Firmy

SNK

SNK to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy SNK

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez SNK

Fatal Fury: City of the Wolves

Fatal Fury: City of the Wolves

24 kwietnia 2025

Bijatyki

Fatal Fury: City of the Wolves
Metal Slug

Metal Slug

1 stycznia 1997

Zręcznościowe

Metal Slug
Metal Slug Attack Reloaded

Metal Slug Attack Reloaded

18 czerwca 2024

Akcji

Metal Slug Attack Reloaded
Space Rangers HD: A War Apart

Space Rangers HD: A War Apart

15 marca 2013

Strategiczne

Space Rangers HD: A War Apart
Metal Slug XX

Metal Slug XX

23 grudnia 2009

Akcji

Metal Slug XX
Metal Slug Anthology

Metal Slug Anthology

14 grudnia 2006

Zręcznościowe

Metal Slug Anthology

Japoński producent i wydawca. Firma istnieje w tej postaci od 1978 roku i może pochwalić się pokaźnym dorobkiem obejmującym zarówno gry wideo, jak i własne konsole czy automaty arcade. Na przestrzeni lat SNK kilkukrotnie zmieniało nazwę i właściciela, po 2020 roku trafiając w ręce MiSK Foundation z Arabii Saudyjskiej.

Historia SNK

Początek i filary działalności

Korzenie firmy sięgają 1973 roku, kiedy to została ona założona przez Eikichiego Kawasakiego, jako Shin Nihon Kikaku. Niemniej, z punktu widzenia branży gier wideo, jej właściwa historia rozpoczyna się w 1978 roku, gdyż wówczas została ona przekształcona w spółkę akcyjną Shin Nihon Kikaku Corporation, by w tej postaci wejść na rynek automatów arcade. Od tej pory producent zaczął szybko się rozwijać, co było widoczne między innymi w stopniowo poprawiającej się jakości tworzonych przez niego tytułów. W 1981 roku firma otworzyła swój amerykański oddział, a także zmieniła nazwę na SNK (przy czym jej zarejestrowana nazwa handlowa brzmiała SNK Corporation).

Na przestrzeni kolejnych lat SNK miało istotny wpływ na branżę gier wideo. Choć koncentrowało się na rynku automatów arcade, z czasem tworzone przez nie marki zaczęły pojawiać się również na konsolach; to ostatnie miało miejsce głównie za sprawą wysiłków ze strony innych firm, które zajmowały się licencjonowaniem i przenoszeniem marek SNK na rozmaite platformy.

Epoka Neo Geo

Rok 1988 otworzył niejako nowy rozdział w historii firmy SNK, która opracowała wówczas modułowy automat do gier, obsługujący nie jedną, lecz kilka produkcji umieszczanych na specjalnych kartridżach. Neo Geo MVS, bo takim mianem go ochrzczono, odniósł wielki sukces finansowy; chwalono go za kompaktowe (jak na arcade’owe standardy) rozmiary oraz niższe koszty utrzymania.

Idąc za ciosem, SNK postanowiło przekształcić Neo Geo w nową, docelowo prężnie działającą markę. Z czasem reprezentowały ją: domowa wersja MVS (czyli Neo Geo AES, która deklasowała ówczesne platformy konsumenckie pod względem jakości oprawy graficznej i dźwięku) oraz konsole Neo Geo CD, Hyper Neo Geo 64, Neo Geo Pocket i Neo Geo Pocket Color.

Choć wyżej wymienione platformy cieszyły się pewną popularnością, nie były w stanie nawiązać wyrównanej walki z produktami branżowych gigantów. Na domiar złego dla SNK, wraz z końcem lat 90. XX wieku zaczęły przemijać również czasy świetności automatów arcade. Co prawda firma próbowała ratować swoją sytuację finansową, opracowując gry na inne platformy, jednak strategia ta okazała się nieskuteczna.

W rezultacie styczeń 2000 roku przyniósł przejęcie SNK przez firmę Aruze, specjalizującą się w produkcji automatów pachinko; to właśnie w tych ostatnich od tej pory miały być wykorzystywane marki wykreowane przez SNK. Niejako na otarcie łez SNK nawiązało współpracę z Capcomem, której owocem było powstanie gier spod szyldu Capcom vs. SNK (oraz SNK vs. Capcom, jednak nie odniosły one takiego sukcesu).

Upadek SNK, powstanie Playmore i odrodzenie

Po tym jak SNK trafiło pod skrzydła Aruze, jego amerykańskie i europejskie oddziały zostały zamknięte, a wielu jej pracowników odeszło do innych firm (jak wspomniany już Capcom czy Arc System Works) lub założyło nowe (pokroju Dimps Corporation). Kawasaki i pięciu innych byłych dyrektorów SNK stworzyli natomiast firmę BrezzaSoft. Tymczasem sytuacja SNK okazała się na tyle zła, że 30 października 2001 roku firma ogłosiła upadłość; następnie prawa do jej marek zostały sprzedane innym podmiotom.

W międzyczasie do akcji wkroczyło Playmore Corporation, które nabyło prawa do własności intelektualnej SNK, a następnie przejęło BrezzaSoft i inne firmy wcześniej blisko związane z opisywaną. W lipcu 2003 roku w rękach Playmore Corporation znalazły się prawa do znaku towarowego SNK, z których natychmiast postanowiono zrobić użytek, zmieniając nazwę firmy na SNK Playmore Corporation.

Na przestrzeni kolejnych lat nowa-stara firma zajmowała się produkcją automatów pachinko i tworzeniem gier, między innymi na konsole stacjonarne. W grudniu 2012 roku SNK Playmore wypuściło przenośną konsolę Neo Geo X; niestety nie cieszyła się ona popularnością i zdobywała „mieszane” oceny, przez co umowa z jej producentem – firmą Tommo – została rozwiązana niespełna rok później.

Przejście pod arabskie skrzydła

W 2015 roku chińskie Ledo Millenium nabyło 81,25% udziałów w SNK Playmore, snując przy tym plany rozwoju działalności firmy na wzór wytwórni Marvel. Niedługo później SNK Playmore wycofało się z rynku pachinko, by od tej pory koncentrować się na grach konsolowych i mobilnych, a także udzielając licencji na swoje postacie innym podmiotom. Rok 2016 przyniósł kolejną zmianę nazwy, gdyż zdecydowano się na usunięcie z niej członu Playmore.

Rok 2020 natomiast upłynął dla SNK pod znakiem jeszcze jednej zmiany właściciela. MiSK Foundation, czyli organizacja należąca do Mohammeda bin Salmana – następcy tronu Arabii Saudyjskiej, nabyło 33,3% udziałów w SNK. W 2021 roku te ostatnie zostały zwiększone do 51%, zaś w lutym 2022 roku – do 96,18%.

Pod skrzydłami saudyjskiego właściciela firma tworzyła i wydawała nowe gry reprezentujące najważniejsze marki z jej portfolio (jak Samurai Shodown, The King of Fighters XV czy Metal Slug Attack Reloaded). Ponadto SNK zaczęło się rozwijać, o czym świadczyło powołanie nowego zespołu – KOF Studio, który wyrósł na branżowej mapie pod koniec grudnia 2024 roku. Ekipa miała skoncentrować się na gatunku bijatyk.

Najważniejsze marki SNK

Na przestrzeni lat opisywana firma zbudowała przepastne portfolio gier wideo, z których większość narodziła się z myślą o automatach arcade. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza trzy serie:

  1. Metal Slug, czyli cykl shoot’em upów, zapoczątkowany w 1996 roku przez Nazca Corporation (które niedługo po premierze jego pierwszej odsłony połączyło się z SNK).
  2. The King of Fighters, czyli kultowa w niektórych kręgach seria bijatyk, wykreowana w 1994 roku.
  3. Samurai Shodown – jeszcze jeden cieszący się estymą cykl bijatyk od SNK, którego korzenie sięgają 1993 roku.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez SNK.

Japoński producent i wydawca. Firma istnieje w tej postaci od 1978 roku i może pochwalić się pokaźnym dorobkiem obejmującym zarówno gry wideo, jak i własne konsole czy automaty arcade. Na przestrzeni lat SNK kilkukrotnie zmieniało nazwę i właściciela, po 2020 roku trafiając w ręce MiSK Foundation z Arabii Saudyjskiej.

Historia SNK

Początek i filary działalności

Korzenie firmy sięgają 1973 roku, kiedy to została ona założona przez Eikichiego Kawasakiego, jako Shin Nihon Kikaku. Niemniej, z punktu widzenia branży gier wideo, jej właściwa historia rozpoczyna się w 1978 roku, gdyż wówczas została ona przekształcona w spółkę akcyjną Shin Nihon Kikaku Corporation, by w tej postaci wejść na rynek automatów arcade. Od tej pory producent zaczął szybko się rozwijać, co było widoczne między innymi w stopniowo poprawiającej się jakości tworzonych przez niego tytułów. W 1981 roku firma otworzyła swój amerykański oddział, a także zmieniła nazwę na SNK (przy czym jej zarejestrowana nazwa handlowa brzmiała SNK Corporation).

Na przestrzeni kolejnych lat SNK miało istotny wpływ na branżę gier wideo. Choć koncentrowało się na rynku automatów arcade, z czasem tworzone przez nie marki zaczęły pojawiać się również na konsolach; to ostatnie miało miejsce głównie za sprawą wysiłków ze strony innych firm, które zajmowały się licencjonowaniem i przenoszeniem marek SNK na rozmaite platformy.

Epoka Neo Geo

Rok 1988 otworzył niejako nowy rozdział w historii firmy SNK, która opracowała wówczas modułowy automat do gier, obsługujący nie jedną, lecz kilka produkcji umieszczanych na specjalnych kartridżach. Neo Geo MVS, bo takim mianem go ochrzczono, odniósł wielki sukces finansowy; chwalono go za kompaktowe (jak na arcade’owe standardy) rozmiary oraz niższe koszty utrzymania.

Idąc za ciosem, SNK postanowiło przekształcić Neo Geo w nową, docelowo prężnie działającą markę. Z czasem reprezentowały ją: domowa wersja MVS (czyli Neo Geo AES, która deklasowała ówczesne platformy konsumenckie pod względem jakości oprawy graficznej i dźwięku) oraz konsole Neo Geo CD, Hyper Neo Geo 64, Neo Geo Pocket i Neo Geo Pocket Color.

Choć wyżej wymienione platformy cieszyły się pewną popularnością, nie były w stanie nawiązać wyrównanej walki z produktami branżowych gigantów. Na domiar złego dla SNK, wraz z końcem lat 90. XX wieku zaczęły przemijać również czasy świetności automatów arcade. Co prawda firma próbowała ratować swoją sytuację finansową, opracowując gry na inne platformy, jednak strategia ta okazała się nieskuteczna.

W rezultacie styczeń 2000 roku przyniósł przejęcie SNK przez firmę Aruze, specjalizującą się w produkcji automatów pachinko; to właśnie w tych ostatnich od tej pory miały być wykorzystywane marki wykreowane przez SNK. Niejako na otarcie łez SNK nawiązało współpracę z Capcomem, której owocem było powstanie gier spod szyldu Capcom vs. SNK (oraz SNK vs. Capcom, jednak nie odniosły one takiego sukcesu).

Upadek SNK, powstanie Playmore i odrodzenie

Po tym jak SNK trafiło pod skrzydła Aruze, jego amerykańskie i europejskie oddziały zostały zamknięte, a wielu jej pracowników odeszło do innych firm (jak wspomniany już Capcom czy Arc System Works) lub założyło nowe (pokroju Dimps Corporation). Kawasaki i pięciu innych byłych dyrektorów SNK stworzyli natomiast firmę BrezzaSoft. Tymczasem sytuacja SNK okazała się na tyle zła, że 30 października 2001 roku firma ogłosiła upadłość; następnie prawa do jej marek zostały sprzedane innym podmiotom.

W międzyczasie do akcji wkroczyło Playmore Corporation, które nabyło prawa do własności intelektualnej SNK, a następnie przejęło BrezzaSoft i inne firmy wcześniej blisko związane z opisywaną. W lipcu 2003 roku w rękach Playmore Corporation znalazły się prawa do znaku towarowego SNK, z których natychmiast postanowiono zrobić użytek, zmieniając nazwę firmy na SNK Playmore Corporation.

Na przestrzeni kolejnych lat nowa-stara firma zajmowała się produkcją automatów pachinko i tworzeniem gier, między innymi na konsole stacjonarne. W grudniu 2012 roku SNK Playmore wypuściło przenośną konsolę Neo Geo X; niestety nie cieszyła się ona popularnością i zdobywała „mieszane” oceny, przez co umowa z jej producentem – firmą Tommo – została rozwiązana niespełna rok później.

Przejście pod arabskie skrzydła

W 2015 roku chińskie Ledo Millenium nabyło 81,25% udziałów w SNK Playmore, snując przy tym plany rozwoju działalności firmy na wzór wytwórni Marvel. Niedługo później SNK Playmore wycofało się z rynku pachinko, by od tej pory koncentrować się na grach konsolowych i mobilnych, a także udzielając licencji na swoje postacie innym podmiotom. Rok 2016 przyniósł kolejną zmianę nazwy, gdyż zdecydowano się na usunięcie z niej członu Playmore.

Rok 2020 natomiast upłynął dla SNK pod znakiem jeszcze jednej zmiany właściciela. MiSK Foundation, czyli organizacja należąca do Mohammeda bin Salmana – następcy tronu Arabii Saudyjskiej, nabyło 33,3% udziałów w SNK. W 2021 roku te ostatnie zostały zwiększone do 51%, zaś w lutym 2022 roku – do 96,18%.

Pod skrzydłami saudyjskiego właściciela firma tworzyła i wydawała nowe gry reprezentujące najważniejsze marki z jej portfolio (jak Samurai Shodown, The King of Fighters XV czy Metal Slug Attack Reloaded). Ponadto SNK zaczęło się rozwijać, o czym świadczyło powołanie nowego zespołu – KOF Studio, który wyrósł na branżowej mapie pod koniec grudnia 2024 roku. Ekipa miała skoncentrować się na gatunku bijatyk.

Najważniejsze marki SNK

Na przestrzeni lat opisywana firma zbudowała przepastne portfolio gier wideo, z których większość narodziła się z myślą o automatach arcade. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza trzy serie:

  1. Metal Slug, czyli cykl shoot’em upów, zapoczątkowany w 1996 roku przez Nazca Corporation (które niedługo po premierze jego pierwszej odsłony połączyło się z SNK).
  2. The King of Fighters, czyli kultowa w niektórych kręgach seria bijatyk, wykreowana w 1994 roku.
  3. Samurai Shodown – jeszcze jeden cieszący się estymą cykl bijatyk od SNK, którego korzenie sięgają 1993 roku.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez SNK.

Wiadomości o firmie SNK

3 gry w PS Plus na lipiec 2025. Przypominamy o ofercie PlayStation

3 gry w PS Plus na lipiec 2025. Przypominamy o ofercie PlayStation

Przypominamy tytuły trzech gier, które w tym miesiącu mogą dodać do swoich kolekcji abonenci PlayStation Plus Essential. Mowa o 4. części kultowej serii, 15. odsłonie słynnego cyklu bijatyk i niezależnej produkcji poświęconej wspinaczce.

gry

Krystian Pieniążek

14 lipca 2025 15:37

3 gry w PS Plus na lipiec 2025. Przypominamy o ofercie PlayStation
Nowości na Steam. To będzie mocny tydzień dla fanów gier RPG

Nowości na Steam. To będzie mocny tydzień dla fanów gier RPG

W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie produkcje, jak Old Skies, Amerzone: The Explorer's Legacy, Post Trauma, The Hundred Line: Last Defense Academy, FATAL FURY: City of the Wolves, Darkest Days oraz Days Gone: Broken Road.

gry

Adrian Werner

21 kwietnia 2025 10:14

Nowości na Steam. To będzie mocny tydzień dla fanów gier RPG
Co tu się stało? Cristiano Ronaldo pochwalił się, że będzie jednym z wojowników w powracającej po 26 latach serii

Co tu się stało? Cristiano Ronaldo pochwalił się, że będzie jednym z wojowników w powracającej po 26 latach serii

Wszystko wskazuje na to, że Cristiano Ronaldo będzie jedną z gwiazd powracającej po 26 latach serii Fatal Fury. Portugalski zawodnik udostępnił w sieci wideo zapowiadające jego udział w City of the Wolves.

gry

Kamil Kleszyk

22 września 2024 11:13

Co tu się stało? Cristiano Ronaldo pochwalił się, że będzie jednym z wojowników w powracającej po 26 latach serii
Powrót Heihachiego jako „koali” w Tekken 8 zaskoczył fanów, niekoniecznie pozytywnie

Powrót Heihachiego jako „koali” w Tekken 8 zaskoczył fanów, niekoniecznie pozytywnie

Heihachi Mishima okazał się mniej martwy, niż sugerowały wypowiedzi Katsuhiro Harady. Wkrótce kultowy wojownik trafi do Tekken 8.

gry

Jakub Błażewicz

22 lipca 2024 13:35

Powrót Heihachiego jako „koali” w Tekken 8 zaskoczył fanów, niekoniecznie pozytywnie
Nie było pięknie, ale przynajmniej mieliśmy gry - o Polsce lat 90

Nie było pięknie, ale przynajmniej mieliśmy gry - o Polsce lat 90

Wysłużone automaty arcade w zatęchłych budach i szemrana klientela. Gaming w latach 90. w Polsce rozwijał się w dziwnych miejscach, ale to w nich dzieciaki mogły po raz pierwszy w życiu zagrać w grę.

opinie

Maciej Pawlikowski

26 listopada 2023 13:00

Nie było pięknie, ale przynajmniej mieliśmy gry - o Polsce lat 90
W tej grze eksploracja kosmosu istniała i wciągała, w przeciwieństwie do Starfielda

W tej grze eksploracja kosmosu istniała i wciągała, w przeciwieństwie do Starfielda

Granie w Starfielda może być przyjemne, jednak w produkcji Bethesdy zdecydowanie brakuje podróżowania w kosmosie. Ten problem przypomniał mi o tytule, któremu swego czasu poświęciłem masę godzin, oddając się przemierzaniu przestrzeni kosmicznej.

opinie

Zbigniew Woźnicki

8 września 2023 14:03

W tej grze eksploracja kosmosu istniała i wciągała, w przeciwieństwie do Starfielda
Games with Gold na marzec 2021 (m.in. Warface: Breakout i Metal Slug 3)

Games with Gold na marzec 2021 (m.in. Warface: Breakout i Metal Slug 3)

Poznaliśmy gry, które subskrybenci Xbox Live Gold oraz Xbox Game Pass Ultimate będą mogli zdobyć za darmo w marcu. Na liście znalazły się między innymi Port Royale 3 oraz Warface: Breakout.

promocje

Miłosz Szubert

24 lutego 2021 12:30

Games with Gold na marzec 2021 (m.in. Warface: Breakout i Metal Slug 3)
Mortal Kombat 11, którego nie było, ofensywa Arc System Works i nowy KOF - wilczy przegląd bijatyk

Mortal Kombat 11, którego nie było, ofensywa Arc System Works i nowy KOF - wilczy przegląd bijatyk

W nowym autorskim przeglądzie bijatyk przeczytacie m.in. o kolejnej odsłonie King of Fighters, niezrealizowanych pomysłach na Mortal Kombat 11 oraz o armii tytułów, nad którymi pracują obecnie twórcy Guilty Gear i Dragon Ball FighterZ.

gry

Michał Grygorcewicz

31 stycznia 2021 11:07

Mortal Kombat 11, którego nie było, ofensywa Arc System Works i nowy KOF - wilczy przegląd bijatyk
Games with Gold na styczeń 2021 (m.in. Little Nightmares i Dead Rising)

Games with Gold na styczeń 2021 (m.in. Little Nightmares i Dead Rising)

Firma Microsoft ujawniła ofertę usługi Games with Gold na styczeń 2021 roku. W przyszłym miesiącu abonenci Xbox Live Gold sprawdzą m.in. Little Nightmares oraz pierwsze Dead Rising.

promocje

Jakub Błażewicz

22 grudnia 2020 18:41

Games with Gold na styczeń 2021 (m.in. Little Nightmares i Dead Rising)
The King of Fighters XV, nowe Guilty Gear i inne ciekawoski z EVO 2019

The King of Fighters XV, nowe Guilty Gear i inne ciekawoski z EVO 2019

Zebraliśmy w jeden news wszystkie najważniejsze zapowiedzi z turnieju EVO 2019. Podczas niego zapowiedziano gry The King of Fighters XV, Romance of the Three Kingdoms 14 oraz nowe Guilty Gear, jak również kolejne DLC do Soulcalibur VI, Tekken 7 i Samurai Shodown.

gry

Adrian Werner

5 sierpnia 2019 12:41

The King of Fighters XV, nowe Guilty Gear i inne ciekawoski z EVO 2019

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl