Wiedźmin 3 Dziki Gon: Opcjonalne lokacje (pytajniki na mapie) - eksploracja

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Na tej stronie poradnika do gry Wiedźmin 3 Dziki Gon zestawiliśmy wszystkie rodzaje opcjonalnych lokacji, które odnajdujemy podczas podróżowania po głównych krainach. Wyjaśniamy również czym są pytajniki pojawiające się na mapie świata.

Pytajniki na mapach - jakie mają znaczenie?

Staraj się na odległość ocenić czy zbadanie danej lokacji jest bezpieczne (tzn. czy nie pilnują jej bardzo silne potwory) - Wiedźmin 3 Dziki Gon: Opcjonalne lokacje (pytajniki na mapie) - eksploracja - Wiedźmin 3 Dziki Gon - poradnik do gry
Staraj się na odległość ocenić czy zbadanie danej lokacji jest bezpieczne (tzn. czy nie pilnują jej bardzo silne potwory)

Podczas eksploracji świata gry możesz odkrywać i badać wiele opcjonalnych lokacji. Miejscówki te możesz odnajdywać we własnym zakresie lub poznawać ich lokalizacje dzięki sprawdzaniu okolicznych tablic ogłoszeniowych. Po wejściu w interakcję z tablicą w pobliżu niej na mapie dodawane są pytajniki - symbolizują one miejsca, które możesz sprawdzić.

Badanie dodatkowych lokacji jest bardzo wskazane, bo możesz dzięki temu zdobywać doświadczenie, punkty rozwoju, złoto, cenne przedmioty czy doprowadzać do odblokowywania pobocznych zadań.

Lista rodzajów opcjonalnych lokacji

Opcjonalne lokacji dzielą się na kilka kategorii i poniżej zestawione zostały najważniejsze z nich:

  1. Obozowisko bandytów - W każdym obozowisku przebywa grupa przeciwników i bardzo często towarzyszy im też nieco silniejszy przywódca. Staraj się atakować wrogów po kolei i wykorzystywać elementy otoczenia na swoją korzyść. Zawsze dobrze jest rozpocząć od pozbycia się wrogów wyposażonych w bronie dystansowe, bo w przeciwnym wypadku mogą skutecznie przeszkadzać Geraltowi w wyprowadzaniu bardziej skomplikowanych ataków. W większości obozowisk jest co najmniej jedna skrzynia z cenniejszymi skarbami.
  2. Strzeżony skarb - Skrzynia ze skarbem może być pilnowana przez grupę słabszych potworów lub przez jedną silniejszą bestię (np. przez bazyliszka czy wywernę). Możesz pozbyć się wrogów w "uczciwej" walce i po zakończonej bitwie odszukać skarb lub zaczekać na dobry moment, podbiec do skrzyni ze skarbem, splądrować ją i uciec zanim Geralt znajdzie się na celowniku silnego potwora.
  3. Ukryty skarb - Podobnie jak w przypadku strzeżonego skarbu musisz liczyć się z tym, że w pobliżu mogą przebywać mniej lub bardziej wymagający przeciwnicy. Ukryte skarby dzielą się na dwie główne grupy. Czasami wystarczy odnaleźć skrzynię i zabrać z niej wszystkie cenne przedmioty. W większości przypadków Geralt musi jednak odnaleźć jakiś dokument (np. w pudełku czy przy zwłokach), którego zabranie uaktywni zadanie poszukiwania skarbów (jedna z kategorii questów).
  4. Gniazdo potworów - Każdego gniazda pilnuje grupa potworów (przeważnie są to ghule). W zależności od upodobań możesz rozprawić się ze wszystkimi bestiami lub skupić się wyłącznie na zniszczeniu gniazda. Czynność ta nie jest niestety w pełni zautomatyzowana. Gniazdo możesz zniszczyć tylko wtedy gdy Geralt dysponuje odpowiednimi petardami (bombami). Postaraj się już w początkowej fazie gry odblokować podstawowe odmiany petard i dzięki częstej medytacji zawsze dysponować ich zapasem. Uwaga - W trakcie niszczenia niektórych gniazd w okolicy może pojawić się silniejszy pojedynczy potwór. Warto atakować tego typu bestie, bo za ich zabijanie przyznawane są dodatkowe punkty doświadczenia (czasami więcej niż za wysadzenie gniazda).
  5. Legowisko potworów - Legowisko zasadniczo różni się od gniazda. Zazwyczaj jest to większa jaskinia lub loch, do którego Geralt może wejść. W celu zabezpieczenia legowiska główny bohater musi pozbyć się zarówno tych potworów, które znajdują się przed nim, jak i (silniejszych) bestii skrywających się wewnątrz podziemnej lokacji. Oprócz tego konieczne może okazać się dokładne zbadanie całego legowiska i splądrowanie wszystkich interaktywnych skrzyń (warto używać pochodni lub eliksiru Kot), bo dopiero wtedy znacznik legowiska zmieni swój kolor na szary (sposób oznaczenia zbadanej lokacji).
  6. Miejsce Mocy - Większość Miejsc Mocy jest pilnowanych przez pojedynczego silnego potwora, tak więc warto zachowywać czujność. Odwiedzanie tych kapliczek powinno być dla Ciebie sprawą priorytetową. Zbadanie danego Miejsca Mocy po raz pierwszy jest bowiem nagradzane darmowym punktem umiejętności. Oprócz tego możesz dowolną ilość razy powracać do Miejsc Mocy żeby otrzymywac tymczasową premię do jednego znaku wiedźmińskiego (rodzaj ulepszanego znaku jest odgórnie narzucony przez daną kapliczkę).
  7. Ludzie w opałach - Ogólny schemat działania jest w tym przypadku zbliżony do obozowisk bandytów, albowiem musisz rozpocząć od pozbycia się grupy zbirów. Po zakończonych walkach musisz zlokalizować ciało przywódcy bandytów i zbadać je z zamiarem pozyskania klucza. Z kluczem udaj się do klatki/klatek i uratuj uwięzione osoby. W większości przypadków do uratowania są postacie, z którymi możesz się później spotkać, np. handlarze czy fryzjerzy. Warto wysłuchać z nimi rozmowy żeby dowiedzieć się gdzie dokładnie przemieszczą się (lub możesz rozpocząć przemarsz ich śladem jeśli masz więcej czasu).
  8. Opuszczone miejsce - Tego typu lokacje są zazwyczaj malutkimi wioskami, gospodarstwami czy warowniami gdzie zasiedliły się potwory (jeśli nie widzisz żadnych bestii to powróć o innej porze dnia). Twoim zadaniem jest pozbycie się wszystkich potworów, dzięki czemu gra wyświetli krótki filmik informujący o powrocie ludności cywilnej do danego miejsca. Geralt przeważnie za tego typu dobre uczynki nagradzany jest doświadczeniem. Oprócz tego istnieje duża szansa na to, że w zabezpieczonym opuszczonym miejscu pojawi się jakiś handlarz czy gracz w karty.
  9. Łupy wojenne - Łupy zawsze odnajduje się pod wodą i możesz do nich sam dopływać lub pomagać sobie łódką. Podczas poszukiwania skarbów na dnie (może to być jedna skrzynia lub kilka) musisz uważać na podwodne potwory, m.in. na utopców. Możesz próbować szybko dopływać do skrzyń i po zbadaniu ich zawartości oddalać się na brzeg lub korzystać z kuszy do zabijania potworów bez konieczności wynurzania się.
  10. Kontrabanda - To najmniej skomplikowana kategoria opcjonalnych lokacji. Po dotarciu do miejsca pozostawienia kontrabandy musisz jedynie rozejrzeć się (najlepiej z pomocą wiedźmińskich zmysłów) za jedną lub kilkoma skrzynkami z interaktywnymi przedmiotami. Mogą one być przez kogoś pilnowane lub nie.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
2024-12-24
22:00

dariuszo25 Junior

Mam taki problem, ze nie moge wgl rozdac punktów umiejętności, gram na ps5. Czy jest jakas zasada albo cos w zwiazku z rozdawaniem ? Help.

Komentarz: dariuszo25
2025-04-10
16:08

imsamegirl Junior

na początku masz tylko pierwszą linijke do dyspozycji, potem musisz wykupować inne, aby odblokować pozostałe linijki a poza tym to nie ma zasad

Komentarz: imsamegirl
2024-06-10
18:48

Wanheda Junior

Zrobilam wszystkie odpowiedzi tak by ciri została wiedźminka jednak umarła o co chodzi czy wcześniejsze misję przed walka w kaer moren mają coś wspólnego?

Komentarz: Wanheda
2024-11-16
21:48

MadWay Junior

no tak, na koniec gry wpływają wszystkie wybory z całej gry (przynajmniej tak mi powiedział znajomy który bardziej zna się na wiedzminie )

Komentarz: MadWay
2024-11-16
22:09

SpoconaZofia Legend

SpoconaZofia

W 3 Ciri nie może zginąć. Podobnie myślałem. W wersji edycji kompletnej autorzy dali nam kilka wskazówek o tym najgorszym zakończeniu. https://www.youtube.com/watch?v=yyPMltDjTFw

Komentarz: SpoconaZofia
2024-06-08
12:51

Thrud the Barbarian Chorąży

😈

W księgarni w Novigradzie można kupić Nekronomikon... Też w Novigradzie od jakiegoś npc-a usłyszalem "ciemnośc widzę"...

Komentarz: Thrud the Barbarian
2024-04-21
12:08

atramairama Junior

Ja gram aktualnie po raz pierwszy… mam problem z rybakami na Przystani w Urialli. Zadanie wieża z nikąd oraz szlak bohaterów są wykonane. A rybacy mają dalej „wykrzyknik”. A jak podchodzę to nie da się rozpocząć żadnego zadania. Już zmieniałam świat i wracałam, startowałam na nowo, itd. Nic nie idzie. A może ktoś jeszcze pamięta i może pomóc?

Komentarz: atramairama
2025-04-10
16:11

imsamegirl Junior

może po prostu bug, zdarza sie

Komentarz: imsamegirl
2024-02-23
11:49

FALKA1521 Legionista

FALKA1521

Axi na eredina i aard, bez sensu na drodze ku zagładzie. Zanim zmienie znak, to ginę, tylko queen sie sprawdza. Ale i tak lipa

Komentarz: FALKA1521
2023-02-02
13:22

Atajzuru Legionista

wychodzę z kasyna i uwolniłem małego teraz mi pokazało pomarańczowy okrąg i że mam tam szukać schowka tego juniora problem w tym że chodzę po okolicy i nic tam kurna nie ma a w necie nikt nie wie co gdzie i jak bo guglowałem i nic o co chodzi patałachy z cd projekta nie potrafią zadania wykucować by działało

Komentarz: Atajzuru
2023-06-18
21:51

zanonimizowany1291595 Legend

😁

Nie naprawili buga od 8 lat? Szok i niedowierzanie w sumie.

Komentarz: zanonimizowany1291595
2023-01-04
19:11

Krystian1109 Junior

Witam, pierwszy raz bede pobierał program do konsoli i mam pytanie czy po aktualizacji next-gen program debug console nadal będzie działa jak jest pod starszą wersję?

Komentarz: Krystian1109
2022-12-30
20:56

wolfw31438128cc Junior

Mam problem z zadaniem Licho przy studni, które ukończyłem przed wyruszeniem do Wizimy. Po ukończeniu wątku głównego (Ciri zostaje wiedźminką) kiedy pojawiam się w Białym sadzie zadanie przenosi się z zakładki zakończone do nieukończone. W zadaniu wszystkie checkpointy są zaliczone na zielono. Czy ktoś ma podobnie, albo orientuje się co powoduje ten błąd?

Komentarz: wolfw31438128cc
2022-12-23
06:52

roka43078312715 Junior

Czy można pobrać mody na konsolę Xbox One S ?

Komentarz: roka43078312715
2024-01-05
15:00

FALKA1521 Legionista

FALKA1521

nie, bo to konsola

Komentarz: FALKA1521
2022-12-12
21:19

agnieszkao Junior

😒

Kuurczee już od godziny męczę się z tym głupim nifgardem czy jak jemu tam cały czas mnie zabiją masakra

Komentarz: agnieszkao
2022-11-19
22:35

Ur mom Junior

Ulepszone spodnie cechu kota , w domku kowala jest zejście do jaskini w którym ten rysztunek się znajduje lecz umnie w tym zejściu jest krata , które nie umożliwia zejście . Ktoś wie dlaczego tak jest? Na youtubie ludzie normalnie mają drabinę na dół i se biorą schemat a ja mam kratę : C . Help

Komentarz: Ur mom
2022-09-08
12:36

Zaki Junior

Witam, zrobilem misje na arcymistrzowski rynsztunek wilka. Zadanie zakonczone. Ale gdy chce go wykonac u tego arcymistrz w krew i wino. To mi tych schematow nie pokazuje? Wie ktos dlaczego? Nigdy wczesniej nie robilem zadnych innych schematow na wilka czy to dlatego?

Komentarz: Zaki
2022-05-25
18:49

Natsunaya Legionista

Natsunaya

Nie wiem czy to jest już wiedza powszechna ale z ciekawości pognałam za Czarną Marą na koniec zadania Szepczące Wzgórze mając nadziej że dotrę tam gdzie przetrzymywane są dzieci. Mara jedzie stałą trasą ale okazało się że kiedy dotrze do mostu w miejscu gdzie jest moja postać to po prostu znika ( nie zgubiłam jej po prostu jej tekstura nagle znika)

Komentarz: Natsunaya

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl