylindrowe silniki.

…i walka o zwycięstwo na szutrze

W 2010 roku ekipa Milestone została oddelegowana do stworzenia gry opartej na licencji World Rally Championship – WRC: FIA World Rally Championship trafiło na komputery osobiste i konsole. Poza tym w sprzedaży pojawiły się opracowane przez nią gry Superstars V8 Next Challenge, a także SBK X: Superbike World Championship. Rok 2011 przyniósł premierę zarówno SBK 2011, jak i WRC 2.

Rok 2012 natomiast upłynął dla opisywanej firmy pod znakiem premier trzech gier jej autorstwa – oprócz WRC 3 w sprzedaży pojawiły się dwie produkcje poświęcone motocyklom, czyli SBK Generations oraz MUD: Fim Motocross World Championship. Podobnie wyglądał dla studia Milestone rok 2013, kiedy to na sklepowe półki wjechały gry MotoGP 13, WRC: FIA World Rally Championship 4 oraz WRC Powerslide. Jak miało się okazać, były to ostatnie odsłony rajdowego cyklu stworzone przez to studio.

Nowa generacja

W 2014 roku zespół opracował „jedynie” dwie gry, czyli MXGP: The Official Motocross Videogame oraz MotoGP 14. Sytuacja nie zmieniła się w roku 2015, kiedy to światło dzienne ujrzało MotoGP 15 oraz reprezentant pierwszej od dziesięciu lat nowej marki w portfolio studia, czyli motocyklowe RIDE.

Drugim nowym IP w dorobku tej ekipy miała zostać gra Sebastien Loeb Rally Evo, stworzona we współpracy ze światowej sławy kierowcą rajdowym. Poza nią w 2016 roku w sprzedaży pojawiły się jeszcze cztery gry stworzone przez Milestone, czyli MXGP2: The Official Motocross Videogame, Valentino Rossi: The Game, Ducati: 90th Anniversary - The Official Videogame oraz RIDE 2.

Rok 2017 upłynął dla studia pod znakiem kontynuacji znanych serii – na sklepowych półkach zameldowały się MotoGP 17 i MXGP3: The Official Motocross Videogame. Nieco inaczej sytuacja przedstawiała się rok później, kiedy to oprócz MotoGP 18, MXGP PRO i trzeciego RIDE, ekipa stworzyła następne nowe IP, czyli poświęcone rajdom Gravel oraz traktujące o supercrossie Monster Energy Supercross: The Official Videogame.