Kingdom Come Deliverance 2: Jak zapisywać grę?

System zapisu gry w KCD 2 może z początku wydawać się dość skomplikowany. Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystkie formy zapisywania postępu oraz związane z nimi porady.

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Kingdom Come Deliverance 2 nie pozwala na nieskończone zapisywanie stanu gry w dowolnym momencie. Save wykonywany jest tylko w określonych sytuacjach, a zapis manualny obciążony jest specjalnym kosztem. Z tej strony poradnika dowiecie się wszystkiego na temat zapisów w KCD 2, a nieoczekiwana utrata postępu przestanie być problemem.

Jak zrobić zbawiennego sznapsa?

Podobnie jak w pierwszej części, w KCD 2 zapis w dowolnym momencie możliwy jest jedynie po wypiciu specjalnej mikstury - zbawiennego sznapsa. Wchodząc do menu pauzy i klikając opcję "Zapisz", sznaps znika z Waszego ekwipunku, a stan gry zostaje zapisany. System ten sprawia, że zarządzanie skończonym zasobem staje się istotnym elementem rozgrywki, a zapisywanie powinno być dobrze przemyślane. Na szczęście, zbawienny sznaps jest dość prosty do przygotowania, przy pomocy prostych składników oraz stołu alchemicznego.

Recepturę na sznapsa otrzymujecie w prologu gry od Bożeny. By zapisać ją w książce alchemicznej, wybierzcie instrukcję z zakładki "Książki" w ekwipunku, a następnie wciśnijcie przycisk odpowiedzialny za przepisanie jej do księgi przepisów

Gry nie można zapisać w czasie walki lub innej, napiętej sytuacji takiej jak np. pościg.

Do wytworzenia sznapsa konieczne są 2 składki:

  1. Pokrzywa - rosnąca przede wszystkim w okolicach wody oraz w wilgotnych rowach, ale łatwo można ją znaleźć także w wiejskich ogrodach oraz przy traktach. Rozpoznacie ją po ciemnych, ostro zakończonych liściach.
  2. Wilcza jagoda - występuje głównie w lasach liściastych. Wygląda jak średnich rozmiarów krzaczek o fioletowawych owocach.

Składniki możecie pozyskać sami lub kupić u alchemików. Wysuszone składniki również nadają się do przyrządzenia mikstury.

Handlarze i alchemicy sprzedają nierzadko również gotowe sznapsy. Ich cena jest jednak proporcjonalnie wyższa.

Gdy zdobędziecie już składniki, udajcie się do stołu alchemicznego (oznaczone osobną ikoną na mapie gry). Sposób przygotowania wygląda następująco:

  1. Wlejcie do kotła wino (naczynie oznaczone odwróconym trójkątem);
  2. Wyciągnijcie z ekwipunku rośliny. Wrzućcie jedną porcję pokrzywy do kotła.
  3. Obniżcie kocioł, odwróćcie klepsydrę i przy pomocy miecha zagotujcie miksturę. Wykonujcie ten proces przez dwa obrotu klepsydry.
  4. Podnieście kocioł znad ognia. Rozdrobnijcie w moździerzu dwie porcje wilczej jagody i wrzućcie do kotła.
  5. Obniżcie kocioł i gotujcie przez jeden obrót klepsydry.
  6. Po zdjęciu mikstury z ognia, możecie przelać ją do fiolki.

Warto pamiętać, że zbawienne sznapsy są napojem alkoholowym. Po skonsumowaniu, otrzymacie delikatny status upojenia alkoholowego.

Idealnie uważony sznaps nie tylko zapisze grę, ale również przywróci Wam część zdrowia i tymczasowo wzmocni statystyki siły, witalności i zręczności.

Zapis podczas odpoczynku

Postępy w czasie gry są zapisywane również w czasie odpoczynku. Aktywności, które wywołują zapis to:

  1. Sen w łóżku Henryka - pokoje otrzymacie najczęściej w ramach postępów fabuły. Na wczesnym etapie gry, pokój otrzymacie podczas wykonywania misji dla kowala lub młynarza.
  2. Sen w pokoju w oberży - oznaczone na mapie ikoną kufla oberże pozwalają Wam wynająć za drobną opłatą pokój na dobę. Płacąc więcej, możecie "zarezerwować" sobie pokój i sypiać w nim kiedy tylko chcecie.
  3. Skorzystanie z łaźni - oznaczone na mapie ikoną bali z wodą. Po uiszczeniu opłaty, bohater zostaje dokładnie umyty (co wpływa pozytywnie na to, jak odbierają Was NPC), a stan gry zostaje zapisany.

Co ważne, gra nie zostanie zapisana, jeżeli postanowicie uciąć sobie drzemkę w łóżku kogoś innego. Podczas gry warto co jakiś czas skorzystać z opcji przespania się, by zregenerować zdrowie bohatera i przy okazji zapisać stan gry.

Poniżej znajdziecie mapy ze wszystkimi oberżami w grze:

Jeżeli chcielibyście obejrzeć pełne mapy obu regionów w KCD 2, zapraszamy do naszych szczegółowych, interaktywnych map w serwisie gamepressure.com.

Zapis w czasie misji

Gra automatycznie wykonuje zapis, gdy wykonywane przez Was zadanie zostaje zaktualizowane. Dotyczy to zarówno misji wątku głównego, jak i questów pobocznych.

Właściwość ta sprawia, że nawet bez ręcznego zapisu będziecie w stanie wrócić do istotnego momentu w rozgrywce.

Zapis przy wychodzeniu z gry

Pewnym ułatwieniem związanym z systemem zapisów jest fakt, że wychodząc z gry możecie wybrać opcję Zapisz i wyjdź. Przy kolejnym uruchomieniu gry, rozgrywka zostanie wczytana w momencie, w którym ostatnio skończyliście.

Choć nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, to w awaryjnych sytuacjach, gdy inne opcje zapisu będą niedostępne, możecie zwyczajnie wyłączyć i włączyć grę, by wykonać manualny save.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-02-19
08:07

brebr98957048d6 Junior

Witam,
Po znalezieniu Orzecha w związku z faktem, iż szybko zaczęła mu spadać lojalnośc odesłałem go do domu ( nie wiedziałem że to normalne i że wróci). Problem jest że nigdzie go nie mogę znaleźć. Tu pytanie gdzie jest ten dom? w chwili obecnej jedyne łóżka na stałe mam u kowala i Bożeny, jednak tam psa nie ma. Oblazłem pół mapy, gwiżdząc jak po@#ny, bez rezultatu. Jakies pomysły ?

Komentarz: brebr98957048d6
2025-02-19
13:08

Turmalinowy Junior

😁

Co do kumanów to zrobiłem to zadanie na dwa sposoby na raz. Najpierw się z nimi napiłem tak by obiecali mi że już więcej nie pojadą do wsi. A gdy rano się obudziłem i wszyscy spali na kacu to wszystkich zamordowałem xd zobaczymy jak to wyjdzie fabularnie

Komentarz: Turmalinowy
2025-02-24
23:05

Turmalinowy Junior

😜

W zadaniu Via Argentum . Najpierw przyjąłem łapówkę a później oddaliłem się i z łuku wyeliminowałem tego gościa strażnicy nawet się nie obudzili mogłem ich zabić po cichu ograbić wszystkie skrzynie i wyjść z tej mennicy

Komentarz: Turmalinowy
2025-02-25
19:01

Necross123 Konsul

Następnie porozmawiajcie ze skrybą, a potem z żoną aptekarza, Gerdą

Znalezione w poradniku do zadania dla kowala (Pustelnik)

A skryba to taki dobry pasterz, że tak samo dużo wie o tej sprawie, jak wójt w Troskowicach.
Rzecz jasna jest tutaj drobny błąd - udajemy się najpierw do wspomnianego pasterza, a potem do Gerdy. Opcjonalnie można też porozmawiać z Barą, ale jedynie potwierdzi to, co usłyszałeś od oberżystki.

Komentarz: Necross123
2025-07-19
19:04

Bartuno96 Chorąży

Bartuno96

Czy poradnik będzie jeszcze aktualizowany?

Trochę jestem zawiedziony że brak chociaż listy zadań pobocznych i aktywności.

Komentarz: Bartuno96

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl