Japoński producent i wydawca. Firma istnieje w tej postaci od 1978 roku i może pochwalić się pokaźnym dorobkiem obejmującym zarówno gry wideo, jak i własne konsole czy automaty arcade. Na przestrzeni lat SNK kilkukrotnie zmieniało nazwę i właściciela, po 2020 roku trafiając w ręce MiSK Foundation z Arabii Saudyjskiej.
Korzenie firmy sięgają 1973 roku, kiedy to została ona założona przez Eikichiego Kawasakiego, jako Shin Nihon Kikaku. Niemniej, z punktu widzenia branży gier wideo, jej właściwa historia rozpoczyna się w 1978 roku, gdyż wówczas została ona przekształcona w spółkę akcyjną Shin Nihon Kikaku Corporation, by w tej postaci wejść na rynek automatów arcade. Od tej pory producent zaczął szybko się rozwijać, co było widoczne między innymi w stopniowo poprawiającej się jakości tworzonych przez niego tytułów. W 1981 roku firma otworzyła swój amerykański oddział, a także zmieniła nazwę na SNK (przy czym jej zarejestrowana nazwa handlowa brzmiała SNK Corporation).
Na przestrzeni kolejnych lat SNK miało istotny wpływ na branżę gier wideo. Choć koncentrowało się na rynku automatów arcade, z czasem tworzone przez nie marki zaczęły pojawiać się również na konsolach; to ostatnie miało miejsce głównie za sprawą wysiłków ze strony innych firm, które zajmowały się licencjonowaniem i przenoszeniem marek SNK na rozmaite platformy.
Rok 1988 otworzył niejako nowy rozdział w historii firmy SNK, która opracowała wówczas modułowy automat do gier, obsługujący nie jedną, lecz kilka produkcji umieszczanych na specjalnych kartridżach. Neo Geo MVS, bo takim mianem go ochrzczono, odniósł wielki sukces finansowy; chwalono go za kompaktowe (jak na arcade’owe standardy) rozmiary oraz niższe koszty utrzymania.
Idąc za ciosem, SNK postanowiło przekształcić Neo Geo w nową, docelowo prężnie działającą markę. Z czasem reprezentowały ją: domowa wersja MVS (czyli Neo Geo AES, która deklasowała ówczesne platformy konsumenckie pod względem jakości oprawy graficznej i dźwięku) oraz konsole Neo Geo CD, Hyper Neo Geo 64, Neo Geo Pocket i Neo Geo Pocket Color.
Choć wyżej wymienione platformy cieszyły się pewną popularnością, nie były w stanie nawiązać wyrównanej walki z produktami branżowych gigantów. Na domiar złego dla SNK, wraz z końcem lat 90. XX wieku zaczęły przemijać również czasy świetności automatów arcade. Co prawda firma próbowała ratować swoją sytuację finansową, opracowując gry na inne platformy, jednak strategia ta okazała się nieskuteczna.
W rezultacie styczeń 2000 roku przyniósł przejęcie SNK przez firmę Aruze, specjalizującą się w produkcji automatów pachinko; to właśnie w tych ostatnich od tej pory miały być wykorzystywane marki wykreowane przez SNK. Niejako na otarcie łez SNK nawiązało współpracę z Capcomem, której owocem było powstanie gier spod szyldu Capcom vs. SNK (oraz SNK vs. Capcom, jednak nie odniosły one takiego sukcesu).
Po tym jak SNK trafiło pod skrzydła Aruze, jego amerykańskie i europejskie oddziały zostały zamknięte, a wielu jej pracowników odeszło do innych firm (jak wspomniany już Capcom czy Arc System Works) lub założyło nowe (pokroju Dimps Corporation). Kawasaki i pięciu innych byłych dyrektorów SNK stworzyli natomiast firmę BrezzaSoft. Tymczasem sytuacja SNK okazała się na tyle zła, że 30 października 2001 roku firma ogłosiła upadłość; następnie prawa do jej marek zostały sprzedane innym podmiotom.
W międzyczasie do akcji wkroczyło Playmore Corporation, które nabyło prawa do własności intelektualnej SNK, a następnie przejęło BrezzaSoft i inne firmy wcześniej blisko związane z opisywaną. W lipcu 2003 roku w rękach Playmore Corporation znalazły się prawa do znaku towarowego SNK, z których natychmiast postanowiono zrobić użytek, zmieniając nazwę firmy na SNK Playmore Corporation.
Na przestrzeni kolejnych lat nowa-stara firma zajmowała się produkcją automatów pachinko i tworzeniem gier, między innymi na konsole stacjonarne. W grudniu 2012 roku SNK Playmore wypuściło przenośną konsolę Neo Geo X; niestety nie cieszyła się ona popularnością i zdobywała „mieszane” oceny, przez co umowa z jej producentem – firmą Tommo – została rozwiązana niespełna rok później.
W 2015 roku chińskie Ledo Millenium nabyło 81,25% udziałów w SNK Playmore, snując przy tym plany rozwoju działalności firmy na wzór wytwórni Marvel. Niedługo później SNK Playmore wycofało się z rynku pachinko, by od tej pory koncentrować się na grach konsolowych i mobilnych, a także udzielając licencji na swoje postacie innym podmiotom. Rok 2016 przyniósł kolejną zmianę nazwy, gdyż zdecydowano się na usunięcie z niej członu Playmore.
Rok 2020 natomiast upłynął dla SNK pod znakiem jeszcze jednej zmiany właściciela. MiSK Foundation, czyli organizacja należąca do Mohammeda bin Salmana – następcy tronu Arabii Saudyjskiej, nabyło 33,3% udziałów w SNK. W 2021 roku te ostatnie zostały zwiększone do 51%, zaś w lutym 2022 roku – do 96,18%.
Pod skrzydłami saudyjskiego właściciela firma tworzyła i wydawała nowe gry reprezentujące najważniejsze marki z jej portfolio (jak Samurai Shodown, The King of Fighters XV czy Metal Slug Attack Reloaded). Ponadto SNK zaczęło się rozwijać, o czym świadczyło powołanie nowego zespołu – KOF Studio, który wyrósł na branżowej mapie pod koniec grudnia 2024 roku. Ekipa miała skoncentrować się na gatunku bijatyk.
Na przestrzeni lat opisywana firma zbudowała przepastne portfolio gier wideo, z których większość narodziła się z myślą o automatach arcade. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza trzy serie:
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez SNK.
Fatal Fury: City of the Wolves - 24 kwietnia 2025 - PC, PS4, PS5, XSX
Metal Slug Attack Reloaded - 18 czerwca 2024 - Switch, PS5, PS4, XSX, XONE, PC
The King of Fighters XV - 17 lutego 2022 - PS4, PS5, XSX, PC
Samurai Shodown - 25 czerwca 2019 - PS4, XONE, Switch, PC, AND, iOS, XSX
SNK 40th Anniversary Collection - 13 listopada 2018 - Switch, PS4, XONE, PC
SNK Heroines: Tag Team Frenzy - 7 września 2018 - PS4, Switch, PC
The King of Fighters '97 Global Match - 3 kwietnia 2018 - PS4, PSV, PC
Space Rangers: Quest - 31 sierpnia 2016 - iOS, PC, AND
The King of Fighters XIV - 23 sierpnia 2016 - PS4, PC
Metal Slug Defense - 1 maja 2014 - iOS, AND, PC
Space Rangers HD: A War Apart - 15 marca 2013 - PC
Metal Slug X - 7 marca 2013 - iOS, PC
The Last Blade 2 - 21 sierpnia 2012 - Wii
The King of Fighters XIII - 22 listopada 2011 - PS3, X360, PC, PS4, Switch
NeoGeo Heroes: Ultimate Shooting - 29 lipca 2010 - PSP
Metal Slug XX - 23 grudnia 2009 - PSP, X360, PS4, PC
Samurai Shodown Sen - 10 grudnia 2009 - X360
The King of Fighters XII - 28 lipca 2009 - PS3, X360
Samurai Shodown Anthology - 24 marca 2009 - PS2, PSP, Wii
The King of Fighters 2002: Unlimited Match - 26 lutego 2009 - X360, PS2, PS4, PC
Metal Slug 7 - 18 listopada 2008 - NDS
The King of Fighters Collection: The Orochi Saga - 28 października 2008 - PS2, PSP, Wii
SNK Arcade Classics Volume 1 - 30 czerwca 2008 - PS2, PSP, Wii
The King of Fighters '98: Ultimate Match - 26 czerwca 2008 - PS2, X360, PC, PS4
Fatal Fury: Battle Archives Volume 2 - 8 kwietnia 2008 - PS2
World Heroes Anthology - 11 marca 2008 - PS2
Fatal Fury Special - 5 września 2007 - X360, Wii, PS4, XONE, Switch, PC, AND, iOS
Fatal Fury: Battle Archives Volume 1 - 7 sierpnia 2007 - PS2
The King of Fighters XI - 6 lipca 2007 - PS2
Art of Fighting Anthology - 22 maja 2007 - PS2
Trouble Witches - 27 kwietnia 2007 - PC, X360
SNK vs. Capcom Card Fighters DS - 24 kwietnia 2007 - NDS
Metal Slug Anthology - 14 grudnia 2006 - Wii, PSP, PS2
NeoGeo Battle Coliseum - 24 listopada 2006 - PS2, X360
Metal Slug 3D - 29 czerwca 2006 - PS2
The King of Fighters 2006 - 28 kwietnia 2006 - PS2
The King of Fighters NeoWave - 18 kwietnia 2006 - PS2, XBOX
Samurai Shodown V - 27 stycznia 2006 - XBOX, PS2
Garou: Mark of the Wolves - 30 czerwca 2005 - PC, X360, PS2
King of Fighters: Maximum Impact - Maniax - 15 czerwca 2005 - XBOX
Metal Slug 4 & 5 - 25 maja 2005 - PS2, XBOX
The King of Fighters 02/03 - 8 lutego 2005 - PS2, XBOX
King of Fighters: Maximum Impact - 12 października 2004 - PS2
SVC Chaos: SNK vs. Capcom - 7 października 2004 - PS2, XBOX
Metal Slug Advance - 4 października 2004 - GBA
Metal Slug 3 - 25 maja 2004 - X360, XBOX, PS2, PC, PS4, PSV, PS3
The King of Fighters 2000/2001 - 9 grudnia 2003 - PS2
Samurai Shodown: Warriors Rage - 22 grudnia 1999 - PS1
Samurai Shodown 2 - 26 marca 1998 - Wii, WiiU, 3DS, PS1, PC, AND, iOS, XONE, PS4, Switch
Metal Slug - 1 stycznia 1997 - GBA, Wii, PSP, PS2, PS1, iOS, AND, PS4, XONE, Switch
Samurai Shodown III - 30 sierpnia 1996 - PS1
Japoński producent i wydawca. Firma istnieje w tej postaci od 1978 roku i może pochwalić się pokaźnym dorobkiem obejmującym zarówno gry wideo, jak i własne konsole czy automaty arcade. Na przestrzeni lat SNK kilkukrotnie zmieniało nazwę i właściciela, po 2020 roku trafiając w ręce MiSK Foundation z Arabii Saudyjskiej.
Korzenie firmy sięgają 1973 roku, kiedy to została ona założona przez Eikichiego Kawasakiego, jako Shin Nihon Kikaku. Niemniej, z punktu widzenia branży gier wideo, jej właściwa historia rozpoczyna się w 1978 roku, gdyż wówczas została ona przekształcona w spółkę akcyjną Shin Nihon Kikaku Corporation, by w tej postaci wejść na rynek automatów arcade. Od tej pory producent zaczął szybko się rozwijać, co było widoczne między innymi w stopniowo poprawiającej się jakości tworzonych przez niego tytułów. W 1981 roku firma otworzyła swój amerykański oddział, a także zmieniła nazwę na SNK (przy czym jej zarejestrowana nazwa handlowa brzmiała SNK Corporation).
Na przestrzeni kolejnych lat SNK miało istotny wpływ na branżę gier wideo. Choć koncentrowało się na rynku automatów arcade, z czasem tworzone przez nie marki zaczęły pojawiać się również na konsolach; to ostatnie miało miejsce głównie za sprawą wysiłków ze strony innych firm, które zajmowały się licencjonowaniem i przenoszeniem marek SNK na rozmaite platformy.
Rok 1988 otworzył niejako nowy rozdział w historii firmy SNK, która opracowała wówczas modułowy automat do gier, obsługujący nie jedną, lecz kilka produkcji umieszczanych na specjalnych kartridżach. Neo Geo MVS, bo takim mianem go ochrzczono, odniósł wielki sukces finansowy; chwalono go za kompaktowe (jak na arcade’owe standardy) rozmiary oraz niższe koszty utrzymania.
Idąc za ciosem, SNK postanowiło przekształcić Neo Geo w nową, docelowo prężnie działającą markę. Z czasem reprezentowały ją: domowa wersja MVS (czyli Neo Geo AES, która deklasowała ówczesne platformy konsumenckie pod względem jakości oprawy graficznej i dźwięku) oraz konsole Neo Geo CD, Hyper Neo Geo 64, Neo Geo Pocket i Neo Geo Pocket Color.
Choć wyżej wymienione platformy cieszyły się pewną popularnością, nie były w stanie nawiązać wyrównanej walki z produktami branżowych gigantów. Na domiar złego dla SNK, wraz z końcem lat 90. XX wieku zaczęły przemijać również czasy świetności automatów arcade. Co prawda firma próbowała ratować swoją sytuację finansową, opracowując gry na inne platformy, jednak strategia ta okazała się nieskuteczna.
W rezultacie styczeń 2000 roku przyniósł przejęcie SNK przez firmę Aruze, specjalizującą się w produkcji automatów pachinko; to właśnie w tych ostatnich od tej pory miały być wykorzystywane marki wykreowane przez SNK. Niejako na otarcie łez SNK nawiązało współpracę z Capcomem, której owocem było powstanie gier spod szyldu Capcom vs. SNK (oraz SNK vs. Capcom, jednak nie odniosły one takiego sukcesu).
Po tym jak SNK trafiło pod skrzydła Aruze, jego amerykańskie i europejskie oddziały zostały zamknięte, a wielu jej pracowników odeszło do innych firm (jak wspomniany już Capcom czy Arc System Works) lub założyło nowe (pokroju Dimps Corporation). Kawasaki i pięciu innych byłych dyrektorów SNK stworzyli natomiast firmę BrezzaSoft. Tymczasem sytuacja SNK okazała się na tyle zła, że 30 października 2001 roku firma ogłosiła upadłość; następnie prawa do jej marek zostały sprzedane innym podmiotom.
W międzyczasie do akcji wkroczyło Playmore Corporation, które nabyło prawa do własności intelektualnej SNK, a następnie przejęło BrezzaSoft i inne firmy wcześniej blisko związane z opisywaną. W lipcu 2003 roku w rękach Playmore Corporation znalazły się prawa do znaku towarowego SNK, z których natychmiast postanowiono zrobić użytek, zmieniając nazwę firmy na SNK Playmore Corporation.
Na przestrzeni kolejnych lat nowa-stara firma zajmowała się produkcją automatów pachinko i tworzeniem gier, między innymi na konsole stacjonarne. W grudniu 2012 roku SNK Playmore wypuściło przenośną konsolę Neo Geo X; niestety nie cieszyła się ona popularnością i zdobywała „mieszane” oceny, przez co umowa z jej producentem – firmą Tommo – została rozwiązana niespełna rok później.
W 2015 roku chińskie Ledo Millenium nabyło 81,25% udziałów w SNK Playmore, snując przy tym plany rozwoju działalności firmy na wzór wytwórni Marvel. Niedługo później SNK Playmore wycofało się z rynku pachinko, by od tej pory koncentrować się na grach konsolowych i mobilnych, a także udzielając licencji na swoje postacie innym podmiotom. Rok 2016 przyniósł kolejną zmianę nazwy, gdyż zdecydowano się na usunięcie z niej członu Playmore.
Rok 2020 natomiast upłynął dla SNK pod znakiem jeszcze jednej zmiany właściciela. MiSK Foundation, czyli organizacja należąca do Mohammeda bin Salmana – następcy tronu Arabii Saudyjskiej, nabyło 33,3% udziałów w SNK. W 2021 roku te ostatnie zostały zwiększone do 51%, zaś w lutym 2022 roku – do 96,18%.
Pod skrzydłami saudyjskiego właściciela firma tworzyła i wydawała nowe gry reprezentujące najważniejsze marki z jej portfolio (jak Samurai Shodown, The King of Fighters XV czy Metal Slug Attack Reloaded). Ponadto SNK zaczęło się rozwijać, o czym świadczyło powołanie nowego zespołu – KOF Studio, który wyrósł na branżowej mapie pod koniec grudnia 2024 roku. Ekipa miała skoncentrować się na gatunku bijatyk.
Na przestrzeni lat opisywana firma zbudowała przepastne portfolio gier wideo, z których większość narodziła się z myślą o automatach arcade. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza trzy serie:
Lista wszystkich gier wydanych przez SNK.
Fatal Fury: City of the Wolves - 24 kwietnia 2025 - PC, PS4, PS5, XSX
Metal Slug Attack Reloaded - 18 czerwca 2024 - Switch, PS5, PS4, XSX, XONE, PC
The King of Fighters XV - 17 lutego 2022 - PS4, PS5, XSX, PC
Samurai Shodown NeoGeo Collection - 11 czerwca 2020 - PC, PS4, XONE, Switch
Samurai Shodown - 25 czerwca 2019 - PC, XSX
SNK Heroines: Tag Team Frenzy - 7 września 2018 - PC
The King of Fighters '97 Global Match - 3 kwietnia 2018 - PS4, PSV, PC
Windjammers - 29 sierpnia 2017 - PS4, PSV, Switch
The King of Fighters XIV - 23 sierpnia 2016 - PS4, PC
Samurai Shodown V Special - 9 stycznia 2016 - PS4, PSV, PC
Metal Slug Defense - 1 maja 2014 - PC, iOS, AND
Metal Slug X - 7 marca 2013 - PC, iOS
Metal Slug 2 - 7 lutego 2013 - PC, iOS, AND
The Last Blade 2 - 21 sierpnia 2012 - PC, PSV, PS4, Wii, iOS, AND
The King of Fighters XIII - 22 listopada 2011 - PS4, Switch
NeoGeo Heroes: Ultimate Shooting - 29 lipca 2010 - PSP
Metal Slug XX - 23 grudnia 2009 - PC, PS4
Samurai Shodown Anthology - 24 marca 2009 - PS2, Wii, PSP
The King of Fighters 2002: Unlimited Match - 26 lutego 2009 - X360, PS2, PS4, PC
The King of Fighters Collection: The Orochi Saga - 28 października 2008 - PS2, Wii, PSP
SNK Arcade Classics Volume 1 - 30 czerwca 2008 - Wii, PS2, PSP
The King of Fighters '98: Ultimate Match - 26 czerwca 2008 - PS2, X360, PC, PS4
Fatal Fury: Battle Archives Volume 2 - 8 kwietnia 2008 - PS2
World Heroes Anthology - 11 marca 2008 - PS2
Fatal Fury Special - 5 września 2007 - X360, Wii, PC, PS4, XONE, Switch, AND, iOS
Fatal Fury: Battle Archives Volume 1 - 7 sierpnia 2007 - PS2
Art of Fighting Anthology - 22 maja 2007 - PS2
Trouble Witches - 27 kwietnia 2007 - X360, PC
SNK vs. Capcom Card Fighters DS - 24 kwietnia 2007 - NDS
Metal Slug Anthology - 14 grudnia 2006 - PSP, Wii, PS2
NeoGeo Battle Coliseum - 24 listopada 2006 - PS2, X360
Metal Slug 3D - 29 czerwca 2006 - PS2
The King of Fighters NeoWave - 18 kwietnia 2006 - PS2, XBOX
Samurai Shodown V - 27 stycznia 2006 - XBOX, PS2
Garou: Mark of the Wolves - 30 czerwca 2005 - PC, X360, PS2
King of Fighters: Maximum Impact - Maniax - 15 czerwca 2005 - XBOX
Metal Slug 4 & 5 - 25 maja 2005 - PS2, XBOX
The King of Fighters 02/03 - 8 lutego 2005 - PS2, XBOX
King of Fighters: Maximum Impact - 12 października 2004 - PS2
SVC Chaos: SNK vs. Capcom - 7 października 2004 - PC, PS4, PS5, Switch
Metal Slug 3 - 25 maja 2004 - PS2, XBOX, PC, PS4, PSV, PS3
Samurai Shodown: Warriors Rage - 22 grudnia 1999 - PS1
Koudelka - 30 listopada 1999 - PS1
Samurai Shodown 2 - 26 marca 1998 - X360, PS1, PC, Wii, WiiU, 3DS, PS4, XONE, Switch, AND, iOS
Metal Slug - 1 stycznia 1997 - GBA, PS1, PS2, PSP, Wii, AND, iOS, PC
Samurai Shodown III - 30 sierpnia 1996 - PS1
Galaxy Fight: Universal Warriors - 3 maja 1996 - PS1
Przypominamy tytuły trzech gier, które w tym miesiącu mogą dodać do swoich kolekcji abonenci PlayStation Plus Essential. Mowa o 4. części kultowej serii, 15. odsłonie słynnego cyklu bijatyk i niezależnej produkcji poświęconej wspinaczce.
gry
Krystian Pieniążek
14 lipca 2025 15:37
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie produkcje, jak Old Skies, Amerzone: The Explorer's Legacy, Post Trauma, The Hundred Line: Last Defense Academy, FATAL FURY: City of the Wolves, Darkest Days oraz Days Gone: Broken Road.
gry
Adrian Werner
21 kwietnia 2025 10:14
Wszystko wskazuje na to, że Cristiano Ronaldo będzie jedną z gwiazd powracającej po 26 latach serii Fatal Fury. Portugalski zawodnik udostępnił w sieci wideo zapowiadające jego udział w City of the Wolves.
gry
Kamil Kleszyk
22 września 2024 11:13
Heihachi Mishima okazał się mniej martwy, niż sugerowały wypowiedzi Katsuhiro Harady. Wkrótce kultowy wojownik trafi do Tekken 8.
gry
Jakub Błażewicz
22 lipca 2024 13:35
Wysłużone automaty arcade w zatęchłych budach i szemrana klientela. Gaming w latach 90. w Polsce rozwijał się w dziwnych miejscach, ale to w nich dzieciaki mogły po raz pierwszy w życiu zagrać w grę.
opinie
Maciej Pawlikowski
26 listopada 2023 13:00
Granie w Starfielda może być przyjemne, jednak w produkcji Bethesdy zdecydowanie brakuje podróżowania w kosmosie. Ten problem przypomniał mi o tytule, któremu swego czasu poświęciłem masę godzin, oddając się przemierzaniu przestrzeni kosmicznej.
opinie
Zbigniew Woźnicki
8 września 2023 14:03
Poznaliśmy gry, które subskrybenci Xbox Live Gold oraz Xbox Game Pass Ultimate będą mogli zdobyć za darmo w marcu. Na liście znalazły się między innymi Port Royale 3 oraz Warface: Breakout.
promocje
Miłosz Szubert
24 lutego 2021 12:30
W nowym autorskim przeglądzie bijatyk przeczytacie m.in. o kolejnej odsłonie King of Fighters, niezrealizowanych pomysłach na Mortal Kombat 11 oraz o armii tytułów, nad którymi pracują obecnie twórcy Guilty Gear i Dragon Ball FighterZ.
gry
Michał Grygorcewicz
31 stycznia 2021 11:07
Firma Microsoft ujawniła ofertę usługi Games with Gold na styczeń 2021 roku. W przyszłym miesiącu abonenci Xbox Live Gold sprawdzą m.in. Little Nightmares oraz pierwsze Dead Rising.
promocje
Jakub Błażewicz
22 grudnia 2020 18:41
Zebraliśmy w jeden news wszystkie najważniejsze zapowiedzi z turnieju EVO 2019. Podczas niego zapowiedziano gry The King of Fighters XV, Romance of the Three Kingdoms 14 oraz nowe Guilty Gear, jak również kolejne DLC do Soulcalibur VI, Tekken 7 i Samurai Shodown.
gry
Adrian Werner
5 sierpnia 2019 12:41